automatisch pinafschrijving

  • 15 February 2023
  • 6 reacties
  • 109 Bekeken

Deze week al meerdere keren per ongelijk met mijn pin ingecheckt. Als ik met de DB app mijn code wil scannen moet ik eerst mijn toestel in vliegtuig modes zetten volgens de conducteur maar dit werkt ook niet. Hij pakt iedere keer mijn mobiele betaalkaart. Wat een vreselijke functie. Verzin ff wat normaals in plaats van zo hip te willen zijn. Dit werkt niet. 


6 reacties

Gewoon met de plastic bankpas reizen?

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon met de plastic bankpas reizen?

TS wil juist met een e-ticket reizen. Het is gewoon niet handig dat als je die vanaf je telefoon wil scannen, automatisch de NFC wordt gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +2

TS gebruikt daarnaast de DB app en reist dus blijkbaar over de grens. Daarop is de suggestie van @Tamzin om met de bankpas in te checken dus helemaal niet van toepassing.

Reputatie 7
Badge

Ik vind dit eerlijk gezegd niet de fout van de poortjes. Die accepteren simpelweg zowel een ticket als een bankpas. Het is uw telefoon die voor beide kan spelen u daar geen keuze in biedt. M.i. is dit dus een probleem voor de leverancier van (het besturingssysteem van) uw telefoon (waarschijnlijk Apple of Google) of de app (die een mogelijk conflicterende functie niet blokkeert) (DB).

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dit eerlijk gezegd niet de fout van de poortjes. Die accepteren simpelweg zowel een ticket als een bankpas.

Het is een ontwerpfout van de poortjes. Daar moet je immers een chipkaart/bankpas/NFC-apparaat op dezelfde plaats aanbieden als een barcode.

Het blokkeren van de NFC-functie is een workaround, geen oplossing. Bovendien kun je niet van elke appontwikkelaar verwachten dat die speciaal voor de Nederlandse poortjes NFC gaat blokkeren.

Reputatie 7
Badge

Ik vind dit eerlijk gezegd niet de fout van de poortjes. Die accepteren simpelweg zowel een ticket als een bankpas.

Het is een ontwerpfout van de poortjes. Daar moet je immers een chipkaart/bankpas/NFC-apparaat op dezelfde plaats aanbieden als een barcode.

Het blokkeren van de NFC-functie is een workaround, geen oplossing.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Dat een systeem meerdere middelen accepteert, vind ik niet vreemd en als een systeem (telefoon) meerdere middelen aan kan bieden, wil ik daar als gebruiker keuze in hebben. Met een wallet met meerdere passen kan ik toch ook kiezen welke ik wanneer gebruik? En gewoon in die app en niet op het pinapparaat dat ze allemaal prima vindt.

Bovendien kun je niet van elke appontwikkelaar verwachten dat die speciaal voor de Nederlandse poortjes NFC gaat blokkeren.

Mee eens, je zou dan een functie van het OS verwachten om iets als authenticatiemiddel aan te bieden ofzo. Dan kan het OS andere middelen dan even onderdrukken en wellicht in één moeite door ook nog even slim omgaan met de beveiliging in die situatie.

Reageer