beantwoord

Abonnement op OV-chipkaart die binnenkort verloopt

Vanochtend heb ik mijn (NS)OV-Chipkaart opgeladen en kreeg via de automaat de melding dat mijn OV-Chipkaart binnenkort verloopt. Dit klopt, over 3 weken verloopt de kaart. Ik heb een doorlopend Voordeeluren abonnement en ga ervan uit dat de NS mij een nieuwe kaart toe stuurt. Vanmiddag gebeld met NS-Klantenservice en via kastje/muur terecht gekomen bij OV-Chipkaart.nl waar ik een nieuwe chipkaart moet aanvragen. Klopt dit?
icon

Beste antwoord door Inge NS 23 mei 2015, 11:38

Welkom op het forum WietzeV!

In de meeste gevallen ontvang je van de klantenservice van OV-chipkaart een brief met daarin het verzoek om een nieuwe kaart aan te vragen. De pasfoto is na 5 jaar enigszins verouderd en daarom wordt er zeer zelden automatisch een nieuwe OV-chipkaart aangemaakt en opgestuurd. Omdat de kaart over 3 weken al verloopt, wil ik je aanraden om hier een nieuwe pas aan te vragen. Voor het produceren van de kaart rekent de klantenservice van OV-chipkaart €7,50. Houders van een NS abonnement komen echter in aanmerking voor een vergoeding van deze €7,50. Ik wil je daarom vragen om mij na ontvangst van de nieuwe kaart een privébericht te sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, de kaartnummers van de oude en nieuwe kaart en je IBAN + tenaamstelling. Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de blauwe knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen. Ik kan je dan een vergoeding toekennen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

18 reacties

Deze reactie vond ik op het forum
Heb je een NS abonnement op de OV-chipkaart staan? Dan krijg je namelijk van ons een nieuwe kaart toegestuurd. Soms kan het gebeuren dat gegevens verouderd zijn of ontbreken, dan krijg je een formulier van TLS thuis gestuurd waar je bijv. een nieuwe pasfoto moet meesturen.
Het is wel hoe het gebeurd helaas. Persoonlijk vind ik het niet kloppen.

De NS hoort u inderdaad een nieuwe kaart te sturen en als je ze dat vooraf vraagt dan geeft de klantenservice aan dat je een nieuwe kaart krijgt. Echter als het mis gaat dan kiest de NS er voor om dit niet zelf op te lossen maar om de klant eigenaar van het probleem te maken en u een nieuwe OV-chipkaart te laten bestellen.

Het is trouwens wel zo dat de NS u de 7,50 hoort te vergoeden die u nu moet voorschieten. Ik ga er vanuit dat de klantenservice u dat ook verteld heeft.
Het is wel hoe het gebeurd helaas. Persoonlijk vind ik het niet kloppen.

De NS hoort u inderdaad een nieuwe kaart te sturen en als je ze dat vooraf vraagt dan geeft de klantenservice aan dat je een nieuwe kaart krijgt. Echter als het mis gaat dan kiest de NS er voor om dit niet zelf op te lossen maar om de klant eigenaar van het probleem te maken en u een nieuwe OV-chipkaart te laten bestellen.

Het is trouwens wel zo dat de NS u de 7,50 hoort te vergoeden die u nu moet voorschieten. Ik ga er vanuit dat de klantenservice u dat ook verteld heeft.

Dat hebben zowel de klantenservice als OV-Chipkaart.nl niet gedaan.
Deze reactie vond ik op het forum
Heb je een NS abonnement op de OV-chipkaart staan? Dan krijg je namelijk van ons een nieuwe kaart toegestuurd. Soms kan het gebeuren dat gegevens verouderd zijn of ontbreken, dan krijg je een formulier van TLS thuis gestuurd waar je bijv. een nieuwe pasfoto moet meesturen.

Mijn gegevens zijn niet verouderd of onjuist. Ze weten mij altijd te vinden voor andere acties etc. Zowel per post als emal.

In de meeste gevallen ontvang je van de klantenservice van OV-chipkaart een brief met daarin het verzoek om een nieuwe kaart aan te vragen. De pasfoto is na 5 jaar enigszins verouderd en daarom wordt er zeer zelden automatisch een nieuwe OV-chipkaart aangemaakt en opgestuurd. Omdat de kaart over 3 weken al verloopt, wil ik je aanraden om hier een nieuwe pas aan te vragen. Voor het produceren van de kaart rekent de klantenservice van OV-chipkaart €7,50. Houders van een NS abonnement komen echter in aanmerking voor een vergoeding van deze €7,50. Ik wil je daarom vragen om mij na ontvangst van de nieuwe kaart een privébericht te sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, de kaartnummers van de oude en nieuwe kaart en je IBAN + tenaamstelling. Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de blauwe knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen. Ik kan je dan een vergoeding toekennen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Wordt er nu zeer zelden automatisch een nieuwe OV chipkaart aangemaakt ? Dat geloof ik niet.

Maar als dat zo is, waarom moeten abonnementhouders dan eerst betalen om later hun geld terug te vragen ?

Dat lijkt me een hele rare procedure...

En waarom wordt er niet eerst standaard een nieuwe pasfoto gevraagd van de klant en daarna de OV chipkaart opgestuurd ? Als dat bijna altijd het geval is lijkt me dat logischer.

Hallo Inge, bedankt voor de reactie. Ik ga de nieuwe kaart aanvragen en daarna via een PB contact opnemen voor de restitutie.
Reputatie 1
Badge

Maar als dat zo is, waarom moeten abonnementhouders dan eerst betalen om later hun geld terug te vragen ?
Dat lijkt me een hele rare procedure...
.

|Zoals jij als zeer kritische veelrespondente al lang hebt gemerkt werkt NS nooit logisch of voorde hand liggend. In dit geval is het excuss dat OV-sjip en NS HEEL gescheiden werelden zijn. Zoals ik al zo vaak hier heb gemeld, kan er zelfs geen geruststellend berichtje vanaf als de klant als 1e door OV-chip wordt benaderd en zodoende een nieuwe kaart moet aanmaken-noch enigerlei voorlichting dat je dan die 7,50 terug kan claimen. We zien op dit forum elke week wel een verontruste klant (die toch op laats 1-2-3 zou staan?) hierover vragen. Het is systeemtechnisch (want alweer die tekortschietende programmateurs) dat bvb een lopend ABO in tussentijd op een andere nog langer geldige chipkaart wordt gezet-zelfs al staat die gewoon in je mijnNS bestand.
Wordt er nu zeer zelden automatisch een nieuwe OV chipkaart aangemaakt ? Dat geloof ik niet.

Inge lijkt in haar reactie aan te geven dat men het beleid heeft gewijzigd en niet langer standaard een nieuwe ov-chipkaart verstuurt. Als dit inderdaad het geval zou zijn is het natuurlijk wel kwalijk als de abonnementhouder niet op de hoogte wordt gebracht van de regeling dat hij het geld voor de aanschaf van de nieuwe kaart kan terugkrijgen.
Ik wacht op de bevestiging hiervan van Inge NS of een andere moderator.

Als de klant inderdaad niet meer automatisch een nieuwe OV chipkaart krijgt (en elke pasfoto is na 5 jaar verouderd en zo niet kan noch NS noch TLS dat zien) moeten ze ook aangeven in de brief dat de vaste klanten van NS dat geld terug krijgen van NS.

Als de klant inderdaad niet meer automatisch een nieuwe OV chipkaart krijgt (en elke pasfoto is na 5 jaar verouderd en zo niet kan noch NS noch TLS dat zien) moeten ze ook aangeven in de brief dat de vaste klanten van NS dat geld terug krijgen van NS.

Hoi macca728, dat zelfs jij gevallen bent om de oplossing die het probleem bij de klant legt van de NS als beste te gaan zien.

De NS moet gewoon met ov-chipkaart regelen dat als er een vervangende kaart aangevraagd wordt van een kaart waar een NS abonnement op staat dat de gebruiker geen geld hoeft te betalen maar dat OV-chipkaart dit direct bij de NS in rekening brengt (of welke afspraak dan ook ze hier over willen maken)!.
De NS moet gewoon met ov-chipkaart regelen dat als er een vervangende kaart aangevraagd wordt van een kaart waar een NS abonnement op staat dat de gebruiker geen geld hoeft te betalen maar dat OV-chipkaart dit direct bij de NS in rekening brengt (of welke afspraak dan ook ze hier over willen maken)!.

Dan wil ik nog een stap verder gaan en moet het aanvragen van de nieuwe kaart natuurlijk ook gewoon rechtstreeks bij de NS gebeuren (zodat ook direct duidelijk is dat er geen kosten in rekening zullen worden gebracht), wanneer het de vervanging van een door de NS geleverde kaart betreft. In dat geval heeft de reiziger immers helemaal niets met TLS te maken en kan hij daar dus ook niet naar worden doorverwezen.

Hoi macca728, dat zelfs jij gevallen bent om de oplossing die het probleem bij de klant legt van de NS als beste te gaan zien.

Haha ja anders krijg ik meer boze reacties van "moderators"

Wat Theofiel voorstelt zou natuurlijk heel normaal moeten zijn, NS zou de klant helemaal niet lastig moeten vallen met de producent van de kaart en zelf de aanvragen moeten verwerken of doorsturen richting TLS.

NS heeft alle gegevens van de klant die nodig zijn daarvoor en mochten die ontbreken (hoe is mij een raadsel) dan kan de klant rechtstreeks met de NS communiceren.

Maar ik snap gewoon niet wat Inge NS hier zegt, pasfoto's zijn na 5 jaar altijd verouderd (NS en TLS kunnen dit nooit per geval weten) en dan moet er altijd een nieuwe pasfoto worden aangeleverd. Niet in de meeste gevallen....
dubbel

Kan je nog op mijn vraag terugkomen Inge NS ??

Het is vrij simpel, een pasfoto is altijd verouderd na 5 jaar, waarom krijgen mensen dan niet automatisch een brief waar ze er op worden gewezen dat ze een nieuwe OV chipkaart moeten aanvragen bij het verlopen van de kaart ?

Jij stelt dat dit in de meeste gevallen gebeurt, waarom niet in ALLE gevallen ?

Overigens wacht ik al 24 dagen op antwoord....
Ik ga het voor je uitzoeken Macca. Ik kom erop terug zodra ik een antwoord heb gevonden.
We blijven hopen op een antwoord van NS....Ben zo benieuwd na 30 dagen alles bij elkaar.
Heb je al antwoord Herman NS ?

Waarom krijgen abonnementhouders niet in alle gevallen een brief waarmee ze een nieuwe OV chipkaart moeten aanvragen omdat de pasfoto verouderd is en zo niet, wie bepaalt dan of de foto verouderd is ?

Ik wacht al ruime tijd op een antwoord...

Reageer