beantwoord

10 euro kwijt voor WC bezoek

• 15 juli 2020
  • 15 reacties
  • 477 Bekeken

Hallo, 

Ik ben met de trein van Utrecht naar Dordrecht geweest en ik had een overstap van 15 minuten op Rotterdam centraal, Ik moest naar de wc en volgde de borden, ik kwam bij een poortje uit en ik dacht dat ik er gewoon door heen kon, blijk baar niet ik had niet genoeg saldo meer voor NS toen ik terug wilde naar het perron dus ik moest 10 euro extra op mijn ov zetten om verder te kunnen. Maar ik dacht, dat is toch raar dat ze borden WC neer zetten en dan je laten uitchecken. Kan hier iets aangedaan worden en zou ik het geld terug kunnen krijgen?

icon

Beste antwoord door Loes 15 juli 2020, 15:14

Ik vermoed dat u al weinig op uw OV-chipkaart had staan en bij inchecken behoort er een minimum aan saldo op te staan, bij abonnementen 10 euro, anders 20 euro. Bij het opnieuw inchecken heeft u Overstap gezien en heeft u gewoon uw lange afstands korting gekregen. U bent uw geld niet kwijt, maar staat op de OV. Ik vermoed dat er niets verkeerd is gegaan. Ik kan er helemaal naast zitten, dat hoor ik dan graag.

Bekijk origineel

15 reacties

Welkom bij de Community!

Dat is natuurlijk een duur toiletbezoekje. Wat betreft het terugvragen van je saldo kan je contact opnemen met onze Klantenservice

Ik vermoed dat u al weinig op uw OV-chipkaart had staan en bij inchecken behoort er een minimum aan saldo op te staan, bij abonnementen 10 euro, anders 20 euro. Bij het opnieuw inchecken heeft u Overstap gezien en heeft u gewoon uw lange afstands korting gekregen. U bent uw geld niet kwijt, maar staat op de OV. Ik vermoed dat er niets verkeerd is gegaan. Ik kan er helemaal naast zitten, dat hoor ik dan graag.

Reputatie 7
Badge +3

Toch wel een beetje vreemd wanneer de overstap OK was. Dan behoor je in principe je reis te kunnen afmaken zonder dat je weer minimaal €10 aan borg op de kaart hebt staan.

iMark, ook bij een zogenoemde overstap is het instaptarief nodig. Vandaar dat het scenario wel mogelijk is. Ik snap alleen even niet waarom TS dan door de poortjes moest. Het toilet zit als het goed is op perron 2: https://mijnstation.nl/app/uploads/2019/04/Plattegrond-Rotterdam-2019.pdf.

Badge +3

Toch wel een beetje vreemd wanneer de overstap OK was. Dan behoor je in principe je reis te kunnen afmaken zonder dat je weer minimaal €10 aan borg op de kaart hebt staan.

Nee, dat is niet zo. Bij het uitchecken wordt Utrecht - Rotterdam afgerekend, want een poortje weet niet dat je later nog verder wilt reizen.

Bij terug inchecken binnen 35 minuten (de overstap dus) wordt er opnieuw het instaptarief ingehouden (€10 bij een abonnement, €20 zonder abonnement), maar betaal je natuurlijk een stuk minder voor Rotterdam - Dordrecht (langeafstandskorting vanaf Utrecht).

Zie https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192?postid=341936#post341936 voor precies zo’n situatie.

@Laura NS 

De WC in Rotterdam ligt buiten het poortjesgebied, daarom moest ts uitchecken. Het lijkt binnen in het gebied te liggen, maar direct bij de WC staan de poortjes naar spoor 2.

Badge +3

@Laura NS

De WC in Rotterdam ligt buiten het poortjesgebied, daarom moest ts uitchecken. Het lijkt binnen in het gebied te liggen, maar direct bij de WC staan de poortjes naar spoor 2.

Klopt, en ook de Stationshuiskamer Rotterdam is volgens mij poortjesvrij bereikbaar? Op die plattergrond (en OpenStreetMap heeft de poortjes op Rotterdam helaas niet ingetekend) niet echt duidelijk.

Soortgelijke situatie als Amsterdam C, waar je vanuit de stationshal poortjesvrij met de trap naar boven kunt voor de Heineken Bar en Restaurant 1e Klas, maar dan toch echt door een poortje moet naar de perrons (spoor 2).

Of andersom natuurlijk (vanaf de perrons/binnengebied) naar de restauratie of WC.

De Stationshuiskamer ligt inderdaad buiten de poortjes, tegenover de WC.

Reputatie 7
Badge +2

@iMarkIk kwam in dit topic via Google na wat onduidelijkheid na mijn treinreis van vannacht en wil even benadrukken dat je commentaar volledig onjuist en overbodig is. Het is totaal niet vreemd, zelfs niet een beetje. Dankzij de anderen heb ik gelukkig toch een juist antwoord gekregen. Dit is, na het nog eens aan het loket nagevraagd te hebben, namelijk hoe het werkt en altijd gewerkt heeft. Het zou je sieren om je beweringen even te controleren voordat je ze hier neerzet.

Aan dit soort commentaren heeft niemand iets. Je zorgt alleen maar voor verwarring.  Neem aub een voorbeeld aan Loes, Robert B, Laura NS of Denice NS. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

@masd Je hebt wat ik heb geschreven anders opgevat dan ik bedoelde.

Bij de melding “Overstap OK” bij een paaltje of poortje is bij al het OV in Nederland de situatie dat je je reis gaat vervolgen zonder dat opnieuw de borg wordt ingehouden. Alleen NS doet dit anders.Dat is verwarrend.

Voorbeeld. Ik reis met metro 52 van station Zuid naar station Noord. Onderweg moet ik naar het toilet en besluit dat te doen op Amsterdam Centraal. Ik check daar uit, ga naar het toilet en check weer in binnen 35 minuten. Bij het inchecken krijg ik de melding “Overstap OK” en wordt er niet voor de tweede keer  borg ingehouden.

Badge +3

Zou je dat eens kunnen nakijken op het transactieoverzicht van OV-chipkaart, want ik twijfel aan het geschetste GVB scenario.

In ieder geval wordt bij het uitchecken op Centraal gewoon de rit afgerekend (× euro terug van instaptarief).

Als bij de metro-uitcheck op Noord dat regeltje er niet staat dan is de overstap inderdaad ‘kosteloos’.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan het je nog sterker vertellen. Wanneer ik met de bus naar station Hilversum reis dan check ik uit in de bus. Vervolgens reis ik met de trein naar Amsterdam Zuid. Daar check ik in bij de metro en krijg “Overstap OK” te zien wanneer ik binnen 35 minuten na het uitchecken in de bus incheck bij de metro. Ik betaal dan voor mijn rit met de metro alleen de kilometers zonder instaptarief. En dit is met twee vervoerders, Connexxion en GVB.

Bij een reis met BTM kun je zonder extra kosten of borg je reis onderbreken. Mits dat maar binnen 35 minuten is.

Aanvulling: Er wordt inderdaad wederom het instaptarief van €4,00 van je kaart gehaald bij een overstap. Maar bij een overstap binnen 35 minuten krijg je veel meer terug. Je betaalt dan het basistarief niet. Ik heb de begrippen instaptarief en basistarief door elkaar gehaald. Volgens mij zouden de vervoerders beter het begrip “borg” kunnen gebruiken dan “instaptarief”. Ik heb het maar eens gecontroleerd bij het transactieoverzicht bij een reis in januari 2020.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm

Ik moet maar weer eens met het OV gaan reizen……..

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat toch anders in het overzicht op OV-chipkaart wanneer ik met een Arriva bus een reis heb gemaakt met een overstap op Leiden Centraal. Dan wordt er ook bij de overstap €4 instaptarief ingehouden. Er wordt wel maar één keer het basistarief berekend waardoor er na het uitchecken in de 2e bus meer van het instaptarief wordt terug betaald. 

Edit, je hebt zelf je reactie al aangevuld iMark.

Reputatie 7
Badge +3

Nooit te oud om te leren. Totaal op het verkeerde been gezet door het begrip “instaptarief” en eigenlijk nooit op een transactieoverzicht gekeken. Ik heb nog nooit een in- of uitcheck gemist en bij de enkele keer dat ik een reis heb kunnen declareren is het me niet opgevallen.

“Borg” lijkt me een minder verwarrend begrip. Want dat is het in feite: een onderpand zodat je aan je betalingsverplichting kunt voldoen aan het einde van de reis. Zijn de kosten lager dan de borg dan krijg je het restant terug.

Badge +3

Klopt, het is een ‘borg’ omdat bij inchecken niet bekend is waar je heen gaat en of je daar wel netjes uitcheckt. Inchecktarief zou je ook nog kunnen zeggen.

Het landelijke basistarief voor BTM van € 0,98 wordt inderdaad maar eenmaal per reis (inclusief alle overstappen) gerekend, mits die overstappen telkens binnen 35 minuten zijn.

Bij trein is dit ook het geval, maar daar werkt men met tariefeenheden op basis van afstand. Reis je van A naar B en binnen 35 minuten terug naar A dan is je terugreis goedkoper (langeafstandskorting) of zelfs helemaal gratis, bijv. De Vink - Leiden (3 TE) en terug, want de eerste 8 TE kosten € 2,40 (voltarief 2e klas) en dat reken je al af bij de uitcheck voorafgaand aan de overstap/terugreis.

Er is nog wel een verschil tussen BTM en trein, en dat is dat een in-en uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten de incheck annuleert (volledige instaptarief terug), maar bij BTM inchecken en weer uitchecken bij dezelfde halte kost je die € 0,98 (een reis van 0 km).

Reageer