"De vervoerbewijzen die u met uw Traject Vrij abonnement hebt aangeschaft (door in en uit te checken) betaalt u achteraf per automatische incasso. Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso het eventuele correctietarief dat u verschuldigd bent. Het correctietarief is een bedrag dat u betaalt indien u niet tijdig (binnen zes uur na inchecken) uitcheckt."
Hebben de tweede en derde zin alleen betrekking op Traject Vrij of ook op de andere nieuwe abonnementen ("nieuw" = niet ouder dan 2011)?
Als ze alleen betrekking hebben op Traject Vrij: Geldt de 6-uursregel dus niet voor de andere nieuwe abonnementen? De teksten https://www.google.nl/search?as_epq=tot+6+uur+na&as_sitesearch=ns.nl moeten dan ook aangepast worden.
Als ze ook betrekking hebben op de andere nieuwe abonnementen: Is er voor deze andere nieuwe abonnementen ook een correctietarief ingevoerd dat achteraf per automatische incasso wordt betaald?
(Dit is een aangepaste versie van mijn vraag https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-6-uursregel-afgeschaft-1997, nu beperkt tot de consumentenmarkt en verduidelijkt. De vraag is al beantwoord voor de zakelijke markt: daar geldt de regel sowieso niet.)
Zolang je maar voor 4 uur 's nachts uitcheckt, wordt alleen het reisbedrag verrekend,
en krijg je het resterende incheck bedrag (€20 bij een anonieme chipkaart) gewoon terug.
Ik zat dit en andere soortgelijke topics nog eens door te lezen en het is volgens mij redelijk simpel (in ieder geval bij NS).
6 uur na een (eerste) incheck vervalt deze. Dus als een reis (inclusief overstappen bij NS door poortjes of onderbreken korter dan 35 minuten?) langer dan 6 uur duurt vervalt de incheck en betaal je het instaptarief.
Ga je daarna door poortjes naar buiten, dan betaal je nogmaals het instaptarief omdat er geen dus geen incheck bekend is (reis met onbekend vertrekstation).
Ga je langs een paaltje naar buiten dan wordt je opnieuw ingecheckt. Na een seconde of 10 en tot 60 minuten later kan je die ongedaan maken.
Een gemiste uitcheck kan je corrigeren via uitcheckgemist.nl of Mijn NS, een gemiste incheck (bij NS) een aantal keer per jaar via de klantenservice.
Bij 12 gemiste uitchecks blokkeert je kaart (behalve bij Altijd Vrij) en moet je langs een balie.
Hoe het zit met een lange reis met verschillende vervoerders weet ik niet (langeafstandskorting), wel weet ik dat er bij een spits/dal overstap tussen vervoerders een geheel nieuwe reis begint (bij klassieke abonnementen, bij Flex werkt het anders).
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.