Aanpassingen aan het terugsteekverbod | NS Community

Aanpassingen aan het terugsteekverbod


Toch ook maar even hier, het bericht is nu enigszins verstopt in een ander topic over dit onderwerp en wel interessant voor forumleden: 

 

NS past het terugsteekverbod aan, waardoor reizen waarbij, met meer kilometers, de eindbestemming eerder kan worden bereikt, toegestaan zijn zonder in- en uitchecken. De wijziging gaat per vandaag in, de reisplanner zal op zeer korte termijn deze adviezen ook volledig gaan tonen.

Let wel, adviezen moeten nog steeds door de planner worden gegeven. Tegen de richting in reizen is nog steeds niet toegestaan wanneer er geen tijdswinst wordt behaald.

 

De communicatie hierover bestemd voor externen heb ik in het originele bericht geplaatst.


32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De reisplanner lijkt inmiddels aangepast. Bv. Eindhoven Centraal - Utrecht Lunetten. Vanochtend kreeg ik alleen nog adviezen met overstap in 's Hertogenbosch. Inmiddels ook met overstap in Utrecht Centraal.

 

Let wel, adviezen moeten nog steeds door de planner worden gegeven. Tegen de richting in reizen is nog steeds niet toegestaan wanneer er geen tijdswinst wordt behaald.

Gaat nog wel een leuk dingetje voor conducteurs worden. 't Wordt er niet gemakkelijker op in elk geval.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat nog wel een leuk dingetje voor conducteurs worden. 't Wordt er niet gemakkelijker op in elk geval.

Valt wel mee. Het wordt pas een probleem als er (weer) gecontroleerd wordt. 🙄

 

Reputatie 7
Badge +1

Een lijst als deze bestond al ontzettend lang-is herhaaldelijk ook aangepast aan bvb wijzigingen in de dienstregeling. Zelfs nog in de tijd van de kartonnen edmonsonkaartjes.Daarbij viel Arnh-O´beek ook, al weet ik niet of dat al de tijd zo was. het gaat vrijwel altijd om zulke korte stukjes dat controle zelfs in normaal uitgevoerde wijze amper zou gebeuren-hoewel, vanaf Arnh in dat korte treintje zou dat zo gepiept moeten zijn mt 3-4 pax.

Elk normaal mens neemt de trolley in Arnh-dat station ligt veel te ver buiten dorp

De lijst uitzonderingen is er al jaren, grap is nu net dat deze vervalt. De reisplanner zal, wanneer er een snellere route is maar met meer TE, deze vanaf nu altijd tonen zonder eerst een lijstje te consulteren. Dat is een interessante beleidswijziging.

 

Vanwege allerlei legacy redenen is er een opmerking in het bericht dat ik aanhaalde over het lijstje vanaf nu vullen met alle stations. Als NeTEX ooit een ding wordt zal al die legacy vanzelf verdwijnen.

Reputatie 7
Badge +3

NS weet zo langzamerhand ook wel dat er toch niet wordt gecontroleerd op korte stukjes. Dus waarom een papieren regel in stand houden? De reisplanner leidend maken is in ieder geval consistent en controleerbaar.

Momenteel is het vooral kosten/baten voor het in stand houden van allerlei extra software om rekening te houden met het terugsteekverbod. Simpelweg afschaffen, geen tijd meer aan spenderen en die paar extra cent voor lief nemen werkt net zo prima. Scheelt ook weer gedoe bij werkzaamheden.

 

Zo veel mogelijk kunnen werken met kant-en-klare reisplannersoftware (Hafas) is zo goedkoop mogelijk.

Reputatie 7
Badge +2

Je mag nu dus zonder uit- en inchecken een stukje terugsteken. Maar… wat gebeurt er nu met je reiskosten als je dat alsnog moet doen…

Met het vervallen van het terugsteekverbod levert Zutphen - Arnhem Velperpoort bijvoorbeeld ook reisadviezen via Arnhem Centraal op in de planner. Dat is overdag geen probleem, want dan is er aansluiting op een NS Sprinter terug naar Velperpoort. In de late avond, na 22.00 uur, bestaat die aansluiting niet meer en krijg je adviezen met de IC van Zutphen naar Arnhem Centraal, gevolgd door een stukje terug met de Arriva stoptrein! Wordt die reis nu 's avonds laat duurder dan overdag, doordat je omweg door het omchecken dan wel geregistreerd wordt?

Met Flex zou het wel goed kunnen gaan, maar op saldo niet natuurlijk.

Badge +3

Vermoed dat zoiets met NS Flex net zo goed ‘fout’ blijft gaan, wegens de overstap NS-Arriva.

Dat gaat het NS Flex systeem echt niet automatisch voor je corrigeren (zie andere topic). 😥

Yup, dat gaat gegarandeerd niet goed.

Is het misschien verstandig dat de NS deze informatie op hun site plaatst? Een sticky topic kan ook, maar niet iedereen gaat als eerste naar dit forum.

Zou een Webhelpmedewerker de moeite willen nemen om TZ of GV even te mailen. …Punt..@NS.nl. Al weet ik niet of GV (Hoofd Communicatie Expertteam) zich nog met dit forum bezighoudt.

Badge +3

Lijkt me geen goed plan om dat breeduit te communiceren. Je krijgt dan slimmeriken die er ‘misbruik’ van gaan maken (bij reizen op e-tickets)

En de paar mensen die ‘teveel betalen’ wegens terugsteken met overstap tussen vervoerders kunnen wellicht via de Klantenservice nog iets claimen (maar reken daar vooral niet op!)

Een reisadvies met zo’n overstap zal gewoon de ‘juiste’ prijs tonen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel het verandering is, veranderen de voorwaarden voor de toegestane reisroute waarschijnlijk niet.

Reisroute: Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station).

Het terugsteken worden geadviseerd in de reispplanner, en is dus toegestaan.

En als de voorwaarden wel veranderen, dat er wordt opgenomen dat terugsteken in dit soort gevallen toegestaan is, zal NS denk ik alleen een nieuwe versie van de voorwaarden op de site zetten, zoals in het verleden ook gedaan is bij wijzigen van bepaalde voorwaarden. 

 

 

Badge +3

Dat wordt dan een regeltje op de laatste pagina van de voorwaarden, over de aanpassing(en) per 7 juni 2022 over ‘legaal terugsteken’.

Of je daar iedereen over moet informeren? Nee, doe maar niet dus want zie de Reisplanner voor wat mag (van Lombardijen via Rotterdam C. naar Eindhoven C. en dan terug naar Strijp-S want dat scheelt je 6 minuten) plus mogelijk een overstap.

 

Het IC direct advies met 2 overstappen klopt niet, dat zijn er 3 (via Rotterdam C.- Breda - Tilburg)

En ik denk dat een IC Dordrecht - Eindhoven (met 2 overstappen terwijl de Reisplanner er 3 van maakt) niet gaat stoppen in Boxtel?

Edit: de 1900 stopt richting Eindhoven ook in Boxtel!

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk is die aanpassing van de voorwaarden niet eens nodig, want het blijft zo dat wat de reisplanner zegt telt. 

 

Ik zie nu ook dat mijn oude reis van De Vink naar Delft (en terug) nu met terugsteken via Leiden Centraal mag. Tof hoor van NS, via Leiden sneller. Ja als je eerst door de 10 minuten IC's de reistijd  langer maakt en dan door terugsteken toe te staan de reiziger een kortere reistijd te geeft. Voorheen was het om 7:22 sprinter naar Laan, aankomst daar 7:34, IC vertrok 7:39 van Laan en was om 7:50 in Delft, reistijd 28 minuten, maar nu met de 10 minuten treinen vertrekt diezelfde IC om 7:44 van Laan om om 7:55 in Delft te zijn (10 minuten overstaptijd) en de nieuwe extra IC vertrekt om 7:35 van Laan, die je dus niet haalt met de sprinter. Dan is het sneller met terugsteken via Leiden maar nog altijd 3 minuten langer dan het was. En dan mag je er ook nog een flink stuk extra bij lopen vanaf spoor 4a. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Als terugsteken vaker is/wordt toegestaan, levert dit dan ook meer problemen op zoals hier eerder uitgebreid zijn besproken m.b.t. station Sloterdijk? D.w.z. dat reizigers op een logische route tussen twee treinen poortjes tegenkomen en extra kosten worden gerekend als ze die passeren?

Badge +3

Als terugsteken vaker is/wordt toegestaan, levert dit dan ook meer problemen op zoals hier eerder uitgebreid zijn besproken m.b.t. station Sloterdijk? D.w.z. dat reizigers op een logische route tussen twee treinen poortjes tegenkomen en extra kosten worden gerekend als ze die passeren?

Dat is op zich wel logisch, bij poortjes betaal je in principe voor je gereisde afstand.

Oke, je mag (wegens werkzaamheden?) van Alkmaar naar Schiphol via Utrecht reizen (geen idee of dat sneller is) maar als je op Utrecht uitcheckt betaal je (in ieder geval bij reizen op saldo) de 78 TE voor dat traject… en dan moet je nog ‘verder/terug’ naar Schiphol 😅

Reputatie 7
Badge

Als terugsteken vaker is/wordt toegestaan, levert dit dan ook meer problemen op zoals hier eerder uitgebreid zijn besproken m.b.t. station Sloterdijk? D.w.z. dat reizigers op een logische route tussen twee treinen poortjes tegenkomen en extra kosten worden gerekend als ze die passeren?

Dat is op zich wel logisch, bij poortjes betaal je in principe voor je gereisde afstand.

Oke, je mag (wegens werkzaamheden?) van Alkmaar naar Schiphol via Utrecht reizen (geen idee of dat sneller is) maar als je op Utrecht uitcheckt betaal je (in ieder geval bij reizen op saldo) de 78 TE voor dat traject… en dan moet je nog ‘verder/terug’ naar Schiphol 😅

Maar volgens de voorwaarden en de reisplanner mag ik voor de prijs (berekend over de kortste route) van A naar B mee als ik daarvoor een geadviseerde route gebruik, toch? Dus dat is misschien wel logisch, maar niet juist.

Badge +3

Als je op Utrecht Centraal uitcheckt en binnen 35 minuten weer in zou checken (overstap) dan zou het teveel betaalde bedrag inderdaad vergoed moeten worden.

Aannemende dat een terugsteekadvies als omreisadvies geldt.

Badge +3

Nog zo eentje, met als (begrijpelijk) verzoek een extra intercitystop op Weesp in de avond.. 

Gewoon de sprinter naar Hoofddorp van 1 minuut eerder is 21 minuten sneller, dus waarom dit terugsteekadvies gegeven wordt?

Via Amsterdam Centraal mag overigens ook (14 minuten langere reistijd) maar dat mocht volgens mij altijd al omdat je niet terugsteekt.

​​​​​​@Henk_NL zegt het al… Wanneer je die ene trein niet haalt en één minuut eerder met een terugsteek eerder op je bestemming bent…. dan mag het (hallo Raalte, wat doe ik hier eigenlijk) ❓

Dat is reisplanner-logica, immers, je zou die eerste trein maar net niet halen.

 

Voor een ritje Heino-Zwolle krijg je overdag ook adviezen om 1 minuut later eerst naar Raalte te gaan, en daar de IC naar Zwolle te nemen.

 

 

Reputatie 3

Ja, als de sprinter naar Zwolle twee minuten eerder zou vertrekken dan zou je dit advies niet krijgen. Ook niet als als de reisoptie erna een paar minuten sneller zou zijn of deze optie een paar minuten langer zou duren.

Maar als je om 20:40 of later wilt vertrekken, dan is dit nog steeds de reisoptie waarmee je het eerst op je eindbestemming aankomt. 

Dat leidt laat in de avond/'s nachts/'s ochtendsvroeg tot vreemde adviezen. Zoals een kleine twee uur eerder vertrekken om 11 tot 14 minuten eerder op je bestemming te zijn en ik heb ze nog heel veel gekker dan dit gezien. Dat is niet nieuw met de aanpassing van het terugsteekverbod, al krijg je natuurlijk nu een hoop vreemde omreisadviezen erbij doordat er gewoon veel meer mogelijkheden zijn. 

Reputatie 3

 

Badge +3

Oei, helemaal via Amsterdam (met 19 minuten overstap én toeslag betalen) voor 3 minuten sneller? 🤣

Nee, doe dan maar een 28 minuten overstap op Rotterdam.

Reputatie 3

Oei, helemaal via Amsterdam

Ja, via Amsterdam Centraal en dan de IC Brussel dus inderdaad.

Badge +3

Ja ik zag het (mijn reactie aangepast). Bizar maar planner-technisch klopt het.

Reageer