beantwoord

Afboekingen

• 24 november 2018
  • 14 reacties
  • 471 Bekeken

Er is laatst 1 cent afgeschreven terwijl ik toen al tijden niet meer met ov ben geweest. Dit heb ik uit principe teruggestort omdat ik het te raar vond dat hier geen uitleg bij was. Paar weken later ben ik een mini stukje met de trein geweest met mijn zoon van 5. Ritje was rond de 2 euro volgens mij maar er werd 2 keer 10 euro afgeschreven. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Iris NS 25 november 2018, 17:37

Welkom bij onze NS Community, Sophie Sophie!

Voor het OV-fiets abonnement en het Kids Vrij abonnement betaal je inderdaad elk jaar €0,01. Als je hier een betalingsherinnering voor ontvangt, dan raad ik je aan die te betalen.
Als er bij het reizen 2 x €10,- afgeschreven is dan is er waarschijnlijk wat mis gegaan met het in- of uitchecken. Je kunt dit herstellen via je MijnNS-account of via www.uitcheckgemist.nl.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community Sophie!

Die € 0,01 zal geweest zijn omdat je een OV-fiets abonnement hebt dat niet aan een ander NS abonnement gekoppeld is. Dat is normaal en zal jaarlijks gebeuren om te controleren of je rekeningnummer (IBAN) nog klopt.

Je mag dan dus weer een jaar OV-fietsen huren (maar bij storneren/terugboeken misschien niet meer!)

Die 2×10 euro heeft daar niets mee te maken. Bij welke vervoerder heb je ingecheckt en bij welke vervoerder uitgecheckt? Kijk eens bij Mijn OV-chip in de reishistorie wat daar staat (even een account aanmaken desnoods). Zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip.htm Dan weet je alles!

Voor een verkeerde incheck, zie www.uitcheckgemist.nl en claim alvast 10 euro terug door gewoon zelfde station (niet gereisd) in te vullen. Voor de uitcheck zonder incheck, zie Mijn NS of neem contact op met de klantenservice (als dat bij NS was).
Ik wist niet dat ik een fietsabbonement had? Ze mogen daar wel even een brief of email bij sturen, zou ik wel zo netjes vinden.... we hebben dus alleen met ns gereisd tussen Utrecht zuilen en centraal. We gaan nooit met ov eigenlijk en ik weet nu dus precies weer waarom. Veel gedoe, vertraging, wachten op koude stations en veelste duur. Dit was weer even de laatste x voorlopig. We zijn er weer helemaal klaar mee.
en claim alvast 10 euro terug door gewoon zelfde station (niet gereisd) in te vullen.

Maar @Sophie Sophie heeft wel gereisd, dus dit lijkt me een frauduleus advies.

Sophie, heb je toevallig één van deze abbonementen op je OV chipkaart staan: Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement ?
Reputatie 7
Of een kids vrij abonnement. In mijn NS kun j3 bij facturen zien waar het van is
Wederom een topic dat het handig is om voor de incasso, ook die van 1 cent gewoon een mailtje te sturen. Naast dat dit verplicht is volgens SEPA, minimaal een aankondiging is het ook gewoon een service aan klanten dat ze vooraf zien wat er geïncasseerd gaat worden.
Ik heb wel een kids vrij abbonnement, voor de rest niks. Maar ik dacht dat dat gratis was?
Reputatie 7
Badge +3
mar87, voor mijn OV-fietsabonnement ontving ik wel een mailtje, 2 zelfs. Eerst eentje zo'n 7 weken voor de verlengdatum met het tarief voor het komende jaar (€0.01) en daarna nog rond de verlengingsdatum een mail dat de incasso afgeschreven zou worden met de omstreks datum erbij vermeld.

Hoe dit gaat met een Kids Vrij abonnement weet ik niet, geen ervaring mee.

@Sophie Sophie Heb je misschien wel automatisch opladen met een bedrag van €10 op je OV-chipkaart ingesteld?
Wanneer je bij de NS incheckt wordt er een instaptarief van €20 ingehouden, dat kan alleen wanneer er genoeg saldo op de kaart staat. Staat er niet genoeg saldo op dan moet je of zelf handmatig opladen of dit gebeurt automatisch wanneer automatisch opladen is ingesteld.
Wannneer je weer uitcheckt en de rit was maar rond de 2 of 3 euro dan wordt het niet verbruikte bedrag van het instaptarief weer teruggezet op je OV-chipkaart en kun je dus weer voor een volgende reis met trein, maar ook bus of tram gebruiken.
In de door Robert hierboven gegeven link bij OV-chipkaart kun je alle transacties zien, ook die van automatisch opladen.
Badge +3
Blijkbaar wordt voor 'losse abonnementen' (niet gekoppeld aan andere producten) zoals OV-fiets, Stallen op Rekening maar dus ook Kids Vrij jaarlijks die IBAN check uitgevoerd.

Wellicht kan iemand van NS dat even bevestigen? Overigens kun je het ook zien in Mijn NS bij Producten.

Overigens heb ik in tegenstelling tot @Momo nog nooit een mail gehad over OV-fiets, en de verlengdatum is zoals je ziet over een kleine 2 weken 🤔

Verder denk ik dat er niet echt moeilijk gedaan zal worden als je voor Kids Vrij die ene cent storneert/terugboekt. De incasso is immers gelukt en verder wordt er toch niets geïncasseerd, in tegenstelling tot OV-fiets, waarvoor je per gehuurde fiets maandelijks betaalt.

En als die 2×10 euro voor Automatisch opladen was, dan valt er via uitcheckgemist weinig te claimen, dus mijn advies was dan niet frauduleus @Stoomman 😃
Welkom bij onze NS Community, Sophie Sophie!

Voor het OV-fiets abonnement en het Kids Vrij abonnement betaal je inderdaad elk jaar €0,01. Als je hier een betalingsherinnering voor ontvangt, dan raad ik je aan die te betalen.
Als er bij het reizen 2 x €10,- afgeschreven is dan is er waarschijnlijk wat mis gegaan met het in- of uitchecken. Je kunt dit herstellen via je MijnNS-account of via www.uitcheckgemist.nl.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Onderstaande mail ontving ik in mei. Maar daarvoor nog aankondiging eind maart.

Ik heb dit niet maar ik heb ook geen ov fiets dat ik weet. Nooit gebruik van gemaakt. Ik vind het een krankzinnig systeem. Wat het voordeel is met gewoon kaartjes kopen is mij nog steeds een raadsel.
Reputatie 7
Badge +3
Maar u heeft zoals u aangeeft wel een Kids Vrij voor uw zoontje. Dat is inderdaad een gratis abonnement, net als OV-fiets, maar daar wordt dan wel jaarlijks ter verificatie een bedrag van €0.01 voor geincasseerd, gelijk aan wat met een OV-fiets abonnement gebeurt. Dat verklaart dan de afschrijving van €0.01.

De afschrijving van 2 keer €10 kan komen door verkeerd in/uitchecken of door automatisch opladen vanwege te laag saldo op uw eigen OV-chipkaart. Daarom het advies om te kijken in de historie van alle transacties op uw OV-chipkaart account.
Reputatie 5
De TS heeft wel een bescheiden punt.

Andere bedrijven die het centje incasseren ter verificatie melden dit wel wat duidelijker dan NS. Ik lees bijvoorbeeld bij andere bedrijven "Probeer de eerste maand voor €0,01", terwijl NS op https://www.ns.nl/abonnementen/kids-vrij.html alleen "gratis" vermeldt (als je doorklikt staat het er wel).

Plaats hier iets bij als "U betaalt alleen 0,01 euro per jaar ter verificatie van uw gegevens" en het is iets transparanter.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan inderdaad duidelijker, net als dat er bij incasso's voor OV-fiets huur niet als korte omschrijving OV-fiets staat waardoor het regelmatig voorkomt dat men niet weet waarvoor de incasso is en deze storneert.

Aan de andere kant, zou ik persoonlijk eerst informeren waar een voor mij onbekende incasso voor is ipv gelijk te storneren en dan pas vragen.

Reageer