beantwoord

Applepay

  • 6 February 2023
  • 7 reacties
  • 1119 Bekeken

Kun je i.p.v. je bankpas nu ook de Apple watch met bankpas erop, gebruiken?

icon

Beste antwoord door Robert B 6 February 2023, 18:02

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat zou als het goed is moeten werken, een mobiel waaraan je rekening is gekoppeld. Zeker als je voor die rekening ook een fysiek pasje hebt.

Heb ik, maar dan moet de conducteur zeker het fysieke pasje checken?

Badge +3

Heb ik, maar dan moet de conducteur zeker het fysieke pasje checken?

Nee hoor, die kan gewoon je telefoon (of watch) laten scannen.

Je bankpas laten scannen bij controle moet je vooral niet doen als je met een telefoon ingecheckt bent, omdat een telefoon (altijd?) een ander pasnummer koppelt aan je rekening. Dus ook niet inchecken met je telefooon en uitchecken met een pas (of andersom).

OK, dank je. Zal het proberen als ik ga treinen.

Reputatie 6
Badge +1

Heb ik, maar dan moet de conducteur zeker het fysieke pasje checken?

Nee hoor, die kan gewoon je telefoon (of watch) scannen.

Je pasje laten scannen bij controle moet je zelfs niet doen als je met een telefoon ingecheckt bent, omdat een telefoon (altijd?) een ander pasnummer koppelt aan je rekening. Dus ook niet inchecken met je telefooon en uitchecken met een pas (of andersom).

En zelfs de Apple Watch heeft een ander pasnummer dan de telefoon. Je moet dus altijd dezelfde pas/hetzelfde apparaat gebruiken bij inchecken, uitchecken en controle. Als je bijvoorbeeld incheckt met je telefoon en uitcheckt met je horloge, wordt er 2 keer € 20 afgeschreven (instaptarief met missende check-in/check-uit). 

Reputatie 7
Badge +4

Het werkt goed met de AppleWatch. Bankpas met twee klikjes activeren en klaar. Zonet nog gedaan. Morgen het overzicht maar eens bekijken. Zoals bekend wordt het niet meteen afgeschreven. In mijn geval wel handig als ik in Gouda door het station moet lopen, dan is het met twee tikjes klaar voor gebruik. De afrekening is nul. Ik heb er niks aan voor het reizen zelf met een eersteklas abonnement, maar dit ervaar ik als best handig, want ik doe dat door het station lopen best vaak. Zo heeft iedereen zijn toepassing.

Reputatie 7
Badge +3

Maar uitdrukkelijk niet inchecken met de AppleWatch en uitchecken met de iPhone. Of omgekeerd.

Ook in Londen geeft dat allerlei problemen. De techniek werkt zo dat ieder apparaat een eigen nummer heeft waarmee in- en uitchecks geregistreerd worden. 
Hier een aardig topic over het gebruik van AppleWatch en iPhone in Londen: 
https://www.reddit.com/r/AppleWatch/comments/ajb0eb/london_apple_watch_owners_who_use_contactless/

Bij een gewone betaling levert dit uiteraard nooit problemen op. Bij OV is het ingewikkelder omdat voor de correcte uitvoering van de betaling 2 of meer contactmomenten nodig zijn.

Reageer