beantwoord

zonder dat je het wilde toch zonder fietskaartje op het perron staan

is het normaal dat je je fiets weer terug moet brengen naar de ingang, als je nog een fietskaartje moet kopen, je mag die fiets toch wel even op het perron laten staan. die fiets was overladen met bagage, echt niet te tillen. ik beschikte al over een treinkaartje
icon

Beste antwoord door Pe_pe 14 juni 2016, 06:42

In de AVR-NS is gewoon na te lezen dat waar die geldig is (namelijk zowel in de trein als op het station) de fiets alleen gestald mag worden op de speciale fietsplekken in de trein en dat u er zicht op moet houden. Bovendien mag er in de trein en op het station geen bagage op de fiets zitten.
Bekijk origineel

31 reacties

Krankzinnig gewoon ...
Badge +3
Sinds enige tijd worden mensen erg nerveus als ze onbeheerde bagage op een perron zien staan. Ik kan me daarom wel voorstellen dat je gesommeerd bent je fiets terug te brengen naar de ingang. Ik zou in het vervolg rekening houden met deze nervositeit bij anderen.

Ik weet niet op welk station dit is gebeurd maar als ik mijn fiets meeneem in de trein koop ik mijn fietskaartje altijd bij de automaat voordat ik door de poortjes naar het perron ga.
Hoi Aronolideus. Begrijp ik goed dat je met jouw fiets het station op ging, je toen nog een fietskaartje wilde halen bij de kaartautomaat bij de ingang, en je jouw fiets op het perron wilde laten?

Aangezien er bagage op jouw fiets zit, lijkt het mij niet wenselijk dit op een perron achter te laten, zeker gezien recente gebeurtenissen. Op welk station was je?
Reputatie 2
Valt het, buiten het stukje onbeheerde bagage, niet ook nog onder op het perron zijn zonder geldig vervoersbewijs, of zie ik hier iets verkeerd? Voor die fiets is een vervoersbewijs nodig, dus die zou eigenlijk alleen op het perron moeten mogen komen op het moment dat er een vervoersbewijs voor de fiets is aangeschaft, net zoals dat ook voor de reiziger zelf geldt.
Goede aanvulling, JerVoo. Ook ik ben erg benieuwd naar de situatie. Hopelijk kan Aronolideus ons iets meer vertellen.
Ik wil alleen maar weten of "onbeheerd" voor korte tijd achterlaten van een fiets niet is toegestaan. Zoja, dan houdt dit in dat ik mijn fiets mee moet nemen in een kiosk, als ik daar iets moet kopen. Immers, vooral als het daar druk is, heb je geen zicht meer op je fiets als die tegen een gevel van Kiosk staat. Het dan niet hebben van een kaartje, omdat je vergeten bent die uit de kaartlade te halen, wil ik er NU nog niet in betrekken
In de AVR-NS is gewoon na te lezen dat waar die geldig is (namelijk zowel in de trein als op het station) de fiets alleen gestald mag worden op de speciale fietsplekken in de trein en dat u er zicht op moet houden. Bovendien mag er in de trein en op het station geen bagage op de fiets zitten.
Badge +3
Het dan niet hebben van een kaartje, omdat je vergeten bent die uit de kaartlade te halen, wil ik er NU nog niet in betrekken
Dat lijkt me NU juist uiterst relevante informatie. Wanneer je dat kaartje bij je had gehad, was er geen probleem ontstaan.
Er zijn natuurlijk altijd grensgevallen. Wat moet je met fiets doen als je even naar het toilet gaat? Of even iets gaat kopen in een winkel (of kiosk) op het station?

Op veel perrons heb je maar een minuut om in te stappen, dat lukt niet met een kampeeruitrusting, soms heb je nauwelijks de tijd om de juiste deur te bereiken, geef me maar die link waar dat staat
Badge +3
In de trein moet de bagage van de fiets zijn. Dus voor het inladen moet de bagage er al af zijn. Dat is ook logisch omdat je anders de ruimte waar anderen hun fiets willen plaatsen blokkeert.

https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/dagkaart-fiets-hond
In de trein moet de bagage van de fiets zijn. Dus voor het inladen moet de bagage er al af zijn. Dat is ook logisch omdat je anders de ruimte waar anderen hun fiets willen plaatsen blokkeert.

https://www.ns.nl/producten/alleen-te-koop-via-station-of-kaartautomaat/p/dagkaart-fiets-hond

Ik heb in die laag drempelige sprinters nooit ruimtegebrek geconstateerd. Je blokkeert zitplaatplaatsen als je her en der bagage tegen aanzet
Badge +3
Je kunt de SLT niet vergelijken met het overgrote andere deel van het materieel van NS.
[quIkote=iMark]Je kunt de SLT niet vergelijken met het overgrote andere deel van het materieel van NS.[/quote]

De AVR houdt hier geen rekening mee - ik reis zoveel mogelijk met de nieuwe sprinters, niet die hoogdrempelige "hondekoptreinen"- dus kom niet met een verhaal over ander materieel (zoals dubbeldekkers), waar je nauwelijks je fiets in de trein kunt tillen
De Hanzelijn is de meest fietsvriendelijke manier om Zwolle te bereiken, ook het traject Nijmegen-Roermond.

Om 't Suiyje te berieken maok ich leefer dies umweggetje
Badge +3
Ik kan hier verder geen zinnig woord over zeggen. Misschien dat een moderator iets kan zeggen over de verschillen tussen de SLT en het overige materieel en of dat gevolgen heeft (of zou moeten hebben) voor het verwijderen van bagage van de fiets.
Dit is een mooi antwoord .... ben ook benieuwd.
In de AVR-NS wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten materieel wat betreft de verplichting om de bagage van de fiets te halen.
Ik wil alleen maar weten of "onbeheerd" voor korte tijd achterlaten van een fiets niet is toegestaan. Zoja, dan houdt dit in dat ik mijn fiets mee moet nemen in een kiosk, als ik daar iets moet kopen. Immers, vooral als het daar druk is, heb je geen zicht meer op je fiets als die tegen een gevel van Kiosk staat. Het dan niet hebben van een kaartje, omdat je vergeten bent die uit de kaartlade te halen, wil ik er NU nog niet in betrekken

Je moet zicht op de fiets houden, je fiets even onbeheerd op het station laten staan is niet toegestaan.

Verder klopt wat Pe_pe schrijft over bagage. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten materieel.
Dan wordt het tijd dat er wel onderscheid wordt gemaakt. Die nieuwe sprinters zijn juist ontworpen voor een snelle doorstroming. Ik zie me al staan: eerst de fiets naar binnen, dan de bagage, verdorie de deur gaat niet meer open, bye-bye bagage.
Ik ga er vanuit dat je niet de complete inboedel van een eengezinswoning op je fiets hebt gebouwd. Je kan over het algemeen best je fiets met bagage naar binnen rijden, maar dan dien je wel daarna de bagage te verwijderen en waar mogelijk in een bagagerek leggen, mocht het gaan om een korte stop op een sprinterstation. Als de sprinter heel vol is en je bent anderen tot last is het sowieso de vraag of de conducteur je toelaat op de trein. Dat laatste zal echt een uitzondering zijn, aangezien je alleen buiten de spits mag reizen met een fiets.
Hallo Klaas, de moderator blijft stug doorpruttelen over hun verouderde regelgeving. Jammer, want ik loop de kans mijn kampeeruitrusting te verliezen als ik alles apart moet inladen, met de kans dat ik nog bekeurd wordt wegens het onbeheerd achterlaten van mijn bagage of fiets mocht een van deze wegens tijdgebrek op het perron achterblijven
Ik heb net volgens mij een duidelijk bericht gestuurd, maar het kan ook aan mij liggen. Wat mij betreft gooi je je bagage + fiets lekker de trein in en haal je de bagage er in de trein af. Een paar minuten voordat je op je eind- of overstapstation bent doe je de bagage er weer op en stap je vrolijk de trein weer uit.
Pe pe heeft ook duidelijke berichten geschreven, daar is de moderator het volledig mee eens: geen bagage op de fiets, OOK NIET OP HET PERRON.
Onbeheerd is het niet toegestaan, beheerd wel.
Ik heb net volgens mij een duidelijk bericht gestuurd, maar het kan ook aan mij liggen. Wat mij betreft gooi je je bagage + fiets lekker de trein in en haal je de bagage er in de trein af. Een paar minuten voordat je op je eind- of overstapstation bent doe je de bagage er weer op en stap je vrolijk de trein weer uit.
In een SLT is dat best te doen, maar bijvoorbeeld in een VIRM komen mensen al snel niet meer voor het fluitsignaal buiten en binnen als er iemand met een bepakte fiets op het balkon gaat staan manoeuvreren.

Reageer