beantwoord

Alleen uitgecheckt: waarom 10 euro boete?

Hoi,

ik begrijp het ov systeem niet meer.
Ik heb nu 3 dagen achter elkaar bij sloterdijk ingecheckt en amsterdam cs uitgechecked.
Het systeem heeft de incheck niet geregistreerd maar wel het uitchecken in amsterdam cs. En waarom wordt er dan 10 euro boete berekend want uitchecken is geen inchecken. Daarnaast zie ik op moment dat ik uitcheck direct "10" euro op het display. Dus hoe kan die boete per direct worden gerekend want het systeem weet niet wat ik daarna nog eventueel zou doen.

Dit jaar ben ik 2 wekelijks bezig mijn geld elke keer maar weer terug te vragen, wanneer stop NS nu eens met dit systeem dat niet werkt.
De eerlijke klant verantwoordelijk maken kan echt niet. Waarom werkt het in andere landen wel goed en in een innovatie land niet :-
icon

Beste antwoord door Inge NS 18 april 2015, 10:26

Welkom op het forum robvanderboom!

In dit geval is er direct €10,- van je OV-chipkaart afgeschreven, omdat je bij de poortjes op station Amsterdam Centraal aan de uitcheckzijde hebt uitgecheckt zonder dat er een check-in geregistreerd was. Je kunt een check-uit zonder een daaraan voorafgaande check-in niet meer ter plaatse corrigeren wat tot gevolg heeft dat het instaptarief wordt afgeschreven. Ik kan het teveel afgeschreven saldo naar je rekening terugstorten als je mij een privébericht stuurt met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum en je IBAN + tenaamstelling. Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de blauwe knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nu 3 dagen achter elkaar bij sloterdijk ingecheckt (..). Het systeem heeft de incheck niet geregistreerd.
Dat is tegenstrijdig. Het scherm geeft wel of niet aan dat je hebt ingecheckt. Bij twijfel kijk je het na op een kaartautomaat. Misschien bedoel je "Ik probeer in te checken, maar het lukt niet." Reageert het paaltje of poortje helemaal niet of geeft het een melding?
Reputatie 6
Badge +2
hoe kan die boete per direct worden gerekend want het systeem weet niet wat ik daarna nog eventueel zou doen.
Dat is bij een winkel ook, wat je betaalt hangt niet af van wat je daarna nog eventueel koopt.
Welkom op het forum robvanderboom!

In dit geval is er direct €10,- van je OV-chipkaart afgeschreven, omdat je bij de poortjes op station Amsterdam Centraal aan de uitcheckzijde hebt uitgecheckt zonder dat er een check-in geregistreerd was. Je kunt een check-uit zonder een daaraan voorafgaande check-in niet meer ter plaatse corrigeren wat tot gevolg heeft dat het instaptarief wordt afgeschreven. Ik kan het teveel afgeschreven saldo naar je rekening terugstorten als je mij een privébericht stuurt met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum en je IBAN + tenaamstelling. Als je op mijn gebruikersnaam 'Inge NS' klikt, dan kom je op mijn profiel terecht waar je mij via de blauwe knop 'Stuur bericht' een privébericht kunt sturen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Ik heb nu 3 dagen achter elkaar bij sloterdijk ingecheckt en amsterdam cs uitgechecked.
Het systeem heeft de incheck niet geregistreerd maar wel het uitchecken in amsterdam cs.

Checkt u bij Sloterdijk misschien in bij GVB in plaats van NS?
Reputatie 6
Badge +2
In dit geval is er direct €10,- van je OV-chipkaart afgeschreven, omdat je bij de poortjes op station Amsterdam Centraal aan de uitcheckzijde hebt uitgecheckt zonder dat er een check-in geregistreerd was.
Dan blijft de vraag waardoor het inchecken steeds niet lukt. Als dat ook was door een uitcheck zonder incheck (bij een poortje in het Hemboogdeel) zou het nog eens € 10 per rit kosten.
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem heeft de incheck niet geregistreerd maar wel het uitchecken in amsterdam cs.

Checkt u bij Sloterdijk misschien in bij GVB in plaats van NS?

Dat zou het ook kunnen zijn, dan kost het € 14 per rit.
Het is inderdaad niet onverstandig om even de laatste 10 reistransacties bij een NS Kaartautomaat of servicebalie te bekijken om na te gaan of je niet per ongeluk hebt ingecheckt bij GVB.
De NS-kaartautomaat laat geen transacties bij GVB zien, dus dan ziet TS alleen dat de incheck ontbreekt.

@Dennis
Inchecken bij het uitcheckpoortje bij de Hemboog om de trein naar Amsterdam Centraal te nemen lijkt me een onwaarschijnlijk scenario.
Badge +3
De NS-kaartautomaat laat geen transacties bij GVB zien
Volgens mij wel. De kaartautomaat leest de kaart uit en kan wel aangeven welke vervoerder er bij een bepaalde check-in of check-uit hoort. Aanvullende informatie zoals locatie verschijnt niet, maar prijs dan weer wel.
Reputatie 6
Badge +2
Inchecken bij het uitcheckpoortje bij de Hemboog om de trein naar Amsterdam Centraal te nemen lijkt me een onwaarschijnlijk scenario.
Ja, een incheck bij GVB is waarschijnlijker.
De Kaartautomaat toont de laatste tien reistransacties bij de trein, bus, tram en metro. De reisgegevens van andere vervoerders worden inderdaad beperkt weergegeven.
Reputatie 6
Badge +2
De kaartautomaat leest de kaart uit en kan wel aangeven welke vervoerder er bij een bepaalde check-in of check-uit hoort. Aanvullende informatie zoals locatie verschijnt niet, maar prijs dan weer wel.
Ja, hij geeft datum, tijd, vervoerder, gebeurtenis en bedrag, alleen station/halte niet. Aan het bedrag bij inchecken kan je zien of het gaat om tram/bus/metro of trein.
Ook weer wat geleerd 🙂
Nee ik kom niet eens bij het GVB gedeelte reis alleen met de trein.
Kijk als je per ongeluk inchecked op een station omdat je alleen van de ene naar de andere kant loopt en je merkt dat kun je nog opnieuwe uitchecken en krijg je bedrag "0" euro. Maar als je er dus doorheen loopt en je checked uit automatisme uit, dan is er geen weg terug meer en is de boete al geregistreerd.
Dank Inge voor de uitleg en dat ik het via deze weg terug kan krijgen.
Kijk als je per ongeluk inchecked op een station omdat je alleen van de ene naar de andere kant loopt en je merkt dat kun je nog opnieuwe uitchecken en krijg je bedrag "0" euro. Maar als je er dus doorheen loopt en je checked uit automatisme uit, dan is er geen weg terug meer en is de boete al geregistreerd.
Hoezo per ongeluk? - U moet juist inchecken als u de OV-chipkaartzone binnenloopt en uitchecken als u die weer verlaat, tenzij u beschikt over een geldig vervoerbewijs waarmee niet in- en uitgecheckt hoeft te worden.

Ik begrijp hieruit dat u uw eerdere bewering dat u op station Sloterdijk zou zijn ingecheckt maar dat dat niet werd geregistreerd, herziet.
hoi,

nee het zijn twee situatie. Degene waar ik mee begon is dat ik van sloterdijk naar amsterdam cs heb gereist en dus alleen op cs de checkout staat. Soms wordt ik ook vanuit mijn werk met de auto bij cs afgezet en loop ik door het station naar het centrum en heb dan wel eens dat ik uit automatisme uitcheck.
Het zou daarom ook fijner zijn als de poortjes werken want als ik dan door het station zou lopen moet ik inchecken om in het station te komen en weer uitchecken om eruit te gaan.
Maar doordat het niet mogelijk blijkt de poortjes op alle stations te laten werken ontstaan bij mensen dit probleem.
Mijn mening is dat door kostenbezuiniging van allerlei partijen de problemen bij de klant komt te liggen. Dit omdat de poortjes altijd de bedoeling zijn geweest te werken. En uiteindelijk is mijn mening dat als iets niet operationeel wordt het altijd een kosten aspect is.
Ik heb in elk geval een manier gevonden deze boete niet te krijgen.
Voortaan doe ik ook een check-in op het uitstapstation. Als ik dan al ingechecked was op het opstapstation krijg ik de melding "u bent al ingechecked" of ik wordt automatisch toch uitgechecked als het een in/uit check lezer is. Als ik niet ingechecked was, wordt ik ook ingechecked op het uitstapstation en kan kort erna weer uitchecken met "0" euro.

Oftwel hieruit blijkt maar dat een boete bij alleen uitchecken heel heel vreemd is.
Bij uitcheck vergeten kan je als nog op een later tijdstip uitchecken en dit dus herstellen (door terug te gaan).
Bij alleen uitchecken, wordt door de ns direct er een 'niet-bestaande' check-in aan gekoppeld + boete.
Maar door altijd eerst in te checken, ook bij het uitstap station, bereik ik weer hetzelfde zoals het systeem een paar maanden geleden werkte. Alleen kost het een handeling meer en frustratie bij meer heen en weer lopen door de poortjes. Dus: uiteindelijk is ook dit weer op te lossen door de poortjes te laten werken !!!
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb in elk geval een manier gevonden deze boete niet te krijgen.
Voortaan doe ik ook een check-in op het uitstapstation. Als ik dan al ingechecked was op het opstapstation krijg ik de melding "u bent al ingechecked"

Ik dacht dat dat alleen op hetzelfde station gebeurde (en alleen binnen 100 seconden).
Inderdaad. Dat levert een ontbrekende uitcheck op van de gemaakte reis (instaptarief wordt volledig ingehouden) en begint een nieuwe reis, die wel weer kosteloos op datzelfde station beëindigd kan worden. Tot 3 keer per kalenderjaar kan dat wel gecorrigeerd worden, maar het is een dure hobby om die manier (veel) vaker toe te passen. Wie onzeker is over het al dan niet ingecheckt zijn, kan beter zijn of haar OV-chipkaart uit laten lezen door de kaartautomaat.
dat is ook een optie inderdaad om uit te lezen bij de kaartautomaat.
Echter gaat het meestal mis als je denkt dat je wel ingechecked bent en dan is het te laat. Inchecken ipv uitchecken is een snelle handeling.
Maar het blijft vreemd dat je boete afhankt van op welk station je vaak bent. Bij de heenweg ga ik altijd naar sloterdijk en daar hebben ze alleen palen. Het systeem bepaald dan zelf of het in of uitchecken is.
Ik betaal dus ook nooit boete op de heenweg. Ik vind het erg merkwaardig dat er boete mag worden gerekend als het afhangt van wat voor soort systeem er op het station is gebouwd.
Ik ben overtuigd dat als dit voor de rechter zou worden gebracht dit onrechtmatig is omdat het dus niet op elk station hetzelfde is werkt.

Soms twijfel ik ook aan de oprechtheid van de NS dat het geen manier is extra omzet te maken.
Zo ben ik een keer van Tilburg naar Amsterdam gegaan en vanwege werkzaamheden werden bussen ingezet naar station Den Bosch. Door de inzet van te weinig bussen kwam ik een half uur te laat op Den Bosch station. Vervolgens had de trein die ik toen kon nemen ook nog eens 3 kwartier vertraging.
Ik diende toen alleen een claim in omdat de trein vertraging had. Deze werd afgewezen omdat ik dus over de bus had verteld en als antwoord kreeg dat als ik een eerdere bus had genomen ik ook in den bosch een eerdere trein had gehad die geen vetraging had.
Dat is echt de gekste excuus die ik ooit van NS heb gehoord want als ik helemaal niet over de bus had verteld en verteld had dat ik in de bosch was opgestapt maar dezelfde trein had genomen, had ik wel geld terug gekregen.
Sorry maar die logica zal ik nooit begrijpen :-
Ik vind het erg merkwaardig dat er boete mag worden gerekend als het afhangt van wat voor soort systeem er op het station is gebouwd.
Ik ben overtuigd dat als dit voor de rechter zou worden gebracht dit onrechtmatig is omdat het dus niet op elk station hetzelfde is werkt.

Bij succes: probeer het ook eens voor flitspalen, zolang die niet langs elke weg staan.
Reputatie 6
Badge +2
Ik diende toen alleen een claim in omdat de trein vertraging had. Deze werd afgewezen omdat ik dus over de bus had verteld en als antwoord kreeg dat als ik een eerdere bus had genomen ik ook in den bosch een eerdere trein had gehad die geen vetraging had.
Dat is echt de gekste excuus die ik ooit van NS heb gehoord want als ik helemaal niet over de bus had verteld en verteld had dat ik in de bosch was opgestapt maar dezelfde trein had genomen, had ik wel geld terug gekregen.
Sorry maar die logica zal ik nooit begrijpen :-

Je bedoelt dat NS niet weet dat NS bussen heeft ingezet?
Ja idd ze hebben niet door dat het hun bussen zijn waardoor ik vanwege die vertraging een andere trein moet neem. En die trein heeft dan vervolgens ook weer vertraging.
Nou ja het was gelukkig maar 1-malig maar was ook nog op mijn verjaardag, de reis duurde totaal 4 uur ipv 2 uur :-< Ook wel weer leuk voor de afwisseling verjaardag vieren in OV 😉

Reageer