beantwoord

abonnement op nieuwe ov-chip

• 18 september 2015
  • 2 reacties
  • 1108 Bekeken

Na verschillende mensen gesproken te hebben van NS die ieder een ander antwoord geeft, probeer ik het hier ook.

Afgelopen week wilde ik reizen met mijn ov-chipkaart. Deze bleek verlopen te zijn.
Ik heb direct contact opgenomen met OV-chipkaart en zij hebben mij verteld een nieuwe kaart te bestellen die 7,50 euro kost. Dit heb ik gedaan.

Gisteren wilde ik met deze nieuwe kaart reizen, toen bleek de abonnement niet gekoppeld te zijn. Ik heb hierover NS gebeld. Ik werd aangeraden om kaart te vernieuwen wat 11,50 euro kost. Op de website van OV-chipkaart kom ik alleen de optie tegen 'Kaart vervangen of beëindigen', wat niet 11,50 euro maar 7,50 euro kost. Bij deze keuze staat 'alle actieve abonnementen en reisproducten van uw oude kaart worden overgezet op uw vervangende kaart'. Dit lijkt mij juist, wel moet ik dus opnieuw voor een nieuwe kaart betalen.

Omdat de kosten tussen 11,50-7,50 verschillen heb ik NS opnieuw gebeld voor de zekerheid, zodat ik niet opnieuw de verkeerde kaart bestel. Mij werd verteld dat ik maar 2 keuzes heb
1. mijn abonnement beëindigen en opnieuw 50euro voor abonnement betalen.
2. 0v-chipkaart bellen voor duplicaat.

Ik had eerder ook al OV-chipkaart gebeld en situatie uitgelegd, maar zij hebben me direct doorverwezen naar NS en geen keuze voor duplicaat gegeven. En 50 euro opnieuw betalen is geen optie. NS gaf aan dat dat alle mogelijkheden zijn die ik heb. Maar zoals hierboven aangegeven via OV-chipkaart kan ik een nieuwe kaart bestellen en mijn abonnement opnieuw ontvangen daarop, of niet? Volgens NS was dit niet mogelijk.

Ik zit nu met info van verschillende mensen die allemaal iets anders aangeven. Ik zit hier ook nog met een nieuwe ov-chipkaart waar ik voor betaald heb maar geen abonnement op kan zetten.

Wat moet ik nu doen om weer gewoon met mijn daluren-korting te kunnen reizen?
En als ik opnieuw een persoonlijke kaart moet kopen, kan ik die ik afgelopen week besteld heb terug sturen voor geld retour?
En in de tussentijd heb ik moeten reizen zonder korting, kan ik de korting waar ik recht op had gedeclareerd krijgen?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Tochjo 18 september 2015, 16:36

De normale procedure is dat bij het verlopen van een kaart er enkele weken van tevoren een brief over wordt gestuurd, door NS dan wel door TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart en www.ov-chipkaart.nl. Daarin staan dan instructies over hoe u uw kaart kunt verlengen.

Het verlengen van de kaart gaat via deze pagina. Bij verlengen worden alle abonnementen en eventueel automatisch opladen overgezet op de nieuwe kaart. Resterend saldo wordt op uw bankrekening teruggestort. De nieuwe kaart die u krijgt bij verlengen kost 7,50 euro, maar deze kosten krijgt u terug van NS als u een abonnement van NS hebt.

U hebt gewoon een nieuwe kaart gekocht. Dat kost 7,50 euro, maar daarop staan nu niet de abonnementen die u op uw oude kaart had staan. NS werkt niet mee aan het overzetten van haar abonnementen van de ene kaart op de andere, en ik denk eigenlijk ook niet dat dat bij verlopen kaarten nog mogelijk is. Daarom rest u mijns inziens niets anders dan voor 7,50 euro de juiste procedure te volgen om uw oude kaart te laten vernieuwen. Of u beëindigt het abonnement op uw oude kaart en vraagt een nieuw abonnement aan voor uw nieuwe kaart. Dat kan alleen als u het oude abonnement al minstens een jaar had, en u zit dan weer opnieuw een jaar vast aan uw abonnement. Wel krijgt u restitutie voor de ongebruikte maanden van het abonnement dat u opzegt. (Dit zijn achtereenvolgens keuze 2 en 1 die u door NS zijn gegeven.)

Een nieuwe kaart bij diefstal, verlies of defect kost 11 euro. Ik geloof niet dat het bedrag van 11,50 euro ooit gevraagd wordt. U moet ook niet op deze manier een nieuwe kaart aanvragen, maar op de manier die in de vorige alinea beschreven is.

Zie de derde alinea hierboven.

En als ik opnieuw een persoonlijke kaart moet kopen, kan ik die ik afgelopen week besteld heb terug sturen voor geld retour?

Nee. U kunt bij NS de kosten terugvragen voor één kaart, maar niet voor beide.

En in de tussentijd heb ik moeten reizen zonder korting, kan ik de korting waar ik recht op had gedeclareerd krijgen?

Daarvoor moet u contact opnemen met de klantenservice van NS. Wellicht dat zij uit coulance u hierin tegemoet willen komen. Ik vrees dat het geen recht is, doordat u zelf verantwoordelijk gehouden wordt voor het op tijd vernieuwen van uw OV-chipkaart.

Zijn uw vragen hiermee afdoende beantwoord?
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
De normale procedure is dat bij het verlopen van een kaart er enkele weken van tevoren een brief over wordt gestuurd, door NS dan wel door TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart en www.ov-chipkaart.nl. Daarin staan dan instructies over hoe u uw kaart kunt verlengen.

Het verlengen van de kaart gaat via deze pagina. Bij verlengen worden alle abonnementen en eventueel automatisch opladen overgezet op de nieuwe kaart. Resterend saldo wordt op uw bankrekening teruggestort. De nieuwe kaart die u krijgt bij verlengen kost 7,50 euro, maar deze kosten krijgt u terug van NS als u een abonnement van NS hebt.

U hebt gewoon een nieuwe kaart gekocht. Dat kost 7,50 euro, maar daarop staan nu niet de abonnementen die u op uw oude kaart had staan. NS werkt niet mee aan het overzetten van haar abonnementen van de ene kaart op de andere, en ik denk eigenlijk ook niet dat dat bij verlopen kaarten nog mogelijk is. Daarom rest u mijns inziens niets anders dan voor 7,50 euro de juiste procedure te volgen om uw oude kaart te laten vernieuwen. Of u beëindigt het abonnement op uw oude kaart en vraagt een nieuw abonnement aan voor uw nieuwe kaart. Dat kan alleen als u het oude abonnement al minstens een jaar had, en u zit dan weer opnieuw een jaar vast aan uw abonnement. Wel krijgt u restitutie voor de ongebruikte maanden van het abonnement dat u opzegt. (Dit zijn achtereenvolgens keuze 2 en 1 die u door NS zijn gegeven.)

Een nieuwe kaart bij diefstal, verlies of defect kost 11 euro. Ik geloof niet dat het bedrag van 11,50 euro ooit gevraagd wordt. U moet ook niet op deze manier een nieuwe kaart aanvragen, maar op de manier die in de vorige alinea beschreven is.

Zie de derde alinea hierboven.

Nee. U kunt bij NS de kosten terugvragen voor één kaart, maar niet voor beide.

Daarvoor moet u contact opnemen met de klantenservice van NS. Wellicht dat zij uit coulance u hierin tegemoet willen komen. Ik vrees dat het geen recht is, doordat u zelf verantwoordelijk gehouden wordt voor het op tijd vernieuwen van uw OV-chipkaart.

Zijn uw vragen hiermee afdoende beantwoord?
Beste Tochjo,

bedankt voor de uitgebreide en heldere info.

groet.

Reageer