Belangrijk: OV-chipkaartwijziging | NS Community

Belangrijk: OV-chipkaartwijziging



Toon eerste bericht

84 reacties

Ik heb nog geen reactie ontvangen Pe_pe. Het blijft mijn aandacht houden, maar nog even afwachten.

EDIT: Ik heb een gedeeltelijke terugkoppeling ontvangen.

Het eerste bericht wordt gemeld dat bij "ontregelingen van de treindienst" en "een calamiteit" er niet langer een poortje wordt opengezet, maar dat reizigers bij het betreden of verlaten van het station moeten in- dan wel uitchecken en het treinvervangend vervoer gratis is. Ik neem aan dat geplande werkzaamheden hier ook toe behoren en dat er dus nimmer meer een poortje geopend wordt.
In principe worden er nu zowel bij geplande als ongeplande afwijkingen geen poortjes opengezet. Desalniettemin kunnen er andere redenen zijn waarvoor er wordt beslist om toch een poortje open te laten.

Zijn er plannen om "van rit naar reis" op termijn (ergens tussen nu en de invoering van enkelvoudig in- en uitchecken) ook vervoerderoverstijgend te laten werken?
De werking bij vervoerder overstijgend reizen wordt bepaald door de afspraken die hierover gemaakt zijn tussen overheden en vervoerders. Vooralsnog staan deze afspraken niet ter discussie.

Welk effect heeft deze maatregel als je binnen 35 minuten terugreist?
Dit wordt gezien als een overstap en dan betaal je in plaats van bijvoorbeeld 2x 9 tariefeenheden, éénmaal 18.

De laatste vraag met betrekking tot de controle staat nog open.
Ik stuur Miriam even een reminder, Pe_pe.
Ik heb nog even een reminder verzonden naar de betreffende afdeling en hoop spoedig een reactie te ontvangen.

En, wat heeft de betreffende afdeling geantwoord?
Betekent deze aanpassing nog iets voor het gebruik van de poortjes?
In de nieuwe situatie is er geen tariefeffect meer. Poortjes zullen dan niet meer om die reden tijdelijk opengezet worden.

Ik was gisteren in Weesp. Er werd in Weesp verbust naar Almere i.v.m. geplande werkzaamheden.

In Weesp stond het brede poortje open. Er hing o.a. op het open poortje volgende mededeling:



Ik hoop dat in Almere ook poortjes openstonden.

Was de mededeling "er worden geen poortjes meer opengezet" voorbarig? Of zijn alle NS'ers nog niet op de hoogte van de aanpassing?
Ik moet morgen zelf met een treinvervangende NS-bus mee, dus ik zou graag voor die tijd weten hoe ik dat legaal kan doen.
Ik heb nog even een reminder verzonden naar de betreffende afdeling en hoop spoedig een reactie te ontvangen.
  • In het eerste bericht wordt gemeld dat bij "ontregelingen van de treindienst" en "een calamiteit" er niet langer een poortje wordt opengezet, maar dat reizigers bij het betreden of verlaten van het station moeten in- dan wel uitchecken en het treinvervangend vervoer gratis is. Ik neem aan dat geplande werkzaamheden hier ook toe behoren en dat er dus nimmer meer een poortje geopend wordt?


Ik zag op een station dranghekken klaarstaan voor NS-bussen en daar stond een bord naast met de tekst "Hebt u al ingecheckt?" Dat suggereert dat inchecken voor geplande businzet wel moet en voor ongeplande businzet niet. Daar wordt het niet helderder op. (En af te leiden uit het feit dat de klantenservice na een maand nog geen antwoord boven tafel heeft, is het niet alleen voor reizigers onduidelijk.)
Reputatie 6
Badge +2

Geldt bij overstappen op een andere treinvervoerder ook dat de eerste check-in van de reis het tarief bepaalt?
Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop een reiziger incheckt bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Dat verandert dus niet.

En bij overstappen van een andere treinvervoerder naar NS? bijdragevandennis 201609

Ook niet, zo blijkt.
Reputatie 6
Badge +2

Geldt bij overstappen op een andere treinvervoerder ook dat de eerste check-in van de reis het tarief bepaalt?
Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop een reiziger incheckt bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Dat verandert dus niet.

En bij overstappen van een andere treinvervoerder naar NS? bijdragevandennis 201609
Ik verwacht in de loop van de week een terugkoppeling.
@Alex1
Dat was helemaal buiten de spits. Voor deze reis is de prijsberekening hetzelfde als vorige maand.
Reputatie 3
Welk effect heeft deze maatregel als je binnen 35 minuten terugreist?Vandaag (woensdag) maar eens uitgeprobeerd: Weekendvrijabonnement, afstand 7 tariefeenheden.
Heen check-in 14:36, check-uit 14:51, prijs €1,30.
Terug check-in 15:17, check-uit 15:41, prijs €0,70.
Dat is een stuk voordeliger. Dat gaat de NS geld kosten, dus binnenkort extra tariefsverhoging!
Is er in deze nieuwe situatie , nog steeds sprake van een voordeel voor de reiziger, waarin hij 5 minuten speling krijgt bij het inchecken, en hij binnen 30 minuten zijn reis moet aanvangen ? Of is dit nu ook gewijzigd ???
Er worden nog steeds reizigers benadeeld ten opzichte van de situatie vóór de OV-chipkaart. Die groep is alleen iets van samenstelling veranderd.
@Miriam
Dat geloof ik graag. Zelf ben ik alleen altijd van harde feiten en dus cijfers om dit zelf te kunnen concluderen.
@Tochjo Om je een volledige reactie te geven zal ik je vragen even uitzetten. Wanneer ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik je dit laten weten.

@Treinspotter123 Deze aanpassing is juist om de eerder benadeelde reizigers tegemoet te komen. Waarom zou je deze cijfers graag willen zien?
@Pepe
Je hebt helemaal gelijk en ik verwacht inderdaad geen antwoord meer te krijgen.
Badge +3
In aanvulling op de drie vragen van vier berichten geleden waarop ik graag nog een antwoord wil, ben ik ook benieuwd hoe te handelen in een situatie waarbij tram of metro als alternatief vervoer geadviseerd wordt. Als bij het verlaten van het station moet worden uitgecheckt, dan zit je dus zonder check-in in tram of metro. Is dat ook de bedoeling? Worden controleurs in zo'n geval geïnstrueerd niet te beboeten (en gaat NS zich inspannen om ervoor te zorgen dat de communicatie hierover naar de controleurs soepel verloopt)? Of worden tram en metro niet meer ingezet in een alternatief reisadvies? Of nog iets anders?
@Treinspotter123
Ik hoop dat je niet verwacht die te gaan krijgen, anders wordt het een teleurstelling. NS gaat natuurlijk niet verklappen wat deze verandering hen oplevert, evenmin als de baten van eerdere veranderingen in dezelfde categorie.
Een anonieme chipkaart erbij? Lekker handig voor de reishistorie :?
Ik zou graag wat harde cijfers willen zien over de verandering in de opbrengsten. Er gaan natuurlijk mensen op vooruit, maar ook heel veel op achteruit. Dit is zoals al vaak genoemd op te lossen met een tweede chipkaart, maar ik denk dat maar weinig mensen dit zullen doen. Ik heb idee dat de opbrengsten hierdoor omhoog zullen gaan, maar ik zou nogmaals graag cijfers willen zien.
Badge +3
Ik zou graag nog een antwoord willen op onderstaande vragen.

  • In het eerste bericht wordt gemeld dat bij "ontregelingen van de treindienst" en "een calamiteit" er niet langer een poortje wordt opengezet, maar dat reizigers bij het betreden of verlaten van het station moeten in- dan wel uitchecken en het treinvervangend vervoer gratis is. Ik neem aan dat geplande werkzaamheden hier ook toe behoren en dat er dus nimmer meer een poortje geopend wordt?

  • Zijn er plannen om "van rit naar reis" op termijn (ergens tussen nu en de invoering van enkelvoudig in- en uitchecken) ook vervoerderoverstijgend te laten werken?

Daarnaast heb ik een nieuwe vraag bedacht waarop ik graag het antwoord hoor: geldt de nieuwe regeling, waarbij treinvervangend vervoer gratis is, ook voor andere vervoerders?
Reputatie 3
Welk effect heeft deze maatregel als je binnen 35 minuten terugreist?
Welkom op het NS Serviceforum Janine. Dat klinkt helaas als foutieve informatie. Kun je mij in een privébericht (die verstuur je door op mijn naam te klikken, dan krijg je de optie), je twittermention (je twitternaam) sturen? Dan zoek ik het even uit.
Klopt deze info nog? Volgens de Twitteraars van de NS geldt inchecken in daluren en in de spits overstappen naar andere vervoerder wél als 1 reis, en kan er het hele traject gratis gereisd worden...

Reageer