beantwoord

Abonnement op anonieme OV Chipkaart

• 10 september 2014
  • 8 reacties
  • 2767 Bekeken

Ik heb op dit moment een voordeelurenabonnement (40% korting) en automatisch een OV chipkaart thuis gestuurd gekregen. Nou wil ik graag de OV Chipkaart opzeggen en een anonieme kaart ervoor in de plaats te halen, maar lees ik dat een anonieme kaart met 40% korting niet mogelijk is. Wat zijn nu mijn mogelijkheden om toch met korting te reizen zonder dat mijn gegevens overal geregistreerd worden?
icon

Beste antwoord door theofiel 10 september 2014, 14:28

Die mogelijkheden zijn er niet. Maak u overigens niet te veel illusies over de "anonieme" chipkaart. Zodra de NS ten onrechte saldo van uw kaart afschrijft (bijvoorbeeld omdat u langer dan een uur hebt gewacht op een trein en toen maar tevergeefs naar huis bent gegaan), komt u uitsluitend in aanmerking voor restitutie hiervan als u alsnog uw kaartnummer en al uw persoonsgegevens aan ze overhandigt.
Bekijk origineel

8 reacties

Die mogelijkheden zijn er niet. Maak u overigens niet te veel illusies over de "anonieme" chipkaart. Zodra de NS ten onrechte saldo van uw kaart afschrijft (bijvoorbeeld omdat u langer dan een uur hebt gewacht op een trein en toen maar tevergeefs naar huis bent gegaan), komt u uitsluitend in aanmerking voor restitutie hiervan als u alsnog uw kaartnummer en al uw persoonsgegevens aan ze overhandigt.
Oke dan weet ik genoeg, dan zeg ik mijn kaart op en pak ik de auto voortaan tenzij er dagkaarten in de winkel te koop zijn. Thanks.

Trouwens nog 1 vraag. Wat is het verschil dan tussen een wegwerp kaartje uit de automaat op vol tarief of een anonieme ov chipkaart op vol tarief? Dat je niet naar een automaat hoeft te lopen?
Hallo NOFEAR,

Het is niet mogelijk om een abonnement op een anonieme OV-chipkaart te zetten. Het abonnement is persoonsgebonden en staat daarom ook op een persoonlijke OV-chipkaart.
Het schil tussen een eenmalige OV-chipkaart en een anonieme OV-chipkaart is het volgende. Een eenmalig OV-chipkaart koop je in de kaartautomaat en hiervoor betaal je €1 toeslag, deze kaart is voor eenmalig gebruik. Een anonieme OV-chipkaart schaf je aan voor €7,50 euro, hier kun je saldo op laden en mee in- en uitchecken. Deze kaart is 5 jaar geldig.

Ik heb je vraag verplaatst naar 'OV-chipkaart', omdat je vraag hier onder valt.

Groet,
Marjan
Dus eigenlijk zit het zo; de kosten voor eenmalige kaarten en anoniem reizen zijn hetzelfde. Behalve dat je bij een eenmalige kaart 1 euro extra betaald en bij een anonieme kaart 7.50 euro. Anders gezegd, de eerste 7 reizen zijn even duur en daarna is een anonieme OV chipkaart 1 euro goedkoper per reis?
Dat is niet helemaal juist, want op een anonieme kaart kun je meereiskorting laden, waardoor je, mits in het gezelschap van iemand met een abonnement en mits reizend in de voordeeluren, met korting reist. Met een eenmalige kaart kan dat niet en betaal je altijd de volle prijs plus een toesalg van 1 euro.
Oke het begint mij duidelijker te worden. Vind het nog steeds erg jammer dat de papieren kaartjes afgeschaft zijn want het is er allemaal niet makkelijker op geworden. Wat ik sowieso ga doen is mijn persoonsgebonden kaart opzeggen en misschien overwegen om een anonieme aan te schaffen voor ik eventueel met iemand samen ga reizen. Andere kant kan ik net zo goed met diegene in de auto stappen en de benzinekosten delen en bespaar je een hoop moeite.

Ik denk dat ik genoeg weet, dank jullie wel.
Reputatie 4
Badge
let op: als je nog een "oud" voordeelurenabonnement hebt, reis je nog met 40% korting in de middagspits. Zeg je dit op en besluit je later alsnog een nieuw abonnement te kopen (dalvoordeel), dan kun je geen 40% korting in de middagspits meer krijgen. De korting tussen 16 en 18u30 geldt alleen nog voor bestaande abonnementen die verlengd worden.
Maar dan moet je wel met een persoonlijke OV-chipkaart reizen. Dat is ook logisch, want het abonnement is persoonsgebonden.

Ik zou me nog een keer bedenken voor je je abonnement opzegt. Is het zo erg dat je reizen een tijdje geregistreerd staan (max 18 maanden)?
Toen je papieren kaartjes uit de automaat haalde met je pinpas werd ook al geregistreerd dat jij op dat moment een kaartje kocht.
Ja, maar toen was er zover ik weet niet bekend waar de reis naartoe ging en op welke tijdstippen. Nu wordt dat op de seconde geregistreerd in een database en daar ben ik niet van gediend.

Reageer