beantwoord

1e keer reizen met persoonlijke ov chipkaart

Geacht, ik heb een ov kaart besteld, persoonlijk met automatisch opwaarderen 20
Er staat nu dus nog niks op, als ik hem de eerste keer incheck, staat er dan ineens 20 op ?
icon

Beste antwoord door Robert B 1 juli 2018, 21:37

Welkom bij de NS Community!

Ja, als door een handeling zoals inchecken het saldo beneden € 0,- zou komen dan wordt er meteen het opwaardeerbedrag bijgezet, ongeacht of dit in trein, bus, tram of metro is. Dit wordt dan een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd. Je kunt dus altijd reizen ook al heb je geen geld op je bankrekening staan.

Misschien moet je voor reizen met NS wel (eenmalig) Reizen op Saldo NS op de kaart zetten bij een automaat, en dan 1e of 2e klas kiezen. Dit vind je op een kaartautomaat bij Laden overige producten. Een poortje of paaltje zal dit vanzelf aangeven als het nodig is.

Ik zou trouwens kiezen voor Automatisch Opladen met € 10,- i.p.v. € 20,- want als er meer dan € 10,- nodig is wordt er gewoon 2 × € 10,- bijgeschreven. Zo heb je nooit te veel ongebruikt saldo op je kaart staan. Het bedrag kan je aanpassen via Mijn OV-chip (account nodig).
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ja, als door een handeling zoals inchecken het saldo beneden € 0,- zou komen dan wordt er meteen het opwaardeerbedrag bijgezet, ongeacht of dit in trein, bus, tram of metro is. Dit wordt dan een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd. Je kunt dus altijd reizen ook al heb je geen geld op je bankrekening staan.

Misschien moet je voor reizen met NS wel (eenmalig) Reizen op Saldo NS op de kaart zetten bij een automaat, en dan 1e of 2e klas kiezen. Dit vind je op een kaartautomaat bij Laden overige producten. Een poortje of paaltje zal dit vanzelf aangeven als het nodig is.

Ik zou trouwens kiezen voor Automatisch Opladen met € 10,- i.p.v. € 20,- want als er meer dan € 10,- nodig is wordt er gewoon 2 × € 10,- bijgeschreven. Zo heb je nooit te veel ongebruikt saldo op je kaart staan. Het bedrag kan je aanpassen via Mijn OV-chip (account nodig).
Als het goed is hoeft 'reizen op saldo' sinds 1 juni niet meer geactiveerd te worden voor reizen met de NS. Alleen voor reizen met Connexion moet dat nog geactiveerd worden bij een NS automaat.
Reputatie 7
Badge +2
Het ligt er dan wel aan wanneer de kaart gekocht is.
  • Voor 1 juni gekocht - nog wel activeren voor reizen met NS.
  • Vanaf 1 juni gekocht - activeren is niet meer nodig.
Badge +3
Oh, dat wist ik niet (dat zijn dan 2 Likes voor JBa en Momo).

Gelukkig had ik er al 'misschien' bij gezet (vanwege de keuze 1e of 2e klas). Maar mooi zo als die standaard al geactiveerd is voor 2e klas bij NS.

En als het bij Connexxion (Valleilijn) al niet lukte om niet te hoeven omchecken in Amersfoort of Ede-Wageningen (overstappaaltjes weer terug geplaatst en proef afgeblazen), hoe zal dat dan later in de rest van het land gaan?

Of zijn dat gewoon prutsers die eigenlijk niet met treintjes moeten spelen? 😛
Reputatie 7
Badge +2
Bij NS is het sinds 1 juni zo dat een nieuwe kaart direct actief is om te reizen in de 2e klas mits er genoeg saldo op de kaart staat.
Wanneer je 1e klas wilt reizen, kun je dit regelen bij de NS-kaartautomaat.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart
Badge +3
Dan van dat saldo komt wel goed dus, want er staat Automatisch Opladen op de kaart.

Die optie krijg je tegenwoordig standaard bij aanvraag van een nieuwe (persoonlijke) kaart.
Hallo Calimero_69, welkom op onze Community!

Ik zie dat Robert B je al van het juiste antwoord heeft voorzien. Is het zo duidelijk voor je? Als je toch nog vragen hebt dan horen we dat graag.

Reageer