beantwoord

1e klasse voordeelurenabonnement

• 16 maart 2014
  • 19 reacties
  • 1856 Bekeken

Wil eenmalig met 1e klasse voordeelurenabonnement in 2e klasse reizen. Is dit mogelijk en hoe werkt het?
icon

Beste antwoord door Anonymous 19 maart 2014, 08:59

Je kunt ook met het Voordeelurenabonnement kiezen voor een klassewissel. Hoe doe je dit?

Ga naar een NS-kaartautomaat voorzien van een OV-chipkaartlogo. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer, rechtsonder op de automaat (OV-chipkaartlogo). Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’ en kies voor 'Vandaag 1e klas' of '2e klas'. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Je klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.

Ik heb je topic verplaatst naar 'abonnementen'.
Bekijk origineel

19 reacties

Wil eenmalig met 1e klasse voordeelurenabonnement in 2e klasse reizen. Is dit mogelijk en hoe werkt het?

Hoi Hemart,

Het is niet echt een normale gang van zaken om een klassewissel van de 1e klas naar de 2e klas te nemen en ik kan het niet vinden dat je dat zo even kan omzetten voor abonnementen. Alle mogelijkheden gaan over van de 2e naar de 1e klasse.
Ik zie wel een andere mogelijkheid, aangezien je een oud Voordeelurenabonnement hebt. Ik zou voor die dag niet op de OV-chipkaart reizen, maar met een los kaartje, dat is in combinatie met dit abonnement toegestaan. Dan kan je met een kaartje tweede klas met korting reizen en de OV-chipkaart is ter controle of je recht hebt op de korting.
Tenzij ik iets over het hoofd zie, maar anders zou het bij de kaartautomaat moeten kunnen, maar zoals ik al aangaf, het is telkens van 2e klas naar 1e klas, dus misschien is andersom ook mogelijk.

Hier in ieder geval een link hoe het werkt voor de OV-chipkaart.

Ik hoop dat je hier verder mee komt.
Hallo Hemart en Loes,

Zojuist even op de NS kaartautomaat gekeken (toch makkelijk zo'n station voor de deur).
Ik heb zo ongeveer alle mogelijke (en onmogelijke) knoppen uitgeprobeerd, maar nergens ook maar een mogelijkheid gevonden om voor 1 dag terug te schakelen van 1e naar 2e klas.
Het is allemaal "upgraden".

Zoals Loes al aangeeft blijft een los (papieren) vervoersbewijs in jouw geval het enige alternatief.
Wellicht ten overvloede: als je op een papieren vervoersbewijs reist, dan natuurlijk niet in- en uitchecken met je OV-chipkaart met VDU.

Vr.gr.
Hans
Hallo Hemart en Loes,

Zojuist even op de NS kaartautomaat gekeken (toch makkelijk zo'n station voor de deur).
Ik heb zo ongeveer alle mogelijke (en onmogelijke) knoppen uitgeprobeerd, maar nergens ook maar een mogelijkheid gevonden om voor 1 dag terug te schakelen van 1e naar 2e klas.
Het is allemaal "upgraden".

Zoals Loes al aangeeft blijft een los (papieren) vervoersbewijs in jouw geval het enige alternatief.
Wellicht ten overvloede: als je op een papieren vervoersbewijs reist, dan natuurlijk niet in- en uitchecken met je OV-chipkaart met VDU.

Vr.gr.
Hans

Bedankt Hans, weten we dat ook weer. Handig dat dat station heeft besloten zo dicht bij je te gaan wonen 😉

Bedankt Hans, weten we dat ook weer. Handig dat dat station heeft besloten zo dicht bij je te gaan wonen ;)

Ja, is wel heel erg makkelijk.
50 meter lopen naar begin-/eindpunt van de stadsbus en 50 meter doorlopen sta je op het perron.
Goed geregeld allemaal.

Totdat ik hier kwam wonen. Toen werd al vrij snel besloten dat het in 2017 als NS station verdwijnt (NSR rijdt dan niet meer de Hoekse Lijn) maar dat metrolijn vanaf Schiedam wordt doorgetrokken en het dus een soort RandstadRail achtig iets gaat worden.
De meeste stations worden allemaal vernieuwd (ook "mijn" station) en er komen er ook nog 2 bij en Hlds wordt verplaatst naar het strand.
Zo te zien gaat het wel mooi worden.

Dus mocht je nog een keer willen genieten van al dat moois hier, niet al te lang wachten met een dienstje op de 4100/4200.
Hallo Hans & Loes!

Veel dank voor jullie tip(s). Ik zal voor die dag te voren een e-ticket (met korting) bestellen en ga er daarbij vanuit dat alles correct zal verlopen.

Vr.gr.
Hemart
Hallo Hans & Loes!

Veel dank voor jullie tip(s). Ik zal voor die dag te voren een e-ticket (met korting) bestellen en ga er daarbij vanuit dat alles correct zal verlopen.

Vr.gr.
Hemart

Hi Hemart,
Zal op de manier helemaal goed komen, verwacht ik.
Niet vergeten dan voor 2e klas te kiezen, he :)

Goeie reis en vr. gr
Hans
Uit eigen ervaring kan ik wel melden dat met de nieuwe abonnementen (bv. de Weekend Vrij) wel een klassewissel van 1e naar 2e klas voor een dag kan worden "geladen". Dat kan gewoon bij de automaat.

Blijkbaar is deze functie bij de oude VDU niet beschikbaar.
Uit eigen ervaring kan ik wel melden dat met de nieuwe abonnementen (bv. de Weekend Vrij) wel een klassewissel van 1e naar 2e klas voor een dag kan worden "geladen". Dat kan gewoon bij de automaat.

Aha, dat vraagt om meer informatie, dank je voor deze tip, rwesterbeek en zal het eens verder gaan navragen, kan altijd van pas komen. Toch best leerzaam zo'n forum. 🙂
Je kunt ook met het Voordeelurenabonnement kiezen voor een klassewissel. Hoe doe je dit?

Ga naar een NS-kaartautomaat voorzien van een OV-chipkaartlogo. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer, rechtsonder op de automaat (OV-chipkaartlogo). Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’ en kies voor 'Vandaag 1e klas' of '2e klas'. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Je klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.

Vaak zeggen "plaatjes" meer.

Hier een demo-filmpje over ophalen van een klassewissel bij de kaartautomaat
Reputatie 6
Badge +2

Als je dat op vrijdag doet, mag je dan 's avonds wel gewoon vrij reizen in de 1e klas?

Als je dat op vrijdag doet, mag je dan 's avonds wel gewoon vrij reizen in de 1e klas?

Ja, dat ging vanzelf goed. Hoefde daarvoor geen verdere actie te nemen (behalve het inchecken zelf)
Reputatie 6
Badge +2
Aha. Je bedoelt dat je "1e klas" op het scherm zag bij het inchecken?

Ja, en weekendvrij.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is makkelijk. Je loopt dan niet het risico dat de conducteur ziet staan 2e klas.
Reputatie 7
Badge +4
Als je een eersteklas abonnement hebt en voor de lezer houdt, kun je gewoon kiezen voor een klassewissel naar de tweede klas. De opties op het automaat hangen ten dele samen met de kaart die je ervoor houdt.

Hans heeft dus mogelijk een tweedeklasabo voor de lezer gehouden waardoor deze optie niet verscheen. Toch denk ik dat ondanks deze begrijpelijke verwarring het goed is voor de reiziger dat het bij elke kaart de juiste opties geeft en daarmee fouten voorkomt. Een papieren kaartje is dus ook gelukkig niet noodzakelijk in dit geval.
Reputatie 7
Badge +4

Ja, en weekendvrij.

Wat er extra op het scherm komt te staan is: Klassewissel met daar achter tweede of eerste klas.

Reputatie 6
Badge +2

Bij Dal Vrij kan het ook niet, zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dal-vrij-1e-klas-vrij-reizen-2e-klas-op-saldo-2050/index1.html#post12833.

jammer
Bij Dal Vrij kan het ook niet, zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dal-vrij-1e-klas-vrij-reizen-2e-klas-op-saldo-2050/index1.html#post12833.

Reageer