beantwoord

Anonieme ovkaart + samenreiskorting?

  • 4 maart 2019
  • 18 reacties
  • 1067 Bekeken

Dag NS forum medewerkers!

Ik ging dit druilerige weekend met een groepje op stap, want ja, je moet wat. Omdat mijn vriend zijn ovkaart vergeten was, kocht hij een nieuwe op het station. Ik heb zelf 2 abonnementen, dus kon hij mooi met me meereizen ... dachten we. 🙂 Hij kocht dus in de ov automaat een anonieme kaart met samenreiskorting.
Omdat de kaarten apart verkocht werden (je moest kiezen uit anoniem OF anoniem + samenreis) gingen we er vanuit dat dit een kaart betrof die die samenreiskorting automatisch meepakte; dus dat hij in het vervolg 2 kaarten zou hebben - eentje voor reizen met mensen mét abonnement (met de automatische meereiskorting) en eentje voor reizen zonder abonnement (de gewone).

Ik heb zelf ook twee kaarten, omdat mijn abonnementen niet samen op 1 kaart konden. Dus vond die redenatie dan ook niet per se onlogisch omdat dit blijkbaar soms zo werkt.

Vol goede moed gingen wij op stap en het werd een leuk dagje uit.

Echter bij terugkomst moeten we toch concluderen dat bij hem het volledige bedrag is gerekend.

Ik vroeg me af of hij het verschil op de één of andere manier nog terug kan krijgen? Hij reisde samen met meerdere mensen met abonnementen en heeft speciaal voor die kaart gekozen omdat hij dacht dan gebruik te kunnen maken van de samenreiskorting.

En nu ik hier toch een verhaal typ... Ik vroeg me eigenlijk ook wel af wat dan het verschil is tussen de twee anonieme ov chipkaarten waar hij uit kon kiezen? Die andere biedt die functionaliteit niet? Maar waarom zou iemand daarvoor kiezen als je er (blijkbaar) ook "gewoon" mee kunt reizen? Dwz wat is de meerwaarde van die chipkaart tegenover die met samenreiskorting?

Ik hoor heel graag van jullie!

Groetjes,

Tosti123
icon

Beste antwoord door MoDe 4 maart 2019, 22:30

Samenreiskorting moet altijd voor iedere reis geactiveerd worden bij de automaat, hebben jullie dat gedaan?
Neem contact met de klantenservice via facebook, Twitter of telefonisch mogelijk kunnen/willen ze je tegemoet komen.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Samenreiskorting moet altijd voor iedere reis geactiveerd worden bij de automaat, hebben jullie dat gedaan?
Neem contact met de klantenservice via facebook, Twitter of telefonisch mogelijk kunnen/willen ze je tegemoet komen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan het verhaal niet zo goed volgen. Bij mijn weten is de procedure anders jij beschrijft.

Je koopt eerst een anonieme OV-chipkaart bij de automaat (als je nog geen OV-chipkaart hebt of die niet bij je hebt). Vervolgens laad je op de OV-chipkaart samenreiskorting.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Een andere (nieuwe) optie is het kopen van een e-ticket met samenreiskorting.
Reputatie 7
Badge +3
Het komt op mij ook vreemd over. Samenreiskorting kan gewoon op iedere OV-chipkaart geladen worden bij de automaat, dit moet dan per reis of voor 2 reizen gelijk geladen worden. Er is niet een speciale OV-chipkaart die al automatisch Samenreiskorting heeft.
Ja, ik vond het ook vreemd; maar heb kort over de schouder van mijn vriend meegekeken omdat ik ook verbaasd was en wat hij zei stond er wel: ov chipkaart met én zonder. Ging er vanuit dat het een nieuw product was, waarmee je dan direct samenreiskorting kon krijgen en dus pasjes kon "switchen" / niet steeds die korting hoeft te activeren.

Misschien zijn het dan dezelfde chipkaarten toch.

Toen we keken op de automaat of samenreiskorting op de kaart stond, stond dat inderdaad vemeld rechtsonder in het scherm (waar bij mij mijn abonnement staat als product).

Maar op de terugweg werd het hele bedrag eraf gehaald (heen weg geen idee overigens, terugweg liep een vriendin achter hem en die zag dat hij veel meer betaalde dan zij).

Vind het best verwarrend. Misschien staat er dan eenmalig al samenreiskorting op? Dus alleen voor de heenreis?

Zal even contact opnemen met de klantenservice, dankjulliewel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een anonieme kaart gekocht bij een automaat Misschien dat je een kaart kan kopen waarop al 1 keer Samenreiskorting is geladen.
Samenreiskorting vervalt altijd 35 minuten na uitchecken. Wanneer je dus ook terug wilt met Samenreiskorting moet je het weer voor die reis laden bij de automaat.

Wanneer je al een kaart hebt kun je wel in 1 keer 2 x Samenreiskorting laden, dan kun je het gebruiken voor zowel de heenreis als de terugreis. En wil je het dan een andere dag weer gebruiken, moet je het weer opnieuw laden bij de automaat.
Reputatie 7
Badge +3
Mogelijk stond er alleen voor de heenreis samenreiskorting op. Voor de terugreis had deze er opnieuw opgezet moeten worden, samenreiskorting geldt voor 1 reis.

Als je samenreiskorting op een anonieme OV-kaart instelt is er dan ook een lager instaptarief om de poortjes te openen of blijft dat de volle mep? Volgende week wil ik met een van mijn zoons reizen die geen kaart heeft. 

Op de anonieme kaart die ik voor hem alweer een flinke tijd geleden heb aangeschaft staat dat die geldig is tot 01-08-2020. Ben ik dan kwijt wat er nog op staat? Kan ik verlengen of omwisselen met behoud van bedrag? Of krijg ik alleen het restant ergens terug [waar?], eventueel na aftrek administratiekosten die bijvoorbeeld bij diverse vliegmaatschappijen na annulering (bijna) hoger zijn dan de vluchtprijs.

PS Er staat wel een ns logo op de kaart.

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt alleen korting als u incheckt in de daluren. Het maximumtarief is dan 16,20. U kunt inchecken met een tientje. Als uw reis goedkoper is, kunt u uitchecken en wordt de reisprijs verrekend. Staat er €16,20 op uw kaart, dan kunt u altijd uitchecken.

Het is een denkfout te veronderstellen dat tien euro altijd voldoende is. U moet inchecken met voldoende saldo om de reis bij het uitchecken te kunnen betalen, met een minimum van tien euro.

 

Bedenk wel dat samenreiskorting per rit is en niet per dag. Een rit is tussen in- en uitchecken. Als u na het uitchecken binnen 35 minuten weer incheckt, loopt de korting door. Bent u later, dan moet u samenreiskorting opnieuw op de kaart zetten. Dat kost niets en mag zo vaak als u wilt.

Doorgaans is het handig om Samenreiskorting 2x te kiezen, dan bent u voor de heen- en voor de terugreis gedekt, zolang u in de daluren incheckt.

 

Bij inchecken heeft u een geldig kaartje, bij uitchecken rekent u het juiste bedrag af voor uw reis.

 

Een anonieme kaart waar samenreiskorting automatisch op staat, bestaat bij mijn weten niet. Normaal moet dat er apart opgezet worden. Kies dus ‘Samenreiskorting 2x’.

 

U bent het geld dat op de anonieme chipkaart staat, nooit kwijt. U kunt het op een loket terugkrijgen of via ov-chipkaart. Er zijn geen kosten aan verbonden. U kunt een ov-chipkaart niet verlengen.

Badge +3

Als je Samenreiskorting laadt op een ov-chipkaart zonder abonnement dan is het starttarief bij NS volgens mij ook €10 (incheck buiten de spits).

Een kaart mag €4 in de min komen dus voor een incheck bij NS is dan €6 saldo voldoende.

Natuurlijk heeft je medereiziger dan bij uitchecken na een reis die meer dan €10 kost (al dan niet met 40% korting) wel een probleem.

Dan moet de medereiziger een uitcheck missen of eerst even ergens (binnen de poortjes) wat saldo opladen. Om naar buiten te kunnen of voor de terugweg en zo.

Als er geen poortjes zijn op de bestemming dan kan je dat 12 keer doen (niet uitchecken na een lange reis) en daarna blokkeert de (anonieme of persoonlijke) kaart van je medereiziger.

Leve het ov-chipkaart systeem… :sleeping:

Misschien lees ik het weer verkeerd. Maar ik krijg de indruk dat ik wel het geld terug kan krijgen dat op een anonieme OV -chipkaart staat maar dat ik wel weer 7,50 euro moet dokken voor een nieuwe. Dus ben je elke zoveel jaar weer een extra bedrag kwijt waar niks tegenover staat. Hoe krijgen ze het verzonnen om incidentele reizigers zoveel mogelijk buiten het OV te houden?

Onze OV-chipkaart is toch afgeleid van de Octopus-kaart in Hong Kong? Daar kun je een leenkaart kopen waarvoor je omgerekend ongeveer 6 euro moet betalen als borg. Dat bedrag kan overigens nog worden gebruikt als je saldo te laag zou zijn. Lever je de kaart weer in dan krijg je saldo + borg weer volledig terug. Alleen als je er drie jaar helemaal geen gebruik van hebt gemaakt wordt er iets minder dan twee euro ingehouden. Duiddelijk een systeem om de reiziger het openbaar vervoer in te krijgen.

Je kunt overigens veel meer met die kaart. Ook in winkels en eenvoudige eetgelegenheden kun je betalen met die kaart.

Daarnaast propageren ze echt gebruik van het openbaar vervoer. Als je in de New Territories de light railway [tram] neemt naar een trein/metro station moet je eerst voor de tramrit betalen [via inchecken en uitchecken) maar dit bedrag wordt er volledig afgetrokken bij inchecken voor de metro. Omgekeerd natuurlijk ook. Wel als bij ns (tegenwoordig) geen lange pauze tussen uitchecken en inchecken maar dus wel echte service!! Overigens nog steeds lagere tarieven voor iedereen van 60+.

Op vrijdag 31 januari zou ik met mijn zoon naar Den Haag gaan. Begrepen dat je de samenreiskorting al een  dag van tevoren op de anoniemde kaart kunt zetten. Dus donderdag alvast het saldo verhoogd en samenreiskorting ingesteld. 

Omdat we vrijdag nog wat tijd hadden er alvast de samenreiskorting voor zaterdag er op gezet. Blijkbaar heb ik ergens en verkeerde knop ingedrukt want bij aankomst in Den Haag bleek het volle pond te zijn afgeschreven. Meteen naar de servicebalie. Daar konden ze zien dat er samen reiskorting op stond voor zaterdag maar konden verder niets doen. Advies naar Utrecht te bellen.

 Bij het inchecken zaterdag zag ik nu wel een melding over samenreiskorting. Dus daar een eventuele volgende keer op letten. Van tevoren saldo weer verhoogd door de onverwacht grotere ritprijs op vrijdag en de tram in Den Haag.

In Eindhoven werd nu op de anonieme kaart hetzelfde bedrag afgeschreven als bij mij. Zondag 2 februari naar de ns klantenservice in Utrecht gebeld. Alles uitgelegd. Beide kaartnummers opgegeven en intern werd wat gecheckt. Het verschil zou ik binnen 4 weken op mijn  rekening krijgen, maar vaak ging het sneller hoorde ik.

Maandag 3 februari ging ik met de trein naar Leeuwarden voor een paar dagen. Bij tereugkomst bleek het geld, het volledige verschil, al op mijn rekening te staan op 3 februari. Dus alle hulde voor ns!!!

Fijn om te lezen dat het zo snel geregeld is Kees uit Eindhoven.

@Sascha NS Ja, dat vond ik ook. Helaas heb ik nogal eens commentaar op ns, vooral vanwege die verschrikkelijke kou, veroorzaakt via de door merg en been blazende airco in de winter.

Maar als er iets positiefs is te melden doe ik dat graag.

Badge +3

Als de reis op vrijdag in de spits begon (incheck 6:35-8:55 of 16:05-18:25) dan krijg je geen samenreiskorting, ook al staat het op de kaart geladen.

Het blijft wel op de kaart staan voor een volgende incheck in de daluren op vrijdag of later (terugreis of overstap naar andere vervoerder).

@Robert B Tjee, daar vertel je ineens iets waar ik nog nooit van had gehoord. :thinking: In mijn ogen een volkomen overbodig commentaar.

Probeer je kampioen te zijn of worden qua aantal antwoorden? Verder zou ik toch proberen iets minder stellig in al je beweringen te zijn. Als ik andere vragen en reacties bekijk denk ik dat lang niet altijd alles even duidelijk is. Dit is ook lastig bij een bedrijf waar zoveel mensen werken die allemaal de soms vage regels moeten interpreteren. Juristen maken het ook vaak niet eenvoudiger met hun dieventaal.

Maar de trein kan leuk zijn als er maar niet die koude airco storm in de winter was.

Badge +3

Ik geef enkel een mogelijke oorzaak waardoor samenreiskorting op vrijdag niet ‘gepakt werd’ door het systeem.

Veel mensen lopen daar tegenaan, dus juist voor de (on)duidelijkheid stip ik het toch maar even aan.

Dat jijzelf iets allang wist kan ik niet weten en doet er ook niet toe. Het gaat om anderen die dit topic later lezen en mijn reactie was ook niet specifiek tegen jou, anders had ik er wel een @ mention in gezet.

Maar blij voor jou dat het snel opgelost was, en nu de airco/klimaatinstallatie nog.

Inderdaad is het goed andere (potentiële) reizigers op allerlei conseqwuenties te wijzen met dat samenreizen.

Ik denk dat het belangrijkste advies moet zijn: kijk bij het inchecken of er iets staat over meereiskorting. Zo niet, check weer uit en ga (opnieuw) naar een van de gele (met een beetje blauwe) dozen. Tenminste als het een ns station is. Andere vervoerders hebben soms weer andere kleuren. Lange tijd stonden er ook ns dozen op stations waar ns al jaren niet meer komt. Geen idee of er nog staan hier en daar. Probeer opnieuw de samenreiskorting voor vandaag er op te zetten en kijk of er nu wel bij de poortjes een goede kreet komt.

Reageer