beantwoord

€ 20,-- afgeschreven door uitcheck met verkeerde kaart

• 7 december 2015
  • 4 reacties
  • 274 Bekeken

Beste medewerkers van NS Serviceforum,.

Ik heb twee persoonlijke OV-chipkaarten:
* een van NS waar mijn Voordeelurenkaart op staat en waar ik in principe al mijn treinreizen mee betaal;
* een van OV Chipkaart.nl waar mijn GVB Only abonnement het openbaar vervoer in mijn woonplaats Amsterdam heb en waar ik in principe al mijn reizen per stads- of streekvervoer mee betaal;

Dat ging altijd goed. Tot afgelopen donderdag 3 december 2015. Toen had ik met de eerste kaart ingecheckt op station Eindhoven. Aangekomen op mijn bestemming Amsterdam Zuid heb ik echter de tweede (verkeerde) kaart gepakt. Deze was niet ingecheckt en dus werd er € 20,-- afgeschreven.

Is het mogelijk om dit bedrag weer terug te krijgen? Op de andere kaart heb ik immers ook betaald.

De gemiste uitcheck van de eerste kaart (die met de NS Voordeelurenkaart) heb ik voor de volledigheid zojuist gemeld en aangevraagd via NS.nl, ook omdat ik dit bij mijn werkgever moet declareren. Het door mij verreisde maar niet uitgechekcte bedrag is volgens mij € 11,30, en daarmee dus hoger dan de € 10,-- instaptarief die is ingehouden doordat ik niet heb uitgecheckt. In de reisgeschiedenis van deze kaart is ook te zien dat ik nog een poging heb gedaan om op A'dam Zuid opnieuw in en weer uit te checken, in de hoop de gemiste uitcheck te kunnen herstellen, maar dat dit niet zo werkt op een station met poortjes is mij inmiddels wel duidelijk.

In de reisgeschiedenis van de andere kaart, die van de afgeschreven € 20,-- en het GVB abonnement, is verder te zien dat ik vier minuten na die verkeerde uitcheck op Amsterdam Zuid mijn reis vanaf dat station per metro van GVB naar huis heb vervolgd. De gegevens van beide kaarten zouden toch te combineren moeten zijn?

Graag verneem ik van u wat de mogelijkheden zijn om dit bedrag terug te krijgen. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mochten er nog vragen zijn dan verneem ik die graag op mijn emailadres.

Bij voorbaat hartelijk dank,
Met vriendelijke groet
Peter
icon

Beste antwoord door Tochjo 8 december 2015, 05:33

U kunt hiervoor restitutie aanvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
U kunt hiervoor restitutie aanvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik heb geprobeerd het zelf te corrigeren door terug te gaan door de poort (inchecken met de verkeerde kaart B) en dan correct uit te checken met de goede kaart A. Daarna heb ik bij de balie om hulp gevraagd. Een NS medewerkster heeft de incheck van kaart B geannuleerd door zelf door de poorten te gaan. Bleef ik met de incheck van 20 Euro op kaart B. De baliemedewerkster heeft dit na wat schermwerk ook dit gecorrigeerd. Eerst kreeg ik een bevestigingsmail dat ik een terugbetaling kreeg. Twee dagen later echter kreeg de annulering van de terugbetaling omdat volgens het systeem er niets aan de hand was en er geen terugbetaling gerechtvaardigd was. De baliemedewerker heeft niet naar de nummer van kaart A gevraagd en dan kan het systeem volgens mij de correctie niet uitvoeren zonder een koppeling tussen de twee kaarten. Enfin ik ga morgen de klanservice bellen. Ik kwam alleen achter het nummer door deze forum.

Welkom bij de Community, Marc!

Goed dat je even contact opneemt met onze Klantenservice. Laat je weten of het uiteindelijk opgelost is?

Contact genomen en er zal terugbetaald worden. Misschien was het gemakkelijker als ik aan de poorten zo weinig mogelijk OVC transacties doet en niet probeer te herstellen. Daar gaat het systeem vanuit. Dan wordt de 20 euro vervangen door de ritprijs van Den Haag CS naar Tilburg. Maar als je toch alsnog uitcheckt op de juiste kaart dan geraakt het systeem in de war. De klantservice heeft door de geschiedenis van de andere kaart te checken de zaken handmatig kunnen rechttrekken. Eigenlijk moet aan de reiziger gecommuniceerd worden hoe hij moet handelen als er wat mis gaat. Zelfs ter plaatse proberen te corrigeren lost het niet op, zeker bij gesloten poorten. Je moet de poorten in de juiste richting passeren. Beter zou zijn dat er een waarschuwing gegeven wordt dat bij een uitcheck dat de kaart niet is ingescheckt. Dan kan men alsnog de juiste kaart gebruiken. Bij de tweede poging wordt dan de 20 euro vordering toegepast. Het zelfde probleem kan gebeuren als bij een internationale reis men bij gewoonte toch met een OVC kaart uitcheckt ipv met de internationale kaart. Die gewoonte zit zo ingebakken.

Reageer