Skip to main content

Op 25 juni een anonieme OV Chipkaart met een saldo ter post bezorgd, verzonden naar iemand die daarmee enkele van zijn busritten zou kunnen betalen. Van die persoon kreeg ik meldingen dat de kaart niet is aangekomen. In Mijn OV Chipkaart zag ik dat er op 28 juni twee aansluitende busritten mee zijn gemaakt, welke zeker niet door de persoon aan wie ik het verstuurd heb zijn gemaakt. Klacht is doorgegeven aan Postnl. Mogelijk heeft een postsorteerder of postbezorger de kaart verduisterd! Antwoord van Postnl krijg ik uiterlijk op 9 juli. Wat verder te doen? Aangifte bij de politie? Op verduistering in dienstbetrekking staat maximaal 4 jaar gevangenisstraf, en ontslag op staande voet!

De kaart heb jij zelf dus bezorgd gekregen (want je weet het nummer) en deze per post doorgestuurd aan iemand anders?

Denk dat voor een aangifte de politie eerst wel zeker wil weten dat de ontvanger de kaart echt nooit ontvangen heeft, dus wacht even af wat PostNL erover kan melden.

Denk niet dat een postbezorger zijn baan zou riskeren door iets te verduisteren en er (voor een paar euro) met een bus mee te gaan reizen.


U kunt natuurlijk niet met zekerheid stellen of dat laatste het geval is. Het vervelende is dat een anonieme ov-chipkaart in wezen hetzelfde is als contant geld dat u verliest. Het is hier wel vaker aan de orde geweest. U bent naast de kaart het geld dat er op stond helaas kwijt. Eerlijk gezegd is het nog een geluk dat het een anonieme kaart op saldo is. Het is ook niet aantoonbaar dat een postmedewerker heeft gedaan wat u mogelijk veronderstelt. Het is nogal een suggestie en u koppelt dit ook nog eens aan een strafmaat. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit ooit tot een strafzaak zal komen. Het is in de praktijk buiten de orde. Een Flexkaart verliezen kan overigens een veel grotere schadepost opleveren en ook daarvoor is de eigenaar nog kort aansprakelijk, ook al heeft een ander er mee gereisd.

Het bedrag van twee busritten is dermate klein dat er waarschijnlijk geen actie op zal worden ondernomen. Leuk of niet, ik vrees dat u het geld van de twee busritten en uw anonieme kaart kwijt bent. 

Ik zie nu de reactie van @Robert B en dat lijkt me een goed advies.


Er staat nog meer saldo op. Eens kijken wat daar de komende dagen mee gebeurt!

 


PostNL kan biefpost helaas maar zeer beperkt traceren, en zelfs brievenbuspakketjes (mét een 3S pakketnummer) staan op ‘bezorgd’ zodra ze met je vaste lieve postbode (dus geen zzp  pakketcowboy) meegegeven worden.. 


Mogelijk heeft een postsorteerder of postbezorger de kaart verduisterd! 

Tenzij u de kaart aangetekend hebt verstuurd hebt u daar geen enkel bewijs voor. Het wordt dus een lastig verhaal PostNL of een van zijn medewerkers aansprakelijk te stellen als PostNL niets afwijkends vindt.


PostNL zegt dat het tegenwoordig ‘gerust’ wel een week kan duren tussen sorteren van briefpost tot jouw brievenbus (met de PostNL app heb je een scan van je poststuk, dit toevallig een kleurrijk klein doosje van mijn werkgever).

Vandaag (dinsdag 2 juli) bezorgd. Ik maakte me al geen zorgen haha… 

Dat kan je zien in de PostNL app (er is post onderweg) en verder prima, maar zeg dan niet dat het bezorgd is (en de dag erna weer in het sorteercentrum gescand wordt, met een ‘code’ erbij geprint)...en opnieuw ‘onderweg’ met andere datum… 😴

Maar goed, dat gaat verder niet over NS of ov-chipkaart.


Maar dan is het niet correct dat er met die kaart wordt gereisd. De dader heeft dus de envelop opengemaakt, en de kaart gebruikt voor de busritten. Het is onwaarschijnlijk dat de dader de dichte envelop draadloos heeft laten scannen in de bus (in totaal 2x bij inchecken en 2x bij uitchecken), De bushaltes waar is in- en uitgecheckt zijn bekend, en zijn met datum en tijdstippen doorgegeven aan Postnl.


Maar dan is het niet correct dat er met die kaart wordt gereisd. De dader heeft dus de envelop opengemaakt, en de kaart gebruikt voor de busritten. Het is onwaarschijnlijk dat de dader de dichte envelop draadloos heeft laten scannen in de bus (in totaal 2x bij inchecken en 2x bij uitchecken), De bushaltes waar is in- en uitgecheckt zijn bekend, en zijn met datum en tijdstippen doorgegeven aan Postnl.

Ja precies, laat PostNL het maar uitzoeken (met uitkomst bekend), want de politie gaat je niet helpen.

Ik zie wel een (Europese) verplichting aankomen, waar een bezorger een foto moet gaan nemen van elk bezorgmoment.. dus die brief (of wenskaart of wat dan ook) in de bus van ontvanger X om 12:34u of zo… 😅

Wie er vervolgens met de door jou doorgestuurde anonieme kaart gereisd heeft zal niemand zich warm voor lopen, maar dat wist je eigenlijk al en pech dus.


Postnl kan in de personeelsadministratie kijken welke medewerker er in de buurt woont van die bushalte van vertrek en hoe laat deze medewerker op die dag dienst had bij het postkantoor in de buurt van de bushalte waar de busreis is beëindigd.. Dit is op zichzelf nog geen wettig en overtuigend bewijs, maar het is wel een vingerwijzing. Zeker als die postnl medewerker zich bij herhaling ook nog schuldig heeft gemaakt aan andere diefstallen en verduisteringen.


Postnl kan in de personeelsadministratie kijken welke medewerker er in de buurt woont van die bushalte van vertrek en hoe laat deze medewerker op die dag dienst had bij het postkantoor in de buurt van de bushalte waar de busreis is beëindigd.. Dit is op zichzelf nog geen wettig en overtuigend bewijs, maar het is wel een vingerwijzing. Zeker als die postnl medewerker zich bij herhaling ook nog schuldig heeft gemaakt aan andere diefstallen en verduisteringen.

Maar dit soort onderzoeken gaat Post.nl natuurlijk nooit doen, het levert geen enkel bewijs op.

Het is zeer vervelend, maar laat het rusten.......


Als je dit laat rusten, denkt de dief dat hij zijn gang kan blijven gaan. Maar het kan in dit specifieke geval anders lopen. Brood des bedrogs lijkt zoet voor een mens, maar na het eten daarvan is zijn mond vol kiezel.


Postnl kan in de personeelsadministratie kijken welke medewerker er in de buurt woont van die bushalte van vertrek en hoe laat deze medewerker op die dag dienst had bij het postkantoor in de buurt van de bushalte waar de busreis is beëindigd.. Dit is op zichzelf nog geen wettig en overtuigend bewijs, maar het is wel een vingerwijzing. Zeker als die postnl medewerker zich bij herhaling ook nog schuldig heeft gemaakt aan andere diefstallen en verduisteringen.

Dat bewijst helemaal niets want kaarten worden meestal gestolen om ze door te verkopen aan helers en worden dan uiteindelijk ergens anders gebruikt.

Postbezorgers die herhaaldelijk post ontvreemden bestaan overigens niet omdat er bij diefstal ontslag volgt.

Je aanname dat een postbezorger de pas heeft ontvreemd is vooralsnog nergens op gebaseerd. Je kunt zelfs niet uitsluiten dat jouw kennis de kaart zelf heeft doorverkocht.


Ik zal eerst eens wachten op meer info van PostNL inplaats van gelijk je vinger ergens naar te wijzen zonder enige bewijs, valse beschuldigingen kunnen mensen hun levens slopen…

 

Er kunnen honderden dingen gebeurd zijn met de post die je hebt verstuurd.


Het is natuurlijk niet goed wanneer post niet aankomt bij de geadresseerde en een verstuurde OV-chipkaart vervolgens door iemand anders gebruikt wordt, maar ik zie niet wat je denkt te bereiken op een NS community. NS (en ook TLS) heeft de kaart niet verstuurd, NS en ook de users hier kunnen je niet helpen. Het is hier niet het FOK! forum. 😁


Deze post is om te voorkomen dat andere mensen hetzelfde overkomt. Postbodes zijn gewaarschuwd dat ze dit niet nog eens moeten proberen. Consumenten zijn gewaarschuwd dat ze pasjes beter niet met Postnl kunnen versturen.


Postbodes zijn gewaarschuwd dat ze dit niet nog eens moeten proberen. 

 

Want jij denkt dat postbodes dit hier lezen en bang worden?

 

Consumenten zijn gewaarschuwd dat ze pasjes beter niet met Postnl kunnen versturen.

Daar had ik dit topic niet voor nodig. Zo zou ik ook geen geld per post versturen. 

Of anders goed verpakken tussen karton of zo dat vanaf de buitenkant niet te voelen is dat er een pasje in zit. 

 


Ik heb het vermoeden dat @wim.vogel.52 ons gigantisch in de maling neemt 😁


God weet dat ik jullie niet in de maling neem. Zo iets zou ik zelf niet verzinnen!

 


Effe een vraagje dan aan @wim.vogel.52 

Waar woon jij, noem het punt A

Waar woont de kennis, noem maar B

En waar vonden de busritten plaats, bij C

Hoe ver liggen die punten nou onderling uit elkaar ?


A - B = 30 km. A - C = ook ongeveer 30 km. Bushalte C, instap = ongeveer 10 km van C. Uistaphalte is niet bij het huisadres van B, is ongeveer 3 km daar vandaan. Is wel dichtbij het plaatselijke postkantoor, van waar de posrbodes hun werk ( behoren te ) doen. Geadresseerde B heeft normaal niets te zoeken op die busroute, woont daar relatief ver vandaan. Als B de kaart zelf zou hebben gebruikt, was hij op die dag zeker bij tenminste 1 andere halte in- of uitgestapt.


De kaart wordt dus wel in de omgeving van uw kennis gebruikt. Het lijkt wat vreemd dat de kaart gepikt wordt door een postbode, welke de kaart wel voelt, maar natuurlijk niet weet wat voor kaart het is, kadokaart, bankpasje, winkelpasje, ID kaart of bedrijfspasje. .

Dan maakt ie de envelop open en er zit een OV kaart in. Het is wat toevallig dat die postbode gebruik maakt van het ov en dan de pas gaat gebruiken en ook nog naar zijn/haar werk te komen. Hij/zij heeft dus geen abonnement voor woon/werk verkeer.

Ik denk dat of je kennis, een huisgenoot of een "eerlijke vinder" (brievenbushengelaar of zo) de kaart heeft...…

Tot slot:

Anonieme OV-chipkaart is gestolen
Een anonieme OV-chipkaart kan niet geblokkeerd of vervangen worden, maar alleen worden beëindigd. U dient hiervoor een nieuwe kaart te kopen via OV-chipkaart.nl of bij u in de buurt. Wel kun u uw saldo van de kaart terugvragen.


A - B = 30 km. A - C = ook ongeveer 30 km. Bushalte C, instap = ongeveer 10 km van C. Uistaphalte is niet bij het huisadres van B, is ongeveer 3 km daar vandaan. Is wel dichtbij het plaatselijke postkantoor, van waar de posrbodes hun werk ( behoren te ) doen. Geadresseerde B heeft normaal niets te zoeken op die busroute, woont daar relatief ver vandaan. Als B de kaart zelf zou hebben gebruikt, was hij op die dag zeker bij tenminste 1 andere halte in- of uitgestapt.

Vraag me dan ook af waarom je iets zoals een kaart waar geld op staat door een postbezorgservice laat bezorgen als je 30km van diegene vandaan woont, maar goed er zal vast een hele goeie reden voor zijn die jij natuurlijk niet hoeft te delen 😉, volgende keer beter uitkijken in iedergeval.


Laatste nieuws. De Ov Chipkaart is ZONDER envelop alsnog door de postbode bij de geadresseerde in de bus gedaan. Ze hebben de postbode kennelijk kunnen traceren aan de hand van de bekende gegevens. Er is wel onbevoegd 1,54 en 2,08 euro afgeschreven voor 2 busritten. Maar alleen de postbode en Postnl konden weten waar die kaart naar toe moest, dus er is daar bij Postnl wel iets intern "besproken". Het is in principe voldoende voor een ontslag op staande voet, maar mogelijk zijn ze daar nog mild. Waarschijnlijk zal die postbode dat nooit meer doen, en dat was ook de bedoeling van mijn actie!


Laatste nieuws. De Ov Chipkaart is ZONDER envelop alsnog door de postbode bij de geadresseerde in de bus gedaan. Ze hebben de postbode kennelijk kunnen traceren aan de hand van de bekende gegevens. Er is wel onbevoegd 1,54 en 2,08 euro afgeschreven voor 2 busritten. Maar alleen de postbode en Postnl konden weten waar die kaart naar toe moest, dus er is daar bij Postnl wel iets intern "besproken". Het is in principe voldoende voor een ontslag op staande voet, maar mogelijk zijn ze daar nog mild. Waarschijnlijk zal die postbode dat nooit meer doen, en dat was ook de bedoeling van mijn actie!

Hoeft nogsteeds geen postbezorger te zijn, zoals @Ret.tep al aangaf zijn er ook "eerlijke vinders", het lijkt me nogsteeds vrij gek dat een postbezorger zo maar een brief opent zonder te weten wat er in zit en daarmee hun baan op het spel te zetten (en een strafblad kan vangen).

 

Daarnaast stond het adres gewoon op de brief, dus diegene die hem heeft geopend kan hem naar het juiste adres leveren, houdt dus in dat NIET ALLEEN de postbode en PostNL wisten waar het geleverd moest worden, ik vraag me sowieso af of PostNL bij die gegevens kan, het lijkt mij van niet.

 

Daarnaast is het enorm makkelijk voor PostNL om te traceren welke postbode het had moeten bezorgen, het zou dus enorm dom zijn als  postbode om iets te stelen.

 

Maar goed, de kaart is terecht gekomen waar hij moest komen dus het is helemaal prima!

 


@wim.vogel.52 Ik geloof je wel (zoiets verzin je niet voor € 3,62 aan misbruik/verduistering) maar iedereen die de kaart uit de envelop heeft gehaald weet natuurlijk het adres, dus dat hoeft niet noodzakelijk de postbode te zijn.

Heb ook wel eens post gekregen voor een heel ander adres en (per ongeluk) opengemaakt… Tja, dan retour afzender of ‘ik ga er wel een keertje langs en duw het door de bus of bel aan met excuses’.

Wel suf als ik dat met het ov zou doen als het om een een ov-chipkaart ging (want moet ook nog terug naar huis), en dan had ik net zo goed de kaart kunnen blokkeren en het saldo op mijn rekening laten storten.

Vergelijk een gevonden portemonnee met wat geld ‘als vindersloon’ er in bij iemand door de brievenbus gooien, of bij de gemeente afgeven (en zeggen dat ik als vinder anoniem wil blijven).

Maar goed, zolang de kaart nog niet geblokkeerd was is het ‘goed afgelopen’, want anders had het jullie weer € 7,50 gekost voor een nieuwe anonieme kaart.


Reageer