beantwoord

Anonieme ovkaart + samenreiskorting?

• 4 maart 2019
  • 6 reacties
  • 591 Bekeken

Dag NS forum medewerkers!

Ik ging dit druilerige weekend met een groepje op stap, want ja, je moet wat. Omdat mijn vriend zijn ovkaart vergeten was, kocht hij een nieuwe op het station. Ik heb zelf 2 abonnementen, dus kon hij mooi met me meereizen ... dachten we. 🙂 Hij kocht dus in de ov automaat een anonieme kaart met samenreiskorting.
Omdat de kaarten apart verkocht werden (je moest kiezen uit anoniem OF anoniem + samenreis) gingen we er vanuit dat dit een kaart betrof die die samenreiskorting automatisch meepakte; dus dat hij in het vervolg 2 kaarten zou hebben - eentje voor reizen met mensen mét abonnement (met de automatische meereiskorting) en eentje voor reizen zonder abonnement (de gewone).

Ik heb zelf ook twee kaarten, omdat mijn abonnementen niet samen op 1 kaart konden. Dus vond die redenatie dan ook niet per se onlogisch omdat dit blijkbaar soms zo werkt.

Vol goede moed gingen wij op stap en het werd een leuk dagje uit.

Echter bij terugkomst moeten we toch concluderen dat bij hem het volledige bedrag is gerekend.

Ik vroeg me af of hij het verschil op de één of andere manier nog terug kan krijgen? Hij reisde samen met meerdere mensen met abonnementen en heeft speciaal voor die kaart gekozen omdat hij dacht dan gebruik te kunnen maken van de samenreiskorting.

En nu ik hier toch een verhaal typ... Ik vroeg me eigenlijk ook wel af wat dan het verschil is tussen de twee anonieme ov chipkaarten waar hij uit kon kiezen? Die andere biedt die functionaliteit niet? Maar waarom zou iemand daarvoor kiezen als je er (blijkbaar) ook "gewoon" mee kunt reizen? Dwz wat is de meerwaarde van die chipkaart tegenover die met samenreiskorting?

Ik hoor heel graag van jullie!

Groetjes,

Tosti123
icon

Beste antwoord door MoDe 4 maart 2019, 22:30

Samenreiskorting moet altijd voor iedere reis geactiveerd worden bij de automaat, hebben jullie dat gedaan?
Neem contact met de klantenservice via facebook, Twitter of telefonisch mogelijk kunnen/willen ze je tegemoet komen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Samenreiskorting moet altijd voor iedere reis geactiveerd worden bij de automaat, hebben jullie dat gedaan?
Neem contact met de klantenservice via facebook, Twitter of telefonisch mogelijk kunnen/willen ze je tegemoet komen.
Badge +3
Ik kan het verhaal niet zo goed volgen. Bij mijn weten is de procedure anders jij beschrijft.

Je koopt eerst een anonieme OV-chipkaart bij de automaat (als je nog geen OV-chipkaart hebt of die niet bij je hebt). Vervolgens laad je op de OV-chipkaart samenreiskorting.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Een andere (nieuwe) optie is het kopen van een e-ticket met samenreiskorting.
Reputatie 7
Badge +3
Het komt op mij ook vreemd over. Samenreiskorting kan gewoon op iedere OV-chipkaart geladen worden bij de automaat, dit moet dan per reis of voor 2 reizen gelijk geladen worden. Er is niet een speciale OV-chipkaart die al automatisch Samenreiskorting heeft.
Ja, ik vond het ook vreemd; maar heb kort over de schouder van mijn vriend meegekeken omdat ik ook verbaasd was en wat hij zei stond er wel: ov chipkaart met én zonder. Ging er vanuit dat het een nieuw product was, waarmee je dan direct samenreiskorting kon krijgen en dus pasjes kon "switchen" / niet steeds die korting hoeft te activeren.

Misschien zijn het dan dezelfde chipkaarten toch.

Toen we keken op de automaat of samenreiskorting op de kaart stond, stond dat inderdaad vemeld rechtsonder in het scherm (waar bij mij mijn abonnement staat als product).

Maar op de terugweg werd het hele bedrag eraf gehaald (heen weg geen idee overigens, terugweg liep een vriendin achter hem en die zag dat hij veel meer betaalde dan zij).

Vind het best verwarrend. Misschien staat er dan eenmalig al samenreiskorting op? Dus alleen voor de heenreis?

Zal even contact opnemen met de klantenservice, dankjulliewel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een anonieme kaart gekocht bij een automaat Misschien dat je een kaart kan kopen waarop al 1 keer Samenreiskorting is geladen.
Samenreiskorting vervalt altijd 35 minuten na uitchecken. Wanneer je dus ook terug wilt met Samenreiskorting moet je het weer voor die reis laden bij de automaat.

Wanneer je al een kaart hebt kun je wel in 1 keer 2 x Samenreiskorting laden, dan kun je het gebruiken voor zowel de heenreis als de terugreis. En wil je het dan een andere dag weer gebruiken, moet je het weer opnieuw laden bij de automaat.
Reputatie 7
Badge +3
Mogelijk stond er alleen voor de heenreis samenreiskorting op. Voor de terugreis had deze er opnieuw opgezet moeten worden, samenreiskorting geldt voor 1 reis.

Reageer