beantwoord

Anonieme ov die niet incheckte

• 16 mei 2017
  • 7 reacties
  • 263 Bekeken

Vanochtend moest ik vanaf Breda Prinsenbeek naar Utrecht. Ik spoedde me naar station en om 7.12 bleek dat ik niet kon inchecken met mijn anonieme ov. Nog snel 10 euro extra erop gezet maar zelfs met 31 euro kon ik niet inchecken. Dus bij de trein direct de conducteur aangesproken. Omdat ik echt met deze trein moest kon ik wel bij hem een kaartje kopen maar dan met 50 euro boete. Dus mijn reis naar Utrecht kost nu 83 euro terwijl ik wel een geldige ov kaart heb.
Wat bleek nu, je moet op je over kaart aangeven of je 1e of 2e klas reist? Daarom wilde hij niet?

Ik heb nog gevraagd of ik mobiel een kaartje kon kopen maar dit is volgens de conducteur niet mogelijk. Kan ik nog op een of andere manier de 50 euro terugvragen? Ik ben er nog beduusd van , ook al omdat ik altijd te goeder trouw handel. Mijn kaartje heb ik niet mee hoeven laten zien. Vriendelijke groet van Willeke
icon

Beste antwoord door Annewil NS 16 mei 2017, 21:35

Hallo WillekeE, welkom op het NS Serviceforum.

Wat ontzettend vervelend dat je een boete hebt gehad. Thom legt inderdaad goed uit dat er Reizen op Saldo op je OV-chipkaart had moeten staan. Dat is de keuze tussen eerste of tweede klasse. Bij het opladen bij een NS-kaartautomaat komt dit er automatisch op te staan. Omdat ik het erg naar voor je vindt dat je een boete hebt gehad zou ik graag voor je willen kijken of ik hierin iets kan betekenen. Wil je mij een privébericht sturen zodra je de boete thuis hebt ontvangen met je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode + huisnummer, OV-chipkaartnummer en boetekenmerknummer? Dan kijk ik met je mee en hoop ik dat we er samen uitkomen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Dat is vreemd dan, want bij het opladen van saldo bij een kaartautomaat zou automatisch het product "reizen op saldo 2e klas" erop moeten worden gezet indien er nog geen "reizen op saldo" product op staat. Kennelijk is dat niet gelukt bij de automaat waar je je saldo op de kaart geladen hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Heeft u reizen op saldo wel geactiveerd bij een NS-automaat? Ik zou er even naar kijken. Bij NS moet dat wel, in tegenstelling tot voor de bus, tram en metro omdat er voor tweede dan wel eerste klas gekozen moet worden. Normaal is het zo als je er saldo opzet bij een NS-automaat, tweede klas reizen wordt geactiveerd.

Als het een eerste boete is, kan die eenmaal in uw leven worden kwijtgescholden. Met een boetekenmerk in de hand, kunt u Klantenservice bellen. Het boetekenmerk staat op de acceptgiro, die u thuis krijgt in de vorm van een letter met zes cijfers.

Belangrijk is dan wel dat de conducteur niet onvriendelijk over u heeft geschreven. Als dat wel zo is, krijgt u de boete niet terug. Het is voorts geen recht van uw kant maar coulance van NS.
Hallo WillekeE, welkom op het NS Serviceforum.

Wat ontzettend vervelend dat je een boete hebt gehad. Thom legt inderdaad goed uit dat er Reizen op Saldo op je OV-chipkaart had moeten staan. Dat is de keuze tussen eerste of tweede klasse. Bij het opladen bij een NS-kaartautomaat komt dit er automatisch op te staan. Omdat ik het erg naar voor je vindt dat je een boete hebt gehad zou ik graag voor je willen kijken of ik hierin iets kan betekenen. Wil je mij een privébericht sturen zodra je de boete thuis hebt ontvangen met je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode + huisnummer, OV-chipkaartnummer en boetekenmerknummer? Dan kijk ik met je mee en hoop ik dat we er samen uitkomen.
Fijn! Ik ga dit doen. Hoe stuur ik u een privé bericht?Hallo WillekeE, welkom op het NS Serviceforum.

Klik op de naam van Annewil NS en dan kan u kiezen voor "stuur bericht" . Dan stuurt u een prive bericht aan Annewil.
Ik ben in contact met WillekeE via privéberichten. Omdat ik kan zien dat ze genoeg saldo op haar OV-chipkaart had ten tijde van de boete ga ik haar de boeteprijs restitueren en hoeft ze alleen de ritprijs te betalen. Ze kon niet inchecken doordat er geen Reizen op Saldo op haar OV-chipkaart stond. Dit is de keuze tussen eerste of tweede klasse. Normaal gesproken zou dit automatisch op je nieuwe OV-chipkaart gezet moeten worden bij de eerste keer opladen bij een NS kaartautomaat of je kunt het hier online aanvragen.
Badge +3
Wanneer gaat NS weer eens om tafel met de consumentenorganisaties om deze nodeloze betutteling af te schaffen? Bij voldoende saldo moet je gewoon 2e klas kunnen inchecken.

Reageer