beantwoord

11 euro voor vervanging defecte OV-chipkaart

Waar haalt de NS het recht vandaan om mij €11 in rekening te brengen voor de vervanging van een simpel plastic kaartje, wat moet dienen om mijn geld af te kunnen schrijven, en wat zover ik weet door elke andere instantie, gratis wordt vervangen?

Mijn kaart is gescheurd maar werkt nog wel en een conducteur adviseerde mij hem te laten vervangen om een boete te voorkomen als hij plotseling niet meer zou werken, er ook vanuit gaand dat dit gratis zou zijn.

Voor mij hoeft het niet eens gratis te zijn. €2 om mensen te ontmoedigen te snel aan de bel te trekken zou ik al acceptabel vinden.

Maar dit lijkt steeds meer op machtsmisbruik zoals toen ik me blauw betaalde aan een taxi om nog thuis te komen omdat het bord op het perron de trein naar Eindhoven al aangaf terwijl de trein naar Nijmegen er nog stond en ik en vele anderen daardoor de laatste trein naar Eindhoven miste,
en de steeds vaker voorkomende weggevallen treinen die gewoon niet rijden, zonder opgaaf van reden.

Knap lastig als je eenmaal gewend bent zonder auto te reizen en jammer, vind ik, van een bedrijf die het verder op zoveel punten heel goed doet.
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 juni 2017, 08:42

De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.

Dat is de prijs die TLS hanteert.
Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Waarbij gemeld dient de worden dat de NS een meerderheidsbelang in TLS heeft. Dus kan je net zo goed zeggen dat de NS de prijs bepaald.

En daarbij zijn de kosten geen 7,50. Dat is de prijs die vastgesteld is, als ik zelf kijk naar dergelijk kaartjes dan kun je dien (bij niet eens heel grootte aantallen) al kopen voor 1 a 2 euro per stuk.

Raar dat TLS ook kosten meeneemt voor loketpersoneel en NS automaten.....
Persoonlijk vind ik dat de kosten voor het betalen van een product nooit apart in rekening gebracht mogen worden. Voor de duidelijkheid: de OV-chipkaart is niet een product maar een middel om je product te betalen cq. te controleren.

Laat de NS en andere vervoerders de kosten maar in de ritprijs onderbrengen. Dat stimuleert ook de fabricage van een goedkope en duurzame kaart i.p.v. een kaart als verdienmodel.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me redelijk dat mensen die hun kaart verliezen of beschadigen de kosten zelf betalen en dat die niet via de ritprijs op de andere reizigers worden afgewenteld.

Dat wist ik inmiddels Slidestop, de vraag is hier waar men het recht vandaan haalt om dit te vragen?
Als de kosten 1000 euro zijn met nog een miljoen administratiekosten, zou je die dan ook zo opnoemen als een robot?
Ik vind dit bedrag alles behalve redelijk en de conducteur die mij adviseerde waarschijnlijk ook want die dacht ook dat het gewoon gratis was zoals bij alle andere instanties zover ik weet.

Volgens mij is de ritprijs nergens hoger in Europa dan die in Nederland Tamzin reisleider. Dus om nu te zeggen dat kosten worden afgewenteld op andere reizigers...

Jullie twee zijn toch ook mensen van vlees en bloed hoop ik. Kom ga eens naar je hart en voel eens wat je hart zegt in plaats van de regeltjes van je baas af te draaien.
Vinden jullie persoonlijk dat 11 euro redelijk is voor een simpel plastic kaartje wat dient als medium om mijn geld te kunnen afschrijven en wat ik zelf bij wijze van spreke nog goedkoper zou kunnen leveren?
Reputatie 7
Ik mag er vanuit gaan dat iedere conducteur weet dat een ov-chipkaart geld kost. Het advies om hem te vervangen komt vanuit een situatie die nog duurder kan worden. Het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De kosten vind ik niet te hoog. Het is goed dat ze niet lager liggen, anders raken mensen vaker "per ongeluk" hun pasje kwijt als het even uitkomt, om ergens onderuit te komen.
Ja jij raakt je bankpasje en andere pasjes zeker ook elke week kwijt.

In het buitenland raken ze hem ook elke week kwijt....

Je zou dan ook kunnen zeggen dat je het de eerste keer gratis kan vervangen, maar 11 euro is natuurlijk buitensporig veel.

En daarbij is het belachelijk dat TLS zelf maar 2 jaar garantie geeft bij normaal gebruik, m.a.w. zelf hebben ze er ook geen vertrouwen in dat het pasje daadwerkelijk 5 jaar mee kan gaan.
Reputatie 7
Ik vind de 11 euro meer als terecht als er zichtbare schade is. Als er scheuren inzitten of de kaart gebroken is.
Ook als de bovenlaag niet meer leesbaar is.

Ander verhaal vind ik onzichtbare schade.
Ik mag er vanuit gaan dat iedere conducteur weet dat een ov-chipkaart geld kost. Het advies om hem te vervangen komt vanuit een situatie die nog duurder kan worden. Het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De kosten vind ik niet te hoog. Het is goed dat ze niet lager liggen, anders raken mensen vaker "per ongeluk" hun pasje kwijt als het even uitkomt, om ergens onderuit te komen.

Om het standpunt van jullie (slidestop+Tamzin) als NS personeel beter te begrijpen zou ik graag een voorbeeld Slidestop, van wanneer iemand voordeel zou kunnen hebben van het "per ongeluk" kwijtraken van hun pasje.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben geen NS-personeel maar reiziger maar ik voel er weinig voor om op te draaien voor mensen die niet goed op hun spullen passen.

Als je je paspoort, rijbewijs of bankpasje verliest is het trouwens ook niet zo dat je gratis een nieuw exemplaar krijgt. Ook daar staat een "straf" op om misbruik tegen te gaan.
Reputatie 7
Om het standpunt van jullie (slidestop+Tamzin) als NS personeel beter te begrijpen zou ik graag een voorbeeld Slidestop, van wanneer iemand voordeel zou kunnen hebben van het "per ongeluk" kwijtraken van hun pasje.
Inchecken in Vlissingen, reizen naar Groningen, net voor je het station verlaat even je pasje breken.
Claim voor vergeten uit te checken voor een reisje Vlissingen - Middelburg, nieuw gratis pasje.
Sorry maar dat voorbeeld slaat natuurlijk nergens op. Ook zonder je ovchipkaart kapot te maken kan je die truk uithalen. Gewoon niet uitchecken, niemand die dat controleert.
Wat een handige truc geeft Slidestops daar weg! Maar inderdaad, het breken van je pasje kun je beter achterwege laten.

Dus je kunt in feite zonder zwart te reizen, toch gratis reizen, interessant 😉
Reputatie 7
Ik zeg dat het mogelijk is. De NS is coulant, maar doet maar 3 vergeten check in/uits per jaar. Misschien bij een gebroken kaart coulanter 🙂 achja allemaal theoriem
Reputatie 4
Ik vind het nog veel kwalijker dat ik na vijf jaar opnieuw 7,50 moet afrekenen voor een kaart die maximaal 0,50 aan productiekosten kost. Terwijl de oude het nog prima doet. En ik er altijd zuinig op geweest ben.
Reputatie 7
Bij een abonnement hoor je een gratis nieuwe te krijgen.
Reputatie 2
Behalve als je een oude kop hebt gekregen en je je foto moet vervangen op je nieuwe kaart met abonnement. Dan moet je weer een nieuwe kaart kopen. Ook zo'n raadselachtig gebeuren....
Ik vind het nog veel kwalijker dat ik na vijf jaar opnieuw 7,50 moet afrekenen voor een kaart die maximaal 0,50 aan productiekosten kost. Terwijl de oude het nog prima doet. En ik er altijd zuinig op geweest ben.

Precies, dat scheelt NS een hele hoop losse kaartjes uit de automaat.
Ik kan tot noch toe samenvatten dat Slidestop de hoofdkconducteur, die volgens mijn inschatting aardig op de hoogte is van wat wel en niet kan, dank je wel daarvoor,
persoonlijk vindt dat als een kaart beschadigt door nonchalant gedrag (maar dus ook een onverhoopte valpartij/mishandeling) dat men voor straf maar moet betalen en niet zo weinig dus,
maar geen antwoord kan geven op mijn vraag waar de NS het recht vandaan haalt om voor een kaartje wat max. 50 cent aan productiekosten kost, 11 euro te vragen als deze onverhoopt beschadigd raakt.

Wie kan dit dan wel weten???

Ik houd het dus tot nog toe bij machtsmisbruik om nog meer geld binnen te slepen, zoals ik dat ook denk van al die treinen die zomaar zonder opgaaf van reden niet rijden.

Ik hoop dat er nog een NS'er reageert die wroeging krijgt en mogelijk aan de bel trekt, of een die mij vertelt dat dit allemaal op een misverstand berust en mij dan uitlegt hoe dat dan zit.
Reputatie 7
Badge
Edit, of topic.
Reputatie 2
Het heet 'verdienmodel' ?
Bij een echt verdienmodel hoort geen wroeging.
Ik hoop dat er nog een NS'er reageert die wroeging krijgt en mogelijk aan de bel trekt, of een die mij vertelt dat dit allemaal op een misverstand berust en mij dan uitlegt hoe dat dan zit.

Ik duik graag nog even in je case! Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht sturen met je gegevens.
Ik heb inmiddels een privébericht ontvangen en wacht nog op aanvullende gegevens om deze case af te handelen.
Ik heb inmiddels een privébericht ontvangen en wacht nog op aanvullende gegevens om deze case af te handelen.

Aanvullende gegevens zijn verstuurd.

Reageer