Zoon mishandeld door NS medewerker

• 8 november 2019
  • 8 reacties
  • 278 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Mijn zoon is 6-11 omstreeks 17 uur in discussie gegaan met een medewerker van NS door een zegt meneer te laat gekocht kaartje… fout uiteraard van zoon lief dus de boete is voor hem…. maarrrrr nu komt het. Hij moest de trein verlaten op station Almere C.S wat zoonlief niet wilde omdat hij betaald had tot Lelystad, maar na heftige discussie de trein uitgezet en daar gebeurde het… de conducteur had al mensen ingelicht en bij verlaten van de trein werd hij “besprongen” door drie andere mede werkers en met geweld tegen de vloer gewerkt…… hier bij heeft 1 medewerker een flinke vuist op mijn zoons hoofd gegeven waardoor hier nu een leuk blauw oog aan over gehouden is….. zoon lief werd hierop staande gehouden door de politie omdat "hij” diegene was die lastig werd gevonden… vervolg 6 uur lang voorarrest en daarna nog eens anderhalf uur een andere cel met de mededeling ”je blijft slapen we hebben nu geen tijd voor verhoor” puntje bij paaltje zoonlief met een behoorlijke trauma weer buit (jong is pas 20) met een blauw oog en zoek het verder maar gewoon uit…. er zijn beelden van het incident maar er moet wel aangifte gedaan worden bij de politie door zoonlief, maar die zeiden ook dat dit ook bij NS gedaan moet worden… hoe wat en waar??? want op dit gebied kan je vrij weinig vinden of wordt er geen reactie gegeven…..

mijn dank is groot voor de tips!!

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Aangifte van mishandeling kan alleen bij de politie worden gedaan en niet bij NS. Via 0900-8844 kan hiervoor een afspraak gemaakt maken. 

De polite is verplicht om de aangifte van je zoon op te nemen. Mochten ze moeilijk doen, dan kun je het beste zo snel mogelijk een klacht indienen. Op die manier zorgt de persoon die de klacht behandelt ervoor dat er alsnog aangifte kan worden gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Aangifte doen kan altijd, alleen is voor mij wel de vraag of u het verhaal alleen van uw zoon hebt gehoord of ook van de politie?

Hoi Tamzin

zowel van politie als getuigen en ook dat er camera beelden zijn… ik denk dat niet dan mijn zoon de intentie heeft te gaan liegen als hij weet dat er bewijs is😇

Reputatie 7
Badge +3

@Cyn76 

Uw verhaal roept toch wat vragen op. Had uw zoon wel of niet een geldig kaartje (eticket pas later in de trein gekocht is niet geldig)? Is er een boete uitgeschreven? Had uw zoon een ID bij zich dat daarvoor nodig is? Waarom is uw zoon uit de trein gezet? Heeft u zoon zich verbaal dan wel fysiek verzet toen hij de trein moest verlaten? 

Dat er volgens getuigen geweld is gebruikt zal ongetwijfeld kloppen en op camera te zien zijn maar bij verzet is passend geweld gewoon geoorloofd. Op zich zegt dit dus allemaal weinig zolang de verdere feiten niet duidelijk zijn.

Sterkte ermee.

Reputatie 5

maarrrrr nu komt het. Hij moest de trein verlaten op station Almere C.S wat zoonlief niet wilde omdat hij betaald had tot Lelystad, maar na heftige discussie de trein uitgezet en daar gebeurde het… 

Ik denk dat hier het probleem begon. Ik weet niet waarom hij de trein moest verlaten in Almere maar het is wel zo dat aanwijzingen van NS-personeel opgevolgd dienen te worden. Uiteraard mag het niet zo zijn dat er buitensporig geweld wordt gebruikt dus hiermee zou je dus aangifte moeten doen bij de politie.

Reputatie 7
Badge +3

Uw verhaal roept toch wat vragen op. Had uw zoon wel of niet een geldig kaartje (eticket pas later in de trein gekocht is niet geldig)? Is er een boete uitgeschreven? Had uw zoon een ID bij zich dat daarvoor nodig is? Waarom is uw zoon uit de trein gezet? Heeft u zoon zich verbaal dan wel fysiek verzet toen hij de trein moest verlaten? 

Of hij nu wel of niet een geldig kaartje had maakt voor het gebruiken van geweld toch niet uit? Hooguit of een eventuele UVB terecht is. Maar er zal wel geen geen UVB zijn uitgeschreven, want daarmee heb je gelijk een geldig vervoerbewijs. De HC die meende dat het kaartje niet geldig was, was zo te lezen ook niet degene die geweld gebruikt heeft, maar de 3 man (V&S?) die in Almere stonden te wachten.

De zoon zal wel niet akkoord zijn gegaan met een UVB waarop de HC dus aangaf dat hij bij het eerstvolgende station de trein uit moest.

Als het wel een geldig kaartje was, of althans volgens de zoon, dan kan het wel zo zijn dat hij daardoor erg heftig reageerde waarna de medewerkers meenden dat het geweld gerechtvaardigd was.  In dit soort situaties is het altijd het beste mee te werken en niet de discussie aan te gaan. Betaal de UVB en maak later bezwaar, als je kan aantonen dat je eerder gekochte kaartje gewoon geldig was dan wordt die UVB wel kwijtgescholden.

Reputatie 7

Aangifte kan. Houd er wel rekening mee dat bepaalde medewerkers (V&S) geweldsbevoegd zijn en geweld mogen gebruiken indien nodig. Hierbij moeten ze zich sowieso altijd verantwoorden t.o.v. de korpschef. Een aanhouding wordt getoetst op recht en wetmatigheid.

Als de aanhouding terecht is geweest, (en het geweld is goedgekeurd door hogerhand) zal de medewerker zich bij aangifte altijd beroepen op wettelijk voorschrift en dat is in dat geval een strafuitsluitingsgrond.

Zoals hierboven al opgemerkt kan aangifte inderdaad alleen bij de politie worden gedaan. Het gaat een stukje buiten de scope van het topic, maar wat *wel* bij NS gedaan kan worden is een BOA-klacht, aangezien de medewerkers (gedeeltelijk) gebruik hebben gemaakt van bevoegdheden uit het BOA-pakket. Omdat BOA’s beschikken over bijzondere bevoegdheden is er een speciale klachtenprocedure voor, los van de reguliere NS klachtenprocedure. Voor een volledig dossier is het misschien verstandig die weg te bewandelen.

Ik heb in het verleden een aantal keer geschreven hoe die procedure werkt. Om niet continu in de herhaling te vallen, hierbij een verwijzing naar een eerder bericht van mij: https://community.ns.nl/op-het-station-17/boa-medewerker-dreigt-mij-van-de-trap-de-duwen-58266#post392156

Reageer