Betalen bij werkzaamheden of niet

Reputatie 7
Badge +3
Bij werkzaamheden is er vaak vervangend busvervoer. Het is mij niet duidelijk of je daarvoor wel of niet moet betalen. Meestal staat er bij de bussen een mobiele OVC-paaltje. De meeste doorgaande reizigers checken daar uit voor ze in de bus stappen en bij aankomst checken ze weer in voordat ze verder reizen met de trein. Volgens sommige kennissen is dat toegestaan (er wordt ook nooit gecontroleerd in de bus) maar anderen zeggen dat je wel moet betalen (maar waar is dat mobiele OVC-paaltje dan voor????). Tot nu toe heb ik altijd betaald maar ik het gevoel dat ik altijd de enige ben. Hoe zit het nu?

13 reacties

Het lijkt erop, dat het op dit forum even niet mogelijk is om lege regels toe te voegen.

Dan wel om deze zin
af te kunnen breken... (di 11/08/2015. 16:16 uur)
Niet ieder doet het zoals jij.
Bvb afgelopen weekend was het Weesp_Almere per bus.
MAAR die sufferds=oenen van NS hadden de poorttjes in Weesp dichtgelaten. Dus als je bvb naar lelystad moest, dan betaal je-in de praktijk- enkel Ams-Weesp en dan weer Almere-Lely. Maar samen is dat vrijwel even duur als in 1x doorgaand.

En wat, als er sprake is van ONGEPLAND busvervoer en je wilt geld terug i.v.m. vertraging, omdat je langer dan gepland onderweg bent? Bij gesloten poortjes moet je dan eerst iemand vinden, die voor je de poortjes wilt openen. Gelukkig kun je als internationale reiziger bij de conducteur een NS Keycard verkrijgen, waarmee je de poortjes kunt openen. Kinderen met een gratis NS Kids Vrij abonnement kunnen voor hun ouders de poortjes openen. En misschien tref je op het station toevallig iemand met een NS Passagepas. Daarnaast kun je nog gebruik maken van een NS servicezuil of een perronmedewerker aanspreken.
Al met al genoeg mogelijkheden om bij gesloten poortjes zonder uit te checken het station te kunnen verlaten om gebruik te kunnen maken van vervangend busvervoer naar het volgende station, wanneer er ONGEPLAND geen bussen rijden.
Reputatie 1
Badge
Niet ieder doet het zoals jij.
Bvb afgelopen weekend was het Weesp_Almere per bus.
MAAR die sufferds=oenen van NS hadden de poorttjes in Weesp dichtgelaten. Dus als je bvb naar lelystad moest, dan betaal je-in de praktijk- enkel Ams-Weesp en dan weer Almere-Lely. Maar samen is dat vrijwel even duur als in 1x doorgaand.
Reputatie 7
Badge +3

Bij een onderbreking van je reis, omdat je uitcheckt om maar niet te betalen voor de bus, en bij vervolg weer incheckt omdat je dan wee rin de trein gaat onderbreek je ook de langeafstandskorting die berekend word. Daarmee kan de reis uiteindelijk duurder zijn dan als je dat stukje bus netjes ingecheckt bent gebleven.

Ik woon in Den Bosch en vaak gaat het dan om busvervoer over hele lange trajecten als Den Bosch-Utrecht of Den Bosch-Nijmegen. Als ja dan naar bijv. Amsterdam of Arnhem gaat verdien je dat echt niet terug met de langeafstandskorting.
Daarom moet NS standaard de poortjes toch openzetten bij werkzaamheden ?

Anders krijgen reizigers voornoemde problemen.
Ik begrijp dat je in de praktijk dus beter niet kunt betalen want er wordt toch vrijwel nooit gecontroleerd. En die enkele keer dat er gecontroleerd wordt kun je alsnog inchecken bij die mobiele paal.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Je moet natuurlijk altijd betalen voor een reis die je maakt. Bij een onderbreking van je reis, omdat je uitcheckt om maar niet te betalen voor de bus, en bij vervolg weer incheckt omdat je dan wee rin de trein gaat onderbreek je ook de langeafstandskorting die berekend word. Daarmee kan de reis uiteindelijk duurder zijn dan als je dat stukje bus netjes ingecheckt bent gebleven.

Als je reis na een NS busreis eindigt op een station met gesloten poortjes, kan je soms beter uitchecken op het station van je laatste busreis, om te voorkomen dat je een boete á €20 betaald wegens het 2e keer inchecken, zonder voorafgaande uitcheck.
Dit advies werd mij verteld op station Roosendaal (met gesloten poortjes), toen er afgelopen zondag 9 augustus bij een storing ongeplande bussen werden ingezet tussen Breda en Roosendaal.

De vraag is, hoe je als reiziger weet, of je terecht komt op een station met gesloten poortjes?
En wat doe je, als je treinreis eindigt op een station met gesloten poortjes, zodat je wel móet uitchecken, om buiten het station een NS bus te kunnen nemen?
Ik begrijp dat je in de praktijk dus beter niet kunt betalen want er wordt toch vrijwel nooit gecontroleerd. En die enkele keer dat er gecontroleerd wordt kun je alsnog inchecken bij die mobiele paal.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Je moet natuurlijk altijd betalen voor een reis die je maakt. Bij een onderbreking van je reis, omdat je uitcheckt om maar niet te betalen voor de bus, en bij vervolg weer incheckt omdat je dan wee rin de trein gaat onderbreek je ook de langeafstandskorting die berekend word. Daarmee kan de reis uiteindelijk duurder zijn dan als je dat stukje bus netjes ingecheckt bent gebleven.
Bij de gemiddelde businzet zoals bijvoorbeeld nu hier rondom Zwolle word je daar echt niet vrolijk van.
Reputatie 7
Badge +3
Je bus is een trein, dus je hoeft niet in en uit te checken als je al bent ingecheckt.

Dat controleren is vooral een praktisch verhaal. Als je dat wil doen moet je een flinke club service en veiligheid hebben staan om een hele bus snel te kunnen controleren bij uitstappen, want in de touringcars mag men niet staan en dus geen controle onderweg doen.

Je bus is een trein, dus je hoeft niet in en uit te checken als je al bent ingecheckt.

Dat controleren is vooral een praktisch verhaal. Als je dat wil doen moet je een flinke club service en veiligheid hebben staan om een hele bus snel te kunnen controleren bij uitstappen, want in de touringcars mag men niet staan en dus geen controle onderweg doen.
Maar als je dus halverwege een 'lange' treinreis uitcheckt aan het begin van vervangend busvervoer en weer incheckt aan het einde van vervangend busvervoer, om daarna met de trein verder te reizen, ben je dus wel je langeafstandskorting kwijt en betaalt dus meer voor de met NS gereisde treinkilometers.
Dan betaal je dus een deel van de gratis busreis terug. Misschien dat NS er daarom niet zo'n issue van maakt?
De uitleg die men richting reizigers vaak hanteert is dat je de bus moet zien als een trein, en dus ook betaalt alsof het een trein is. Daarom ook de mobiele palen inderdaad. Een beetje zo dus:

U moet betalen voor vervangend vervoer. Hierop schijnt soms gecontroleerd te worden (er is hier wel eens een topic geweest over mensen met een AH actieticket die van de slecht getrainde controleurs te horen kregen dat hun ticket niet geldig was in de vervangende bus) maar het is mij nog nooit overkomen, ik heb ook altijd het idee dat ik 1 van de weinige betalers ben.
De mobiele ov-chippalen staan er zodat de mensen die nog niet waren ingecheckt dat bij het instappen kunnen doen en zodat de mensen die niet verder reizen na afloop kunnen uitchecken.

Reageer