beantwoord

Beslagnamen van anoniemen ovchipkaart

• 4 december 2016
  • 56 reacties
  • 1509 Bekeken

Ik had gister perongeluk vergeten intechecken toen de condenteur mij vroeg ze of dat ik geld bij me had of id toen ik dat niet had zij ze dat ze mijn ovchipkaart zou gaan blokeren en in beslag nemen darom is mijn vraag heeft een condenteur het RECHT om een anoniemen chipkaart op deze manier in beslag te nemen ?
icon

Beste antwoord door Loes 5 december 2016, 03:44

Er zijn een paar opties om ev een anonieme OV chipkaart in te nemen, dat is als we bv fraude vermoeden. Denk bv dat het bedrag op de kaart hoger is dan het maximaal te laden bedrag.
Zelf heb ik nog nooit een anonieme OV chipkaart ingenomen. Het is een waardedrager van geld en er moet idd een wettelijke grond zijn voor inname. Bij een persoonlijke OV zijn die gronden een stuk duidelijker.

Betekent niet dat ik verder wil oordelen in deze situatie. Ik ben er niet bij geweest.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

56 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft zwart gereisd. Als u geen ID heeft, kunt u contant betalen. Dat kost 50 euro plus de reiskosten. Als u geen geld bij u had en ook geen ID, dan had de conducteur er voor kunnen kiezen uw identiteit door de politie te laten vaststellen. Geen ID is nog negentig euro boete extra. Anonieme chipkaarten worden normaal niet ingenomen. Persoonlijke wel als er mee gefraudeerd wordt. Dat mag ook.

U moet in Nederland altijd een geldige ID hebben, in de trein dus zeker ook.
'Per ongeluk vergeten in te checken' is natuurlijk een uiterst zwak excuus en achteraf ook niet vast te stellen. Het doet er ook niet toe: De overtreding, in uw geval zwartrijden, telt en niet waardoor die tot stand is gekomen. Normaal bent u als u dit doet 140 euro plus de reiskosten kwijt, want geen ID is ook nog een keer 90 euro.

Overigens lijkt het er op dat u er uiterst genadig van bent afgekomen zonder een geldig kaartje, zonder een geldig ID en zonder geld om de boete te betalen. U heeft geen reden boos te zijn op de conducteur. U zit zelf aan alle kanten fout.

Van het uitgespaarde geld kan het wel van af om een bloemetje voor de goede vrouw te kopen. Dat lijkt me wel het minste wat u kunt doen.
Bedankt voor je Reactie
Dan heb ik nog een duidelijke antwoord nodig:heeft de condenteur het RECHT om een Anoniemen ovchipkaart in te nemen ja/nee
Dat lijkt me niet nee. Er kan niet mee gefraudeerd worden.

Je mag niet zwartrijden maar dat geeft NS personeel ook niet het recht om zelf onrechtmatige dingen te doen. Een OV chipkaart mag niet geblokkeerd worden i.p.v. een boete te geven. Een flinke berisping lijkt me eerder op zijn plaats dan een bloemetje voor deze conducteur.
Reputatie 7
Badge +4
Een anonieme kaart mag bij mijn weten niet worden ingenomen. Een persoonlijke wel, zoals ik al schreef. Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom dat zou moeten kunnen met deze kaart en in dit geval. Het lijkt me dat het niet mag maar een van onze conducteurs moet daar maar even op antwoorden. Innemen en blokkeren is ook niet aan de orde, bij mijn weten. Maar goed, ik ben geen jurist. Misschien zien we iets over het hoofd.
Met een besparing van 140 euro vind ik een bloemetje van Bas overigens wel terecht. Het is ook niet duidelijk waarom ze van beboeten heeft afgezien. Het is op zijn minst merkwaardig maar wie weet kan Bas iets over het voorval vertellen dat helderheid geeft.
We waren er niet bij en de conductrice heeft haar verhaal niet kunnen houden.
Het beboeten had naar mijn mening wel gemoeten, ook al heeft ze discretionaire bevoegdheid. Daarvoor zou ik haar nou weer net geen bloemetje geven 😉
Ik ben opgestapt in wijchen en ik moest uitstapen in nijmegen goffert toen de condenteur mij controleerde duurde het nog maar 1min voor dat de trein bij station nijmegen goffert was en in nijmegen goffert staat. Geen spoorpolitie net als in utrecht centraal daar nijmegen goffert veelste klein voor aangezien de condenteur dan hellemaal niks kan doen heeft ze uit wraak maar mijn ovchipkaart in beslag genomen (dat denk ik)
Ik vroeg ook aan de condenteur of dat ik mijn ov chipkaart terug mag maar op dat moment stopte ze MIJN ov chipkaart in haar mouw bij haar pols op dat moment heb ik veder niks meer gezegt en ben ik de trein maar uitgestapt Want waneer een condenteur dat doet heeft het het wijnig zin om nog door te gaan vragen of dat ik het terug mag meschien heel raar wat ik nu ga zeggen maar ik voel me bestolen
Er zijn een paar opties om ev een anonieme OV chipkaart in te nemen, dat is als we bv fraude vermoeden. Denk bv dat het bedrag op de kaart hoger is dan het maximaal te laden bedrag.
Zelf heb ik nog nooit een anonieme OV chipkaart ingenomen. Het is een waardedrager van geld en er moet idd een wettelijke grond zijn voor inname. Bij een persoonlijke OV zijn die gronden een stuk duidelijker.

Betekent niet dat ik verder wil oordelen in deze situatie. Ik ben er niet bij geweest.
Reputatie 7
Badge +3
@bas20
Goede actie van de conducteur. Zwartrijden en geen ID moet gewoon hard bestraft worden.
Reputatie 4
Beste bas20,

Je reist een heel kort stukje, "je "vergeet" toevallig in te checken, je "vergeet" toevallig je ID en je hebt "toevallig" ook geen geld bij je. Wat een toeval allemaal. Hoe geloofwaardig denk je zelf dat dit verhaal is?

Als er iemand bestolen is is het de NS en niet jij.
Reputatie 7
Badge +3
Maar als je bestolen wordt, geeft dat je niet het recht terug te stelen. Voor zwartrijden en geen ID bij je hebben zijn gewoon procedures, en het innemen van een anonieme OV-kaart hoort daar normaal gesproken niet bij.
Reputatie 4
@mfreeze
De gewone procedures zijn onwerkbaar dus lijkt me dit een goede oplossing van de conducteur, ik heb er geen enkele moeite mee want lik op stuk werkt nu eenmaal beter. De huidige regelingen houden mensen die de boel bewust belazeren de hand boven het hoofd.
Reputatie 7
Badge +3
Dat ben ik met je eens, maar dan moet je die regelingen veranderen en niet allemaal zelf je eigen 'straf' gaan verzinnen.
Reputatie 6
Sommige conducteurs zijn tegenwoordig wel erg creatief. Neen, dat mag niet.

Het alternatief is echter 140 euros aan boete voor je. Hoeveel geld stond er op die kaart ?

Indien je die twee boetes alsnog wenst, dan kun je natuurlijk een PM sturen naar één van de moderators met je NAW-gegevens en een beschrijving van de overtredingen die je hebt begaan. Ze zijn er om je te helpen.
Reputatie 7
Badge +4
Nou Bas, niet betalen voor je reis kun je ook zien als diefstal. Het is in je voordeel niet in te checken, dan betaal je je reis niet. Je verhaal is ongeloofwaardig, het is precies de manier om niet te betalen en onder je boete uit te komen. Als je niet incheckt, geen ID heeft en geen geld, laad je op zijn minst de verdenking op je dat je er bij een eventuele boete onderuit probeert te komen. Je zegt ook zelf: gezien dat de conducteur dan niks kan doen.
Omdat je dan ook nog eens verontwaardig bent omdat je 'per ongeluk' vergeten bent in te checken en je dan alleen boos maakt over wat de conducteur fout doet, lijkt het er zo langzamerhand wel op dat het probleem voor jouw foute gedrag bij een ander ligt.

Dat is de omgekeerde wereld. Het komt bij mij over als bewust zwartrijden en het probleem bij de ander leggen. Het is het typische zwartrijdersgedrag. Bij mij rijst nu de vraag wat je benadering naar de conductrice is geweest en of ze je niet heeft beboet uit angst voor agressie. Die vraag zul je zelf moeten beantwoorden. Het zou me niet verbazen als de conductrice een heel ander verhaal had.

Waarom koop je niet gewoon een kaartje? Dan steel je ook niet door de ander voor jouw reiskosten op te laten draaien. Jouw trein kan rijden omdat de meeste reizigers wel betalen.

Als jij overuren maakt, verwacht je ook dat je werkgever je voor die dienst betaalt. Ik denk dat je terecht boos zou zijn als hij dat niet doet. Zeker als hij komt met de smoes dat je er toch niks tegen kunt doen. Feitelijk doe je dan nu hetzelfde: Jij betaalt niet voor de dienst die NS want je doet er alles aan niet vervolgd te kunnen worden. Dat is precies hetzelfde. Daar prikt iedereen hier doorheen. Je hanteert wel een smoes die je voordeel oplevert en dat is zacht gezegd sowieso al verdacht, helemaal na de opmerking dat de conducteur toch niks kan doen.
Reputatie 7
Badge +4
@Ferdinand: Je kunt een boete niet betalen met het saldo op de kaart. Het is geen volledig wettig betaalmiddel. Er mag niet meer dan €150 op staan. Dat lijkt me onwaarschijnlijk in dit geval.
Jullie veroordelen de zwartrijder, maar je mag niet het recht in eigen hand nemen als conducteur.

Er zijn gewoon procedures voor, die zijn niet gevolgd, dus moet de conducteur feitelijk gewoon op de vingers worden getikt.
Reputatie 4
@Mvan Gelder
U heeft wel erg veel vertrouwen in procedures en het rechtssysteem. Dat stadium is de gemiddelde Nederlander vrees ik inmiddels voorbij, die weet dat als alle procedures worden gevolgd de overtreders uiteindelijk gewoon fluitend weglopen.
Reputatie 7
Badge +3
De gemiddelde Nederlander misschien wel, maar een rechter als het goed is niet. Nou zou ik er in het geval van TS maar geen zaak van maken, maar ik blijf erbij dat je als handhaver juist de wet moet handhaven. Daarbij mag je van mij best creatief zijn, maar niet zelf nieuwe dingen gaan verzinnen.
Reputatie 7
Moreel gezien is er natuurlijk meer als genoeg voor te zeggen om die kaart in te nemen, wettelijk gezien is dat uiteraard niet. Op het moment dat er géén verdenking van artikel 71 is
Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.
mag je een ov-chipkaart niet innemen. (En dan gaat het natuurlijk over het ov-chipkaart gedeelte)

Vrijwillig afstaan is natuurlijk iets anders, maar ik ga er vanuit dat dat niet gebeurd is 😉
Reputatie 4
Vrijwillig afstaan is natuurlijk iets anders, maar ik ga er vanuit dat dat niet gebeurd is ;)
Vrijwilig is een rekbaar begrip. :8
Reputatie 7
Vrijwilig is een rekbaar begrip. :8
Je mag best weten dat ik dat met bv. een meereiskaartje of weekend-vrij kaartje of gratis upgrade 1e klas, dat dan ook wel eens doe.( Een los actiekaartje dus. )

Als die niet is ingecheckt heb je geen geldig vervoersbewijs (dan heb ik het over de eerste "activatie check-in". Dan wil ik wel eens de keuze geven om die kaart vrijwillig bij mij af te geven, dan mogen ze meerijden naar hun station (als ik persoonlijk daar nog kom) en voor de overige reizen die ze maken, een kaartje kopen. Dat hoeven ze uiteraard niet te doen! Maar het alternatief is een Uitstel van Betaling, die zijn vaak een stukje duurder. Hierin zijn ze totaal vrij om de keuze te maken. Officieel gezien neem ik dan ook geen kaart in..

Dit doe ik niet elke keer, er zijn ook nog andere opties.
En bij mensen die overduidelijk misbruik maken, die krijgen sowieso dat UvB'tje en houden de kaart gewoon.
Ik vind de smiley's wel erg jammer, als handhavers zich niet aan de wet houden.

Als de procedure niet werkbaar is, moet je de procedure veranderen. Wat er mis mee is, weet ik niet, de conductrice kan een boete geven en ze kan de politie bellen.

Volgende keer maar de telefoon afpakken als de zwartrijder ook geen OV kaart meer meeneemt ?
Reputatie 4
@MvanGelder
Als U zonodig extra wilt betalen voor uw kaartje om wanbetalers uit de wind te houden moet U dat vooral zelf weten maar U moet niet verbaasd zijn dat andere reizigers daar geen trek in hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Beste MvGelder,

Het verschuilen achter tandenloze procedures schuift de rekening van zwartrijders naar de wel betalende reiziger. Dat kunt U redelijk vinden maar ik vind dat niet.
De conducteur verschuilt zich, want die kan een boete geven. Dat doet ze niet en ze belt de politie niet.

Ik ben voor meer handhaven en meer boetes geven. Maar wel volgens de wet.
Reputatie 7
Nogmaals, moreel gezien is het natuurlijk goed. Alleen al wat TS hier zegt, bevestigd dat het niet per ongeluk is gegaan.
Ik ben opgestapt in wijchen en ik moest uitstapen in nijmegen goffert toen de condenteur mij controleerde duurde het nog maar 1min voor dat de trein bij station nijmegen goffert was en in nijmegen goffert staat. Geen spoorpolitie net als in utrecht centraal daar nijmegen goffert veelste klein voor aangezien de condenteur dan hellemaal niks kan doen heeft ze uit wraak maar mijn ovchipkaart in beslag genomen (dat denk ik)

Dan nog sta je als HC niet boven de wet, die moet je gewoon volgen. Daarom ben je beëdigd.

In de huidige situatie ben ik het met MvanGelder eens.
Dat wil niet zeggen wat Tamzin en IkSpoor aangeven niet goed is, maar op dit moment wettelijk gezien niet correct. Verandering is dan natuurlijk gewenst, maar dat is helaas niet aan de NS maar aan de minister V&J.