beantwoord

Apple Pay

  • 29 oktober 2015
  • 19 reacties
  • 1393 Bekeken

Beste NS,

Vanaf wanneer is het mogelijk in- en uit te checken middels de gegevens van de ov-chipkaart in Apple Pay te laden?

In London zijn ze hier reeds mee bezig, en dit zou het reizen een stuk kunnen vergemakkelijken als je chipkaart bijvoorbeeld kapot is :)

Met vriendelijke groet,
Daniël
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 oktober 2015, 11:42

De dienst Apple Pay is nog maar kortstondig beschikbaar in Europa. Het klopt inderdaad dat we dit aan het onderzoeken zijn.
Bekijk origineel

19 reacties

Als je het nieuws een beetje volgde weet je dat de vervoersbedrijven hier onderzoek naar uitvoeren. Betalen via de NFC chip in je telefoon. Maar dan niet alleen via Apple Pay, de meeste mensen gebruiken een Android telefoon. Geduld dus.
De dienst Apple Pay is nog maar kortstondig beschikbaar in Europa. Het klopt inderdaad dat we dit aan het onderzoeken zijn.
Hoi - is hierover al meer nieuws te melden?
Het ligt nog steeds op de plank en de mogelijkheid dat we er iets mee gaan doen is momenteel even groot als dat we er niets mee gaan doen. We kijken ook naar andere betalingsmogelijkheden, maar ik moet ook eerlijk zijn en melden dat dit niet gerealiseerd zal worden in 2016.
Is er al wat meer bekend? Zodat bijvoorbeeld uitgerold kan worden als Apple Pay in nederland beschikbaar komt. Dit zal waarschijnlijk in 2018 zijn..
Zou toch mooi zijn als nederland vertegenwoordigd is op dit lijstje:
https://support.apple.com/en-us/HT207958
In de manier waarop het huidige OV-chipkaartsysteem werkt zitten nogal wat beperkingen voor dit soort diensten. Translink heeft recent wat pogingen gedaan met OV-chip mobiel, maar dat was niet zo'n succes en kent ook gruwelijk veel beperkingen.

Van mij mag het direct komen overigens, gebruik het in het buitenland al veel.
Badge +3
Apple Pay werkt op het moment nog niet in Nederland. Dat komt natuurlijk mede doordat nog geen bank in Nederland dit systeem ondersteunt.
https://support.apple.com/nl-nl/HT206637
Dit is helaas niet helemaal correct, er zijn al banken klaar voor de uitrol. Zoals Boon:
https://www.boonpayment.com/nl/
Apple is in de Benelux alleen nog niet met hun uitrol van apple pay begonnen.
Dat komt natuurlijk mede doordat nog geen bank in Nederland dit systeem ondersteunt.
Dat zijn de voordelen van klant zijn bij een buitenlandse bank die het wel doet 😃
Badge +3
Dit is helaas niet helemaal correct, er zijn al banken klaar voor de uitrol. Zoals Boon:
https://www.boonpayment.com/nl/
Apple is in de Benelux alleen nog niet met hun uitrol van apple pay begonnen.

In de praktijk komt dat op hetzelfde neer. Het systeem werkt (nog) niet in Nederland.
Badge +3
Ik zag wel dit voorbij komen, schijnbaar een initiatief van ING.

Het ziet er een beetje te netjes uit voor phishing want de site is beschikbaar in Nederlands en Engels en de voorwaarden zien er op zich ook netjes uit. Bij twijfel even informeren bij ING natuurlijk.
Badge +3
Ik vertrouw geen websites waar ik zeker 4 grammaticale fouten zie op de eerste pagina.

Update:
Zojuist gesproken met ING en zij kennen de website niet. Ze hebben me gevraagd om de gegevens door te sturen en ING zal zo spoedig mogelijk de website uit de lucht laten halen.
Reputatie 7
Mwa, ik weet dat NS zelf een proef doet/deed en daarbuiten niet.. dus ik vertrouw die site voor geen meter
Als TLS dit binnen afzienbare tijd in het backend krijgt geïmplementeerd mag de vlag uit en drink ik er een fles wijn op...

... Waarschijnlijk is de fles wijn eerder nodig om niet volledig door te draaien wanneer je een poging doet om de implementatie te begrijpen. Of iets sterkers.
Badge +3
ING (officiële account) zegt zojuist dit op Twitter...

Badge +3
Merkwaardig. Toen ik ING belde was men daar niet op de hoogte en werd mij verzocht het te melden bij valse-email@ing.nl
Nog merkwaardiger is dat @NS-online niet wist dat met hun wordt samengewerkt.
Badge +3
Als ze het Customer Experience Centre noemen zal de voertaal intern wel Engels zijn, en de NL vertaling door een stagiair o.i.d. (treinkaartje, trein kaartje) en "Stel je voor...." is op de Engelse pagina "Imagine..." en dat is op zich wel een gangbare reclamekreet.

En er zou eigenlijk een contact optie onderaan moeten staan, maar denk dat het een zo kleinschalige pilot is dat ze daar geen mensen voor hebben. Als GTBV al 8 weken moet duren 😃
Badge +3
Als ik dit zo lees i.c.m. die website (waar je een vertrekstation en bestemming moest invullen) gaat het alleen over reizen op een vast traject, waar de GPS locatie en snelheid bepaaalt of je in een trein zit.

Overigens is de aanmelding gesloten.
Klinkt allemaal niet erg degelijk........ https://tweakers.net/nieuws/134395/ing-en-ns-doen-proef-met-betalen-van-treinreis-via-iphone-app-die-reiziger-volgt.html

Reageer