beantwoord

Zwartrijders: wat kun je als reiziger doen?

Het overkomt me regelmatig dat iemand snel achter me aan loopt door het incheckpoortje, zonder zelf in te checken. Met name bij stations waar ook een metrolijn vertrekt (bijv. Amsterdam Amstel) gebeurt dit erg veel. Het is een situatie waarvan ik niet goed weet hoe ik ermee om moet gaan: ik spreek de desbetreffende persoon erop aan, maar die trekt zich daar nooit wat van aan. De informatiebalie (met personeel) bevindt zich vaak aan de buitenkant van de incheckpoortjes, en binnen de poortjes loopt doorgaans geen personeel rond. De zwartrijder vertrekt met grote kans naar een ander perron voor een andere trein of metro, dus het treinpersoneel op het incident attenderen zodat ze zijn/haar vervoersbewijs kunnen controleren, is ook geen optie. Idealiter zou ik in het incheckpoortje blijven staan zodat de deuren hard dichtslaan op de persoon achter mij, maar daarvoor heb ik niet op tijd door dat het gebeurt, en dan gaat deze persoon toch gewoon met de volgende betalende reiziger mee.

Ik vind het een vervelende situatie omdat (1) ik me haast medeplichtig voel aan het feit dat deze persoon nu zwartrijdt, en (2) ik het oneerlijk vind dat betalende reizigers uiteindelijk meer betalen voor hun kaartjes omdat sommige mensen denken dat zij niet hoeven te betalen.

Mijn vraag is dus: hoe gaan anderen hiermee om? Is er (vanuit de NS) een aanbevolen manier van handelen, of een optie waar ik nog niet aan heb gedacht?
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 juni 2018, 09:33

Ik snap je dubbele gevoel hierbij maar het is lastig om dit te voorkomen.

Enige wat je hier zelf aan kunt doen is rustig het poortje doorlopen en net na de deurtjes even stoppen tot de deurtjes dicht gaan. En hopelijk staat degene die wilde 'tailgaten' dan nog aan de verkeerde kant van de deurtjes.

Verder is dit lastig uit te bannen en alleen door controles van V&S zal dit op dat moment iets minder zijn maar staan die er niet dan doen mensen dit weer net zo hard.
Bekijk origineel

15 reacties

Enige wat je hier zelf aan kunt doen is rustig het poortje doorlopen en net na de deurtjes even stoppen tot de deurtjes dicht gaan. En hopelijk staat degene die wilde 'tailgaten' dan nog aan de verkeerde kant van de deurtjes.

Verder is dit lastig uit te bannen en alleen door controles van V&S zal dit op dat moment iets minder zijn maar staan die er niet dan doen mensen dit weer net zo hard.
Reputatie 4
Om iedereen die achter iemand aanloopt maar meteen een zwartrijder te noemen.... Ze doen misschien iets wat "volgens de regels" niet mag maar dat doen we allemaal wel eens.
Steeds meer mensen beginnen te begrijpen dat de ov chipkaart zo weinig fuctioneel is..... Het kost de reiziger veel moeite, er kan veel meer niet dan wel. Ik reis zo af en toe met de trein. Daarvoor gebruik ik een e ticket. Dat moet je printen. Waarom kan ik dat kaartje niet aan een ov kaart nummer hangen.? Het kan met een abbo dus waarom niet met een ander soort kaartje. Dan zou ik kunnen inchecken
Als ik een e ticket heb loop ik vaak achter iemand mee. De scanners hebben vaak moeite met het lezen van de code.
Reputatie 2
Snap het probleem niet zo. Volgens mij is het verder niet uw probleem of iemand wel of niet zwart rijdt. U betaald voor uw eigen reis. Als iemand besluit om u achterna te lopen door de poortjes dan is dat verder niet uw verantwoordelijkheid. Die ligt bij degene die dat doet en het is aan de NS om dit te voorkomen. Ik maak dit ook zo vaak mee maar heb daar geen moeite mee. Ik ga dit ook niet melden bij de NS-beveiligers want dat is niet mijn werk en ik heb daar ook de tijd niet voor.

Bovendien is niet iedereen die u achterna loopt een zwartrijder. Snap eigenlijk de issue niet. U wordt er namelijk niet slechter van. Argument dat de prijzen stijgen door zwartrijders is natuurlijk onzin.
Reputatie 6
Badge
Aan iemands gedrag kun je doorgaans wel afleiden of iemand een zwartrijder is, of niet. Je hebt dan nog geen 100 pct zekerheid maar het komt wel in de buurt.
Reputatie 5
Heb het ook eens meegemaakt. Ik ga zo'n zwartrijder echt niet tegenhouden. Mijn gezondheid staat wel op de eerste plaats. NS moet maar zorgen dat het niet mogelijk is.
Die poortjes werken niet. Zwartrijders die achter anderen aanlopen zijn niet de meest slimmen. Er zijn streepjescodes waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Daarnaast zijn er genoeg stations zonder die poortjes. Het is weggegooid geld.

In veel buitenlanden, vooral Oost-Europa controleert de conducteur ELKE reiziger die instapt. Daar zijn die (lelijke!!, een fraai station als Deventer is er helemaal door verpest) en dure poortjes niet nodig. Dat kan hier in Nederland ook.
Reputatie 5
Die poortjes werken niet. Zwartrijders die achter anderen aanlopen zijn niet de meest slimmen. Er zijn streepjescodes waarmee de poortjes geopend kunnen worden. Daarnaast zijn er genoeg stations zonder die poortjes. Het is weggegooid geld.

In veel buitenlanden, vooral Oost-Europa controleert de conducteur ELKE reiziger die instapt. Daar zijn die (lelijke!!, een fraai station als Deventer is er helemaal door verpest) en dure poortjes niet nodig. Dat kan hier in Nederland ook.

Hoe wil je dat effectief zonder te veel kosten gaan uitvoeren op drukke overstap stations? Waar vaak 300-400 man van trein 1 naar trein 2 gaat om de reis te vervolgen? En daarnaast ook nog binnen 10 minuten omdat anders de overstap te lang gaat worden?
Reputatie 5

Heb het pasgeleden meegemaakt op station roosendaal, meneer liep achter me aan en pakte zn bankpas en de smoes van een niet werkende chipkaart kwam naar boven. Heb tegen hem gezegd dat het prima is wat hij doet, maar de eerste conducteur of boa die ik zie spreek ik aan en dan naai ik je erbij.

Uiteindelijk is meneer er door de conducteur in oudenbosch uitgezet met een boete.

Moraal: ik betaal net voor mijn reis, kan je het niet betalen dan reis je gewoon niet.
Badge +3
Hatsekidee @RSD zo hoort het!

Betalen (en als er geen tijd is voor een UvB schrijven de trein uit, en een preek "laat dit een les voor je zijn" of zo.. !)

Helaas, ze weten dat en nemen de volgende. Poortjes lossen dat ook niet op dus, met name de brede (en dus trage) poortjes voor rolstoelen en zo.

Het 'alarm' dat ze geven is voor iedereen dagelijkse kost. Schouders ophalen 'mijn incheck ging goed toch, of was het het poortje naast me dat zo'n herrie maakt?'

Doet iedereen bij de supermarkt ook.. Gewoon doorlopen als iets gaat piepen, want je zult wel iets (nieuwe kleding of een boek of zo met een chip) hebben dat het diefstal-alarm triggerde... Gaan we dat uitzoeken? Geen tijd voor hoor!

Kassabon (als je die al krijgt, op verzoek) laten zien dan? Welnee, niet nodig loop maar door!

Voor wat betreft de afkomst en (mogelijke) zwartrijders in een ander topic kan ik het toch niet laten om te zeggen dat het toch echt meestal de 'bontkraagjes' zijn die overlast veroorzaken en gratis denken te mogen reizen... want dat kan toch gewoon, niemand die controleert en anders sturen ze je weg met een of andere preek, so what..?
Meerdere OV Chipkaarten laten ook het alarm afgaan in winkels 😀

Het is wel opvallend ja dat alarms tegenwoordig genegeerd worden, zelfs door winkelpersoneel.
...
Bovendien is niet iedereen die u achterna loopt een zwartrijder. Snap eigenlijk de issue niet. U wordt er namelijk niet slechter van. Argument dat de prijzen stijgen door zwartrijders is natuurlijk onzin.

Huh? Je hebt de directe kosten (mensen vervoeren kost energie, dus geld). Maar nog veel meer indirecte kosten; controle door conducteurs, beveiligers, het hele ov-chipkaart systeem voor reizigers met abonnement. Zonder zwartrijders zouden treinkaartjes maar een fractie kosten van de huidige prijzen.

Het wrange is dat bijna iedereen een potentiƫle zwartrijder is. Wie zou nog een kaartje kopen als er geen enkele controle is? Het is onze eigen schuld dat het ov zo duur is. Ik vraag me daarom wel eens af wat de kosten zouden zijn als het ov "gratis" zou worden (= betaald uit belastinggeld). Er gaan meer mensen reizen, maar alle directe en indirecte kosten omtrent vervoersbewijzen vervallen dan.
Om iedereen die achter iemand aanloopt maar meteen een zwartrijder te noemen.... Ze doen misschien iets wat "volgens de regels" niet mag maar dat doen we allemaal wel eens.
Steeds meer mensen beginnen te begrijpen dat de ov chipkaart zo weinig fuctioneel is..... Het kost de reiziger veel moeite, er kan veel meer niet dan wel. Ik reis zo af en toe met de trein. Daarvoor gebruik ik een e ticket. Dat moet je printen. Waarom kan ik dat kaartje niet aan een ov kaart nummer hangen.? Het kan met een abbo dus waarom niet met een ander soort kaartje. Dan zou ik kunnen inchecken
Als ik een e ticket heb loop ik vaak achter iemand mee. De scanners hebben vaak moeite met het lezen van de code.

Inderdaad vanochtend ging een poortje niet open en toen ik opnieuw wilde inchecken gaf het poortje aan dat ik reeds ingecheckt was(dat klopte, alleen ging dat poortje niet open...), tsja dan loop ik toch even bij iemand anders er achteraan, want natuurlijk geen personeel te bekennen.

https://nos.nl/artikel/2235966-ns-medewerkers-verzetten-zich-tegen-toeslag-op-saldo-laden-aan-balie.html

Ik zou me als baliemedewerker (en conducteur) meer ongerust maken over die poortjes want die nemen al lang werk over van mensen die vroeger op het station en in de trein stonden te controleren...
Reputatie 7
Badge +4
Als u ingecheckt bent en dat is te zien op uw kaart, is dat ook geen probleem.
Voor tailgaten kan je ook een boete krijgen.😀
Badge +3
Inderdaad vanochtend ging een poortje niet open en toen ik opnieuw wilde inchecken gaf het poortje aan dat ik reeds ingecheckt was(dat klopte, alleen ging dat poortje niet open...), tsja dan loop ik toch even bij iemand anders er achteraan, want natuurlijk geen personeel te bekennen.
Als dit bij een van de brede/trage (rolstoel/fiets)poortjes gebeurt, dan bevindt er zich meestal iets in de doorgang. De vorige persoon moet er dus helemaal doorheen zijn en je eigen bagage/fiets of jijzelf mag ook niet in de doorgang zelf staan. Doe in dat geval letterlijk een stapje terug, meestal gaat het poortje dan alsnog open.

Heb je geen reden om door een breed poortje te moeten, gebruik dan de smallere want daar kan je gewoon achter elkaar doorheen (in/uitchecken) zonder op de vorige persoon te hoeven wachten (poortje blijft dan gewoon open staan).

Reageer