Zwartrijders poortjes

• 1 november 2016
  • 56 reacties
  • 3738 Bekeken

Steeds vaker lopen zwartrijders achter mij aan door poortjes na inchecken of zelfs van tegenovergestelde richting. Hoe voorkomen jullie dat? Er is geen bewaking! Dit is echt vervelend voor reizigers die wel inchecken.

This topic has been closed for comments

56 reacties

Reputatie 7
Steeds vaker lopen zwartrijders achter mij aan door poortjes na inchecken of zelfs van tegenovergestelde richting. Hoe voorkomen jullie dat? Er is geen bewaking! Dit is echt vervelend voor reizigers die wel inchecken.
Op welk station kom je dit tegen, (in Utrecht zoals in je naam staat??)
Op stations staat Veiligheid en Service die hier op controleert, verder komen we die zwartrijders vaak tegen in de trein. Overigens wil ik wel eens tegenkomen dat deze mensen een e-ticket hebben of iets dergelijks, een geen zin hebben om in te checken dus maar meelopen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens wil ik wel eens tegenkomen dat deze mensen een e-ticket hebben of iets dergelijks, een geen zin hebben om in te checken dus maar meelopen.Formeel gesproken checken reizigers met e-tickets niet in. Hun e-ticket heeft uitsluitend de functie van sleutel om een poortje te passeren.
Reputatie 6
Badge
Dus iMark, met een e-ticket met als begin- en eindpunt 2 stations zonder poortjes, hoef je helemaal niets te doen behalve het ticket te kunnen vertonen bij controle?
Plus jezelf legitimeren als daar naar gevraagd wordt.
Reputatie 6
Badge
@Nooduitgang, dat spreekt voor zich. Je moet jezelf sowieso altijd kunnen legitimeren.
Ook al vaak meelopers gehad, idd zeer vervelend.
Ik heb het over Hoofddorp en daar komen echt geen medewerkers van Veiligheid en Service... Bij de kleine stations wordt je gewoon aan je lot overgelaten, maar ach we zijn maar klanten...
Veiligheid en Service kom ik alleen op grotere stations tegen. Eigenlijk heb ik geen idee wat ze daar doen, maar bij de poortjes zie ik ze nooit controleren. Zie ze vooral rondlopen, waarbij de beter getrainde graag de handjes op borsthoogte in hun werkleding steekt om nog imposanter over te komen. Sprak vandaag nog een jongen die in Amsterdam bij het gvb nooit incheckt. Ik vroeg hoe hij dat kon doen met die controleurs die bij de poortjes staan. Nou die letten niet op en in de metro is toch geen controle. Scheelt 90 euro per maand..
Reputatie 6
Badge
In de Metro zit inderdaad nooit controle. Toch best grappig als je ziet hoe doodsimpel het is om de Metro in te komen zonder in te checken. Als het niet achter iemand aan lopen is, is het wel het opentrappen van 1 van de deurtjes.
Welkom op het NS Serviceforum NSutrecht. Ik kan me voorstellen dat dit voor een betalende reiziger erg frustrerend is om te merken. Ik moet ook eerlijk zijn. We kunnen niet dag en nacht bij de poortjes gaan staan om dit te controleren. 'Vroeger' was het al helemaal gissen of iemand met of zonder geldig vervoerbewijs in de trein stapte. We merken nu al dat het aantal zwartrijders afneemt, dus de poortjes hebben effect. Het neveneffect dat 'tailgating' heet is bijzonder vervelend, maar op kleinere station voor oNS niet per incident aan te pakken. Daarom blijft controle in de trein ook noodzakelijk. Boontje komt vanzelf om z'n loontje.

Bij de kleine stations wordt je gewoon aan je lot overgelaten, maar ach we zijn maar klanten...

De poortjes zullen we niet weghalen op station Hoofddorp. Welke oplossing zie je voor dit 'probleem'?
Aangezien je 'probleem' zo neerzet heeft het eigenlijk geen zin hier verder op in te gaan.

Maar ik wil ermee zeggen dat als NS personeel zich niet veilig voelt ze (terecht) met oplossingen komen (meer personeel) dus, ja er moet gewoon toezicht zijn.
Als je wilt zwart rijden stap je gewoon niet uit op een groot station...kun je ongezien verdwijnen.
Reputatie 7
Badge +3
@Bob
Nog meer personeel, mag dan rekening daarvan naar Bob of denkt u dat dat personeel door de kaboutertjes wordt betaald?
Ik zet 'probleem' tussen aanhalingstekens omdat het gewoon erg lastig is. Tamzin heeft gelijk dat de kosten niet te overzien zijn. Ik vind je gevoel van onveiligheid erg naar, maar ik denk toch dat het belangrijk is om dit soort zaken in context te zien en niet te veralgemeniseren. De poortjes zorgen voor minder zwartrijders, maar niet voor geen zwartrijders. Dat is ook niet het doel van de poortjes geweest. Wel het terugdringen van zwartrijders en het verhogen van de veiligheid op het station en in de trein. Dat lukt m.i. Maar houdt het iedereen tegen? Helaas niet.
Reputatie 7
Badge +3
De poortjes zorgen voor minder zwartrijders, maar niet voor geen zwartrijders. Dat is ook niet het doel van de poortjes geweest. Wel het terugdringen van zwartrijders en het verhogen van de veiligheid op het station en in de trein.
Het doel was 'minder agressie', niet 'minder zwartrijders'.
Dat agressief gedrag voornamelijk wordt veroorzaakt door zwartrijders is waar, maar juist diegenen die agressief gedrag vertonen, lijken mij ook de mensen die zich echt niet door een poortje laten tegenhouden en dus 'tailgaten'.
Ik ben heel benieuwd of we over een aantal jaar ook daadwerkelijk een vermindering van het aantal incidenten gaan zien.
@Bob
Nog meer personeel, mag dan rekening daarvan naar Bob of denkt u dat dat personeel door de kaboutertjes wordt betaald?

Je moet beter lezen, ik doe een vergelijking met de oplossing waar het NS personeel altijd mee aankomt.
De O.V. bedrijven komen met poortjes en zorgen daarbij voor meer onveiligheid, zonde die poortjes duwt er geen zwartrijder tegen mij of mijn vrouw, bij de invoering van die poortjes had veiligheid voor de fatsoenlijke reiziger ook in de begroting opgenomen moeten worden.
Voor grote stations is er wel budget voor, verdeel dat personeel beter...
Reputatie 7
Badge +4
@Bob

Wat denk je dat het zwartrijden en feitelijk de gelegenheid daartoe geven kost? Zet in Rotterdam en Gouda twee mensen bij de poortjes en die verdienen zich snel terug. Hetzij door bekeuren, hetzij door preventie. Of nog beter zet deze jongelui op camera, niet alleen van boven want een deel heeft camouflagepetjes.

Het is ook beter voor het gevoel van veiligheid dat je bij in- en uitchecken je niet in de rug geduwd voelt dan wel dat er snel iemand op je af komt lopen, die uiteraard niet door het door jou geopende poortje wil glippen.

Veiligheid is niet gratis.
Reputatie 6
Volgens mij is de beste oplossing een soort 'sluis': gewoon inchecken, door poortje 1 die dichtgaat als je er doorheen bent en dan pas gaat poortje 2 open. Ook even de poortjes hoger maken zodat je er niet overheen kunt springen.

Zelf loop ik altijd wat langzemer door de poortjes heen en ik ben breed genoeg om mensen aan de kant te duwen. Voor ozver ik weet is tot nu toe een zwartrijder achter mij aangelopen door een poortje.
Reputatie 7
Volgens mij is de beste oplossing een soort 'sluis': gewoon inchecken, door poortje 1 die dichtgaat als je er doorheen bent en dan pas gaat poortje 2 open. Ook even de poortjes hoger maken zodat je er niet overheen kunt springen.

De mensen moeten er natuurlijk ook nog met een bepaalde snelheid doorheen. Anders wordt het file aan de poortjes tijdens de spits.
Hoge draaideuren werken wel, maar dan kan er weer geen koffer of kinderwagen doorheen.

Enfin, Klaas-Jan gaf ook aan, dat het om een vermindering te doen is. Helemaal voorkomen kan je het niet.
Reputatie 6
Badge
Maar de hele dag op Zwolle, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal en Leiden Centraal iemand die in de buurt van de poortjes staat om zwartrijders uit de buurt te houden is toch niet te veel gevraagd? Vooral op deze 4 zeer belangrijke stations. Als je die gewoon goed bewaakt tegen zwartrijders, moet het aantal zwartrijders wel sterk dalen. Zeker als je Zwolle goed bewaakt, gezien dit station voor het verkeer naar het noorden letterlijk niet te ontwijken is per trein.
Reputatie 3
Badge
Op Utrecht Centraal zijn de poortjes nog niet dicht, bij mijn weten, dus daar heeft het geen zin. Op de andere genoemde plekken zou het zinvol kunnen zijn. 'Individuele' tailgaters kun je op die manier nog wel in de peiling houden. Als er een groepje binnenkomt wordt het natuurlijk weer lastig.
Wil je het echt tegenhouden met hardware, dan moet je inderdaad met een soort draaideursysteem komen. Sommige gebouwen zijn beveiligd met zo'n deur waar maar één persoon per 'vakje' in past. Maar ja, ga maar eens proberen daar met koffers of kinderwagen doorheen te komen.

En anders zit er maar één ding op: zorgen dat het niet lonend is. Pakkans vergroten, boete bij pakken verhogen. Daarvoor heb je extra mensen nodig, en dat kost geld. Er zijn vast slimme modelletjes die de kosten van extra menskracht afzetten tegen de opbrengsten van meer betalende klanten. Hoewel dat weer alleen maar opgaat als de zwartrijders opeens gaan betalen voor hun reis. Als ze dan maar helemaal niet gaan reizen, of de bus pakken, schiet je er financieel niets mee op; dan is de opbrengst vooral dat de betalende reizigers zich veiliger en minder gefrustreerd voelen.
In London staat er bij elk station met poortjes personeel, in NL zou dat in elk geval moeten bij de grote en middelgrote stations en dan geen uitzendkrachten.

Anders moet je inderdaad de pakkans groter maken door meer controles maar dat kost net zo goed extra personeel (en daarbij duurt een UVB schrijven veels te lang nu)
Bij het station Almere Centrum hangt een brief bij de ingang, waarop staat dat ik een boete van € 90 kan krijgen als er iemand achter mij het poortje doorglipt. Is dat officieel?
Reputatie 7
Ja, valt onder feitcode E121b; Voorzieningen gebruiken op andere dan de daarvoor bestemde wijze.
De tekst is inmiddels aangepast: "Als u met iemand meeloopt door de poortjes zonder zelf in te checken riskeert u een boete van minimaal € 50,-. Voor misbruik van de poortjes is dit € 90,-"
Reputatie 7
De boete van 50 euro is in dit geval voor alleen verblijf (een uitstel van betaling) + eventuele ritprijs. Dit bedrag is dan voor NS.
De 90 euro is voor misbruik maken van; is heel erg breed. Dit bedrag is dan voor justitie.
Dus als er iemand door een poortje meeloopt zonder (al dan niet bewust) in te checken, dan riskeert die persoon een boete van in totaal €140?
En als iemand een geldig e-ticket heeft en met iemand meeloopt, dan riskeer die persoon een boete van €90?