beantwoord

Abonnement en ov chipkaart

• 7 november 2019
  • 7 reacties
  • 116 Bekeken

Ik heb momenteel een ov chip kaart, waarmee ik uitsluitend met de bus reis in mijn eigen woongebied. Ik heb hierop automatisch opladen aanstaan (makkelijk). Tevens heb ik hiervoor bij Arriva een kortingsabonnement, waarmee ik korting krijg in de daluren. Tot zover geen probleem.

Ik ga echter in de nabije toekomst ook wat vaker reizen met de trein en heb hiervoor vanavond een NS Flex Dal voordeel abonnement besteld. Dit wordt bevestigd in een mail, waarin tevens staat dat NS mijn automatisch opladen uitzet en dat ze het saldo op mijn kaart zullen verwerken in de eerstvolgende rekening. Ik vroeg me af waarom dit is en belde dus met een servicemedewerker van de NS. Deze vertelde me dat ik nu in de toekomst een rekening van de NS krijg (voor gemaakte kosten), dat het kortingstarief wel geld voor de trein, maar dat mijn dalurenkorting bij de bus komt te vervallen. Zij raadde mij aan om, indien ik ook korting wil op mijn busreizen, een tweede ov chip kaart aan te schaffen, alleen voor de busreizen. Ik neem aan dat dit een grapje is. De overheid wil dat we meer met het ov gaan reizen, indien dat in de daluren gebeurd is dat mooi meegenomen, maar omdat ik korting heb bij de NS, kan ik geen korting meer krijgen (op dezelfde OV chip kaart) bij Arriva???? Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit, want bij de klantenservice van de NS kunnen ze dit niet en ook de klantenservice van de OV chip kaart verwijst mij door naar NS of Arriva. Ik snap het niet. Graag jullie antwoorden.

Bij voorbaat dank, Martin

icon

Beste antwoord door Danny NS 7 november 2019, 19:16

Hoi MartinFast en welkom bij de NS Community!

Het spijt mij jou te vertellen dat het geen grapje was. Wanneer je NS Flex op jouw OV-chipkaart zet zal dit helaas niet samengaan met andere abonnementen. Met NS Flex reis je rekening in alle vormen van openbaar vervoer en zal daarom ook jouw huidige abonnement overrulen omdat dit een reizen op rekening abonnement is.

Ik begrijp de verwarring die is ontstaan, mijn excuus hiervoor! Je kan het beste NS Flex stopzetten, indien gewenst kan je hierna NS Flex op een nieuwe kaart bestellen, bij NS Flex Dal Voordeel is de nieuwe kaart gratis!

Nogmaals mijn excuus hiervoor!

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi MartinFast en welkom bij de NS Community!

Het spijt mij jou te vertellen dat het geen grapje was. Wanneer je NS Flex op jouw OV-chipkaart zet zal dit helaas niet samengaan met andere abonnementen. Met NS Flex reis je rekening in alle vormen van openbaar vervoer en zal daarom ook jouw huidige abonnement overrulen omdat dit een reizen op rekening abonnement is.

Ik begrijp de verwarring die is ontstaan, mijn excuus hiervoor! Je kan het beste NS Flex stopzetten, indien gewenst kan je hierna NS Flex op een nieuwe kaart bestellen, bij NS Flex Dal Voordeel is de nieuwe kaart gratis!

Nogmaals mijn excuus hiervoor!

Hallo Danny, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat je begrijpt dat dit super verwarrend is, maar die discussie is misschien beter voor later. Hoe zet ik mijn NS Flex zo snel mogelijk stop en hoe zorg ik ervoor dat automatisch opladen op mijn ov chip weer aan komt te staan?

Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Reputatie 5

Hoe moet dit verder als de toekomst alleen flex is.

Heb ik dan 2 of meer OV kaarten nodig voor iedere vervoerder een.

Badge +3

De meeste regionale (stad/streek/zone/ster) abonnementen werken prima samen met Flex, maar als dat kortingsabonnementen zijn heb je inderdaad gewoon saldo nodig.

Dat NS nogal hardnekkig automatisch opladen stop zet en je saldo van de kaart haalt is dus onhandig. Voor veel mensen is het een prima ‘service’ maar als je inderdaad een stads/streek kortingsabonnement hebt voor BTM (bus/tram/metro) dan zal je automatisch opladen zelf weer aan moeten zetten.

Maar let op! Het is het dus (nog) maar de vraag of je BTM abonnement wel goed samen gaat met Flex. Arriva is een goed voorbeeld waar dat vaak NIET werkt, maar voor GVB/RET/HTM (en andere vervoerders) is het geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe moet dit verder als de toekomst alleen flex is.

Heb ik dan 2 of meer OV kaarten nodig voor iedere vervoerder een.

NS heeft beloofd dat dit opgelost gaat worden en dat Flex i.c.m. andere kortingsabonnementen mogelijk wordt. We gaan 't meemaken :slight_smile:

V: Ik heb een regionaal abonnement. Nu kan dat nog niet samen met NS Flex. Straks wel?

A:Ja, we werken hard aan een oplossing zodat je straks NS Flex kunt combineren met een ander OV-kortingsabonnement.

Reputatie 5

Alleen ben ik voorzichtig met toezeggingen van NS en de tijdsduur er van gezien vele ervaringen hier.

Ik ben zelf zeer tevreden met mijn klassieke dalvrij abonnement en zou er zelf niet over piekeren het om te zetten  naar de flex variant maar dat wordt nu afgedwongen.

Reputatie 7
Badge +3

@MartinFast Neem telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice en geef aan dat jouw nieuwe Flex abonnement niet samengaat met jouw busabonnement. Vraag of ze het Flex abonnement kosteloos op een nieuwe kaart willen zetten. Kan dat niet vraag dan of ze het Flexabonnement direct willen stopzetten zodat jij zelf een nieuw abonnement op een nieuwe kaart kunt aanvragen.

Reageer