Skip to main content

Afgelopen maandag kreeg ik een mail van NS dat mijn ov kaart op 12 juli verloopt. Of ik een foto wilde uploaden voor het aanmaken van nieuwe kaart. Mijn abonnement zou automatisch erop worden gezet. Nu wil ik mijn abonnement veranderen. Van trajectvrij naar flex dal voordeel. Beide op rekening. Kan dit of is het beter om te wachten tot ik mijn nieuwe kaart krijg? Wat vreemd was op de kaart zelf staat dat hij pas 1 september verloopt. Nummer klopte. 

Volgens mij zou je binnen NS Flex gewoon kunnen wijzigen van abonnement, ook tijdens de kaartverniewingsperiode. Op de kaart (de oude en de nieuwe) staat alleen het product NS Flex, en welk Flex abonnement je hebt staat niet op de kaart zelf maar in de backoffice (daarom zie je dat ook niet op het schermpje bij in en uitchecken).

Je kan dan alleen niet Flex geheel opzeggen en van de kaart verwijderen met de oude kaart, dat moet dan moet de nieuwe kaart, maar dat is niet wat jij wilt doen.

Ik kon bv 5 jaar geleden niet tijdens de kaartvernieuwingsperiode mijn klassieke Traject Vrij (geen Flex) omzetten naar NS Flex Dal Voordeel, daarvoor moest ik eerst de nieuwe kaart hebben. Was uiteindelijk geen probleem, had de nieuwe kaart meen ik 2 weken in huis voor de gewenste omzetdatum. 

 

En wat betreft de datum van 12 juli dat NS zegt dat je kaart verloopt terwijl op de kaart 1 september staat, daar gaat het wel vaker mis mee. Die datum van 12 juli is de uiterste datum dat je de nieuwe foto kan uploaden. Zelf zou ik het ruim voor die datum doen en niet wachten tot de laatste dag. En hou op de website van OV-chipkaart de status van je kaart in de gaten. En als het te lang duurt voor je de kaart in huis aan de bel trekken. 


Ook na het opsturen van je pasfoto (dat zal voor 12 juli moeten, maar je kaart is gewoon geldig tot de datum diet er op staat) kan je gewoon nog van abonnement wisselen.

Het ligt aan het moment waarop de kaartvernieuwing daadwerkelijk in gang gezet wordt (meestal 6 weken voor de einddatum) wat er overgezet wordt op de nieuwe kaart.

Bij Flex maakt het niets uit, maar toevallig had ik net voor de vernieuwing Flex in zijn geheel verwijderd, dus de (gratis) nieuwe kaart was ‘blanco’. Precies wat ik wilde overigens.


Ook na het opsturen van je pasfoto (dat zal voor 12 juli moeten, je kaart is gewoon geldig tot de datum diet er op staat) kan je gewoon nog van abonnement wisselen.

Het ligt aan het moment waarop de kaartvernieuwing daadwerkelijk in gang gezet wordt (meestal 6 weken voor de einddatum) wat er overgezet wordt op de nieuwe kaart.

Ik zou het veiligheidshalve houden op 7 weken voor de verloopdatum of de uiterste datum waarop NS aangeeft dat je je foto kunt uploaden (waarvan dus foutief is aangegeven dat dat de datum is waarop de kaart verloopt). Want je weet niet precies wanneer NS de gegevens doorstuurt naar Translink, dat zal ergens tussen 6 en 7 weken voor de verloopdatum zijn.

Bij mijn kaartvernieuwing in 2019 (waar ik overigens geen foto hoefde te uploaden omdat ik eerder toestemming had gegeven omde foto die NS al had te hergebruiken) stond in mijn account bij OV-chipkaart aangegeven dat de kaartvernieuwing 7 weken voor de verloopdatum was gestart. Je kunt dus ook wat de status van je kaart bij OV-chipkaart aangeeft, is dat dat de kaartvernieuwing is gestart dan kan het niet meer. 

Maar goed, dit speelt niet bij TS aangezien het om een wijziging binnen Flex gaat en er niets van de kaart verwijderd of opgehaald hoeft te worden bij een automaat. 


Bij deze beste antwoord @Momo, met nog één ding (al speelt dat hier helemaal niet, dus is ter info):

Op een kaart die binnen enkele maanden verloopt kan je geen ‘doorlopende’ NS abonnementen aanvragen (dus bijv. Dal Voordeel op saldo voor € 67,20 per jaar). Helemaal prima!

Maar óók geen maandje NS Flex, zelfs al is je kaart nog tot ergens in september geldig en zou je voor juli/augustus Weekend Vrij willen of zo.

Dan moet je dus dat abonnement (plus gratis nieuwe kaart) minimaal 7 dagen van tevoren bestellen, op een nieuwe kaart.

En vergeet dan vooral niet je huidige abonnement op te zeggen, want zelfs na het verlopen van een kaart loopt een abonnement gewoon door, wegens super ingewikkelde NS systeem logica😥

Want je kaart verloopt (en de NS weet dat) Maar toch ga jij betalen voor iets waar je met de beste wil van de wereld helemaal niets mee kunt.

Her verloop van mijn recente kaartvernieuwing is verder niet interessant voor dit topic, maar gaf me wel wat inzicht in het ‘proces’ waar in andere topics al zo veel over gesproken is.

Gevalletje q.e.d. dus (plus natuurlijk de wet van Murphy).


Ik loop hier nu ook - wel degelijk met NS Flex - tegenaan. Ruim voor mijn vakantie kaartvernieuwing aangeboden gekregen en aangevraagd en toen voor ik wegging mijn abonnement naar Basis gewijzigd. Nu na mijn vakantie kan ik mijn abonnement opeens niet meer (terug) veranderen terwijl ik nog geen nieuwe kaart binnen heb. Dat wordt duur reizen zo. Krijg ik vast wel weer terug, maar wat een geklooi zo.

Ik heb een nog prima werkende, niet verlopen oude kaart met NS Flex erop en effectief is het enige dat ik wil dat NS in haar backoffice een abonnement gaat berekenen en de prijzen voor mijn reizen met dat abonnement berekend. Hoezo kan dat niet? Daar heeft mijn ov-chipkaart toch helemaal niets mee te maken?


En hoezo doet de Facebook chat het nog niet om 7:22 als die om 7:00 open moet zijn? Ik was even vergeten dat je tegenwoordig weer een ingangsdatum kunt kiezen voor een wijziging dus wilde dit vanochtend even regelen en moet zo over 45 minuten in de trein zitten (met abonnement....)


Oh dat laatste viel mee, wel redelijk snel reactie inmiddels. De status van NS op Facebook is blijkbaar wlleen onterecht nog "Afwezig" maar ze zijn er wel.


Reageer