Benadeeld door afschaffing papieren kaartje

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6
Badge +2
In 2013 betaalde ik voor mijn abonnement €3887.80, in 2014 kostte exact dezelfde dienst opeens €4737.95
Welk abonnement? Het OV-Jaarabonnement 2e klas bij betaling ineens is gegaan van € 4297 naar € 4416; OV Vrij is € 4457.
Reputatie 3
Badge
Men heeft allerlei kaartvormen afgeschaft wegens de 'technische beperkingen' van de OV-chipkaart:
- retourkaartje is nu de prijs van twee enkeltjes, was eerst niet zo;
- onderbreken van de reis is niet meer toegestaan, tenzij je extra betaalt;
- als je via een ander station reist, wordt dat gezien als twee reizen, terwijl eerst de degressie gewoon doorliep.

Geen een van de door u genoemde wijzigingen is het onvermijdelijke gevolg van de technische beperkingen van de ov-chipkaart. In beginsel is het technisch mogelijk om te kijken waar een reiziger op een bepaalde dag voor het eerste heeft ingecheckt en waar hij op die dag voor het laatst heeft uitgecheckt, waar hij tussendoor heeft uit- en weer ingecheckt en vervolgens aan de hand daarvan de prijs te berekenen, volgens welke systematiek dan ook. Gecombineerd met de controle door de HC (die bijvoorbeeld kan zien of je terugreist in de richting van je vertrekstation, zodat je wel gedwongen bent om voor een retourtje in ieder geval voor de terugreis weer uit- en in te checken) en een strategische plaatsing van de poortjes kun je zo'n systeem ontwikkelen. Als je bij wijze van spreken ook nog elk perron dichtzet met een poortje, kun je ook nog vrij nauwkeurig bepalen welk deel van de reis in spits of in dal heeft plaatsgevonden.

Voor Traject Vrij doet men nu feitelijk ook zoiets: pas achteraf wordt berekend wat je had moeten betalen aan de hand van je incheckstation, je uitcheckstation en je afgekochte traject.

Dus het ligt naar mijn stellige overtuiging niet aan de techniek, maar aan het tarievenbeleid, en dat zou ook zonder die chipkaart wel op de schop zijn gegaan.
Reputatie 3
Badge

Ook weer zoiets: waarom is er geen spits en dal dienstregeling? In de spits hoge frequentie treinen en in de dal lage frequentie. Bussen hebben al zo'n dienstregeling.

De trein ook. Er rijden in de spits tal van extra treinen, en langere treinen, dan in dal. En als er in dal langere treinen rijden, is dat vaak om de treinstellen weer op de juiste plek te krijgen voor de volgende spits.
Elke verdere uitbreiding in de spits moet passen in de capaciteit van het spoor, van de beschikbare treinstellen en van het personeel. En kost dus geld.

Wat heeft het afschaffen van aanvullende ster-zones op de NS-abonnementen veroorzaakt? Toeval dat het samen is gegaan met de invoering van de OV-chipkaart?

Toeval zal het niet zijn, maar een oorzakelijk verband is er niet.
Ik zou inderdaad niet weten waarom sterabonnementen niet op een chipkaart te implementeren zouden zijn. Ik blijf erbij dat ook de afschaffing van sterabonnementen niets te maken heeft met de chipkaart op zichzelf, maar met een beslissing van de OV-bedrijven (zeker in dit geval niet alleen NS; daar zijn de stads- en streekvervoerders ook partij in) om hun tarieven aan te passen.
Welk abonnement? Het OV-Jaarabonnement 2e klas bij betaling ineens is gegaan van € 4297 naar € 4416; OV Vrij is € 4457.
In 2013 had ik een Jaartrajectkaart met 1 sterzone. In 2014 werd dat afgeschaft en een Jaartrajectabonnement met dezelfde zones werd toen dus 22% duurder.

De voordeligste optie was een veel uitgebreider abonnement (OV-jaarabonnement): "maar" een prijsstijging van 14%.
Reputatie 6
Badge +2
Dat valt dan nog mee, een veel uitgebreider abonnement (OV-jaarabonnement) voor 14% meer, in plaats van hetzelfde voor 22% meer.
Reputatie 6
Volledig mee eens Dennis. Voor een klein bedrag extra kun je onbeperkt genieten van de mooie treintjes en busjes die ons land te bieden heeft. Wie zou dat nou niet willen?
Hoezo valt het mee? Weer zo'n kromme logica. Dezelfde reis is 14% duurder.

Ik zit er niet op te wachten dat ik gratis naar Maastricht mag, voorheen mocht ik daar al heen met 40% korting. Als ik 50 euro goedkoper uit zou zijn, dan zou ik weer voor de trajectkaart kiezen.

Het is dezelfde logica die gebruikt wordt met de Toeslag 2-1, "Ja, maar voor die 25 euro mag je de hele dag 1e klas zitten". Dat is een service waar men niet op zit te wachten.
Reputatie 6
Badge +2
Ik bedoel dat het meevalt vergeleken met wat je eerst zei, hetzelfde voor 22% meer.
Reputatie 6
En dus meer voor 8% minder!
Reputatie 3
Badge
Volledig mee eens Dennis. Voor een klein bedrag extra kun je onbeperkt genieten van de mooie treintjes en busjes die ons land te bieden heeft. Wie zou dat nou niet willen?

Dat is toch wel een merkwaardige redenering.
Een beetje analoog aan de afschaffing van de Overgang 2-1 voor een bepaald traject. Kun je nu nog voor 5,60 een upgrade doen van tweede naar eerste klas in de spits van Haarlem naar Den Haag, na 9 juli betaal je daar 25 euro voor, maar dan mag je ook de hele dag eerste klas reizen. Alleen is dat niet wat ik wil. . .

Of iemand die een enkeltje Haarlem-Amsterdam wil een dagkaart van ruim 50 euro verkopen onder het motto "Maar dan mag je ook de hele dag in de trein zitten".

Als je dat redelijk vindt, kun je beter alleen nog maar OV-Jaarkaarte verkopen. Dan mag iedereen altijd en overal met het OV. Zouden we natuurlijk wel kunnen doen; belastingen met 4457 euro omhoog en verder gratis openbaar vervoer 😉.
Reputatie 6
NS zal er Gegronde Reden voor hebben gehad om dit zo aan te pakken. Ik kan me best voorstellen dat uit klantonderzoek blijkt dat dit het meest gewenste klassewisselproduct is. Allemaal die verschillende kaartjes en supplementen maken het er voor de klant ook niet overzichtelijker op.
Reputatie 3
Badge
NS zal er Gegronde Reden voor hebben gehad om dit zo aan te pakken. Ik kan me best voorstellen dat uit klantonderzoek blijkt dat dit het meest gewenste klassewisselproduct is. Allemaal die verschillende kaartjes en supplementen maken het er voor de klant ook niet overzichtelijker op.

Ik twijfel er niet aan dat NS ooit oprecht gedacht heeft dat dit een slimme maatregel was. Maar de reacties, niet alleen hier maar ook bij de reizigersorganisaties, wijzen toch in een andere richting. En NS-medewerkers antwoorden op dit forum ook dat zij de redenen niet kennen . . .

Hoe dan ook, ik neem aan dat NS ook goed volgt hoe vaak de nieuwe Toeslag 2-1 verkocht wordt.
Ik bedoel dat het meevalt vergeleken met wat je eerst zei, hetzelfde voor 22% meer.
Nu zit ik met een OV-jaarabonnement opgescheept die per 9 juli slechtere secundaire voorwaarden heeft dan de trajectkaart.
Reputatie 6
Al een auto overwogen?
Al een auto overwogen?
Als het kon dan zou ik dichter bij huis gaan werken, dat zou een luxe zijn.

Prive gebruik ik de auto, ook al kan ik overal "gratis" heen. Met de auto duurt het 1u 30min om mijn schoonouders te bezoeken, met de trein duurt het 3u 30 min. Daarom is het OV-abonnement redelijk waardeloos, de auto is vaak een betere optie. Volgens weekend moet ik naar Schiphol, door werkzaamheden zal ik ook met de auto moeten.
Reputatie 1
Hoi avr,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik begrijp dat je het onterecht vindt dat je straks na 9:00 niet meer met een voordeelurenkaartje kunt reizen, aangezien dit voordeliger voor jou was. Dit is inderdaad straks niet meer mogelijk, maar het alternatief geef je al aan; tijdens de reis kun je vanaf 9 uur in- en uitchecken. Als je uitcheckt bij het ene paaltje en daarna direct incheckt bij een ander paaltje, zul je met korting reizen. En wat betreft de reizigersstromen en de drukte; ik begrijp dat dit met name lastig kan zijn in de spits, maar als er op elk station poortjes zijn zal dit worden opgelost.

De reden dat hiervoor is gekozen, is dat de inchecktijd leidend is voor het bepalen van het tarief van je reis. Als je een papieren kaartje koopt, kan de conducteur niet zijn op welk tijdstip je je kaartje hebt aangeschaft en werkt de regel van de inchecktijd niet meer. Hopelijk geeft dit je meer duidelijkheid. Ik heb je topic verplaatst naar "OV-chipkaart" en je titel enigzins aangepast, zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan

Beste Stephan,

De reactie is een maand oud maar hoe meer ik de reacties lees op dit forum is het wel duidelijk hoeveel kleer en haarschuren er in dit verhaal zitten rond de introductie van dit technische gedrocht genaamd de OV chipkaart...

Het *aanschaftijdstip* tijdstip deed er toch helemaal niet toe bij het papieren kaartje ? Al koop ik het kaartje om 07:30 midden in de spits dat maak geen fluit uit!

Stel ga op een maandag in oktober van Haarlem naar Zwolle om 08:17 weg en dan koop je een papieren kaartje tot Almere voor vol tarief. Tweede kaartje voor Almere Zwolle. Want om 09:04 is de overstap naar Zwolle.

In het verleden kon je dus wel degelijk een 40% kortingskaartje kopen tijdens de spits, je moest het alleen niet gebruiken.

Nu wordt je als klant als je op korting wil reizen dus rennen om in en uit te checken...
Zo hup weer een aantal klanten dat definitief uitstappen :-(

Het gaat weer om het "systeem" en het chipkaart systeem wordt niet ingericht naar klant vriendelijkeheid naar mijn mening. Het zijn allemaal van die kleine minpuntjes waarbij de reiziger zo iets heeft, zucht...
Het zijn belachelijke argumenten, BELACHELIJK

met het papieren kaartje kan de conducteur de inchecktijd niet zien....EN ?

tijdens de reis in en uitchecken, ja nu is het druk, maar als er overal poortjes zijn is dat opgelost ???? NOU EN
Je blijft je trein missen.
Ik vind de huidige regeling ook ronduit belachelijk. De reacties hier (je kunt een andere vervoerder of de auto nemen) gaan echt nergens over.

Iedere vrijdag rijd ik van Amsterdam naar Tilburg. Na mijn werk, waarmee ik rond 18u klaar ben. Of ik nu via Breda (+toeslag) of Den Bosch rijd, het eerste uur van de rit betaal ik 100%, terwijl mijn kortingskaart 60% tot 80% van deze tijd bruikbaar zou moeten zijn.

Aangezien ik deze rit maakte wilde ik mijn dal korting vervangen door een dal vrij, maar dat levert nu geen enkel voordeel op.
Reputatie 3
Badge
Na mijn werk, waarmee ik rond 18u klaar ben. Of ik nu via Breda (+toeslag) of Den Bosch rijd, het eerste uur van de rit betaal ik 100%, terwijl mijn kortingskaart 60% tot 80% van deze tijd bruikbaar zou moeten zijn.

Dat is nu net de misvatting. Uw kortingskaart is bruikbaar volgens de voorwaarden die eraan gesteld worden. En die voorwaarden geven recht op korting bij inchecken in Daluren.

Helemaal eens dat dat meestal een verslechtering is (en ik baal er zelf ook enorm van dat ik over een paar maanden mijn recht op korting in Voordeeluren ook kwijt raak), maar er is geen enkele vanzelfsprekende reden waarom u ook tijdens de avondspits recht op korting zou hebben. De tarieven worden door NS aan de overheid ter goedkeuring voorgelegd, en als die ermee akkoord gaat, vervalt dat recht gewoon.

Reageer