beantwoord

Al twee keer (meer dan) 20,- afgeschreven bij uitchecken op Amsterdam Amstel. Hoe kan dit?

Door mijn nogal drukke leven reis ik zowat iedere dag met het openbaar vervoer. Nu is mij op dinsdag 9-2-2016 en op 15-03-2016 iets aparts overkomen. Ik ging met de metro vanaf Amsterdam Centraal naar Amsterdam Amstel. Op Amsterdam Centraal checkte ik in en zoals gewoonlijk werd er 4,- instaptarief afgeschreven. Nu moest ik aangekomen op Amsterdam Amstel met de bus mee, waardoor ik naar de kant van de bussen liep. Daar moest ik natuurlijk door de poortjes, maar toen ik eenmaal uitcheckte stond er dat ik 20 euro instaptarief kwijt was van de NS. Naar mijn mening heb ik niet iets verkeerd gedaan, want hoe was ik anders door de poortjes gekomen? Dit is nu tot twee keer aan toe gebeurd en ik heb het de eerste keer maar bij de NS gemeld als 'vergeten uit te checken', omdat ik niet wist hoe ik het anders zou moeten noemen. Maar nu het een tweede keer is gebeurd, vind ik het een beetje raar worden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet telkens 20,- kwijt raak bij het uitchecken? En hoe kan ik mijn geld terugvragen zonder te kiezen voor 'vergeten uit te checken'?

Bijlage:

(reishistorie)
icon

Beste antwoord door CML 20 maart 2016, 16:31

Omdat op Amsterdam Amstel zowel de trein als de metro gebruik maken van dezelfde perrons zijn er in de hal poortjes voor zowel de trein als de metro. Het verschil tussen deze poortjes is te zien aan het logo wat er op geplakt is ('trein' of 'metro'). Heeft u ingecheckt bij het GVB en checkt u bij Amsterdam Amstel bij een trein-poortje uit, dan gaat het systeem er vanuit dat u met de trein bent aangekomen en vooraf niet hebt ingecheckt en houd vervolgens het instaptarief á 20 euro in (10 euro wanneer u een NS abbonnement op uw kaart hebt staan Hetzelfde gebeurt andersom: heeft u ingecheckt bij NS en checkt u op Amsterdam Amstel uit bij een metro-poortje, dan wordt het instaptarief van de metro (á 4 euro) ingehouden.

Bovenstaande kunt u voorkomen door voor het uitchecken op het icoontje te letten.
Bekijk origineel

15 reacties

Als u bent ingecheckt bij het GVB, moet u het station ook via een poortje van het GVB verlaten, niet een van NS. U kunt voor beide incidenten proberen om het hele bedrag bij NS terug te vragen en het teveel betaalde bedrag bij het GVB.
Reputatie 3
Omdat op Amsterdam Amstel zowel de trein als de metro gebruik maken van dezelfde perrons zijn er in de hal poortjes voor zowel de trein als de metro. Het verschil tussen deze poortjes is te zien aan het logo wat er op geplakt is ('trein' of 'metro'). Heeft u ingecheckt bij het GVB en checkt u bij Amsterdam Amstel bij een trein-poortje uit, dan gaat het systeem er vanuit dat u met de trein bent aangekomen en vooraf niet hebt ingecheckt en houd vervolgens het instaptarief á 20 euro in (10 euro wanneer u een NS abbonnement op uw kaart hebt staan Hetzelfde gebeurt andersom: heeft u ingecheckt bij NS en checkt u op Amsterdam Amstel uit bij een metro-poortje, dan wordt het instaptarief van de metro (á 4 euro) ingehouden.

Bovenstaande kunt u voorkomen door voor het uitchecken op het icoontje te letten.
Hoi Daniellelescrauwaet, welkom op het NS serviceforum.

Jammer dat je mis is gegaan bij het uitchecken. De adviezen die hierboven zijn gegeven kunnen handig zijn; het is altijd de bedoeling om bij de juiste vervoerder in of uit te checken. Het saldo wat je nu te veel hebt betaald, kun je terugvragen via de klantenservice. Je kunt via verschillende manier contact opnemen, de mogelijkheden vind je hier.
Badge +3
Beste Minke,

In een andere draad is al veel gezegd over de beroerde situatie in de tunnel van Amsterdam Amstel. Ik durf gerust te stellen dat er hier sprake is van een grove ontwerpfout in het OV-chipkaartsysteem dat hier gedeeld wordt door GVB en NS.

Natuurlijk is het de bedoeling dat je uitcheckt bij de juiste vervoerder. Maar dan moet dat wel duidelijk zijn. Gezien het grote aantal klachten, ook hier op het forum, is er veel meer aan de hand.

Betalende en goedwillende reizigers moeten geen last hebben van ontwerpfouten.

Hoog tijd voor actie!

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-10-euro-afgeschreven-door-uitchecken-verkeerde-poortje-22845
Bedankt voor de spoedige reacties!
@iMark, Ik weet niet of het hier gaat om een ontwerpfout, vaak gaat het bij reizigers ook mis omdat ze iets snel willen doen waardoor ze niet goed opletten. Maar het is in ieder geval iets om intern onder de aandacht te brengen. Ga ik dus doen!
Reputatie 2
Ik heb dit ook aan de hand gehad. Het kleine stickertje van Trein/NS of ander OV/GVB is niet te zien als er meerdere mensen lopen. Dan zijn alle poortjes identiek. Er is geen duidelijk onderscheid te maken tussen welk poortje bij welke vervoerder hoort. Een groot bord BOVEN de poortjes zou duidelijkheid kunnen verschaffen, niet een klein flut stickertje op de kast van het poortje.
Badge +3
@Brian: natuurlijk is het een ontwerpfout als er bijna dagelijks klachten over binnenkomen. En dan te bedenken dat waarschijnlijk slechts een klein deel van de gedupeerden dit forum kan vinden. Wat we hier lezen is slechts het topje van de ijsberg.

NS en GVB moeten deze situatie zo snel mogelijk softwarematige oplossen.
Dat kan op verschillende manieren. Hier (nogmaals) een paar ideeën.

1. De poortjes vervoerderonafhankelijk programmeren. Aan de hand van de laatste incheck ziet het systeem met welke vervoerder je hebt gereisd en koppelt daar de juiste uitcheck aan.
2. Bij uitcheck bij 'verkeerde' vervoerder het poortje niet openen en een duidelijke foutmelding geven en verwijzen naar de de poortjes van de andere vervoerder.

Iets vergelijkbaar zul je dan ook voor het inchecken moeten regelen. Het beste zijn natuurlijk vervoerderonafhankelijke poortjes. Wanneer je dan uitcheckt bij NS of GVB ziet het systeem dat je op Amsterdam Amstel (of Duivendrecht) bent ingecheckt en koppelt daar de juiste uitcheck aan.

Vervoerderonafhankelijke poortjes zijn verreweg de beste oplossing omdat je dan ook het heen en weer slingeren door de tunnel voorkomt. Zeker in de spits is kan de tunnel erg druk zijn en de pilaren in het midden van de tunnel maken de situatie nog eens extra onoverzichtelijk.

Ik zou wel eens cijfers willen zien van zowel NS als GVB over de gevallen van verkeerd uitchecken op Amsterdam Amstel.
Reputatie 1
Iedereen heeft helemaal gelijk natuurlijk, maar het is jammer dat het nog zo omslachtig moet. De techniek zou dit probleem allang in de software kunnen tackelen en dit zou heel wat klachten, tijd en geld besparen.
Reputatie 2
Iedereen heeft helemaal gelijk natuurlijk, maar het is jammer dat het nog zo omslachtig moet. De techniek zou dit probleem allang in de software kunnen tackelen en dit zou heel wat klachten, tijd en geld besparen.
Absoluut een feit. Het is nog zotter eigenlijk, bij het poortje check je bij het verlaten van het perron in voor het GVB maar wordt niet tegelijkertijd uitgecheckt voor de NS. Dat vind ik nog het meest merkwaardige aan de situatie bij Amsterdam Amstel.
Badge +3
@sleurhutje

Die overstappen zijn inderdaad vreemd. Waarom is het systeem niet zo geprogrammeerd dat wanneer je incheckt bij de volgende vervoerder je automatisch gelijktijdig uitcheckt bij de vorige vervoerder?

Dergelijke situaties doen zich ook voor in stations waar je van vervoerder wisselt.

Maar heel soms werkt het systeem ook in je voordeel. Wanneer ik met de bus naar station Hilversum reis, een rit maak naar Amsterdam Zuid van 22 minuten en daar binnen 35 minuten (na uitcheck in de bus) overstap (incheck) bij het GVB, meldt het poortje van het GVB: Overstap OK.
In feite krijg ik het opstaftarief van het GVB dan cadeau.
Dat er tussen de busrit met Connexxion en de metrorit met het GVB nog een rit met de trein zit, maakt helemaal niks uit om toch als overstapper te worden gezien.

Kortom: softwarematig kan er van alles geregeld worden in de systemen.
Die overstappen zijn inderdaad vreemd. Waarom is het systeem niet zo geprogrammeerd dat wanneer je incheckt bij de volgende vervoerder je automatisch gelijktijdig uitcheckt bij de vorige vervoerder?

Het uitgangspunt is dat vervoerders zich nooit iets aan hoeven te trekken van reisproducten die niet bij hen geldig zijn. Voordeel daarvan (vanuit het perspectief van de vervoerders die de OV-chipkaart hebben 'uitgedacht') is dat vervoerders nooit hoeven samen te werken en dat alles dat er mis kan gaan letterlijk en/of figuurlijk voor rekening van de reiziger komt.
Badge +3

Het uitgangspunt is dat vervoerders zich nooit iets aan hoeven te trekken van reisproducten die niet bij hen geldig zijn.

Dat is allemaal waar. Maar inmiddels zijn we al jaren verder en blijkt dat er door dat uitgangspunt voor de reizigers uiterst vervelende knelpunten zijn ontstaan. Zo zijn de knelpunten op Amsterdam Amstel (en Duivendrecht) pas ontstaan op het moment dat de poortjes geïnstalleerd en op 24 november 2015 gesloten zijn. Bij in- en uitchecken op de perrons waren deze problemen er niet. Dat is jarenlang vrijwel zonder problemen gegaan.

NS en GVB hebben de rotzooi zelf veroorzaakt door niet goed samen te werken. De reizigers hebben daar last. En dus moeten NS en GVB dat dringend oplossen. Het is geen raketwetenschap.

Hier nog een interessant aanvullend probleem. Je moet nu voor vertrek al een besluit nemen met welke vervoerder je gaat reizen: NS of GVB. En dat terwijl je vroeger op het perron kon besluiten met welke vervoerder je wilde reizen en je je plannen nog kon wijzigen als er vertraging was of gewoon gebruik wilde maken van de eerste reismogelijkheid. Er zijn in Amsterdam best wat reizen die zowel met NS als GVB gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld Amstel - Centraal, Amstel - Duivenrecht, Amstel - Bijlmer Arena, Amstel - Holendrecht etc.
http://www.klachtenkompas.nl/nederlandse-spoorwegen/gesloten-poortjes-station-amstel

Al deze onzin zou opgelost kunnen worden door alle poortjes vervoerderonafhankelijk te programmeren. Er is gewoon niet goed nagedacht door NS en GVB voordat de poortjes gesloten werden.
Reputatie 2
Het uitgangspunt is dat vervoerders zich nooit iets aan hoeven te trekken van reisproducten die niet bij hen geldig zijn. Voordeel daarvan (vanuit het perspectief van de vervoerders die de OV-chipkaart hebben 'uitgedacht') is dat vervoerders nooit hoeven samen te werken en dat alles dat er mis kan gaan letterlijk en/of figuurlijk voor rekening van de reiziger komt.
Overkoepelende organisatie is TLS. Ik weet niet precies hoe de dataverwerking in elkaar steekt, maar ik kan mij zo voorstellen dat de reisinformatie door TLS aan de desbetreffende vervoerders wordt aangeleverd (getuige het feit dat mijn reisgegevens eerder bij TLS/OV-Chipkaart op de site staan dan bij de NS). Dit betekent dus dat TLS zorg kan dragen of zorg draagt voor de juiste informatie betreffende in- en uitchecken, ongeachte de vervoerder. Technisch nou niet bepaald rocket science.
@Sleurhutje

Dat vervoerders zelf de keuze hebben voor een bepaald merk incheckapparatuur en software, doet mij het omgekeerde vermoeden, maar zeker weet ik het ook niet.

Hoe dan ook: het enige dat niet technisch oplosbaar is is de onwil bij de (directies van) vervoerders om samen te werken om gebruiksgemak voor de reiziger te bewerkstelligen.

Reageer