Belangrijk: OV-chipkaartwijziging



Toon eerste bericht

84 reacties

@Tochjo, hierbij de terugkoppeling:

Wanneer wij in een formeel reisadvies verwijzen naar een andere vervoerder, dan ligt hier altijd een afspraak over de vergoeding aan ten grondslag. Deze afspraak bepaalt of de reiziger bij NS of bij de andere vervoerder moet in- en uitchecken. Meestal koopt NS het vervoer in, en moeten reizigers dus bij NS ingecheckt blijven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het gebruik van de metro tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Dit wordt dan ook vermeld. Soms is er echter alleen een afspraak dat de andere vervoerder zijn capaciteit verhoogt, bijvoorbeeld door de inzet van bussen of door een langere trein. In die gevallen moet de reiziger bij de andere vervoerder inchecken. Mijn eerdere bericht over het niet bestaan van afspraken heb ik dan ook aangepast. Excuses voor deze verwarring.

Wanneer jij als reiziger als gevolg van een calamiteit buiten jouw schuld om extra kosten hebt gemaakt, dan is NS coulant ten aanzien van het vergoeden van deze kosten.
@Tochjo, ik heb een reminder verstuurd om antwoord te krijgen op jouw vraag van 6 oktober.
Reputatie 6
Badge +2
Als je saldo te laag is kom je niet door de poortjes. bijdragevandennis 201609
Als je wil voorkomen dat je 35 minuten buiten bent kan je naar hartelust heen en weer lopen, als je 35 minuten buiten wil blijven om een nieuwe reis te beginnen moet je niet tussendoor nog even naar binnen gaan. bijdragevandennis 201609

Okay, goede tip. Waarvoor dank.
Maar, niet echt een antwoord op mijn vraag of je nu ook daadwerkelijk bent buitengesloten, is het wel?

Ik kom er te zijner tijd zelf wel achter.

Dennis, veel succes jongen.
Reputatie 6
Badge +2
Als je wil voorkomen dat je 35 minuten buiten bent kan je naar hartelust heen en weer lopen, als je 35 minuten buiten wil blijven om een nieuwe reis te beginnen moet je niet tussendoor nog even naar binnen gaan. bijdragevandennis 201609
Ik persoonlijk heb weinig vertrouwen vwb het centjes-aspect. Geen openbaarheid plus eerdere kwesties waar NS het prima vindt om geld te verdienen waar het niet hoort (onrechtmatig geld van vergeten uit te checken of 'veiligheid'- en 'service'-kostenbesparende maatregelen).
Maar goed, de centen zelf, daar heb ik een keus in.
Niet -en ik hoor of lees er weinig over- nogmaals niet waar het gaat om bewegingsvrijheid.

Dus, om wat voor reden dan ook, ik log in.. teller begint uw/mijn 35 minuten?
Ga ik/u uitloggen, op een bepaald moment, wanneer kan ik/u dan weer inloggen?

Met de dichte poortjes ben ik dan los van omstandigheden of pers.keuzes gebonden aan gestelde termijn? Of ik nu terug wil (ik bedoel: heen en weer) omdat mijn sleutels zijn gevallen bijv./of wat dan ook?

Ik ben heel nieuwsgierig. En het idee wat ik heb over de (veronderstelde) vrijheidsberovende verandering stoort me op voorhand al.


Ik heb vandaag na de eerste melding hierover die ik meekreeg via het nieuws nog wat meer gelezen.
Het blijft mij onduidelijk waarom dit een goede ontwikkeling is.
Het tarief bevriezen met een tijdslot is me nu ook meer duidelijk.
Vraag blijft:
Ik kan, bij stations met gesloten poortjes, na inloggen gewoon uit- en opnieuw inloggen om bijv. gevallen sleutels op te rapen.. en nadat ik bijv. zie dat de trein vijf minuten vertraging oploopt opnieuw uit- en inloggen om nog even een krant of koffie te halen?
Kort, dus geen dichte poortjes waarbij je even (35min?) niet kan inloggen?
Reputatie 3
Ja dat wordt als een truc beschouwd blijkbaar.

Ik ben zelf van mening dat er meer mensen op achteruit gaan dan andersom en vraag me nog een keer af hoe NS aan die 20.000 reizigers komt die er wel voordeel bij hebben.
Reputatie 6
Badge
En als je toch incheckt buiten de spits en een overstap doet tijdens de spits? Dan ga je er dus lekker wel op achteruit?
Reputatie 3
@pe_pe
Waar staat dat er nooit iemand op achteruit zou mogen gaan vergeleken met voor het OV-chipkaarttijdperk?


Dat heeft de politiek beloofd

http://www.volkskrant.nl/opinie/niemand-mag-er-op-achteruitgaan~a2451000/

Huizinga heeft de Kamer al een paar maal bezworen dat de reiziger er niet op achteruit mag gaan door de nieuwe kaart. En ook beloofde zij dat de extra kosten door alle vertraging en veiligheidsproblemen niet op de reizigers worden afgewenteld
Ik persoonlijk heb weinig vertrouwen vwb het centjes-aspect. Geen openbaarheid plus eerdere kwesties waar NS het prima vindt om geld te verdienen waar het niet hoort (onrechtmatig geld van vergeten uit te checken of 'veiligheid'- en 'service'-kostenbesparende maatregelen).
Maar goed, de centen zelf, daar heb ik een keus in.
Niet -en ik hoor of lees er weinig over- nogmaals niet waar het gaat om bewegingsvrijheid.

Dus, om wat voor reden dan ook, ik log in.. teller begint uw/mijn 35 minuten?
Ga ik/u uitloggen, op een bepaald moment, wanneer kan ik/u dan weer inloggen?

Met de dichte poortjes ben ik dan los van omstandigheden of pers.keuzes gebonden aan gestelde termijn? Of ik nu terug wil (ik bedoel: heen en weer) omdat mijn sleutels zijn gevallen bijv./of wat dan ook?

Ik ben heel nieuwsgierig. En het idee wat ik heb over de (veronderstelde) vrijheidsberovende verandering stoort me op voorhand al.
@pe_pe
Waar staat dat er nooit iemand op achteruit zou mogen gaan vergeleken met voor het OV-chipkaarttijdperk?
@Alex1
Dat is heel lang zo. Ik moet regelmatig van Den Bosch naar Rosmalen om tegenover het station even papieren af te geven en dan ga ik altijd binnen 35 minuten terug.
Volgens mij is de onduidelijkheid over de poortjes juist ontstaan door dit topic en de Q&A op ns.nl met dezelfde inhoud


Betekent deze aanpassing nog iets voor het gebruik van de poortjes?
Omdat reizigers nu een financieel nadeel kunnen ondervinden als ze tussentijds uit- en weer inchecken zetten we nu bij ontregelingen van de treindienst (wanneer reizigers een deel van hun reis met de bus moeten) één of enkele poortjes open. De reiziger kan dan met de bus doorreizen zonder te moeten uit- en inchecken. In de nieuwe situatie is er geen tariefeffect meer. Poortjes zullen dan niet meer om die reden tijdelijk opengezet worden.



Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat wij gemaakte afspraken rondom poortinstellingen bij calamiteiten en geplande buitendienststellingen niet wijzigen door de komst van “rit naar reis”.


Het kan niet zo zijn dat beide waar zijn, dus misschien is het handig dat de NS deze blijkbaar foutieve informatie dat er wel iets wijzigt met de poortjes omdat nu van rit naar reis van toepassing is van de website haalt.

Verder vind ik het redelijk zwakte bod dat er geen algemeen beleid is qua poortjes. Voor reizigers is het heel onhandig dat er bij iedere werkzaamheden je weer opnieuw moet gaan uitzoeken hoe het geregeld is. Daarnaast blijkt de informatie over hoe het geregeld zou moeten zijn en wat er daadwerkelijk geregeld is vaak niet overeen te komen. Als er geen duidelijk beleid is wat de juiste werkwijze is dan kan je dit volgens mij ook nooit goed neer zetten.
Goede aanvullende vraag, ga ik voor je checken.
Badge +3
Soms geeft NS bij calamiteiten het reisadvies met een andere vervoerder te reizen. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties, want de capaciteit is vaak niet aanwezig. We hebben geen afspraak gemaakt met de andere vervoerders over het in- en uitchecken.
Begrijp ik goed dat reizigers in zo'n situatie zelf moeten zorgen dat ze een geldig vervoerbewijs hebben bij de andere vervoerder (dus wel in- en uitchecken) en later de gemaakte kosten bij NS kunnen terugvragen? Ik denk hierbij natuurlijk aan iemand die al betaald heeft voor de reis bij NS, bijvoorbeeld met een abonnement of een e-ticket, maar een vervoerbewijs heeft dat niet geldig is in bus, tram of metro.
Nog even een bundeling van vragen/antwoorden:

Er zit verschil tussen geplande situaties (werkzaamheden), en ongeplande (calamiteiten):

1. Geplande situaties (werkzaamheden): je moet altijd betalen voor het vervangend vervoer. Bij vervangede NS-bussen worden zoveel mogelijk paaltjes bij de halte neergezet. Soms vormt een lijndienst het alternatief, zoals de R-Net bus van Connexxion, of de metro van GVB. Als dit expliciet het reisadvies is (bijvoorbeeld het weekend van 1 en 2 oktober) geldt het NS tarief. Daarom worden er NS paaltjes bij de haltes geplaatst.

2. Ongeplande situaties (calamiteiten): als NS bussen inzet hoef je niet te betalen. Dit omdat:
  • Bij calamiteiten is NS niet in staat tijdig paaltjes neer te zetten, waardoor het lastig wordt om in- en uit te checken
  • De vertraging is vaak zodanig dat vanuit het recht op GTbV betaling zinloos is.

Soms geeft NS bij calamiteiten het reisadvies met een andere vervoerder te reizen. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties, want de capaciteit is vaak niet aanwezig. We hebben geen afspraak gemaakt met de andere vervoerders over het in- en uitchecken.

Of poortjes wel of niet open worden gezet wordt per situatie bepaald. Wanneer er bijvoorbeeld een grote stroom reizigers van en/of naar de bus moet en de poortcapaciteit is hierop niet berekend, dan kan besloten worden poortjes open te zetten.

Wat betreft de vervoerder overstijgende werking: de werking bij vervoerder overstijgend reizen wordt bepaald door de afspraken die hierover gemaakt zijn tussen overheden en vervoerders. Vooralsnog staan deze afspraken niet ter discussie.

Ik snap dat iedereen graag een algemeen beleid wil. Wat algemeen is, is hierboven beschreven. Alles daarbuiten is situatieafhankelijk. Per situatie kijken we hoe we de reis met zo min mogelijk drempels kunnen organiseren. We proberen onze communicatie hierover zo goed mogelijk in te richten. Gaat er toch iets mis, dan kun je altijd bij onze collega’s op het spoor en bij onze Klantenservice terecht (en dus ook dit forum).

Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat wij gemaakte afspraken rondom poortinstellingen bij calamiteiten en geplande buitendienststellingen niet wijzigen door de komst van “rit naar reis”.
Reputatie 7
Badge +3
Er klopte sowieso al niks van, ook niet met de oude regels. Deze zomer is Utrecht Zuilen drie maanden buiten gebruik geweest en moest je met de stadsbus. In de bus hoefde je niet in te checken, er stond geen mobiele NS-incheckpaal bij de bushalte en het treinstation zelf is bijna een kilometer verder. Het was dus in die zin wel een goedkope zomer 🙂
Ik snap dat het erg vervelend is als er tegenstrijdige informatie wordt gegeven. Het is inderdaad een belangrijke wijziging en ik ben het met jullie eens dat er veel verwarring is over dit onderwerp. Ik ben druk in overleg met de afdeling die hierover gaat en hoop dat ik jullie snel een eenduidig antwoord kan geven.
Badge +3
In principe worden er nu zowel bij geplande als ongeplande afwijkingen geen poortjes opengezet.
Daaruit concludeer ik dat ook voor gepland treinvervangend vervoer niet meer ingecheckt hoeft te worden en dat het daarmee gratis is. In een mail van NS die ik gisteren ontving, met een aankondiging van spoorwerkzaamheden rondom Utrecht Centraal, staat echter:

Geldig vervoerbewijs
Als u gebruikmaakt van een NS-bus, dan heeft u een geldig vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook als uw reis start met een NS-bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit bij NS.

Ik wil best geloven dat men vergeten is de tekst in zulke mails bij te werken, maar ik zou toch graag zien dat met iets meer zorgvuldigheid gewerkt wordt als het gaat om de communicatie over dit soort belangrijke wijzigingen. Is de kennis bij de klantenservice wel actueel als het ruim een maand moet duren voordat mijn (toch niet bijster ingewikkelde) vraag hierover beantwoord kan worden door een moderator? Hoe worden andere medewerkers van NS over zulke wijzigingen geïnformeerd? Waarom is de informatie over niet langer inchecken bij treinvervangend vervoer alleen op dit forum te vinden?
Ik ben ook volop bezig met het andere topic en zal ook hierin mijn best gaan doen. Ik kom er z.s.m. op terug.

Ik wens je veel succes, maar verwacht er eerlijk gezegd niets van. Locov had jullie al officieel geadviseerd de reizigers goed te informeren over 'van rit naar reis' en sinds die adviesaanvraag een paar maanden geleden openbaar wed hebben wij als forumgebruikers jullie er ook regelmatig over aan de kop gezeurd. Toch zijn er bijna geen reizigers actief geïnformeerd. Kennelijk is er binnen NS erg veel weerstand tegen het behoorlijk informeren van reizigers.
Dat kan voor verwarring zorgen. Ik ben ook volop bezig met het andere topic en zal ook hierin mijn best gaan doen. Ik kom er z.s.m. op terug.
Reputatie 3
Dat is fijn want medewerkers die er staan om informatie te geven weten het ook niet.

https://forum.ns.nl/werkzaamheden-evenementen-54/inchecken-geplande-werkzaamheden-27423

E.e.a. komt nogal sullig over.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ga nog even voor je navragen of hier al meer informatie over is. Zodra ik meer weet laat ik dit weten.
Het eerste bericht wordt gemeld dat bij "ontregelingen van de treindienst" en "een calamiteit" er niet langer een poortje wordt opengezet, maar dat reizigers bij het betreden of verlaten van het station moeten in- dan wel uitchecken en het treinvervangend vervoer gratis is. Ik neem aan dat geplande werkzaamheden hier ook toe behoren en dat er dus nimmer meer een poortje geopend wordt.
In principe worden er nu zowel bij geplande als ongeplande afwijkingen geen poortjes opengezet. Desalniettemin kunnen er andere redenen zijn waarvoor er wordt beslist om toch een poortje open te laten.


Dat geldt dus inmiddels al ruim 3 weken, maar er is tot nu toe bijna geen reiziger die dat weet. (En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat ook voor HC's en NS-baliemedewerkers geldt. Zoals hierboven blijkt zijn ook de borden en briefjes verkeerd.)

Wanneer gaan jullie dit bekend maken? Nu kan het dus gebeuren dat nietsvermoedende reizigers bij een station zonder poortjes of een waar een poortje openstaat ingecheckt de bus in stappen (zoals tot voor kort verplicht) en bij het station waar ze de bus weer uitstappen op een gesloten poortje stuiten.

En alvast in reactie op het standaaardantwoord: Voorkomen is beter dan genezen. Bovendien: Wat is het nut van regeltjes ("Je moet zus en zo in- en uitchecken.") als die regeltjes niet bekend zijn?
Reputatie 6
Badge +2
In het eerste bericht wordt gemeld dat bij "ontregelingen van de treindienst" en "een calamiteit" er niet langer een poortje wordt opengezet, maar dat reizigers bij het betreden of verlaten van het station moeten in- dan wel uitchecken en het treinvervangend vervoer gratis is. Ik neem aan dat geplande werkzaamheden hier ook toe behoren en dat er dus nimmer meer een poortje geopend wordt?
In principe worden er nu zowel bij geplande als ongeplande afwijkingen geen poortjes opengezet.

Al het treinvervangend vervoer is dus gratis? bijdragevandennis 201609

Reageer