beantwoord

Abonnement niet inchecken voor 09.00 uur

• 12 februari 2014
  • 13 reacties
  • 1615 Bekeken

Heel begrijpelijk dat mensen met een voordeelabonnement of dagkaart niiet mogen inchecken voor 08.55 uur vanwege de drukte. Als je ergens op tijd moet zijn en de intercity wil pakken die bijv. 08.45 uur vertrekt dan moet je voor het stukje tot 09.00 uur een kaartje kopen. Nog steeds begrijpelijk. Vanmorgen hoor ik de conducteur, heel keurige jongeman, tegen een meneer op leedtijd zeggen dat hij dan maar in Zwolle even moet uitstappen, moet inchecken en snel weer terug de trein in moet gaan. Dit is mij ook overkomen. Ik ben goed ter been en nog niet zo oud, maar prettig is het niet en je komt er pas achter als het te laat is. Mijn vraag is...zou er nou geen elegantere oplossing voor dit probleem te bedenken zijn? Er is Wifi in de trein, dus verbinding met internet. Er zou toch iets bedacht kunnen worden?
icon

Beste antwoord door Brian NS 14 februari 2014, 09:57

Hoi allemaal,

Ik heb de vraag even verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Je kan als reiziger nog om 08.55 inchecken, als je gebruik wilt maken van de 40% korting. Als je daar voor wilt reizen, dien je op een ander station nog wel in te checken om gebruik te maken van de korting. Zoals hier eerder gezegd, kan je met de nieuwe abonnementen ook inchecken in de daluren, maar wel reizen in de spitsuren. Om van je OV-chipkaart een geldig vervoersbewijs te maken, dien je dus wel echt in te checken. Bij een voordeelurenabonnement mag je op dit moment nog reizen in combinatie met een papieren kaartje.

Groetjes,

Brian
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik stem er gewoon voor om op alle perrons, ook die op de stations waar ze poortjes hebben, in- en uitcheckzuiltjes te plaatsen. Met een kort sprintje moet het wel te doen zijn.

Over de zuiltjes gesproken: Ik zat eens in de trein vanaf Utrecht naar Woerden waarbij er iemand door de conducteur betrapt werd op het niet-inchecken. De reiziger van een wat oudere leeftijd had een goede reden waarop de conducteur het advies gaf in in Woerden even in te checken. Echter, dan zou zij in een spoedtempo even de trap op en neer moeten gaan en aan de juiste kant moeten inchecken van het poortje. En de trein staat er al niet lang stil..
Ik heb beiden even aangesproken en uitgelegd dat inchecken in Bodegraven gewoon makkelijker te doen is. 🙂
Als er een in of uit check mogelijkheid in de trein zou zijn zou dit probleem verholpen zijn?
Reputatie 6
Badge
Als er een in of uit check mogelijkheid in de trein zou zijn zou dit probleem verholpen zijn?
Maar dan zijn er wel mensen die in de trein dan in- en uit willen checken, met extra drukte tot gevolg. In de spits zou ik dan helemaal een drama gaan zien met in- en uitstappen.

In een bus/tram heb je hier geen last van omdat die vaker stopt, en minder reizigers vervoeren dan in een trein.
In- en uitchecken in de trein zelf wekt ook zwartrijden in de hand natuurlijk. 😉 Mensen die minder eerlijk zijn checken dan pas in zodra ze een conducteur zien.
Wat WJ net zegt kan ik alleen maar beamen. Het zwartrijden met eventuele bijbehorende agressie zou alleen maar toenemen. Nu wordt mij tijdens controle wel eens gevraagd als er iets niet goed is gegaan of ik even voor ze kan inchecken. Ik ben heel blij dat ik dat in de trein niet kan regelen.

Ankele, ik begrijp je probleem. Ik krijg die vraag vaker. Waarom het niet zoals vroeger met kaartjes mogelijk is om het stuk voor negen uur vol tarief te kopen en na negen uur met 40% korting. Een goed antwoord heb ik er niet op alleen dat men ervoor gekozen heeft dat het incheckmoment leidend is en het klopt dat je niet overal even snel naar een paaltje kan lopen om even uit- en weer in te checken, ook hier heb ik geen goed antwoord op helaas. Misschien dat het in de toekomst wordt veranderd.
Bij zwartrijden heb ik helemaal niet stilgestaan en daar heb je wel een punt. Dan zou het misschien op grote stations zoals bijv Utrecht fijn zijn als de in-en uicheck paaltjes voor de ouderen onder ons wat dichter bij de treinen staan en dus op de perrons?
Reputatie 2
Ik snap je punt en het is inderdaad minder klantvriendelijk als je de reis moet onderbreken om in- en uit te checken. Maar voor nieuwe abonnementshouders is er ook een voordeel voor deze methode. Nieuwe abonnementhouders kunnen bijvoorbeeld gewoon tijdens de ochtend én avondspits met korting reizen, mits ze inchecken voor 6:30u of 16:00u. Dus als je reis begint voor de spits, reis je met nieuwe abonnementen de hele reis met korting en als je reis in de spits begint reis je de gehele reis tegen vol tarief. Dat is dus wel consequent
Dit heeft denk ik te maken met het beleid van het in gebruik nemen van de poortjes, dan vindt men het onnodig om ook nog palen op het perron te plaatsen. Dit zal denk ik ook weer met de oneerlijke reiziger te maken hebben.
Op stations waar ook andere vervoerders actief zijn zullen deze palen absoluut op het perron blijven staan voor een overstap mogelijkheid met de OV-chipkaart, zolang nog steeds bij elke vervoerder apart moet worden ingecheckt.
Het is natuurlijk ook zo, dat als je uitcheckt op een perron in een station waar ook poorten staan, vervolgens het station niet meer kan verlaten als de poorten sluiten (dat probleem gaat spelen in bijvoorbeeld Duivendrecht en Amsterdam Amstel).
Eigenlijk mag dat laatste nooit plaatsvinden, een uitgang mag nooit versperd worden door een kaart die al is uitgecheckt. Zeker bij onbemande stations, dit leidt gegarandeerd tot problemen. Beter zou zijn dat het poortje waarschuwt dat je nogmaals uit checkt, maar dit zou voor de werking van het poortje niet mogen uitmaken.
Ik snap je punt en het is inderdaad minder klantvriendelijk als je de reis moet onderbreken om in- en uit te checken. Maar voor nieuwe abonnementshouders is er ook een voordeel voor deze methode. Nieuwe abonnementhouders kunnen bijvoorbeeld gewoon tijdens de ochtend én avondspits met korting reizen, mits ze inchecken voor 6:30u of 16:00u. Dus als je reis begint voor de spits, reis je met nieuwe abonnementen de hele reis met korting en als je reis in de spits begint reis je de gehele reis tegen vol tarief. Dat is dus wel consequent

Inderdaad, en als je op het eerste overstapstation na 9.00 uur de tijd hebt kun je alsnog uitchecken en opnieuw inchecken met korting. Vaak is dat ook een station van waar je frequenter verder kan reizen.
Hoi allemaal,

Ik heb de vraag even verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Je kan als reiziger nog om 08.55 inchecken, als je gebruik wilt maken van de 40% korting. Als je daar voor wilt reizen, dien je op een ander station nog wel in te checken om gebruik te maken van de korting. Zoals hier eerder gezegd, kan je met de nieuwe abonnementen ook inchecken in de daluren, maar wel reizen in de spitsuren. Om van je OV-chipkaart een geldig vervoersbewijs te maken, dien je dus wel echt in te checken. Bij een voordeelurenabonnement mag je op dit moment nog reizen in combinatie met een papieren kaartje.

Groetjes,

Brian
Ik snap alle reactie over gemak als je op het station kan in- en uitchecken maar dit werkt natuurlijk zwartrijden in de hand. Ik ben pas één keer op een traject 2 keer gecontroleerd. Zou wel makkelijk zijn wanneer ik na de controle gelijk even kan uitchecken om geld te besparen.

Zelfde reden waarom de paaltjes niet in de trein staan maar op het perron.

Ik snap nog steeds niet waarom TLS nog niet wilt aan automatisch verrekenen. Ik rij van A naar B van X tot Y uur. Dan kan toch gekeken worden vanaf welk station na 9.00 gereisd wordt en alleen tot dat station in rekening brengen?

Reageer