beantwoord

A naar Beter, omleiden, reizen naar Antwerpen

• 24 februari 2014
  • 9 reacties
  • 1242 Bekeken

Reputatie 1
1: Wat gebeurd er met het van A naar Beter kaartje als de papieren kaartjes verdwijnen?
Hoe kun je er dan gebruik van maken?

2: Stel dat een trein omgeleid wordt of je moet om reizen via een ander station door een versperring of een technische storing en het traject is hierdoor ook langer, betaal je dan meer voor de reis als wanneer deze het normale traject zou nemen? Terwijl je reis buiten je schuld om langer is?
3: Als ik naar Antwerpen zou willen reizen, reis ik van Vught tot Roosendaal met de OV-chipkaart Het stuk tussen Roosendaal en Antwerpen moet je volgens mij op een los internationaal kaartje bereizen.
Kun je bij het station van vertrek dan een los internationaal kaartje kopen van Roosendaal naar Antwerpen en dan het stuk van Vught naar Roosendaal gewoon met je OV-chpkaart bereizen? (Ik heb een dalurenvoordeelabonnement en automatsich opwaarderen aan staan)
icon

Beste antwoord door Loes 24 februari 2014, 14:32

1: Wat gebeurd er met het van A naar Beter kaartje als de papieren kaartjes verdwijnen?

2: Stel dat een trein omgeleid wordt of je moet om reizen via een ander station door een versperring of een technische storing en het traject is hierdoor ook langer, betaal je dan meer voor de reis als wanneer deze het normale traject zou nemen? Terwijl je reis buiten je schuld om langer is?
3: Als ik naar Antwerpen zou willen reizen, reis ik van Vught tot Roosendaal met de OV-chipkaart Het stuk tussen Roosendaal en Antwerpen moet je volgens mij op een los internationaal kaartje bereizen.
Kun je bij het station van vertrek dan een los internationaal kaartje kopen van Roosendaal naar Antwerpen en dan het stuk van Vught naar Roosendaal gewoon met je OV-chpkaart bereizen? (Ik heb een dalurenvoordeelabonnement en automatsich opwaarderen aan staan)

Hoi Krokodil 28,

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.

Vraag 1: Het papieren kaartje van A naar Beter verdwijnt en zal een product worden dat op de OV-chipkaart geladen kan worden. Het wordt vermoed ik geen wergwerp OV-chipkaart, maar dat weet ik niet zeker, het wordt hoe dan ook op een manier verchipt.

Vraag 2: Als door een versperring de reis anders verloopt dan normaal, hoef je daar niet extra voor te betalen. Mocht je hebben moeten in- en uitchecken tussendoor dat de reis duurder is geworden kan dit gedeclareerd worden via MijnNS of via de klantenservice.

Vraag 3: Tussen Roosendaal en Antwerpen is geldig met een internationaal kaartje, je kan overigens ook al op station Vught een internationaal kaartje kopen van Vught naar Antwerpen en daarbij aangeven dat u korting geniet in de voordeeluren op het NS-traject. Zo hoeft u dus ook niet in-en uit te checken en kan u uw reis makkelijk blijven vervolgen. Dit geldt overigens ook als u een internationaal vervoersbewijs via internet koopt, u kunt dat allemaal aangeven namelijk.

Ik hoop dat u hier wat mee kan.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Krokodil 28,

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden.

Vraag 1: Het papieren kaartje van A naar Beter verdwijnt en zal een product worden dat op de OV-chipkaart geladen kan worden. Het wordt vermoed ik geen wergwerp OV-chipkaart, maar dat weet ik niet zeker, het wordt hoe dan ook op een manier verchipt.

Vraag 2: Als door een versperring de reis anders verloopt dan normaal, hoef je daar niet extra voor te betalen. Mocht je hebben moeten in- en uitchecken tussendoor dat de reis duurder is geworden kan dit gedeclareerd worden via MijnNS of via de klantenservice.

Vraag 3: Tussen Roosendaal en Antwerpen is geldig met een internationaal kaartje, je kan overigens ook al op station Vught een internationaal kaartje kopen van Vught naar Antwerpen en daarbij aangeven dat u korting geniet in de voordeeluren op het NS-traject. Zo hoeft u dus ook niet in-en uit te checken en kan u uw reis makkelijk blijven vervolgen. Dit geldt overigens ook als u een internationaal vervoersbewijs via internet koopt, u kunt dat allemaal aangeven namelijk.

Ik hoop dat u hier wat mee kan.
Reputatie 1
Bedankt voor het bericht een stuk duidelijker.
Vwb de eerste vraag: wachten we af of en hoe ik dat op mijn persoonlijke kaart kan zetten.

Over de derde vraag is de vraag of ik ook gewoon kan in en uitchecken tussen Vught en Roosendaal voor het Nederlandse deel en of ik op station Vught alvast een papieren internationaal kaartje kan kopen voor de reis tussen Roosendaal en Antwerpen; dus een ander beginstation kan aangeven.
En de vraag hoe je aan geeft bij je internationale reis dat je die korting geniet,. Ik zou die reis in het weekend maken dus dan de hele dag die korting hebben.

Ik heb nog een andere vraag maar weet niet of je daar ook over gaat.

Ik heb een declaratie van geld terug bij vertraging gedaan onder nummer 40402255.
Men heeft die afgewezen omdat het bedrag lager dan 2 euro zou zijn. Onterecht omdat de reis 2,20 enkele reis kostte. Ik heb via Eva de sprekende computer mijn gegevens achter gelaten, maar er nooit een reactie op gehad.
De situatie was dat er vanwege werkzaamheden van Vught naar Boxtel gereist diende te worden en in Boxtel over te stappen naar een trein naar Best. Dat is normaalgesproken een rechtstreekse trein.
De trein die als pendel van Boxtel naar Best zou rijden, zou volgens een NS-collega wachten, omdat de overstap erg krap was.
Dat gebeurde niet waardoor ik een half uur moest wachten op station Boxtel en de persoon die mij op station Best op zou halen moest daardoor ook een half uur op mij wachten. Daarop heb ik een geld terug bij vertraging ingevuld met reisinfo via de ov-chipkaart site. waarom deze werd afgewezen.

Eenieder kan raden dat ik wat met krokodillen heb....
De twee vragen zal ik nog iets extra verduidelijken, maar wat betreft het geld terug bij vertraging hoop ik dat een moderator hier op in gaat springen. Daar weet ik erg weinig vanaf, aangezien ik werkzaam ben op de trein 😳.

Het kaartje Van A naar Beter als dat het verchipt wordt kan dat op de persoonlijke of anonieme OV-chipkaart geladen worden. Het zal denk ik te vinden zijn waar ook het fietskaartje en het hondenkaartje verchipt te vinden zijn. Welke knop dat exact is weet ik niet uit mijn hoofd.
Op Vught kan je op de kaartautomaat ook een ander vertrek station ingeven. Het makkelijkste is om eerst gewoon de reis aan te klikken dat je naar Antwerpen wilt gaan. Daarna zie je het scherm waar staat Van Vught Naar Antwerpen, die staan dan onder elkaar. Als je dan klikt op Vught kan je daar het beginstation veranderen in bijvoorbeeld Roosendaal. Je kan dus het vertrek en aankomststation gewoon aanpassen.

Ik hoop wel dat je het geld nog terug krijgt van de vertraging, das inderdaad wel erg vervelend geweest.

Sterkte ermee
Reputatie 1
Bedankt voor alle informatie!

Ik wacht het af. Het geld terug gaat misschien niet zozeer vanwege het geld, maar ook het principe.
Ik hoop dat ze het vanaf hier op pikken.

Groeten.
Bij een half uur vertraging heb je bij een enkele reis recht op teruggave van 50% van de kosten van het betaalde tarief. Als dat tarief, zoals je zegt, EUR 2,20 is, heb je recht op teruggave van EUR 1,10 en dat is wel degelijk minder dat de genoemde 2 euro. Die informatie is overigens eenvoudig terug te vinden op de website van NS.
Nog even ter aanvulling op de (terechte) opmerking van Annemiek hier een link naar de desbetreffende pagina op de site van NS.
Ik denk dat hetgeen daar staat veel zal verduidelijken.
Reputatie 1
Bedacht voor alle aanvullingen!

Het enige wat ik mij bedacht is dat het op de terugweg ook mis ging, (trein wachte niet en aansluiting werd gemist)dus dan kom je weer wel boven de 2 euro uit.
Hallo Krokodil28,

Allereerst welkom op het forum!
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-Chipkaart' omdat het daar beter te vinden is.
Ik zie dat Loes jouw vragen goed heeft beantwoord, dank daarvoor Loes!

Wat betreft jouw bericht via Eva: Wanneer je een mail stuurt dien je er rekening mee te houden dat het maximaal 5 werkdagen duurt voordat je een reactie ontvangt. Mocht je nog geen reactie hebben ontvangen binnen de gestelde termijn, dan mag je eventueel een privébericht sturen.

Met een vriendelijke groet,

Jan
Hallo Krokodil28,

Allereerst welkom op het forum!
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-Chipkaart' omdat het daar beter te vinden is.
Ik zie dat Loes jouw vragen goed heeft beantwoord, dank daarvoor Loes!

Wat betreft jouw bericht via Eva: Wanneer je een mail stuurt dien je er rekening mee te houden dat het maximaal 5 werkdagen duurt voordat je een reactie ontvangt. Mocht je nog geen reactie hebben ontvangen binnen de gestelde termijn, dan mag je eventueel een privébericht sturen.

Met een vriendelijke groet,

Jan

Hallo Jan,

Jouw reactie aan Krokodil28 besluit je met de mededeling dat na die max. 5 werkdagen (die je eerder noemt) eventueel ook een privébericht mag worden gestuurd.
Ik neem aan dat je daarmee bedoelt een privébericht aan een moderator.
Inmiddels heb ik gezien dat niet alle moderatoren die optie hebben geactiveerd.
Bovendien wisselen jullie als moderatoren nog wel eens van dienst (logisch).

Zou het - juist vanwege die wisselende diensten - misschien een idee zijn om een soort "algemeen privé adres" in te stellen waar bezoekers een privébericht kwijt kunnen. Zo'n bericht komt dan bij de "moderator van dienst", die het verder kan afhandelen.

Blijven de moderatoren bovendien de keus houden of zij wel of geen privé berichten willen ontvangen.

Gooi het maar eens in de groep.

Vr. groet
Hans

P.S. Ik had je deze reactie bij voorkeur als privé bericht gestuurd; je begrijpt wel waarom dat niet lukte.

Reageer