beantwoord

11 euro voor vervanging defecte OV-chipkaart

Waar haalt de NS het recht vandaan om mij €11 in rekening te brengen voor de vervanging van een simpel plastic kaartje, wat moet dienen om mijn geld af te kunnen schrijven, en wat zover ik weet door elke andere instantie, gratis wordt vervangen?

Mijn kaart is gescheurd maar werkt nog wel en een conducteur adviseerde mij hem te laten vervangen om een boete te voorkomen als hij plotseling niet meer zou werken, er ook vanuit gaand dat dit gratis zou zijn.

Voor mij hoeft het niet eens gratis te zijn. €2 om mensen te ontmoedigen te snel aan de bel te trekken zou ik al acceptabel vinden.

Maar dit lijkt steeds meer op machtsmisbruik zoals toen ik me blauw betaalde aan een taxi om nog thuis te komen omdat het bord op het perron de trein naar Eindhoven al aangaf terwijl de trein naar Nijmegen er nog stond en ik en vele anderen daardoor de laatste trein naar Eindhoven miste,
en de steeds vaker voorkomende weggevallen treinen die gewoon niet rijden, zonder opgaaf van reden.

Knap lastig als je eenmaal gewend bent zonder auto te reizen en jammer, vind ik, van een bedrijf die het verder op zoveel punten heel goed doet.
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 juni 2017, 08:42

De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Dat is de prijs die TLS hanteert.
Bekijk origineel

46 reacties

Ook ik heb 11 euro betaald voor een kaart met ingebouwde gebreken. Hij is niet bestand tegen buigen en breekt na een paar jaar in het midden. Ik vind dat een afgang. Alsof men in deze tijd niet in staat is een robuuste kaart te fabriceren die tegen (bijna) alles bestand is. Och, die reizigers betalen toch wel en ik ben TLS de monopolist en hoef mij nergens om te bekommeren. What me worry? Maar zeg nou zelf: nog eens 3,50 euro extra "om de producten erop te zetten" dat is toch gewoon machtsmisbruik?
Ik ben geen NS-personeel maar reiziger maar ik voel er weinig voor om op te draaien voor mensen die niet goed op hun spullen passen.

Als je je paspoort, rijbewijs of bankpasje verliest is het trouwens ook niet zo dat je gratis een nieuw exemplaar krijgt. Ook daar staat een "straf" op om misbruik tegen te gaan.

Helaas hoeft het helemaal niks met "niet op je spullen passen" te maken hebben Tamzin! Ik ben altijd zorgvuldig met mijn kaart omgegaan en desondanks deed hij het afgelopen woensdag plotseling niet meer.
Er is zelfs geen zichtbaar defect en toch moet ik 11€ betalen voor een nieuwe kaart, omdat hij ouder dan twee jaar is. Een "straf" omdat ik een OV-chipkaart nodig heb?!
Hoi F. de Vries. Het kan inderdaad voorkomen dat er iets kapot gaat zonder dat dit te wijten is aan onzorgvuldigheid. Met name pasjes kunnen bijvoorbeeld slijten door veelvuldig gebruik. Gebruik je zelf een beschermhoesje? Dat wil nog wel eens helpen.

Wanneer jouw kaart ineens stopt met functioneren, is het altijd verstandig om de kaart eerst even uit te laten lezen bij het loket op het station. Zij kunnen dan met je meekijken wat het probleem eventueel is. Als zij geen zichtbare beschadigingen zien en de kaart is inderdaad defect, kunnen zij een formulier meegeven waarmee een kosteloze nieuwe kaart aangevraagd kan worden. Heb je deze stappen gevolgd? Zo niet (mogelijk wist je dit niet), dan kun je eventueel nog een e-mail sturen naar Klantenservice OV-chipkaart, met de vraag of je de kosten kunt terug krijgen.
Hoi F. de Vries. Het kan inderdaad voorkomen dat er iets kapot gaat zonder dat dit te wijten is aan onzorgvuldigheid. Met name pasjes kunnen bijvoorbeeld slijten door veelvuldig gebruik. Gebruik je zelf een beschermhoesje? Dat wil nog wel eens helpen.

Wanneer jouw kaart ineens stopt met functioneren, is het altijd verstandig om de kaart eerst even uit te laten lezen bij het loket op het station. Zij kunnen dan met je meekijken wat het probleem eventueel is. Als zij geen zichtbare beschadigingen zien en de kaart is inderdaad defect, kunnen zij een formulier meegeven waarmee een kosteloze nieuwe kaart aangevraagd kan worden. Heb je deze stappen gevolgd? Zo niet (mogelijk wist je dit niet), dan kun je eventueel nog een e-mail sturen naar Klantenservice OV-chipkaart, met de vraag of je de kosten kunt terug krijgen.

Hoi Sivan, ik ben naar de balie geweest. (Waar ze ook hebben bevestigd dat hij inderdaad defect was). Mij werd toen gezegd dat een vervangende kaart gratis zou zijn, maar dat ik dat via internet moest aanvragen...
Via de website van de ov-chipkaart kostte het echter 11€ (zowel met de kaart opsturen als een nieuwe via internet aanvragen). De reactie op mijn email naar de klantenservice (van de ov-chipkaart) was dat ik het bedrag niet terugkreeg bij een onzichtbaar defect omdat de kaart ouder is dan 2 jaar.
Omdat ik dat niet terecht vond, heb ik nog geen nieuwe kaart aangevraagd, en kan ik dus naar de balie gaan om het formulier op te halen.
Wat vervelend dat dit ondanks de toezegging aan het loket niet goed is verlopen. Als je het via de reguliere weg doet, is het inderdaad gewoon 11 euro.

Ik wil hier graag even naar kijken, zeker vanwege de reactie van mijn collega. Wil je mij een mail sturen met daarin jouw naam, geboortedatum, adres en kaartnummer? Dit kan naar forum@ns.nl.

Hoi Sivan, ik ben naar de balie geweest. (Waar ze ook hebben bevestigd dat hij inderdaad defect was). Mij werd toen gezegd dat een vervangende kaart gratis zou zijn, maar dat ik dat via internet moest aanvragen...
Via de website van de ov-chipkaart kostte het echter 11€ (zowel met de kaart opsturen als een nieuwe via internet aanvragen). De reactie op mijn email naar de klantenservice (van de ov-chipkaart) was dat ik het bedrag niet terugkreeg bij een onzichtbaar defect omdat de kaart ouder is dan 2 jaar.
Omdat ik dat niet terecht vond, heb ik nog geen nieuwe kaart aangevraagd, en kan ik dus naar de balie gaan om het formulier op te halen.

Precies, gratis, dat dacht de conducteur aan wie ik mijn gescheurde kaart liet zien ook. Mogelijk omdat dit de meest voor de hand liggende oplossing zou zijn bij een kaart als betaalmiddel.
Wat vervelend dat dit ondanks de toezegging aan het loket niet goed is verlopen. Als je het via de reguliere weg doet, is het inderdaad gewoon 11 euro.

Ik wil hier graag even naar kijken, zeker vanwege de reactie van mijn collega. Wil je mij een mail sturen met daarin jouw naam, geboortedatum, adres en kaartnummer? Dit kan naar forum@ns.nl.

Jouw reactie om naar de balie te gaan is dus de niet reguliere weg ?

Echt een bizarre procedure, de kaart is van TLS, als de kaart niet zichtbaar beschadigt is, moet je dus via de reguliere weg 11 euro betalen, alleen als je naar de balie van NS gaat, kan je hem kosteloos aanvragen (terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)

Sterker nog, ook als hij wel beschadigd is.

Echt een bizarre procedure, de kaart is van TLS, als de kaart niet zichtbaar beschadigt is, moet je dus via de reguliere weg 11 euro betalen, alleen als je naar de balie van NS gaat, kan je hem kosteloos aanvragen (terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Reputatie 6
TLS TrekLeegService
Badge +3
...(terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Misschchien niet met de productie, maar de kaarten worden wel degelijk in opdracht van NS gefabriceerd en ook door NS geleverd. Mijn kaart heb ik gekregen van NS, in een envelop van NS, en hun logo staat er ook op. Met TLS heb ik daarom niets te maken.

Voor de rest is er overigens wel een verband omdat de NS een aanzienlijk belang heeft in TLS (ik meen iets van 38%). Dus als NS zegt dat ze (al dan niet via TLS) een gratis vervangende kaart voor je kunnen regelen begrijp ik dat wel.

Op de website van de OV-chipkaart en van NS staat dat je als eerste een balie moet gaan om te controleren of je kaart echt kapot is en er niet iets anders mis is, zoals te vaak niet uitgecheckt. Vandaar dat ik bij de balie was...
Maar via de website van de OV-chipkaart betaal je inderdaad 11€. (Er is een formulier dat -enigzins verstopt op de ov-chip website staat- en je ook bij de NS balie kunt halen, waarbij je je kaart opstuurd voor onderzoek. Of je hem dan gratis krijgt/onder welke omstandigheden is mij niet duidelijk. In eerste instantie betaal je daar ook 11€)
Fijn dat er zoveel mensen reageren 🙂
Beste mensen, ik heb een telefoontje van NS gehad om mijn kaart kosteloos te vervangen.

Fijn maar ik hoop wel dat er nu ook structureel iets wordt veranderd want nu lijkt het er op dat mensen die hun mond ver genoeg open zetten het gratis krijgen en degenen die geen tijd hebben om overal bezwaar in te dienen en uiteindelijk op een forum terecht te komen, 11 euro blijven betalen.

Ik blijf erbij dat dit bedrag absurd hoog is en als het niet gratis kan, dan maar een lager bedrag maar niet sommigen laten betalen en anderen niet.

Ik stel voor €2 eigen bijdrage bij vroegtijdige vervanging tenzij ik op eigen kosten mijn onbeschadigde maar defecte kaart opstuur,
en die investeren in een systeem waarbij het geld wat nog op de kaart staat gewoon overgezet kan worden naar de volgende kaart.
...(terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Misschchien niet met de productie, maar de kaarten worden wel degelijk in opdracht van NS gefabriceerd en ook door NS geleverd. Mijn kaart heb ik gekregen van NS, in een envelop van NS, en hun logo staat er ook op. Met TLS heb ik daarom niets te maken.

Voor de rest is er overigens wel een verband omdat de NS een aanzienlijk belang heeft in TLS (ik meen iets van 38%). Dus als NS zegt dat ze (al dan niet via TLS) een gratis vervangende kaart voor je kunnen regelen begrijp ik dat wel.

Daar heb je gelijk in, maar bij elk probleem met de levering van abonnementen bv moet je contact opnemen met TLS en niet met de NS (volgens NS)

Daarom vond ik dat gek.

Het andere rare is inderdaad dat mensen die assertief zijn een gratis vervangende kaart krijgen en mensen die het via de "reguliere" weg doen 11 euro kwijt zijn.

Er moet gewoon een duidelijke procedure komen en een kaart die binnen 5 jaar kapot gaat door normaal gebruik (bv de chip die niet meer werkt) moet gewoon kosteloos vervangen worden.

Ga je er zelf roekeloos mee om, is een eigen bijdrage nog wel te begrijpen maar niet 1 die nog duurder is dan de kaart zelf, waarbij NS het ook nog eens weigert om een abonnement op een nieuwe OV chipkaart van 7,50 te zetten, waardoor je verplicht duurder uit bent.
Roekeloos gedrag is natuurlijk niet te bewijzen maar beschadiging wel. Vandaar mijn voorstel.
Ik verneem graag van jullie.
De kosten voor een duplicaat zijn vastgesteld door het ov-chipbedrijf en zij doen dit overkoepelend voor alle vervoerders in Nederland, of je nu met NS reist, met Arriva of alleen maar met de tram. Soms betalen we uit coulance op verzoek van een abonneehouder die kosten terug. Dit blijft echter maatwerk en we kijken per situatie of coulance/restitutie op z'n plek is.
Ik vind het best onredelijk mijn ov-chipkaart van nog geen drie jaar oud doet het heel slecht en de conducteur adviseerde om een copy te bestellen. Waarom de chip slecht werkt weet ik niet maar het klopt ik moet hem vaak drie vier aanbieden voordat er gereageerd wordt. De kaart is heel en heb ik altijd netjes bewaard en toch moet ik 11 euro betalen. Als ik hem aan een loket wil laten controleren moet ik8 km fietsen. Het komt mij best onredelijk over. Te meer dat ik echt niet weet waarom de kaart zo slecht werkt
De kosten voor een duplicaat zijn vastgesteld door het ov-chipbedrijf en zij doen dit overkoepelend voor alle vervoerders in Nederland, of je nu met NS reist, met Arriva of alleen maar met de tram. Soms betalen we uit coulance op verzoek van een abonneehouder die kosten terug. Dit blijft echter maatwerk en we kijken per situatie of coulance/restitutie op z'n plek is.

Heel fijn Klaas-Jan, maar dit is natuurlijk gewoon de verantwoordelijkheid van een abonnement van NS afschuiven op een andere instantie, of zie ik dat nu verkeerd?

Ik ben wel benieuwd waarom de NS nu zo coulant is om mij een nieuwe kaart te sturen, als dit anders is als dat ik deze zaak in de bekendheid breng en een hoop reacties veroorzaak.

Dit is toch niet alleen een probleem van mij? Mensen die fulltime werken en geen tijd hebben voor eindeloze bezwaren en het vinden van dit forum zijn nu gewoon hun 11 euro kwijt.

De OV chipkaart werkte een tijdje geleden prima op mijn GSM maar dat was te handig dus bedacht NS een OV chipkaart die alleen een val van anderhalve meter overleeft 

Dan kan je niet anders concluderen dat NS/OV grote oplichters zijn 

Reputatie 7
Badge +3

De OV chipkaart werkte een tijdje geleden prima op mijn GSM maar dat was te handig dus bedacht NS een OV chipkaart die alleen een val van anderhalve meter overleeft 

Dan kan je niet anders concluderen dat NS/OV grote oplichters zijn 

Mijn OV-chipkaarten gaan probleemloos 5 jaar mee. Mijn gsm houdt het maar een paar jaar uit.

Reputatie 6

Dan nog worden er geen woekerprijzen gevraagd om ‘producten’ over te zetten.

Reageer