beantwoord

behoud rechten bij heraanvraag persoonlijke OV chipkaart i.v.m. aanleveren nieuwe pasfoto

• 11 september 2015
  • 14 reacties
  • 373 Bekeken

Ik reeg van de NS de vraag of ze mijn pasfoto van mijn huidige chipkaart mogen hergebruiken voor mijn nieuwe kaart. Ik zou een nieuwe pasfoto willen gebruiken. Dit betekent een nieuwe kaart aanvragen. Ik heb nu een kaart met nog het recht om in de namiddag nog ' in de spit' te mogen reizen. Mijn vraag is of ik alle rechten die ik nu heb voor mijn huidige kaart behoudt bij de heraanvraag van mijn kaart?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 11 september 2015, 13:04

Als je naar https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ovchipkaart/zelf-regelen/zelf-regelen.htm gaat (nadat je bent ingelogd), kun je kiezen voor 'mijn kaart is (bijna) verlopen'. Als het goed is, zou dit mogelijk moeten zijn (tenzij je kaart natuurlijk voorlopig niet verlopen is).

Hanny, zou je dat eens willen proberen? Dit kun je doen vanaf 6 weken voordat je kaart verloopt! Ik weet eerlijk gezegd niet zeker hoe het zit met de pasfoto in dit proces, vandaar dat ik je vraag deze test te doen. Heb je hulp nodig of lukt het niet, dan ga ik je alsnog helpen uiteraard.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Nee dat gaat niet lukken, u kunt namelijk uit 2 mogelijkheden kiezen.

- een nieuwe kaart aanvragen met een nieuwe foto bij TLS maar daar kan/wil NS geen abonnement op overzetten. Wel een evt nieuw abonnement kan er op geladen worden maar dan heeft u geen recht meer op korting in de spits want VDU wordt niet meer geleverd.

- u kunt een vervangende kaart aanvragen met dezelfde rechten, echter daar gebruikt TLS uw oude pasfoto voor en u kunt geen nieuwe foto uploaden tenzij TLS u een brief stuurt t.z.t. als de kaart verloopt en ze geen pasfoto meer hebben.

Hopelijk gaat de NS dit volgend jaar oplossen, iets wat ze min of meer hebben geopperd.
Het is jammer dat ze dat niet sneller oplossen. Dan ga ik maar door met een enigszins gedateerde pasfoto.
Hoi Hanny, en welkom!

Je kunt aangeven dat je niet akkoord gaat met het verzoek van NS. Wij zullen je pasfoto dan niet bewaren. Je kunt dan zelf een OV-chipkaart aanschaffen (een duplicaat van de kaart die je nu hebt, dus geen volledig nieuwe kaart), mét nieuwe pasfoto. Dit betekent wel dat je zelf het bedrag van € 7.50 dient te betalen. Het abonnement dat op jouw kaart staat (ik neem aan Voordeelurenabonnement?) blijft gewoon op je kaart staan. Dat raak je niet kwijt!
Klopt dat wel wat je zegt, want hier zegt je collega dat het 11,00 kost omdat je een duplicaat aanvraagt zonder dat de kaart verloopt.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/nieuwe-foto-uploaden-9078

De kaart verloopt pas in augustus 2015. 6-7 weken voordat je kaart verloopt ontvang je de nieuwe OV-chipkaart met je Dal Vrij abonnement of je ontvangt bericht van klantenservice OV-chipkaart dat de kaart verloopt en dan dien je zelf een nieuwe kaart aan te vragen. Wil je nu al een nieuwe kaart, dan kan je een duplicaat aanvragen (€ 11,00). Het is niet mogelijk om een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen voor € 7,50. Dan krijg je een lege OV-chipkaart zonder NS abonnement. We kunnen namelijk je NS abonnement niet op een lege nieuwe OV-chipkaart plaatsen. Wil je weten hoe je een nieuwe kaart aan kunt vragen, zie hier

- Is de kaart defect en vraag je een nieuwe kaart aan? Dan betaal je € 11.
- Moet de kaart vernieuwd worden en vraag je een nieuwe kaart aan? Vanaf zes weken voordat de persoonlijke kaart verloopt, kun je via deze www.ov-chipkaart.nl een nieuwe persoonlijke kaart aanvragen. Dan betaal je € 7.50.
Ja dus ?

Als de kaart vernieuwd moet worden moet TS wachten of op een nieuwe kaart of op een brief van TLS, anders is hij 7,50 voor niets kwijt. Een nieuwe kaart krijgt hij nog vergoed ook.

TS wil echter een duplicaat aanvragen en of hij nou defect is of niet doet niet terzake die kost 11 euro i.t.t. wat jij eerder beweert.
Als je naar https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ovchipkaart/zelf-regelen/zelf-regelen.htm gaat (nadat je bent ingelogd), kun je kiezen voor 'mijn kaart is (bijna) verlopen'. Als het goed is, zou dit mogelijk moeten zijn (tenzij je kaart natuurlijk voorlopig niet verlopen is).

Hanny, zou je dat eens willen proberen? Dit kun je doen vanaf 6 weken voordat je kaart verloopt! Ik weet eerlijk gezegd niet zeker hoe het zit met de pasfoto in dit proces, vandaar dat ik je vraag deze test te doen. Heb je hulp nodig of lukt het niet, dan ga ik je alsnog helpen uiteraard.
Mijn kaart verloopt pas in februari, maar ik stelde mijn vraag omdat ik een brief kreeg van de NS met de vraag of zij mijn huidige pasfoto mogen blijven gebruiken en zij willen antwoord voor 1 oktober a.s. Vandaar mijn vraag.
Maar, ik speel op safe en gebruik mijn enigszins gedateerde pasfoto en over vijf jaar zien we wel weer verder.

Iedereen bedankt voor de tijd, maar een echt antwoord heb ik naar mijn mening niet gekregen.
In elk geval betaal je als je zelf nu actie onderneemt 11 euro voor een duplicaat en als je wacht tot januari op de brief van TLS dan zou je een nieuwe kaart moeten kunnen aanvragen met een nieuwe pasfoto (en hetzelfde abonnement) als je nu toestemming weigert om je oude pasfoto te laten bewaren (want NS gaat die verwijderen dus die wordt niet hergebruikt lijkt me)

In dat laatste geval moet u zelf 7.50 betalen maar die kan u na betaling wel terugkrijgen van NS.

Hopelijk is het duidelijker nu.
Hanny, ik wil je in dit geval volgend voorstel doen:

- Weiger de toestemming vanuit NS
- Ga vijf weken voor het verlopen van de kaart naar www.ov-chipkaart, waar je inlogt (of registreert) en je kaart koppelt. Via naar https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ovchipkaart/zelf-regelen/zelf-regelen.htm vraag je dan de kaartvernieuwing aan. Kijk even of je de optie voor de pasfoto krijgt. Als alles lukt, betaal je de kosten voor de nieuwe kaart. Dit wordt door NS niet vergoed, ondanks de uitspraak van Macca. Aangezien het hier gaat om het uitproberen van een scenario, zal ik jou die kosten echter wel vergoeden.

Mocht je ergens tegenaan lopen, mail mij dan via forum@ns.nl.

Indien je dit teveel gedoe vindt (en dat kan ik me voorstellen), dan kun je inderdaad verder gaan met de oude pasfoto, óf je weigert en bestelt een duplicaat voor 11 euro, zoals Macca noemt.
Opnieuw bedankt voor de reactie, maar ik ga voor de oude foto.
Prima, Hanny!
Dus ik begrijp dat de nieuwe kaart niet meer wordt vergoed door NS voor huidige abonnementhouders ?

M.a.w. hij is niet gratis meer voor alle abonnementhouders, maar abonnementhouders moeten betalen voor vervanging ?

Klopt dit ?
Dit is een ander scenario, Macca.