beantwoord

11 euro voor vervanging defecte OV-chipkaart


Waar haalt de NS het recht vandaan om mij €11 in rekening te brengen voor de vervanging van een simpel plastic kaartje, wat moet dienen om mijn geld af te kunnen schrijven, en wat zover ik weet door elke andere instantie, gratis wordt vervangen?

Mijn kaart is gescheurd maar werkt nog wel en een conducteur adviseerde mij hem te laten vervangen om een boete te voorkomen als hij plotseling niet meer zou werken, er ook vanuit gaand dat dit gratis zou zijn.

Voor mij hoeft het niet eens gratis te zijn. €2 om mensen te ontmoedigen te snel aan de bel te trekken zou ik al acceptabel vinden.

Maar dit lijkt steeds meer op machtsmisbruik zoals toen ik me blauw betaalde aan een taxi om nog thuis te komen omdat het bord op het perron de trein naar Eindhoven al aangaf terwijl de trein naar Nijmegen er nog stond en ik en vele anderen daardoor de laatste trein naar Eindhoven miste,
en de steeds vaker voorkomende weggevallen treinen die gewoon niet rijden, zonder opgaaf van reden.

Knap lastig als je eenmaal gewend bent zonder auto te reizen en jammer, vind ik, van een bedrijf die het verder op zoveel punten heel goed doet.
icon

Beste antwoord door Slidestops 7 juni 2017, 08:42

De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Dat is de prijs die TLS hanteert.
Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 4
Ik vind het nog veel kwalijker dat ik na vijf jaar opnieuw 7,50 moet afrekenen voor een kaart die maximaal 0,50 aan productiekosten kost. Terwijl de oude het nog prima doet. En ik er altijd zuinig op geweest ben.
Dat is de prijs die TLS hanteert.
Waarbij gemeld dient de worden dat de NS een meerderheidsbelang in TLS heeft. Dus kan je net zo goed zeggen dat de NS de prijs bepaald.

En daarbij zijn de kosten geen 7,50. Dat is de prijs die vastgesteld is, als ik zelf kijk naar dergelijk kaartjes dan kun je dien (bij niet eens heel grootte aantallen) al kopen voor 1 a 2 euro per stuk.
De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Dat is de prijs die TLS hanteert.


Raar dat TLS ook kosten meeneemt voor loketpersoneel en NS automaten.....
Persoonlijk vind ik dat de kosten voor het betalen van een product nooit apart in rekening gebracht mogen worden. Voor de duidelijkheid: de OV-chipkaart is niet een product maar een middel om je product te betalen cq. te controleren.

Laat de NS en andere vervoerders de kosten maar in de ritprijs onderbrengen. Dat stimuleert ook de fabricage van een goedkope en duurzame kaart i.p.v. een kaart als verdienmodel.
Ja jij raakt je bankpasje en andere pasjes zeker ook elke week kwijt.

In het buitenland raken ze hem ook elke week kwijt....

Je zou dan ook kunnen zeggen dat je het de eerste keer gratis kan vervangen, maar 11 euro is natuurlijk buitensporig veel.

En daarbij is het belachelijk dat TLS zelf maar 2 jaar garantie geeft bij normaal gebruik, m.a.w. zelf hebben ze er ook geen vertrouwen in dat het pasje daadwerkelijk 5 jaar mee kan gaan.
Reputatie 7
Om het standpunt van jullie (slidestop+Tamzin) als NS personeel beter te begrijpen zou ik graag een voorbeeld Slidestop, van wanneer iemand voordeel zou kunnen hebben van het "per ongeluk" kwijtraken van hun pasje.
Inchecken in Vlissingen, reizen naar Groningen, net voor je het station verlaat even je pasje breken.
Claim voor vergeten uit te checken voor een reisje Vlissingen - Middelburg, nieuw gratis pasje.
Reputatie 7
Bij een abonnement hoor je een gratis nieuwe te krijgen.
Ook ik heb 11 euro betaald voor een kaart met ingebouwde gebreken. Hij is niet bestand tegen buigen en breekt na een paar jaar in het midden. Ik vind dat een afgang. Alsof men in deze tijd niet in staat is een robuuste kaart te fabriceren die tegen (bijna) alles bestand is. Och, die reizigers betalen toch wel en ik ben TLS de monopolist en hoef mij nergens om te bekommeren. What me worry? Maar zeg nou zelf: nog eens 3,50 euro extra "om de producten erop te zetten" dat is toch gewoon machtsmisbruik?
Ik ben geen NS-personeel maar reiziger maar ik voel er weinig voor om op te draaien voor mensen die niet goed op hun spullen passen.

Als je je paspoort, rijbewijs of bankpasje verliest is het trouwens ook niet zo dat je gratis een nieuw exemplaar krijgt. Ook daar staat een "straf" op om misbruik tegen te gaan.

Helaas hoeft het helemaal niks met "niet op je spullen passen" te maken hebben Tamzin! Ik ben altijd zorgvuldig met mijn kaart omgegaan en desondanks deed hij het afgelopen woensdag plotseling niet meer.
Er is zelfs geen zichtbaar defect en toch moet ik 11€ betalen voor een nieuwe kaart, omdat hij ouder dan twee jaar is. Een "straf" omdat ik een OV-chipkaart nodig heb?!
Hoi F. de Vries. Het kan inderdaad voorkomen dat er iets kapot gaat zonder dat dit te wijten is aan onzorgvuldigheid. Met name pasjes kunnen bijvoorbeeld slijten door veelvuldig gebruik. Gebruik je zelf een beschermhoesje? Dat wil nog wel eens helpen.

Wanneer jouw kaart ineens stopt met functioneren, is het altijd verstandig om de kaart eerst even uit te laten lezen bij het loket op het station. Zij kunnen dan met je meekijken wat het probleem eventueel is. Als zij geen zichtbare beschadigingen zien en de kaart is inderdaad defect, kunnen zij een formulier meegeven waarmee een kosteloze nieuwe kaart aangevraagd kan worden. Heb je deze stappen gevolgd? Zo niet (mogelijk wist je dit niet), dan kun je eventueel nog een e-mail sturen naar Klantenservice OV-chipkaart, met de vraag of je de kosten kunt terug krijgen.


Hoi Sivan, ik ben naar de balie geweest. (Waar ze ook hebben bevestigd dat hij inderdaad defect was). Mij werd toen gezegd dat een vervangende kaart gratis zou zijn, maar dat ik dat via internet moest aanvragen...
Via de website van de ov-chipkaart kostte het echter 11€ (zowel met de kaart opsturen als een nieuwe via internet aanvragen). De reactie op mijn email naar de klantenservice (van de ov-chipkaart) was dat ik het bedrag niet terugkreeg bij een onzichtbaar defect omdat de kaart ouder is dan 2 jaar.
Omdat ik dat niet terecht vond, heb ik nog geen nieuwe kaart aangevraagd, en kan ik dus naar de balie gaan om het formulier op te halen.
Wat vervelend dat dit ondanks de toezegging aan het loket niet goed is verlopen. Als je het via de reguliere weg doet, is het inderdaad gewoon 11 euro.

Ik wil hier graag even naar kijken, zeker vanwege de reactie van mijn collega. Wil je mij een mail sturen met daarin jouw naam, geboortedatum, adres en kaartnummer? Dit kan naar forum@ns.nl.


Jouw reactie om naar de balie te gaan is dus de niet reguliere weg ?

Echt een bizarre procedure, de kaart is van TLS, als de kaart niet zichtbaar beschadigt is, moet je dus via de reguliere weg 11 euro betalen, alleen als je naar de balie van NS gaat, kan je hem kosteloos aanvragen (terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Wat vervelend dat dit ondanks de toezegging aan het loket niet goed is verlopen. Als je het via de reguliere weg doet, is het inderdaad gewoon 11 euro.

Ik wil hier graag even naar kijken, zeker vanwege de reactie van mijn collega. Wil je mij een mail sturen met daarin jouw naam, geboortedatum, adres en kaartnummer? Dit kan naar forum@ns.nl.


Sterker nog, ook als hij wel beschadigd is.


Jouw reactie om naar de balie te gaan is dus de niet reguliere weg ?

Echt een bizarre procedure, de kaart is van TLS, als de kaart niet zichtbaar beschadigt is, moet je dus via de reguliere weg 11 euro betalen, alleen als je naar de balie van NS gaat, kan je hem kosteloos aanvragen (terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Badge +3
...(terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Misschchien niet met de productie, maar de kaarten worden wel degelijk in opdracht van NS gefabriceerd en ook door NS geleverd. Mijn kaart heb ik gekregen van NS, in een envelop van NS, en hun logo staat er ook op. Met TLS heb ik daarom niets te maken.

Voor de rest is er overigens wel een verband omdat de NS een aanzienlijk belang heeft in TLS (ik meen iets van 38%). Dus als NS zegt dat ze (al dan niet via TLS) een gratis vervangende kaart voor je kunnen regelen begrijp ik dat wel.


Jouw reactie om naar de balie te gaan is dus de niet reguliere weg ?

Echt een bizarre procedure, de kaart is van TLS, als de kaart niet zichtbaar beschadigt is, moet je dus via de reguliere weg 11 euro betalen, alleen als je naar de balie van NS gaat, kan je hem kosteloos aanvragen (terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)


Op de website van de OV-chipkaart en van NS staat dat je als eerste een balie moet gaan om te controleren of je kaart echt kapot is en er niet iets anders mis is, zoals te vaak niet uitgecheckt. Vandaar dat ik bij de balie was...
Maar via de website van de OV-chipkaart betaal je inderdaad 11€. (Er is een formulier dat -enigzins verstopt op de ov-chip website staat- en je ook bij de NS balie kunt halen, waarbij je je kaart opstuurd voor onderzoek. Of je hem dan gratis krijgt/onder welke omstandigheden is mij niet duidelijk. In eerste instantie betaal je daar ook 11€)
...(terwijl NS niets te maken heeft met de productie noch levering van de OV Chipkaart.....)
Misschchien niet met de productie, maar de kaarten worden wel degelijk in opdracht van NS gefabriceerd en ook door NS geleverd. Mijn kaart heb ik gekregen van NS, in een envelop van NS, en hun logo staat er ook op. Met TLS heb ik daarom niets te maken.

Voor de rest is er overigens wel een verband omdat de NS een aanzienlijk belang heeft in TLS (ik meen iets van 38%). Dus als NS zegt dat ze (al dan niet via TLS) een gratis vervangende kaart voor je kunnen regelen begrijp ik dat wel.


Daar heb je gelijk in, maar bij elk probleem met de levering van abonnementen bv moet je contact opnemen met TLS en niet met de NS (volgens NS)

Daarom vond ik dat gek.

Het andere rare is inderdaad dat mensen die assertief zijn een gratis vervangende kaart krijgen en mensen die het via de "reguliere" weg doen 11 euro kwijt zijn.

Er moet gewoon een duidelijke procedure komen en een kaart die binnen 5 jaar kapot gaat door normaal gebruik (bv de chip die niet meer werkt) moet gewoon kosteloos vervangen worden.

Ga je er zelf roekeloos mee om, is een eigen bijdrage nog wel te begrijpen maar niet 1 die nog duurder is dan de kaart zelf, waarbij NS het ook nog eens weigert om een abonnement op een nieuwe OV chipkaart van 7,50 te zetten, waardoor je verplicht duurder uit bent.
De kosten voor een duplicaat zijn vastgesteld door het ov-chipbedrijf en zij doen dit overkoepelend voor alle vervoerders in Nederland, of je nu met NS reist, met Arriva of alleen maar met de tram. Soms betalen we uit coulance op verzoek van een abonneehouder die kosten terug. Dit blijft echter maatwerk en we kijken per situatie of coulance/restitutie op z'n plek is.
Reputatie 7
Badge +3

De OV chipkaart werkte een tijdje geleden prima op mijn GSM maar dat was te handig dus bedacht NS een OV chipkaart die alleen een val van anderhalve meter overleeft 

 

Dan kan je niet anders concluderen dat NS/OV grote oplichters zijn 

Mijn OV-chipkaarten gaan probleemloos 5 jaar mee. Mijn gsm houdt het maar een paar jaar uit.
 

Reputatie 7
De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Dat is de prijs die TLS hanteert.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me redelijk dat mensen die hun kaart verliezen of beschadigen de kosten zelf betalen en dat die niet via de ritprijs op de andere reizigers worden afgewenteld.
De kosten zijn 7.50 voor een nieuwe kaart, de rest als administratiekosten om de abonnementen en dergelijke er terug op te zetten.
Dat is de prijs die TLS hanteert.


Dat wist ik inmiddels Slidestop, de vraag is hier waar men het recht vandaan haalt om dit te vragen?
Als de kosten 1000 euro zijn met nog een miljoen administratiekosten, zou je die dan ook zo opnoemen als een robot?
Ik vind dit bedrag alles behalve redelijk en de conducteur die mij adviseerde waarschijnlijk ook want die dacht ook dat het gewoon gratis was zoals bij alle andere instanties zover ik weet.

Volgens mij is de ritprijs nergens hoger in Europa dan die in Nederland Tamzin reisleider. Dus om nu te zeggen dat kosten worden afgewenteld op andere reizigers...

Jullie twee zijn toch ook mensen van vlees en bloed hoop ik. Kom ga eens naar je hart en voel eens wat je hart zegt in plaats van de regeltjes van je baas af te draaien.
Vinden jullie persoonlijk dat 11 euro redelijk is voor een simpel plastic kaartje wat dient als medium om mijn geld te kunnen afschrijven en wat ik zelf bij wijze van spreke nog goedkoper zou kunnen leveren?
Reputatie 7
Ik mag er vanuit gaan dat iedere conducteur weet dat een ov-chipkaart geld kost. Het advies om hem te vervangen komt vanuit een situatie die nog duurder kan worden. Het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De kosten vind ik niet te hoog. Het is goed dat ze niet lager liggen, anders raken mensen vaker "per ongeluk" hun pasje kwijt als het even uitkomt, om ergens onderuit te komen.
Reputatie 7
Ik vind de 11 euro meer als terecht als er zichtbare schade is. Als er scheuren inzitten of de kaart gebroken is.
Ook als de bovenlaag niet meer leesbaar is.

Ander verhaal vind ik onzichtbare schade.
Ik mag er vanuit gaan dat iedere conducteur weet dat een ov-chipkaart geld kost. Het advies om hem te vervangen komt vanuit een situatie die nog duurder kan worden. Het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De kosten vind ik niet te hoog. Het is goed dat ze niet lager liggen, anders raken mensen vaker "per ongeluk" hun pasje kwijt als het even uitkomt, om ergens onderuit te komen.

Om het standpunt van jullie (slidestop+Tamzin) als NS personeel beter te begrijpen zou ik graag een voorbeeld Slidestop, van wanneer iemand voordeel zou kunnen hebben van het "per ongeluk" kwijtraken van hun pasje.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben geen NS-personeel maar reiziger maar ik voel er weinig voor om op te draaien voor mensen die niet goed op hun spullen passen.

Als je je paspoort, rijbewijs of bankpasje verliest is het trouwens ook niet zo dat je gratis een nieuw exemplaar krijgt. Ook daar staat een "straf" op om misbruik tegen te gaan.
Sorry maar dat voorbeeld slaat natuurlijk nergens op. Ook zonder je ovchipkaart kapot te maken kan je die truk uithalen. Gewoon niet uitchecken, niemand die dat controleert.

Reageer