Skip to main content

Anonieme OV Chipkaart met saldo gestolen bij TNT post en er is mee gereisd.

  • 2 July 2024
  • 34 reacties
  • 667 Bekeken

Op 25 juni een anonieme OV Chipkaart met een saldo ter post bezorgd, verzonden naar iemand die daarmee enkele van zijn busritten zou kunnen betalen. Van die persoon kreeg ik meldingen dat de kaart niet is aangekomen. In Mijn OV Chipkaart zag ik dat er op 28 juni twee aansluitende busritten mee zijn gemaakt, welke zeker niet door de persoon aan wie ik het verstuurd heb zijn gemaakt. Klacht is doorgegeven aan Postnl. Mogelijk heeft een postsorteerder of postbezorger de kaart verduisterd! Antwoord van Postnl krijg ik uiterlijk op 9 juli. Wat verder te doen? Aangifte bij de politie? Op verduistering in dienstbetrekking staat maximaal 4 jaar gevangenisstraf, en ontslag op staande voet!

34 reacties

Kwam die postbode rond 23.00 uur daar nog speciaal voor langs. Hoe weet je dat de postbode hem zelf bezorgde, belde hij aan ? Heeft je kennis de dader gezien ? Sorry hoor, hier zijn iets te veel rode vlaggen dat er iets niet klopt...…

Voor @wim.vogel.52 de juridische tip om te stoppen de postbode / Post.NL de schuld te geven. Misschien zelfs verstandig het topic te laten wissen........

Reputatie 7

Laatste nieuws. De Ov Chipkaart is ZONDER envelop alsnog door de postbode bij de geadresseerde in de bus gedaan. Ze hebben de postbode kennelijk kunnen traceren aan de hand van de bekende gegevens. Er is wel onbevoegd 1,54 en 2,08 euro afgeschreven voor 2 busritten. Maar alleen de postbode en Postnl konden weten waar die kaart naar toe moest, dus er is daar bij Postnl wel iets intern "besproken". Het is in principe voldoende voor een ontslag op staande voet, maar mogelijk zijn ze daar nog mild. Waarschijnlijk zal die postbode dat nooit meer doen, en dat was ook de bedoeling van mijn actie!

Was je ‘toevallig’ op bezoek bij de geadresseerde? Op het moment dat de kaart ZONDER envelop in de bus werd gedaan, stond jij of je kennis ‘toevallig’ in de gang of hal en zag je daadwerkelijk de postbode de kaart in de bus doen?

Badge +3

Och ja, PostNL scant alle poststukken en ‘weet’ op welke route ze (zouden moeten) gaan, dus de postbode is ‘bekend’. Maar sowieso om uit te zoeken om welk poststuk het gaat is al een grote vraag (hoe zag die envelop er uit, stond er wel een afzender op?)
 

Ikzelf print op een envelop/adreslabel altijd een KIX barcode voor de sortering (al herkennen ze ‘doktershandschrift’ ook wel zonder problemen, dus die code is ‘redundant’).

En daar houdt het inderdaad op, de rest zijn aannames want het bezorgmoment (en adres) wordt niet geregistreerd zolang er geen chip/camera in je brievenbus zit die alles registreert.

Onbegonnen werk om daar (tegen PostNL of wie dan ook) een zaak van te maken. Webwinkels die brievenbus/franco pakketjes verzenden vinden dat ook, en zeggen al gauw ‘we sturen het wel opnieuw’ zonder verdere vragen (zolang het om kleine dingen zoals een boek gaat).

Reputatie 7

Wat ik niet zo goed begrijp, waarom al die moeite @wim.vogel.52. Allereerst naar de winkel voor het kopen van een anonieme OV Chipkaart á € 7,50, er saldo opzetten, de kaart in een enveloppe, postzegel erop en dan naar de brievenbus.

Het kan toch veel simpeler? Aan de bekende € 7,50 overmaken en vervolgens kan hij/zij met de bankpas in- en uitchecken en zo zijn busreisjes betalen.

 

Badge +3

Wat ik niet zo goed begrijp, waarom al die moeite @wim.vogel.52. Allereerst naar de winkel voor het kopen van een anonieme OV Chipkaart á € 7,50, er saldo opzetten, de kaart in een enveloppe, postzegel erop en dan naar de brievenbus.

Het kan toch veel simpeler? Aan de bekende € 7,50 overmaken en vervolgens kan hij/zij met de bankpas in- en uitchecken en zo zijn busreisjes betalen.

Tja, als ik nog een anonieme kaart had liggen en iemand daar blij mee kan maken… waarom niet?

Via OV-chipkaart bestellen (met wat saldo erbij) kan ook, en dan laten verzenden naar een adres in NL (naar BE, DE, LU duurt wat langer).

Dan heeft diegene hem overmorgen ook wel (als PostNL meewerkt), maar kost dan wel € 7,50 voor de kaart i.p.v een postzegel.

Badge +3

Om zoiets helemaal ‘veilig’ te maken bestel/verzend je een anonieme kaart zonder saldo.

Zodra diegene de kaart heeft (en jou het nummer geeft als je dat nog niet wist) kan jij online saldo bestellen en kan diegene dat ophalen of gewoon mee inchecken bij NS. Het bestelde saldo wordt dan automatisch op de kaart geladen.

Maar dat is een uitzonderingsgeval, voor als de ontvanger onder bewind staat, en dus geen beschikking over een bankpas heeft of zo, of dakloos of illegaal is.

Heel vergezocht eigenlijk, want voor wie dan ook kan je ook een (9292 deur-tot-deur) e-ticket bestellen om naar je toe te komen en de kaart te overhandigen.

Oh nee, met een e-ticket moet je een id hebben bij controle in het ov (en overal). Verder wel een leuk topic, met PostNL nu als de ‘gebeten hond’.

Net als bij de NS zijn er ‘rotte appels’ (controleer de 1e klas eens suffe HC’s, kassa!)…

En {off-topic} ik had mijn weekkrantje Groot Eindhoven (NEE/JA sticker op mijn brievenbus) ook al maanden niet gekregen na een of andere overname van de uitgeverij ⁉
Dacht serieus dat ze niet meer bestonden, totdat ik er gisteren tientallen ergens anders op straat zag liggen… dus (online) klacht ingediend… 😴

 

Reputatie 7

Het is en blijft en apart verhaal, en ik zie dat ook terug aan alle opmerkingen hier. Er waren zoveel manieren waarop je de OV-chipkaart wel op een veilige manier bij je kennis had kunnen krijgen, waaronder gewoon de OV-chipkaart gewoon direct naar de kennis sturen in plaats van hem eerst bij jou laten bezorgen en dan nog eens extra moeten betalen voor een postzegel.

 

Net als bij de NS zijn er ‘rotte appels’ (controleer de 1e klas eens suffe HC’s, kassa!)…

 

Je babbelt er weer ongeremd en onbegrijpelijk op los, maar laten we op dit NS reizigersforum met respect omgaan met de medewerkers van NS. "suffe HC's" lijkt mij nergens voor nodig

Reputatie 7
Badge +1

 

Net als bij de NS zijn er ‘rotte appels’ (controleer de 1e klas eens suffe HC’s, kassa!)…

 

Je babbelt er weer ongeremd en onbegrijpelijk op los, maar laten we op dit NS reizigersforum met respect omgaan met de medewerkers van NS. "suffe HC's" lijkt mij nergens voor nodig

Misschien je eens wat minder bemoeien met de overige leden op dit forum en dat gedeelte overlaten aan de moderators zou ook een goede zaak zijn.

Reageer