beantwoord

Altijd Vrij: vergeten uit te checken.

Het schiet me zojuist te binnen: ik ben vanmorgen vergeten uit te checken. Ik zit nu al op m'n werk, dus kan ook niet zo snel terug naar een OV-poortje. Ik ben in het bezit van een Altijd Vrij (maandabonnement). Wat zijn de gevolgen?
icon

Beste antwoord door Daan1801 7 mei 2014, 11:17

in principe weet de NS niet dat je niet meer in de trein zit. je kunt (ik weet niet hoe ver je van het station af werkt en hoe lang je pauze is) in de pauze gaan uitchecken.

ik kan dit vinden op de OV-chipkaart site:
Vergeten uit te checken

Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat u te veel betaalt. In dat geval kunt u te veel betaalde kosten terugvragen bij uw OV-bedrijf met een claimformulier of restitutieformulier.

Niet uitgecheckt

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald.
Geld terugvragen

Vul een claimformulier of restitutieformulier in van het OV-bedrijf waarbij het teveel aan saldo is afgeschreven en stuur het volledig ingevuld terug. Ook voor vragen en opmerkingen over het restitutiebeleid kunt u terecht bij uw OV-bedrijf. Hieronder staan de restitutieformulieren van de verschillende vervoerders. De links openen een nieuw venster.

Claimformulieren
Arriva, Aquabus Qbuzz - regio Groningen Drenthe
Breng Qbuzz - regio Friesland
Connexxion RET
EBS (pdf) Syntus - Overijssel
GVB Syntus - Veluwe
Hermes U-OV - Utrecht
HTM Veolia
NS: bel Klantenservice NS op 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 p.m.) of dien een claim in via Reishistorie in uw Mijn NS-account (nieuw venster)
Bekijk origineel

24 reacties

in principe weet de NS niet dat je niet meer in de trein zit. je kunt (ik weet niet hoe ver je van het station af werkt en hoe lang je pauze is) in de pauze gaan uitchecken.

ik kan dit vinden op de OV-chipkaart site:
Vergeten uit te checken

Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat u te veel betaalt. In dat geval kunt u te veel betaalde kosten terugvragen bij uw OV-bedrijf met een claimformulier of restitutieformulier.

Niet uitgecheckt

Heeft u niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat de kaartlezer het niet deed of u het vergeten bent? In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. U heeft dan te veel betaald.
Geld terugvragen

Vul een claimformulier of restitutieformulier in van het OV-bedrijf waarbij het teveel aan saldo is afgeschreven en stuur het volledig ingevuld terug. Ook voor vragen en opmerkingen over het restitutiebeleid kunt u terecht bij uw OV-bedrijf. Hieronder staan de restitutieformulieren van de verschillende vervoerders. De links openen een nieuw venster.

Claimformulieren
Arriva, Aquabus Qbuzz - regio Groningen Drenthe
Breng Qbuzz - regio Friesland
Connexxion RET
EBS (pdf) Syntus - Overijssel
GVB Syntus - Veluwe
Hermes U-OV - Utrecht
HTM Veolia
NS: bel Klantenservice NS op 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 p.m.) of dien een claim in via Reishistorie in uw Mijn NS-account (nieuw venster)
Het schiet me zojuist te binnen: ik ben vanmorgen vergeten uit te checken. Ik zit nu al op m'n werk, dus kan ook niet zo snel terug naar een OV-poortje. Ik ben in het bezit van een Altijd Vrij (maandabonnement). Wat zijn de gevolgen?

Hallo Frank,

Een incheck blijft 6 uur geldig. Als je binnen die tijd uitcheckt is er niets aan de hand.
Normaal gesproken zal bij niet-uitchecken het bij het inchecken "gereserveerde" instaptarief definitief worden afgeschreven.
Omdat bij Altijd Vrij geen instaptarief wordt afgeschreven ga ik ervan uit dat er in dat geval een zogenaamd "correctietarief" in rekening wordt gebracht.

Lukt het je niet om binnen 6 uur na het inchecken weer uit te checken, dan kun je na 24 e.e.a. regelen via MijnNS . Het teveel in rekening gebrachte wordt dan teruggestort op jouw bankrekening.

Mocht je niet over MijnNS beschikken, dan kun je e.e.a. altijd regelen via de Klantenservice .

Dat kan via EVA (duurt 4-5 daten), per (ouderwetse) brief (afhandelingstijd 4-6 weken) of gewoon per telefoon.

En nog even over de gevolgen: Als je vaker vergeet uit te checken, dan zal ja 12x je OV-chipkaart worden geblokkeerd (en tijdelijk niet bruikbaar) en zal je die eerst bij een servicebalie moeten laten deblokkeren.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 3
Badge
Misschien een domme vraag, maar wat zijn überhaupt de gevolgen als je met Altijd Vrij niet uitcheckt? Je betaalt geen instaptarief, je reist vrij, dus wat gaat er mis als je niet uitcheckt?
Bedankt allen voor de reacties. Ik zal eens kijken of ik in mijn pauze even snel heen-en-weer kan naar een OV-poortje.
Bedankt allen voor de reacties. Ik zal eens kijken of ik in mijn pauze even snel heen-en-weer kan naar een OV-poortje.

Neem dan wel de goede kant van het poortje. Doorgaans is het gedeelte richting station voor het inchecken en komende vanuit het station voor het uitchecken.
Kijk dus even goed op het display.
Misschien een domme vraag, maar wat zijn überhaupt de gevolgen als je met Altijd Vrij niet uitcheckt? Je betaalt geen instaptarief, je reist vrij, dus wat gaat er mis als je niet uitcheckt?

Domme vragen bestaand niet.
Want elke vraag, hoe dom die ook moge lijken, getuigt toch van een zekere mate van intelligentie.

Dat gezegd hebbende, Als je reist op een abonnement waarbij bij het inchecken geen instaptarief wordt berekend, zou er theoretisch bij niet uitchecken, dat instaptarief ook niet definitief kunnen worden afgeschreven.
In die gevallen wordt gewerkt met een zogenaamd correctietarief.
Reputatie 6
Badge +2
Ik geloof dat alleen bij Traject Vrij en zakelijke kaarten een correctietarief geldt, en ook dat de 6-uurregel hier geen consequenties heeft. Je zou dan gewoon voor de terugreis eerst uit en dan in kunnen checken.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Hans en Dennis voor de antwoorden.

Dat correctietarief kende ik niet, dus heb even gezocht in de NS-website op 'correctietarief' en vind inderdaad alleen maar verwijzingen naar het deel voor zakelijke gebruikers.
Beste Frank, ik zie dat je vraag inmiddels beantwoord is!
was het nog gelukt?
Reputatie 7
Badge +4
Ik geloof dat alleen bij Traject Vrij en zakelijke kaarten een correctietarief geldt, en ook dat de 6-uurregel hier geen consequenties heeft. Je zou dan gewoon voor de terugreis eerst uit en dan in kunnen checken.

Ook bij Dalvrij en Weekendvrij geldt een instaptatief van 0,00 in de daluren en dat voorkomt gedoe met terugvragen als je met een dergelijk abonnement vergeet uit te checken. Aanvankelijk werd er bij deze kaarten tien euro als instaptarief afgeschreven maar als je in de daluren cq weekend met deze kaarten incheckt, is dat nu niet meer het geval en werkt het als het correctietarief. Goede verbetering trouwens.
Reputatie 6
Badge +2
werkt het als het correctietarief
Hoe bedoel je? Het correctietarief is juist wel een strenge regeling.
Reputatie 3
Badge
Ik begrijp nog steeds de zin niet van dat correctietarief bij Altijd Vrij.
Bij Traject Vrij kan ik het me voorstellen: je hebt Traject Vrij Den Haag HS-Delft, checkt dus in op HS, reist naar (pak 'm beet) Venlo en 'vergeet' uit te checken. Overigens zul je voor de terugweg dan toch moeten inchecken, en dan merk je dat je fout zit. Of je doet het bewust en checkt voor de terugweg ook niet in, maar dan ben je bij controle het haasje omdat je terugreist in de richting van je incheckstation. Maar goed: in beginsel is hier kans op fraude, en ongetwijfeld zijn er mensen die het doen.

Maar bij Altijd Vrij is (volgens mij, toch) de enige kans op fraude dat je 1e klas reist met een 2e klas kaart, of dat je zonder toeslag in IC Direct of ICE zit of zo. Maar dat kan alleen de HC constateren bij controle in de trein, dat zie je niet bij uitchecken. Dus 'vergeten uit te checken' levert je geen enkel voordeel op, maar wel een straf.

Zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +4
Het enige nut van in- en uitchecken zou zijn dat je een beroep kunt doen op Geld terug bij vertraging en dat in de toekomst de poortjes er mee opengaan. Je hebt daarmee ook een reisoverzicht op Mijn NS.

En of je fraude pleegt als je met een AltijdVrij teruggaat in de richting van je incheckstation vraag ik me ernstig af. Je benadeelt namelijk niemand, ook NS niet. Je houdt je dan niet aan de regels die bij andere abonnementen fraude moeten voorkomen, dat is wel zo. Ik kan me niet voorstellen dat een conducteur je daarvoor beboet of straft, zoals je dat noemt.

Het is me met mijn weekendvrijabo en eerder met mij dalvrijabo ook wel eens overkomen dat ik strikt genomen een stukje in de verkeerde richting reed en ik denk dat de conducteurs handelen vanuit de gedachte dat je toch al met 100 procent korting reist, wat ze zien op het display van de railpocket. Bij fraude is sprake van valsheid in geschrifte en met de intentie daarmee een ander te benadelen. Daarvan is geen sprake.
Reputatie 3
Badge
(weggehaald; dubbel gepost...)
Reputatie 3
Badge
Het enige nut van in- en uitchecken zou zijn dat je een beroep kunt doen op Geld terug bij vertraging en dat in de toekomst de poortjes er mee opengaan. Je hebt daarmee ook een reisoverzicht op Mijn NS.

En of je fraude pleegt als je met een AltijdVrij teruggaat in de richting van je incheckstation vraag ik me ernstig af. Je benadeelt namelijk niemand, ook NS niet. Je houdt je dan niet aan de regels die bij andere abonnementen fraude moeten voorkomen, dat is wel zo. Ik kan me niet voorstellen dat een conducteur je daarvoor beboet of straft, zoals je dat noemt. (....)
.

Bij Geld terug bij vertraging zou NS ook kunnen zeggen: als je niet uitgecheckt bent, heb je daar geen recht op. Dat is dan je eigen domme schuld. Hoewel het mij wel eens gebeurd is dat ik keurig was ingecheckt, halverwege de reis ergens gestrand was, vervangend busvervoer van NS heb gekregen en daarna vergeten ben uit te checken; al was het maar omdat die bus natuurlijk meestal voor af achter het station stopt en je dus met al je ergernis en vertraging eerst weer het station in moet op zoek naar een CICO-ding.

En ik beweer ook juist dat je met Altijd Vrij eigenlijk nooit fraude kunt plegen (afgezien van reizen in de verkeerde klasse of zonder toeslag in ICD of ICE). Maar met Traject Vrij kan het wel, als je heenreist tot voorbij je reguliere eindbestemming, en vervolgens weer terug zonder tussentijds uit- en weer in te checken. Zie mijn voorbeeld: als je kans ziet om met Traject Vrij Haarlem-Den Haag door te reizen naar Venlo, en zonder uit- en inchecken weer terug te reizen zonder gecontroleerd te worden tussen Venlo en Den Haag, weet NS niet dat je in Venlo geweest bent. . . Vanaf Venlo zal het je niet zo snel lukken; maar ongetwijfeld zijn er mensen die het op kortere afstanden proberen. In de tijd van de strippenkaart waren er ook mensen die een zone minder afstempelden als hun uitstaphalte net over de zonegrens lag, in de hoop dat ze op dat korte stukje net niet gecontroleerd zouden worden.
Hallo IskOV,

Voor een vergeten check uit wordt een boete in de vorm van een Correctietarief van € 10,00 in rekening gebracht. Om reizigers nog even wat tijd te geven om te wennen aan het uitchecken brengen we voorlopig slechts € 0,01 euro in rekening. Die € 0,01 is noodzakelijk om de vergeten check uit wel op de factuur te kunnen tonen. Op die manier willen wij reizigers erop wijzen, dat er sprake was van een vergeten check uit.

Het is natuurlijk ook opmerkelijk als je in jouw situatie tussen Venlo en Den Haag wel wordt gecontroleerd en je bent ingecheckt op station Haarlem.

Verder is er zonder check uit geen recht op een Geld terug bij Vertraging claim en loopt de reiziger het risico dat bij herhaling de OV-chipkaart wordt geblokkeerd.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Hallo Herman NS,

Beweer je te zeggen dat wanneer een reiziger met een Altijd Vrij abonnement een factuur krijgt voor wanneer hij niet heeft uitgecheckt? En dat de Altijd Vrij kaart van de reiziger wordt geblokkeerd wanneer dit 'bij herhaling' gebeurd?? :?
Hallo Herman NS,

Beweer je te zeggen dat wanneer een reiziger met een Altijd Vrij abonnement een factuur krijgt voor wanneer hij niet heeft uitgecheckt? En dat de Altijd Vrij kaart van de reiziger wordt geblokkeerd wanneer dit 'bij herhaling' gebeurd?? :?

Hoi TooClose,

Als je 12 keer een onvolledige check-out hebt, dus als je wel hebt ingecheckt, maar je bent vergeten uit te checken binnen zes uur, dan heb je een onvolledige check-out en na de 12e keer blokkeert de kaart namelijk. Als het je een keer overkomt, dien je even langs een loket te gaan om de onvolledige check-out van de kaart te laten verwijderen en zal je daar geen problemen van ondervinden.
Hallo TooCloa,

Om nog even wat aan Loes haar antwoord toe te voegen. Bij een Altijd Vrij abonnement worden er geen kosten in rekening gebracht als je vergeet uit te checken. Je krijgt hier dus later geen factuur van. Wel is het aan te raden, om gewoon goed in en uit te checken. De reisgegevens komen dan goed in je Mijn NS account te staan en je kan bij vertraging ook een claim indienen. En zoals Loes al aangeeft, wordt de pas geblokkeerd na herhaaldelijk vergeten uit te checken.
Ik kan geen nieuw bericht plaatsen, dus stel ik mijn vraag even hier. Is wel gekoppeld aan de vragen hierboven.

In heb een Altijd Vrij abonnement. Op 5 december vorig jaar ben ik in de avond op Leiden Centraal ingecheckt om richting Amsterdam te gaan, maar strandde door de storm van die dag op Haarlem. Omdat ik nog goede hoop had op een trein, heb ik niet direct uitgecheckt. Toen na 1 uur bleek dat er geen treinen meer kwamen heb ik uitgecheckt bij een in-/uitcheckpaal, maar in mijn reishistorie staat dat ik weer ingecheckt ben. Ik heb hierna niet weer in-/uitgecheckt, omdat ik bij Haarlem met de auto ben opgehaald...

In het kort: in mijn reishistorie zie ik dat ik om 16:30 ben ingecheckt in Leiden en om 18:00 uur weer ben ingecheckt in Haarlem. Hoe kan dit? Op deze manier kan ik geen claim indienen voor geld terug bij vertraging.

Vriendelijke groet,
Maaike
Reputatie 3
Badge
Ik kan geen nieuw bericht plaatsen, dus stel ik mijn vraag even hier. Is wel gekoppeld aan de vragen hierboven.

In heb een Altijd Vrij abonnement. Op 5 december vorig jaar ben ik in de avond op Leiden Centraal ingecheckt om richting Amsterdam te gaan, maar strandde door de storm van die dag op Haarlem. Omdat ik nog goede hoop had op een trein, heb ik niet direct uitgecheckt. Toen na 1 uur bleek dat er geen treinen meer kwamen heb ik uitgecheckt bij een in-/uitcheckpaal, maar in mijn reishistorie staat dat ik weer ingecheckt ben. Ik heb hierna niet weer in-/uitgecheckt, omdat ik bij Haarlem met de auto ben opgehaald...

In het kort: in mijn reishistorie zie ik dat ik om 16:30 ben ingecheckt in Leiden en om 18:00 uur weer ben ingecheckt in Haarlem. Hoe kan dit? Op deze manier kan ik geen claim indienen voor geld terug bij vertraging.

Vriendelijke groet,
Maaike

Dat is raar. Officieel zou je tot 6 uur na het inchecken of zelfs nog tot 04.00 uur de volgende ochtend (ik ben even kwijt hoe het precies bij Altijd Vrij zit) nog moeten kunnen uitchecken op een ander station. Binnen die zes uur zou het dus niet mogelijk moeten zijn dat je op twee verschillende stations incheckt zonder tussentijds uit te checken.
Ik zou daar zeker contact over opnemen met de klantenservice.

Dit punt illustreert wel dat een GTBV-regeling die gebaseerd is op in- en uitchecken heel onredelijk kan uitpakken. Het komt regelmatig voor dat je zodanig vertraagd bent, dat je alternatief vervoer gaat regelen. Soms zelfs ingegeven doordat NS geen uitsluitsel kan geven over alternatieven, of aangeeft dat het treinverkeer voorlopig niet op gang zal komen. En in dat soort omstandigheden is het helemaal niet vreemd dat je wel eens vergeet uit te checken.
Ik heb ook een altijd vrij abonnement en ben vergeten uit te checken. Na dit topic gelezen te hebben is er eigenlijk alleen maar meer onduidelijkheid bij mij ontstaan. Eerst zegt "Herman NS" dat je normaal 10 euro moet betalen, maar tijdelijk 0,01 euro en vervolgens zegt "Brian NS" dat je niet hoeft te betalen. Hoe zit het nou? Wie moet ik nou geloven?
Bij een Altijd Vrij abonnement is sprake van een volledig afgekocht reisrecht en is er geen sprake van een correctietarief. Je gaat hier niets meer over horen RupsjeNG. Het moet alleen niet te vaak gebeuren, de kaart kan erdoor blokkeren. Het heeft je dus geen geld gekost dat je het nu vergeten bent.

Reageer