beantwoord

Zwerfafval op en langs het spoor

• 30 januari 2017
  • 58 reacties
  • 1732 Bekeken

Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Zojuist contact gelegd met de regiomanager Zuid om hier eens en voor altijd een goed schoonmaakbedrijf op af te sturen.
Wat extra informatie: De schoonmaak van sporen wordt gestuurd door Prorail, maar het echte werkt gebeurt door individuele schoonmaakbedrijven met een contract bij hen. In dit geval zijn beide schoonmaakbedrijven hun afspraak niet nagekomen. Waarom? Dat weet ik (nog) niet, maar heb gevraagd of beide bedrijven hierop kunnen worden aangesproken. Zodra ik reactie heb vanuit de regiomanager, laat ik van me horen.
Inmiddels bijna 3 maanden verder, alles ligt er nog, sterker nog, met de dag ligt er meer afval. I.v.m. werkzaamheden aan het spoor was er de afgelopen 4 dagen geen treinverkeer op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda en het traject Gouda - Rotterdam Centraal, echter is er niks opgeruimd. Wat een ballentent dat ProRail, wellicht een ProRail service forum openen en GTBVS (geld terug bij vieze sporen) invoeren?
Reputatie 7
Zojuist contact gehad met de beheerder van de schoonmaakroosters om het spoor. Ik zal even wat toelichting geven, RVH, zodat het misschien wat meer te begrijpen is waarom het allemaal zo moeizaam ging.

Schoonmaaksessies rondom het spoor worden ook wel 'papier prikken' genoemd, en deze sessies zijn per station bepaald. Dat wil zeggen, een rustig station zal een frequentie van schoonmaakbeurten hebben van bijvoorbeeld 1 à 2 keer per jaar, waar een groter en drukker station een hogere frequentie zal hebben. Het papier prikken kan alleen gedaan worden als Prorail het spoor vrijgeeft (een buitendienststelling) en vervolgens het externe schoonmaakbedrijf (in vele gevallen particuliere bedrijven) een moment kan vinden om hier genoeg personeel op te zetten.

Wat ik heb kunnen regelen voor Waddinxveen, wat nog niet zeker is, maar ik kreeg positieve reacties van de planners, is dat de frequentie van Waddinxveen misschien omhoog kan gaan. De beheerder van de roosters is op mijn verzoek naar Waddinxveen station gegaan en gaf aan dat er nodig schoongemaakt dient te worden hier. Er wordt op dit moment contact gelegd met het schoonmaakbedrijf verantwoordelijk voor de sporen van Waddinxveen om alle feedback door te nemen en een hogere frequentie te bepalen voor dit station. Zodra ik definitieve woorden heb gekregen, koppel ik dit uiteraard terug in dit topic.
Reputatie 7
Update: Ik heb bevestiging gekregen dat de frequentie (die eerst op 2x per jaar lag) omhoog zal gaan naar 4x per jaar. De aannemer dient nu een buitendienstregeling aan te vragen bij Prorail. Hier kan tijd overheen gaan, omdat de volgende geplande schoonmaak staat op week 28 (de vorige zou week 8 geweest zijn, heb aangegeven dat deze waarschijnlijk niet of niet goed is uitgevoerd).

Er is mij beloofd dat er vóór week 28 nog schoongemaakt gaat worden.
Goedemorgen...omdat het nog steeds een enorme rotzooi is en er nog steeds niets is opgeruimd (er ligt inmiddels veel meer) vroeg ik me af of er na 4 maanden eindelijk eens iets gaat gebeuren? Van zaterdag 3 juni tot en met maandag 5 juni zijn er geplande werkzaamheden op het traject Gouda - Alphen aan den Rijn en is er geen treinverkeer (buiten dienst). @ Thomas NS: als ik jouw laatste bericht mag geloven is alles uiterlijk 6 juni 2017 schoon en opgeruimd?
De belofte is dat er vóór week 28 (10 juli t/m 16 juli) zal worden schoongemaakt. Het kan zomaar zo zijn dat dit eerder zal plaatsvinden, maar dat kan ik persoonlijk niet beloven.
Week 28 is inmiddels ten einde (vrijdag 14 juli). Hoewel het spoor/traject inmiddels een week buiten dienst is, heeft er nog geen opruiming en schoonmaak plaatsgevonden (het is na een half jaar nog steeds een grote bende). 3x scheepsrecht? De zoveelste belofte van ProRail, een grote leugen - zoals door mij is voorspeld - die we we wel vaker gewend zijn! Niet nakoming van toezeggingen, daar is ProRail de beste in!
Reputatie 7
@RVH Ik ben verkeerd geïnformeerd door de schoonmaakdienst vrees ik. Bij het navragen werden excuses aangeboden hiervoor, omdat zij in de veronderstelling waren dat Waddinxveen meegenomen zou worden in de schoonmaak in week 28 toen Alphen a/d Rijn werd aangepakt. Dit was niet het geval, waardoor de planning nu staat op week 32. Hier worden Alphen a/d Rijn, Waddinxveen, Boskoop en Bodegraven in meegenomen. Mocht er in 1 sessie niet genoeg worden schoongemaakt, dan zullen er tussen week 42 en 52 extra diensten ingepland worden.
Reputatie 6
Badge
En dan vraag ik me af, waarom alleen tijdens buitendienststellingen, en niet 's nachts? Dan rijdt er op dit traject ook geen enkele trein, voor de zekerheid zet je het sein op rood met een kortsluitlans en 'happy cleaning'.
Reputatie 7
Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden Aar, dit zijn afspraken met Prorail waar ik helaas niet van op de hoogte ben.
Wegens vakantieperiodes kan het zijn dat mijn terugkoppeling later zal zijn dan gewoonlijk. Vooralsnog houden we aan dat in week 32 het station onder handen wordt genomen.
@Thomas NS: fijne vakantie!

Kun je na je vakantie niet aan ProRail doorgeven dat ze zich dood moeten schamen. Een half jaar (14 februari 2017) na de eerste melding is er - na verschillende toezeggingen - nog steeds niets opgeruimd en met de dag wordt het een grotere rotzooi op het spoor. Inmiddels is de dienst Alphen aan den Rijn - Gouda 3x buiten dienst geweest, de laatste keer van 8 t/m 30 juli! Het spoor 3 weken buiten dienst en toch lukt het ProRail niet om een spoorprikker geregeld te krijgen. In drie weken tijd loop ik 6x heen en weer van Alpen aan de Rijn naar Gouda en zou het spoor brandschoon zijn! Wat een wanpresterende ballentent dat ProRail!
Reputatie 7
Ik ben niet op vakantie hoor, maar de afdelingen die mij van informatie voorzien waarschijnlijk wel. Vandaar mijn bericht.

Er is door mij en collega's al meerdere malen aangegeven dat dit geen manier van beleid voeren is. Als er wordt toegezegd dat er wordt 'geprikt' (opgeruimd rondom het spoor) dan dient dat te gebeuren. Het probleem zit in de planning van het reinigingsbedrijf en de koppeling naar ProRail. Hier laat ik mij niet verder over uit, maar weet dat wij onze onvrede ook lang en breed uiten.
Het wordt weer eens tijd, het jaar gaan we sowieso halen!
@ Thomas NS: gaan de door ProRail toegezegde schoonmaakdiensten na 9 maanden nou eens een keer prikken en schoonmaken of moet ik na de jaarwisseling - in 2018 - nog een keer rappelleren?
Ik heb gelijk aan de bel getrokken bij mijn collega's, RVH. Dit had allang opgeruimd moeten worden. Bedankt dat je dit komt melden en ik kom zo snel mogelijk terug voor een terugkoppeling.
Reputatie 7
Badge
In Heerhugowaard zijn ze deze ochtend wel bezig geweest met opruimen op het spoor. Dat had ik gezien.
Dus het zou best kunnen dat er misschien meer stations aan de beurt gaan komen deze periode.
Reputatie 5
Kan wel zo zijn, maar de belofte was half augustus. Erg slecht geregeld.
Reputatie 7
Badge
Kan wel zo zijn, maar de belofte was half augustus. Erg slecht geregeld.

Tja...het is een beetje uitgelopen allemaal.
Reputatie 6
Badge
Mee eens, dit had allang gebeurd moeten zijn. Jammer om iets te beloven dat niet waargemaakt kan worden.
Wij betreuren de situatie ook.
Ik heb zojuist contact gehad met mijn contactpersoon bij ProRail over deze situatie. Hij zal mij zo snel mogelijk laten weten wanneer het vuil zal worden opgeruimd. Hij streeft er naar om mij elke week een update te geven hierover. Ook heeft hij de situatie nu zo beoordeeld dat hij elke week een reminder verstuurd tot hij een datum krijgt. Ik laat jullie zo snel mogelijk weten wanneer jullie weer een schoon spoor in Waddinxveen kunnen verwachten.
Ik heb van de week een terugkoppeling gehad en meerdere malen navraag gedaan of dit klopt, maar het spoor in Waddinxveen is afgelopen augustus gereinigd. Er wordt gekeken of de er voldoende prullenbakken op het station staan: zoniet dan worden deze bijgeplaatst. Ik heb aangegeven dat er meldingen na 1 augustus zijn gemaakt dat er nog niets is gebeurd. Indien er nog vuil licht ontvang ik graag een foto zodat ik deze door kan zetten.
Reputatie 6
Badge
Dat is het dus niet, anders zou TS niet zo reageren. Is het nou zo moeilijk voor de juiste partij om daar even een schoonmaak te doen?
Zoals ik al aangaf heb ik dit ook gemeld. Ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan en mijn contactpersoon gaf met zekerheid aan dat er een reiniging heeft plaatsgevonden. Het is niet dat ik TS niet geloof, maar dit is wat ik krijg teruggekoppeld. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik meerdere malen met verbazing navraag heb gedaan of dit wel echt is gebeurd.
Reputatie 6
Badge
We snappen dat jij niet alles kan doen wat je wilt doen. Maar het spoor is blijkbaar dus nog steeds vies, dus al zou er volgens hun reiniging plaats gevonden hebben, dan nog kunnen ze het nu dus opnieuw doen lijkt mij? Het afval ligt er immers nog steeds.

Reageer