beantwoord

Automatisch opladen met 10 euro genoeg voor reizen NS?

  • 27 June 2014
  • 12 reacties
  • 20520 Bekeken

De meningen daarover lopen uiteen zie ik als er naar Google.
Ik heb een persoonlijke OV chipkaart waarop automatisch opladen van 10 euro per keer ingesteld is. Deze kaart heb ik van de week geactiveerd voor reizen op saldo bij NS, is die 10 euro genoeg daarvoor? Wordt er gewoon 2 x 10 euro afgeschreven als dat nodig is?

Het is zo geregeld om het op 20 euro te zetten, maar omdat ik wel eens met de bus maar zelden met de trein reis vind ik het zonde om veel geld op de kaart te hebben staan, hetgeen theoretisch kan gebeuren als je saldo b.v. 19 euro is en je voor 3 euro reist, na het automatisch opwaarderen (van 20 euro) en terugstorten van de borg heb je dan ineens 36 euro op je kaart staan, of zie ik dat verkeerd?
icon

Beste antwoord door Inge NS 28 June 2014, 11:16

Bekijk origineel

12 reacties

Wordt er gewoon 2 x 10 euro afgeschreven als dat nodig is?

Dat zou als het goed is zo moeten werken

(...) hetgeen theoretisch kan gebeuren als je saldo b.v. 19 euro is en je voor 3 euro reist, na het automatisch opwaarderen (van 20 euro) en terugstorten van de borg heb je dan ineens 36 euro op je kaart staan, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je goed.

Het kan zelfs gebeuren dat je saldo 19 euro is en dat je de OV-chipkaart gebruikt om door een station heen te mogen lopen waarvan de tunnel binnen het OV-chipkaartgebied ligt. Je betaalt dan per saldo niets voor passeren, maar omdat er wel eerst 20 euro borg wordt afgeschreven, heb je daarna 39 euro op de kaart staan.
Als je geen NS abonnement op je OV-chipkaart hebt staan, dan is het instaptarief €20.(bij abonnement houders €10).
Omdat je €4 negatief mag staan, moet er dus om met de trein te kunnen reizen minimaal €16 op je OV-chipkaart staan.
Er is natuurlijk niets op tegen om het automatisch opwaardeer bedrag op €10 te laten staan.
Die incidentele keer dat je met de trein gaat reizen, zou je het saldo bij de automaat handmatig kunnen aanvullen tot (net boven) €16.
Op die manier houd je het saldo (voor de bus) binnen de perken en pas je het voor een treinreis zelf even aan.
Op de kaartautomaat kun je opvragen wat je reis kost, zodat je het handmatig op te laden daarop kunt afstemmen.

Er is natuurlijk niets op tegen om het automatisch opwaardeer bedrag op €10 te laten staan.
Die incidentele keer dat je met de trein gaat reizen, zou je het saldo bij de automaat handmatig kunnen aanvullen tot (net boven) €16.


Als je automatisch opwaarderen op 10 euro hebt staan, gebeurt dat zodra het kaartsaldo op enig moment onder de 5 euro positief komt. Als je handmatig net boven de 16 euro aan saldo op de kaart hebt gezet en het geldende borgbedrag is 20 euro, dan zal bij het inchecken je saldo onder de 5 euro komen en wordt er meteen alsnog 10 euro automatisch opgeladen.

Je kunt niet negatief staan als automatisch opladen actief is.
Als je geen NS abonnement op je OV-chipkaart hebt staan, dan is het instaptarief €20.(bij abonnement houders €10).
Omdat je €4 negatief mag staan, moet er dus om met de trein te kunnen reizen minimaal €16 op je OV-chipkaart staan.
Er is natuurlijk niets op tegen om het automatisch opwaardeer bedrag op €10 te laten staan.
Die incidentele keer dat je met de trein gaat reizen, zou je het saldo bij de automaat handmatig kunnen aanvullen tot (net boven) €16.
Op die manier houd je het saldo (voor de bus) binnen de perken en pas je het voor een treinreis zelf even aan.
Op de kaartautomaat kun je opvragen wat je reis kost, zodat je het handmatig op te laden daarop kunt afstemmen.


Dan zou ik daarover ook al na moeten denken als ik zoals hierboven als voorbeeld genoemd wordt alleen door een station heenloop of iemand wegbreng.
Ik denk dat het het makkelijkst is om het bedrag gewoon op 10 euro te laten staan, als ik maar zeker weet dat wanneer er meer dan 10 euro opladen nodig is het gewoon twee keer gebeurt.

Het blijft natuurlijk lucratief voor de vervoerders, er staat een mooi bedrag uit op al die kaarten, je krijgt er geen rente over en als je het terug wil moet je 2,50 administratiekosten betalen. Vergeten uit te checken levert ook miljoenen op. 🙂
Het blijft natuurlijk lucratief voor de vervoerders, er staat een mooi bedrag uit op al die kaarten, je krijgt er geen rente over en als je het terug wil moet je 2,50 administratiekosten betalen. Vergeten uit te checken levert ook miljoenen op. :)
Laat je dat tientje op een spaarrekening staan (geen gewone bankrekening) dan krijg je op jaarbasis 1%, hooguit 2% rente.
Bij 2% levert dat dus 20 cent rente per jaar op over geld waar je dan ook een jaar lang niet over kunt beschikken.

Dan kun je die €10 net zo goed op de OVC hebben staan, zodat je gemakkelijk met de bus mee kunt.

@Hertog, ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat er een bedrag op die kaart staat, het is ook een stuk gemak dat je alleen maar je kaart ergens tegenaan hoeft te houden zonder er verder bij na te hoeven denken of hij wel (voldoende) opgeladen is.
Maar 40 euro omdat je per 20 oplaad vind ik overdreven, als dat een tientje minder kan door per 10 op te laden vind ik dat prima. Niet om de rente of omdat we daardoor minder zouden kunnen eten, maar gewoon om het pincipe.

Overigens, die 2% rente tikt bij NS natuurlijk wel aan met al die miljoenen die op die kaarten staan, restjes waarvoor mensen niet de moeite nemen terug te vragen bij een verlopen of ongebruikte kaart (onder de 5 euro krijg je het niet eens terug).
Maar goed, even terug naar mijn vraag, kan iemand bevestigen dat 10 euro opladen voldoende is om niet voor een gesloten blijvend poortje te staan? Pe_Pe doet dat helaas met "als het goed is"

Laat ik mezelf even verduidelijken: Ik had voorheen zelf mijn oplaadbedrag op 10 euro staan en als het nodig was werd er inderdaad twee keer achter elkaar 10 euro automatisch opgeladen. Ik vermoed dat dat nog steeds zo is en dat dat werkt voor alle OV-chipkaarten, onafhankelijk van wat voor producten er verder wel of niet op staan, maar dat kun je het beste zelf uitproberen op een moment dat je genoeg tijd hebt om eventueel alsnog handmatig saldo bij te laden.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien moet je bij een poging tot inchecken na weigering de kaart nog eens ervoor houden. Dat bij de weigering wel € 10 wordt opgeladen, en dat het dan de 2e keer dus wel lukt. Je kan het toch gewoon proberen? Als het toch niet lukt kan je zoals Pe_Pe zegt een keer gewoon opladen bij de automaat.
Welkom op het forum Grumpy!

Als je geen NS-abonnement op je OV-chipkaart hebt staan, heb je inderdaad €20,- aan saldo nodig om te kunnen inchecken. Aangezien automatisch opladen een product van de klantenservice van OV-chipkaart is, kan ik helaas niet met zekerheid je vraag beantwoorden. Ik wil je daarom aanraden om contact met hen op te nemen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar past je vraag het beste thuis.
Bedankt Inge, ik heb de vraag daar via het contactformulier gesteld.
Als ik antwoord heb zet ik het hier neer.
Daarnet (ja., op zondag) een duidelijk antwoord:

Geachte heer ........,
Op 28-06-2014 heeft u ons een e-mail gestuurd. Ik vind het vervelend voor u dat er enige onduidelijkheden zijn omtrent Automatisch opladen.
Met Automatisch opladen heeft u altijd voldoende saldo. Indien nodig zal Automatisch opladen inderdaad tweemaal achter elkaar plaatsvinden.
Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 p.g.).

Met vriendelijke groet,
Dxxxxxxxxxxx
Klantenservice OV-chipkaart

Voor mij is het klaar, ik hoop dat anderen na mij er ook iets aan hebben.
Daarnet (ja., op zondag) een duidelijk antwoord:


De Klantenservice van ov-chipkaaart.nl is nou eenmaal 7 dagen per week bereikbaar (op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur].

Misschien een ideetje voor NS om haar Klantenservice ook standaard op zon- een feestdagen te openen?

Reageer