Benadeeld door afschaffing papieren kaartje

Ik pak meerdere keren per week de trein van Tilburg naar Amsterdam CS, een reis van ongeveer 1,5 uur. Omdat ik een Voordeelurenabonnement heb krijg ik na 9:00 korting. Als ik vóór 9:00 instap koop ik daarom vaak 2 papieren kaartjes: één zonder korting (bijvoorbeeld Tilburg-Den Bosch of Tilburg-Utrecht) en één met korting (Den-Bosch/Utrecht-Amsterdam), omdat het halverwege het traject 9:00 wordt. Met de OV-chipkaart is dit niet meer mogelijk. De NS geeft in haar folders aan: 'Wanneer de spits overgaat in voordeeluren, kunt u uit de trein stappen bij het eerstvolgende station. Als u hier uitcheckt en daarna weer incheckt, reist u vanaf dat moment met korting.' Dit lijkt mij een onacceptabele benadeling ten opzichte van het papieren kaartje. Niet alleen staan de in- en uitcheckzuilen niet op de perrons, maar in de stationshal, waardoor het uit- en inchecken een extra reistijd van 30 minuten oplevert, ook ontmoedigt deze regeling het reizen net buiten de spits. Wanneer ik bijvoorbeeld om 8:54 instap in Tilburg, moet ik straks namelijk ofwel de hele reis zonder korting reizen (totale reisduur 1 uur en 28 minuten, waarvan 1 uur 27 en minuten in daluren, die immers om 8:55 ingaan), ofwel onderweg uitstappen om uit- en in te checken, waardoor ik 30 minuten extra reistijd heb. Omdat al mijn reisgegevens worden opgeslagen, moet het toch eenvoudig zijn om te berekenen welk gedeelte van de reis in daluren heeft plaatsgevonden en het kortingstarief achteraf automatisch te verrekenen?

69 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het principe dat het moment van inchecken bepalend is, is voordelig bij wisseling van dal naar spits (doorreizen tegen daltarief) en nadelig bij wisseling van spits naar dal (doorreizen tegen spitstarief). Dit evenwicht kan de reiziger soms in zijn voordeel beïnvloeden door tussentijds uit en in te checken. Er is geen reden tot klagen als deze "verstoring van het evenwicht" lastig is.

Een ander systeem zou inderdaad zijn om tijdsevenredig korting toe te passen. Lastig is wel dat de tijden van in- en uitchecken niet altijd nauwkeurig de tijden van reizen weergeven: de tijd ertussen kan deels zijn besteed aan verblijf op stations, ook vrijwillig verblijf om wat te eten en dergelijke. Ook zou een vertraging veel vaker extra reiskosten met zich meebrengen (nu alleen soms bij wisseling van vervoerder).
Misschien overdreven maar thuis tweemaal een kaartje uitprinten ?
één zonder en één met korting, net zoals je het nu doet ?
Badge +3
Dat zal niet gaan: vanaf 9 juli zijn papieren kaartjes met korting helemaal niet meer te koop, niet bij de kaartautomaat en niet als e-ticket.
Ik ben het ermee eens, het benadeeld reizigers.
Mogelijke oplossing: uit/inchecken in de trein, zoals bij Veolia.
Reputatie 3
Badge
Ik ben het ermee eens, het benadeeld reizigers.

Ja, zodat iedereen kan instappen zonder in te checken, en zodra de conducteur komt snel inchecken. Zodat de conducteur tussen twee stations steeds razendsnel door de trein moet om te kijken of iedereen wel ingecheckt is.... Ik denk dat gemiddeld gesproken de reizigers dan véél goedkoper uit zullen zijn, domweg omdat ze zwart of grijs reizen 😞 .
Het systeem kan geblokkeerd worden wanneer de deuren vergrendeld zijn. Zoals gezegd, andere vervoerders gebruiken het.
Reputatie 3
Badge

Een ander systeem zou inderdaad zijn om tijdsevenredig korting toe te passen. Lastig is wel dat de tijden van in- en uitchecken niet altijd nauwkeurig de tijden van reizen weergeven: de tijd ertussen kan deels zijn besteed aan verblijf op stations, ook vrijwillig verblijf om wat te eten en dergelijke. Ook zou een vertraging veel vaker extra reiskosten met zich meebrengen (nu alleen soms bij wisseling van vervoerder).

Dat gaat het vast ook niet worden. Bij Traject Vrij is het systeem al speciaal aangepast omdat de CICO's niet in staat zijn om razendsnel de laagste prijs uit te rekenen. Ik vermoed dat het tijdevenredig verrekenen op hetzelfde bezwaar stuit: die palen kunnen zo snel niet bepalen waar dan de overgang tussen dal en spits of omgekeerd is geweest.

Een andere optie zou zijn om de oplossing structureel te maken, die nu voor Jaartrajectkaarthouders gerealiseerd gaat worden: die kunnen een enkele reis of retour met of zonder korting op hun chipkaart laden.

Maar dan moet NS toch eerst afstappen van de principiële regel dat het moment van inchecken bepalend is voor de korting. Als het erom gaat dat de spits ontlast moet worden, ligt het ook veel meer voor de hand dat de tijd van reizen bepalend is. Als NS dat eenmaal accepteert, kan er ook een technische oplossing gevonden worden. Maar het is een heel principiële keuze. NS heeft vol ingezet op in- en uitchecken en reizen op saldo, en dat staat dan opeens op losse schroeven. . .
Reputatie 3
Badge
Het systeem kan geblokkeerd worden wanneer de deuren vergrendeld zijn. Zoals gezegd, andere vervoerders gebruiken het.

Ook lekker. Er stappen op de grotere stations honderden mensen uit en in de trein. Die moeten allemaal eerst uit- of inchecken voordat de deuren vergrendeld kunnen worden. Dat worden enorme opstoppingen bij de automaten, en lange stationnementen. Daar gaat niemand blij van worden.

Andere vervoerders vervoeren in het algemeen veel minder reizigers in kleinere, overzichtelijkere treinen.
Reputatie 3
Badge
Omdat al mijn reisgegevens worden opgeslagen, moet het toch eenvoudig zijn om te berekenen welk gedeelte van de reis in daluren heeft plaatsgevonden en het kortingstarief achteraf automatisch te verrekenen?

Dat zou kunnen, tot op zekere hoogte. Echter: achteraf automatisch verrekenen is in strijd met het principe dat voor NS leidend is: reizen op saldo op basis van in- en uitchecken. NS wilde aanvankelijk zelfs geen trajectkaarten invoeren, omdat dit technisch niet haalbaar zou zijn in combinatie met reizen op saldo. Met veel tandenknarsen hebben ze voor de trajectkaarten het reizen op rekening (achteraf verrekenen) geïntroduceerd, maar wel als een duidelijk uitzondering op het leidende principe van reizen op saldo (vooraf betalen).
Ik zou het wel fijn vinden als mensen bij uitstappen al uitchecken, hoe vaak ik mijn aansluiting mis door tegenovergestelde reizigers stromen rond een paal. Mensen van de trein moeten uitchecken bij de trein en in bij de metro, mensen uit de metro doen het omgekeerde en lopen tegen de stroom in. Aangezien er bij mij geen tegoed afgaat reis ik regelmatig 'zwart' in de metro. Moeten ze maar niet zo'n dom systeem maken.
Vorige week nog met Veolia (trein) gereisd van Roermond naar Nijmegen. Ik moest toch echt op de stations in- resp. uitchecken en NIET in de trein.

Welke vervoerders zijn dat dan?

Reputatie 6
Badge +2
Vorige week nog met Veolia (trein) gereisd van Roermond naar Nijmegen. Ik moest toch echt op de stations in- resp. uitchecken en NIET in de trein.

Misschien bedoelt Niek de Veoliabus?
Nee, de Veolia trein. En andere vervoerders zoals de bussen en trams hebben in/uitcheck mogelijkheid in het vervoersmiddel, wat normaliter continue actief is. Nooit rare dingen gezien tijdens ritjes of controles. Met de instelling van de meesten op dit forum zou er nooit een verbetering komen in het OV.
Hoi avr,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp dat je het onterecht vindt dat je straks na 9:00 niet meer met een voordeelurenkaartje kunt reizen, aangezien dit voordeliger voor jou was. Dit is inderdaad straks niet meer mogelijk, maar het alternatief geef je al aan; tijdens de reis kun je vanaf 9 uur in- en uitchecken. Als je uitcheckt bij het ene paaltje en daarna direct incheckt bij een ander paaltje, zul je met korting reizen. En wat betreft de reizigersstromen en de drukte; ik begrijp dat dit met name lastig kan zijn in de spits, maar als er op elk station poortjes zijn zal dit worden opgelost.

De reden dat hiervoor is gekozen, is dat de inchecktijd leidend is voor het bepalen van het tarief van je reis. Als je een papieren kaartje koopt, kan de conducteur niet zijn op welk tijdstip je je kaartje hebt aangeschaft en werkt de regel van de inchecktijd niet meer. Hopelijk geeft dit je meer duidelijkheid. Ik heb je topic verplaatst naar "OV-chipkaart" en je titel enigzins aangepast, zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Reputatie 3
Badge
Dit is inderdaad straks niet meer mogelijk, maar het alternatief geef je al aan; tijdens de reis kun je vanaf 9 uur in- en uitchecken. Als je uitcheckt bij het ene paaltje en daarna direct incheckt bij een ander paaltje, zul je met korting reizen. En wat betreft de reizigersstromen en de drukte; ik begrijp dat dit met name lastig kan zijn in de spits, maar als er op elk station poortjes zijn zal dit worden opgelost.

Dan is DAT probleem opgelost, maar dan weet je ook zeker dat je niet meer tijdens je reis kunt uit- en weer inchecken, want dan moet je door zo'n poortje heen en weer rennen tijdens een stationnement van één minuut. . . .

De reden dat hiervoor is gekozen, is dat de inchecktijd leidend is voor het bepalen van het tarief van je reis. Als je een papieren kaartje koopt, kan de conducteur niet zijn op welk tijdstip je je kaartje hebt aangeschaft en werkt de regel van de inchecktijd niet meer.

Dat is toch wel een merkwaardige formulering: "werkt de regel van de inchecktijd niet MEER". Feit is dat de inchecktijd bij de papieren kaartjes niet gewerkt HEEFT.

Door het reizen op saldo is de problematiek verschoven.
Met de papieren kaartjes kon de HC niet zien wanneer het kaartje gekocht was. Feitelijk is dat ook niet relevant: om de spits te ontlasten moet je reizigers korting geven op grond van het moment waarop hij capaciteit gebruikt, niet wanneer het kaartje gekocht is.
In het nieuwe systeem kan de CICO-paal niet meer zien wanneer je gereisd hebt. Daarom is het incheckmoment bepalend. Correcter zou het dus zijn om te zeggen dat het oude systeem met de reistijd niet MEER werkt, hoewel dat logischer was gezien de doelstelling van de dalurenkorting.
Reputatie 3
Badge
Nee, de Veolia trein. En andere vervoerders zoals de bussen en trams hebben in/uitcheck mogelijkheid in het vervoersmiddel, wat normaliter continue actief is. Nooit rare dingen gezien tijdens ritjes of controles. Met de instelling van de meesten op dit forum zou er nooit een verbetering komen in het OV.

Het grote verschil is dat bussen en trams relatief klein en overzichtelijk zijn. Trams in Amsterdam hebben twee ingangen, bij de ene zit de bestuurder, bij de andere de conducteur, en gezamenlijk hebben ze een redelijk overzicht over wie er naar binnen en naar buiten gaan en of de instappers wel inchecken. In een intercity met twee HC's op zes bakken waar tweehonderd mensen tegelijk instappen door twaalf deuren zie ik dat echt niet gebeuren. Dat is vragen om moeilijkheden. NS zou natuurlijk wel twaalf HC's op zo'n trein kunnen zetten, maar ik vrees dat de kaartjes dan wel een stuk duurder zouden worden.
In dat opzicht zijn de NS-treinen meer vergelijkbaar met metro's, die zowel in Amsterdam als in Rotterdam ook poortjes hebben.

Reputatie 3
Badge
Dit is inderdaad straks niet meer mogelijk, maar het alternatief geef je al aan; tijdens de reis kun je vanaf 9 uur in- en uitchecken. Als je uitcheckt bij het ene paaltje en daarna direct incheckt bij een ander paaltje, zul je met korting reizen. En wat betreft de reizigersstromen en de drukte; ik begrijp dat dit met name lastig kan zijn in de spits, maar als er op elk station poortjes zijn zal dit worden opgelost.

Dan is DAT probleem opgelost, maar dan weet je ook zeker dat je niet meer tijdens je reis kunt uit- en weer inchecken, want dan moet je door zo'n poortje heen en weer rennen tijdens een stationnement van één minuut. . . .

De reden dat hiervoor is gekozen, is dat de inchecktijd leidend is voor het bepalen van het tarief van je reis. Als je een papieren kaartje koopt, kan de conducteur niet zijn op welk tijdstip je je kaartje hebt aangeschaft en werkt de regel van de inchecktijd niet meer.

Dat is toch wel een merkwaardige formulering: "werkt de regel van de inchecktijd niet MEER". Feit is dat de inchecktijd bij de papieren kaartjes niet gewerkt HEEFT.

Door het reizen op saldo is de problematiek verschoven.
Met de papieren kaartjes kon de HC niet zien wanneer het kaartje gekocht was; daarom was het moment van het reizen bepalend. Feitelijk is dat ook logisch: om de spits te ontlasten moet je reizigers korting geven op grond van het moment waarop hij capaciteit gebruikt, niet wanneer het kaartje gekocht is.
In het nieuwe systeem kan de CICO-paal niet meer zien wanneer je gereisd hebt. Daarom is het incheckmoment bepalend. Correcter zou het dus zijn om te zeggen dat het oude systeem met de reistijd niet MEER werkt, hoewel dat logischer was gezien de doelstelling van de dalurenkorting.
ook ontmoedigt deze regeling het reizen net buiten de spits. Wanneer ik bijvoorbeeld om 8:54 instap in Tilburg, moet ik straks namelijk ofwel de hele reis zonder korting reizen (totale reisduur 1 uur en 28 minuten, waarvan 1 uur 27 en minuten in daluren, die immers om 8:55 ingaan), ofwel onderweg uitstappen om uit- en in te checken, waardoor ik 30 minuten extra reistijd heb. Omdat al mijn reisgegevens worden opgeslagen, moet het toch eenvoudig zijn om te berekenen welk gedeelte van de reis in daluren heeft plaatsgevonden en het kortingstarief achteraf automatisch te verrekenen?

Wat is het probleem om een 1/2 uurtje, dus pas om 09:24 uur de reis te beginnen?
Weer zo'n waardeloze reactie, dat slaat toch nergens op. Een half uur later weg gaan is nog steeds een half uur vertraging. De NS moet de reizigers tegemoet komen, niet anders om.
Reputatie 6
Badge +2
Wat is het probleem om een 1/2 uurtje [later], dus pas om 09:24 uur de reis te beginnen?
Soms is dat inderdaad geen probleem. Ook kan je vaak bij het maken van een afspraak hier rekening mee houden. Maar uiteraard komt het ook vaak voor dat iemand ergens op tijd moet zijn, voor zijn werk bijvoorbeeld.
Reputatie 6
Weer zo'n waardeloze reactie, dat slaat toch nergens op. Een half uur later weg gaan is nog steeds een half uur vertraging. De NS moet de reizigers tegemoet komen, niet anders om.
Het zou anders prettig zijn als de reizigers eens wat meer rekening hielden met de (on-)mogelijkheden van het spoorsysteem. De regels zijn nu eenmaal zoals ze zijn en daar zullen ongetwijfeld Gegronde Redenen voor zijn geweest.
Ja hoor, wat een achtergestelde gedachtengang. Als we rekening moesten houden met de onmogelijkheden van het spoorsysteem dan hadden de spoorwegen nooit bestaan. Daar ooit bij stilgestaan?

Ooit van technologische vooruitgang gehoord? We kunnen naar de maan reizen, maar niet een systeem bedenken dat een gedeelte van de reis met korting berekent.

"De regels zijn nu eenmaal zoals ze zijn", ik ben blij dat ik zelf - en veel anderen met mij - een ruimdenkendere geest hebben. Nobel prijs winnaars bijvoorbeeld, mijn collega's. Denkt u dat deze mensen genoegen nemen met "rekening houden met onmogelijkheden" of "regels zijn nu eenmaal zoals ze zijn".

Dan hadden we nog gedacht dat de aarde plat is en dat het heelal om ons heen draait.
Reputatie 6
Ooit van technologische vooruitgang gehoord? We kunnen naar de maan reizen, maar niet een systeem bedenken dat een gedeelte van de reis met korting berekent.
Helaas heeft een OV-chipkaart geen ingebouwde klok en GPS-ontvanger. Want dan zou het misschien wel mogelijk zijn.
NS heeft Goede Redenen gehad om het systeem zo in te richten als het is. Het staat eenieder vrij om indien men het daar niet mee eens is over te stappen op een andere vervoersmodaliteit.
Helaas heeft een OV-chipkaart geen ingebouwde klok en GPS-ontvanger. Want dan zou het misschien wel mogelijk zijn.
NS heeft Goede Redenen gehad om het systeem zo in te richten als het is. Het staat eenieder vrij om indien men het daar niet mee eens is over te stappen op een andere vervoersmodaliteit.

Helaas is NS monopolist en hebben we alleen de keuze naar auto of fiets te nemen.

Ga eens kijken in Singapore hoe het daar werkt, dan zou je schrikken.
Onzin. De NS weet wanneer en tussen welke locaties gereisd wordt.

NS heeft Goede Redenen gehad om het systeem zo in te richten als het is.

U heeft insider informatie dat de NS goede redenen heeft? Of is dat een aanname die als feit gepresenteerd wordt? Ik heb bewijs dat de NS het systeem niet-doordacht inricht en hier verkeerde informatie over geeft.

Het staat eenieder vrij om indien men het daar niet mee eens is over te stappen op een andere vervoersmodaliteit.

NS is monopolist.

Reageer