beantwoord

Zwerfafval op en langs het spoor

• 30 januari 2017
  • 58 reacties
  • 1732 Bekeken

• Intercity
  • 41 reacties
Welke dienst van ProRail ruimt eigenlijk het zwerfafval op en langs het spoor op en gebeurt dit ook met enige regelmaat? Het viel me op dat bepaald afval op het spoor van station Waddinxveen al langer dan 1 jaar rondzwerft...
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 februari 2017, 21:21

Update: RVH, ik heb goed nieuws. Puur door jouw melding en de input van de andere forumleden hebben we een schoonmaakdienst kunnen plannen van spoor 1 en spoor 2 op 21 en 22 februari. Dit was de eerste buitendienststelling waarbij het mogelijk was. Bedankt nogmaals voor jouw input, ik hoop dat het schone resultaat zal bevallen. Geef dat vooral ook door.
Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 6
Badge
Hoe weet je zo zeker dat er niet regelmatig hetzelfde afval opnieuw wordt neergegooid? Vooral zakken Lays chips en blikjes Slammers energy zijn hier een goed voorbeeld van.
Reputatie 7
Badge +3
Sommig afval is uniek.
Op station Delft Zuid bv heb ik lange tijd (half jaar of langer) aan de noordkant van perron 1 bruine slipper zien liggen. Ligt er misschien nog steeds, maar omdat ik sinds de nieuwe dienstregeling ivm met betere overstapmogelijkheden niet meer via Den Haag CS reis, stap ik niet meer helemaal voorin de sprinter in en zie dit niet meer.
Reputatie 7
Hallo RVH, goed dat je dit bij ons aankaart.

Wat ik voor je kan doen is een melding aanmaken om erachter te komen waarom dit afval er al langere tijd ligt. Zou je voor mij nog een specifieke locatie kunnen beschrijven, zodat ik mijn melding kan toespitsen?
Station Waddinxveen, op en langs het spoor (berm) van beide perrons (richting Gouda en Alphen aan den Rijn). Van voor tot achter bezaaid met flessen, oud vuurwerk, blikjes etc.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt tijd dat ProRail weer opprikkelateurs gaat aanstellen.
http://aelak.tumblr.com
Reputatie 7
Bedankt voor de aanvullende informatie RVH, ik zal dit doorspelen naar de schoonmaakdienst om te kijken of dit zo snel mogelijk kan worden opgeruimd. Zodra ik hierover terugkoppeling heb ontvangen, meld ik me bij jullie.
Reputatie 3
Welk schoonmaakbedrijf dit doet ontschiet mij even.
Van sommige stations weet ik dat er sowieso wekelijks vuil wordt geprikt van de sporen, maar ook geldt dat het helaas binnen de kortste keren weer vol met troep ligt.
Nog niks aan gedaan...blijft gewoon nog een jaar liggen. Wel bijzonder om een "ongemotiveerde" Asito medewerker (inclusief veegwagen) papiertjes te zien prikken in de fietsenstalling bij het station, terwijl de enorme bende langs het spoor gewoon blijft liggen....
Reputatie 6
Badge
RVH, op basis waarvan vind jij die medewerker ongemotiveerd? Je snapt hopelijk wel dat dit vak vies en zwaar werk betreft, dat je simpelweg niet met een glimlach op je gezicht kan beoefenen?
Reputatie 7
Badge +3
Er komt heel wat bij kijken voordat er in en rond het spoor opgeruimd mag worden. Zo moeten er allerlei veiligheidsmaatregelen getroffen worden voordat er papier geprikt kan worden. Dat kan vaak niet overdag en het 's nachts laten uitvoeren is nogal duur.
RVH, op basis waarvan vind jij die medewerker ongemotiveerd? Je snapt hopelijk wel dat dit vak vies en zwaar werk betreft, dat je simpelweg niet met een glimlach op je gezicht kan beoefenen?

Doet dat er iets toe? Zolang er nog steeds 482.000 werklozen in dit land zijn en Asito haar werknemers netjes betaalt conform de regels (minimumloon) dien je als werknemer gemotiveerd je werk te doen. En niet half hangend op een prikstok tijdens werktijd...
Reputatie 3
Wellicht dat het een bijzonder beeld geeft dat u iemand het perron ziet schoonmaken terwijl er misschien meer afval in de sporen ligt. Asito is verantwoordelijk voor de perronschoonmaak, deze medewerker kan/mag niets in de sporen doen. Zoals iMark aangeeft speelt het veiligheidsaspect een belangrijke rol. Men moet allereerst opgeleid zijn om de sporen te mogen betreden ''bevoegd spoorbetreder''. Misschien dat deze medewerker hier niet voor is opgeleid.

Op sommige station zie ik wel personeel in de sporen om vuil te prikken. Men steek een ''gele hefboom'' tussen twee spoorstaven en gaat dan aan de slag. Er moet dan rekening worden gehouden met doorgaande treinen en treinen die daar rijden volgens de normale dienstregeling. Dit kan er soms voor zorgen dat van een uur dat personeel is ingezet, er slechts 25 minuten kan worden gewerkt. Bij de schoonmaak is het, hoe vervelend het ook klinkt, zo dat men niet door blijft werken tot dat iets schoon is. Er is altijd (té) weinig tijd om fatsoenlijk schoon te maken.

Het verband tussen salaris en gemotiveerd je werk doen is niet per definitie een ''causaal verband''. Men is snel geneigd om zaken in te vullen voor een ander en te veroordelen. Wel denk ik dat iemand die tussen mensen werkt iets positiefs mag uitstralen. Hopelijk krijgt u de volgende keer een vriendelijk glimlach ;-)

Enne, er zijn ongetwijfeld schoonmakers die wel lachen 😃
Reputatie 7
Update: RVH, ik heb goed nieuws. Puur door jouw melding en de input van de andere forumleden hebben we een schoonmaakdienst kunnen plannen van spoor 1 en spoor 2 op 21 en 22 februari. Dit was de eerste buitendienststelling waarbij het mogelijk was. Bedankt nogmaals voor jouw input, ik hoop dat het schone resultaat zal bevallen. Geef dat vooral ook door.
Ik ben benieuwd, we gaan het morgen en overmorgen zien!
Zoals verwacht is er op 21 en 22 februari niks opgeruimd op zowel spoor 1 als 2. Storm Doris hebben we inmiddels achter de rug, echter ligt alles nog op z'n plek. Vraag me af of het doen van dergelijke meldingen wel zinvol is...
Reputatie 7
Dat vind ik heel vervelend om te horen. Ik ga contact opnemen met de verantwoordelijke afdeling en vragen waarom deze belofte niet is nagekomen. Bedankt dat je het mij laat weten, moet toegeven dat ik ervan baal.
Reputatie 7
Vooralsnog ben ik nog op onderzoek uit, RVH, de betreffende afdeling heeft mij helaas nog niet van antwoord voorzien. Reminder is verstuurd, met een ietwat strengere toonzetting dit keer.
Ruim een maand verder, nog steeds (N)iet (S)choongemaakt, of moet ik zeggen (N)ooit (S)choongemaakt (NS). Oh nee, (P)erminent (R)otzooi is hier verantwoordelijk voor (Pro Rail)...
Reputatie 6
Badge
Ik moet zeggen dat je die aanhalingstekens best creatief gebruikt 😛
Reputatie 7
Update: Na lang overleg met ProRail heb ik nog geen reactie op het niet schoonmaken in februari. Ik ben dit nog aan het uitvragen, maar krijg geen positieve geluiden als ik dit navraag helaas.

Belangrijkste punt: komende zaterdag en zondag (25/26 maart) zal er opnieuw een buitendienststelling zijn, waarbij er rondom het spoor zal worden schoongemaakt. Laten we hopen, RVH, dat ze ons deze keer niet in de steek laten.
Thomas, zoals verwacht is er (weer) niks opgeruimd. Het is zelfs een grotere troep geworden. Jammer dat ik geen foto's kan uploaden op dit forum... waar staan die P en R van Pro Rail voor...? Praatjes en Rotzooi of Prietpraat en Rotzooi? Toezeggingen en Pro Rail is geen goede combinatie...
Hmm, vervelend RVH. Ik heb mijn collega Thomas op je bericht geattendeerd. Hij zal er donderdag op terugkomen.
Reputatie 7
Foto's kun je wel uploaden op het forum. Mocht je op je telefoon zitten, even met de 3 liggende streeptjes linksboven op desktopmode zetten. In het tekstvak waar je typt staan links onderin 2 Blauwe icoontjes. De linker (afbeelding) gebruik je op een foto up te loaden 🙂
Reputatie 7
We blijven ook maar bezig hè, RVH?

Zoals elke keer zal ik ook ditmaal een bericht sturen met de opmerking dat het gezegde misschien waar moet zijn: driemaal is scheepsrecht?
Bedankt, overigens, dat je er bovenop zit RVH, het is fijn om te zien dat forumleden voor ons ook een peiler zijn waar wij onze dienst op kunnen afstemmen en verbeteren. Prorail is nog niet van mij af, en ik laat van mij horen als ik meer weet.
Foto van vandaag speekt voor zich...

Reageer