beantwoord

Anonieme ov-kaart instaptarief

Waarom kon ik niet inchecken bij bergenopzoom. Er stond nog 13 euro op. Moest Nasr Krabbendijke van bergenopzoom. Dus maar weer 10 euro er opgezet. Dat vin ik zonde elke x geld er op zetten terwijl er nog genoeg op staat. Hoe kan dat.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 16 mei 2019, 18:40

Hallo Krabbendihke123 en welkom bij de NS Community,

Er dient altijd 20 euro op je anonieme OV-chipkaart te staan als je wilt inchecken. Indien je met iemand mee mag reizen met Samenreiskorting is dat 10 euro.

Dit geldt ook voor een persoonlijke OV-chipkaart met een abonnement.
Bekijk origineel

23 reacties

Hallo Krabbendihke123 en welkom bij de NS Community,

Er dient altijd 20 euro op je anonieme OV-chipkaart te staan als je wilt inchecken. Indien je met iemand mee mag reizen met Samenreiskorting is dat 10 euro.

Dit geldt ook voor een persoonlijke OV-chipkaart met een abonnement.
Oke bedankt. Maar dan blijf er altijd geld opstaan als hij verloopt als er altijd 20 euro op moet staan. Dan ga er nix af dan
Mocht de anonieme kaart verlopen, dan kan u die naar Translink sturen om het geld terug te krijgen, want het is en blijft uw geld, ondanks dat de kaart verlopen is.
Bedankt voor de informatie.
Badge +3
Het inchecktarief bij NS voor een (anonieme) kaart zonder abonnement is €20, omdat onbekend is waar je heen gaat reizen en of je daar wel netjes uitcheckt.

Maar je kaart mag €4 in de min komen, dus met €16 saldo lukt het ook nog. Helaas kan je op een anonieme kaart geen Automatisch Opladen aanvragen, want dan kan je altijd reizen en heb je nooit (te) veel ongebruikt saldo op je kaart staan.

Uiteraard kan je ook gewoon een e-ticket enkele reis of dagretour kopen en deze uitprinten, in de NS app laden of tonen als PDF op een telefoon of tablet.
Ja was eerst met bus en stond nog 15 op kaart en toen wouw ik met de trein van bergenopzoom naar Krabbendijke toen wou ik inchecken toen zei saldo te laag. Toen maar10 euro weer op gezet. Dus dan kan nooit in de min staan als er altijd 20 op moet staan. Allen in de bus
Badge +3
Ook in de trein hoor.

Stel je hebt € 17,50 saldo (wat voldoende is om in te checken bij NS, je saldo is na de incheck -€ 2,50) en maakt een treinreis van € 19,-

Bij het uitchecken krijg je dan €1 terug en is je saldo -€ 1,50. Bij een treinreis van € 21,- kom je een euro tekort (reis duurder dan instaptarief) maar dat is niet erg want kan nog van je kaart af. Saldo -€ 3,50 na uitchecken.

Bij duurdere reizen kan je dan niet meer uitchecken, en zult eerst moeten opladen (of niet uitchecken, maar dan wordt na 12x je kaart geblokkeerd).

Bij bus/tram/metro is het instaptarief € 4,- dus kan je zonder saldo inderdaad precies één (niet al te lange) reis maken. Voor de terugweg zal je dan moeten opladen.

Bij streekvervoerders trein (Arriva, Blauwnet, Connexxion, Qbuzz) is het instaptarief meestal € 10,-
Oke bedankt voor de info. Heb nu persoonlijke Ov kaart besteld dus dat is makkelijker kan automatisch opladen dan hoef daar ook niet meer aan te denken.
Badge +3
Oke bedankt voor de info. Heb nu persoonlijke Ov kaart besteld dus dat is makkelijker kan automatisch opladen dan hoef daar ook niet meer aan te denken.
Verstandig, en dan gewoon op €10 laten staan dat Automatisch Opladen. Als er op een gegeven moment (in/uitchecken) meer dan €10 nodig is wordt er gewoon 2×10 geladen. De incasso volgt een weekje later van je IBAN.

Met een persoonlijke kaart is NS Flex ook nog een optie misschien. Dan reis je overal en altijd op rekening (ook bus/tram/metro) maar zonder kortingsabonnement is automatisch opladen eigenlijk voldoende.
Wat hou dat in ns flex nooit van gehoord is dat beter dan ov-kaart
NS Flex is een abonnementsvorm wat je op jouw persoonlijke OV-chipkaart kan zetten. Meer informatie over NS Flex kan je hier vinden.
Hoe kan ik dat doen dat er opzetten. Krijg hem over 6 werkdagen binnen. Maar ik heb automatisch opladen 20 euro gedaan. Wat kost dat dan.
Reputatie 7
Badge +3
Bij bus/tram/metro is het instaptarief € 4,- dus kan je zonder saldo inderdaad precies één (niet al te lange) reis maken. Voor de terugweg zal je dan moeten opladen.
Dat is niet overal zo. In Brabant geldt geldt voor een groot aantal (langere) buslijnen een instaptarief van €8 en voor nachtbussen €6. Limburg rekent €10 voor de Limburgliners. Connexxion heeft naast €4 ook lijnen met €6, €10 en €15.
Het kan tot 5 werkdagen duren voordat je een nieuwe OV-chipkaart ontvangt. Met NS Flex reis je op rekening en hoef je geen instaptarief op je OV-chipkaart te hebben staan.
Als ik al een ov kaart besteld heb en daar sta altijd al geks op en automatisch opladen 20 euro. En als ik die binnen heb kan ik dan ns flex er op zetten hoe moet kan dat en dat geld van ov kaart waar ga dat na toe. En dat opladen ga ook automatisch
Dus is lastig is onderweg en sta geld op.dus maar flex is makkelijker.
Ik snap je niet helemaal. Met NS Flex hoef je nooit meer een saldo op je OV-chipkaart te zetten. Alle gemaakte kosten zullen aan het einde van je contractmaand automatisch worden geïncasseerd.
Ja dat heb ik begrepen. Maar ik bedoel. Heb nu zo ov-kaart besteld. En daar sta al geld op en ga automatisch opladen. En als ik ns flex wil dan sta er nog geld op me ov. En hoe kan ik dat op me nieuwe ov zetten
Badge +3
Automatisch opladen kan je via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/automatisch-opladen.htm eenvoudig (zodra je de kaart hebt) op €10 zetten.

Daarna dat even bevestigen bij een automaat (Bestelling ophalen).

Bij NS Flex (zonder abonnement) krijg je het saldo terug na de 1e maand. Voor Flex zonder abonnement betaal je dan wel eenmalig €10 inschrijfkosten.

Ik zou het houden bij een persoonlijke kaart met Automatisch Opladen er op, zolang je niet regelmatig met korting met de trein wilt.
Ik weet niet wat er goedkoper is. Ns flex of persoonlijke ov. Reis best vaak met trein
Reputatie 3
Voor de kosten van je reizen maakt dat niks uit, alleen de manier van betalen is wat anders. BIj OV-chip zet je er vooraf geld op, bij FLEX betaal je achteraf via incasso. Je kan FLEX online aanvragen, dan wordt saldo wat nog op je kaart staat verrekend en teruggestort.
ALS je inderdaad vaker reist en vooral buiten de spits, bekijk dan ook eens of bvb een Dal-voordeel-kaart of dat met FLEX niet voordeliger is-je betaalt dan per jaar of per maand een vast bedrag maar het reizen doe je met korting, meestal 40%.
Badge +3
Een losse persoonlijke ov-chipkaart (zonder abonnement) kost € 7,50.

Een NS Flex Basis of Weekend Voordeel abonnement op een nieuwe kaart kost eenmalig € 10,00 inschrijfkosten.

Een NS Flex Dal Voordeel op een nieuwe kaart kost € 5,00 per maand en de kaart is dan gratis! Je reist dan minimaal een maand met 40% korting buiten de spits. Die € 5,00 heb je na één retourtje Eindhoven-Utrecht al terugverdiend.

Dat die kaart gratis is heb je natuurlijk weinig aan, want je hebt hem al besteld dus.

Na een maand kan je Flex op elk gewenst moment wisselen/pauzeren. Tussen elke wisseling moet wel minimaal een maand zitten.
Ik reis met trein van Krabbendijke naar bergen opzoom van 7 uur dan pak ik de bus van Arriva tegen kwart voor 8 naar Ossendrecht. En terug meestal bus van 5. En dan de trein na Krabbendijke.

Reageer