beantwoord

Amsterdam CS wirwar aan incheck- en uitcheckpoorten

• 27 april 2015
  • 5 reacties
  • 739 Bekeken

Beste NS,

Door op de verkeerde plek in te checken, ben ik zojuist 20 euro kwijtgeraakt...
Ik stond op het perron 1 voor de Sprinter richting Haarlem..
Ik checkte in, maar bleek dus achteraf "aan de verkeerde kant van het poortje" te hebben ingecheckt, waardoor het systeem dacht dat ik zonder te hebben ingecheckt, probeerde uit te checken...
Balen, want deze grap en mijn onoplettendheid heeft mij zojuist 20 euro gekost...

Is ook niet geheel duidelijk voor iedereen volgens mij, want op het perron voor spoor 1 en 2 staan in totaal 6 geopende poortjes om te kunnen in- en uitchecken...
Bij aankomst op Amsterdam CS met de trein op spoor 1 en 2, is het via deze poortjes mogelijk het station snel te kunnen verlaten via de zijtrap van het perron direct de stad in, ipv eerst de drukke stationshal te moeten volgen om daar uit te checken...

Het maakt dus uit aan welke kant van het poortje je incheckt op het perron van spoor 1 en 2.....
Want als je aan de verkeerde kant van het poortje incheckt, kan je dit dus al snel 20 euro kosten zonder een meter te hebben gereist..

Dit was mij na 3 jaar reizen (1 of 2 keer in de week) nog niet duidelijk.

Ik had begrepen dat de NS maar beperkt aantal keer per jaar de "schade" vergoed...
Zeker als het anonieme kaarten betreft, zoals bij mij het geval was...

Groeten Martin
icon

Beste antwoord door Janou NS 28 april 2015, 08:50

Beste NS,

Ik checkte in, maar bleek dus achteraf "aan de verkeerde kant van het poortje" te hebben ingecheckt, waardoor het systeem dacht dat ik zonder te hebben ingecheckt, probeerde uit te checken...
Balen, want deze grap en mijn onoplettendheid heeft mij zojuist 20 euro gekost...

Is ook niet geheel duidelijk voor iedereen volgens mij, want op het perron voor spoor 1 en 2 staan in totaal 6 geopende poortjes om te kunnen in- en uitchecken...
Bij aankomst op Amsterdam CS met de trein op spoor 1 en 2, is het via deze poortjes mogelijk het station snel te kunnen verlaten via de zijtrap van het perron direct de stad in, ipv eerst de drukke stationshal te moeten volgen om daar uit te checken...

Het maakt dus uit aan welke kant van het poortje je incheckt op het perron van spoor 1 en 2.....
Want als je aan de verkeerde kant van het poortje incheckt, kan je dit dus al snel 20 euro kosten zonder een meter te hebben gereist..

Ik had begrepen dat de NS maar beperkt aantal keer per jaar de "schade" vergoed...

Groeten Martin

Hallo Martin! Ik kijk graag met je mee m.b.t deze verkeerde cico. Zou jij mij in dit geval een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens en het Ov-chipkaartnummer? Dan help ik je daar graag verder.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Er is daar volgens mij gewoon consequent een begrenzing van het binnengebied met poortjes en glazen wanden. Het gaat volgens mij daar dus pas fout als je door een poortje loopt zonder in-/uit te checken, dan gaat het aan de voorkant van het volgende poortje mis. Bijvoorbeeld vanaf het perron ga je door het poortje waar je hoort uit te checken naar de trap, maar je neemt niet de trap en loopt door, en checkt bij het volgende poortje in.
Op Amsterdam (zeker als je van de stadszijde komt) is het inderdaad heel onduidelijk. Ook perron 1 en 2 staan half buiten de poortjes en als je de stroom mensen volgt dan kan je gemakkelijk zonder door een (openstaand) poortje gegaan te zijn buiten (of juist binnen) het gebied dat afgesloten moet zijn terecht komen.
Perron 15 ligt sowieso helemaal buiten de poortjes (waarschijnlijk omdat daar vooral de internationale treinen gaan).
Ik kan me goed voorstellen dat mensen op Amsterdam Centraal de verkeerde kant van de poortjes gebruiken zolang de poortjes niet gesloten zijn en ook de wegen buiten de poortjes om gesloten zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Op Amsterdam (zeker als je van de stadszijde komt) is het inderdaad heel onduidelijk. Ook perron 1 en 2 staan half buiten de poortjes en als je de stroom mensen volgt dan kan je gemakkelijk zonder door een (openstaand) poortje gegaan te zijn buiten (of juist binnen) het gebied dat afgesloten moet zijn terecht komen.
Volgens mij heb je het over een voormalige situatie. Als je aan de westzijde van buiten de (dwars op het perron geplaatste) trap op komt kan je niet rechtdoor lopen naar het perron, want daar is een glazen scherm, je moet rechtsaf of linksaf door poortjes.
Beste NS,

Groeten Martin

Hallo Martin! Ik kijk graag met je mee m.b.t deze verkeerde cico. Zou jij mij in dit geval een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens en het Ov-chipkaartnummer? Dan help ik je daar graag verder.
Reputatie 6
Badge +2
(..) verkeerde cico (..)
Aha, "cico" in de betekenis van cico-handeling i.p.v. cico-automaat (?)

Reageer