beantwoord

Betreft reizen met het Dal Vrij abonnement bij verschillende vervoerders

• 25 juli 2014
  • 7 reacties
  • 480 Bekeken

Binnenkort ga ik reizen tussen het Veolia station Voerendaal en Eindhoven of Utrecht. Nu moet ik eerst inchecken en uitchecken bij Veliola en aansluitend bij de NS.
Wordt mijn eerste inchecktijd bij Veolia gezien als de bepalende voor het bepalen voor de gehele reis of ik binnen of buiten de daluren reis of wordt bij het inchecken bij de NS opnieuw bepaald of het binnen of buiten de spits is.?
Met andere woorden: als ik om 15:55 incheck bij Veliola en om 16:10 uitcheck en incheck bij de NS geldt dan het dal tarief?
Met dank voor de reactie
Ruud Gras
icon

Beste antwoord door Pe_pe 25 juli 2014, 13:21

De inchecktijd bij NS bepaalt of bij NS het spits- of daltarief wordt gerekend, in dit geval dus spitstarief.

Bovendien zou het zo kunnen zijn dat daardoor de lange-afstandskorting vervalt, omdat opnieuw inchecken in een andere tariefperiode bij NS normaal gesproken wordt gezien als een nieuwe reis. De vervoerders hebben nog steeds niet gepubliceerd hoe de tarieven bij reizen met verschillende vervoerders nu precies worden berekend en de reisplanners laten ook niet zien wat het totaalbedrag wordt bij reizen die gedeeltelijk onder spitstarief en gedeeltelijk onder daltarief vallen.

Het zou kunnen zijn dat het voordeligst is om de hele reis af te leggen met een e-ticket of met een OV-chipkaart zonder kortingsabonnement (dus beiden vol tarief). Uitgaande van tweede klas:

Voerendaal - Utrecht vol tarief: €22,86
Voerendaal - Heerlen korting, Heerlen - Utrecht losse reis vol tarief: €1,18 + €22,80 = €23,98
Voerendaal - Heerlen korting, Heerlen - Utrecht vol tarief maar met behoud van 'langeafstandskorting': €1,18 + €20,90 = €22,08

Welk van de laatste twee berekeningen wordt toegepast, is mij dus niet bekend.
Bekijk origineel

7 reacties

De inchecktijd bij NS bepaalt of bij NS het spits- of daltarief wordt gerekend, in dit geval dus spitstarief.

Bovendien zou het zo kunnen zijn dat daardoor de lange-afstandskorting vervalt, omdat opnieuw inchecken in een andere tariefperiode bij NS normaal gesproken wordt gezien als een nieuwe reis. De vervoerders hebben nog steeds niet gepubliceerd hoe de tarieven bij reizen met verschillende vervoerders nu precies worden berekend en de reisplanners laten ook niet zien wat het totaalbedrag wordt bij reizen die gedeeltelijk onder spitstarief en gedeeltelijk onder daltarief vallen.

Het zou kunnen zijn dat het voordeligst is om de hele reis af te leggen met een e-ticket of met een OV-chipkaart zonder kortingsabonnement (dus beiden vol tarief). Uitgaande van tweede klas:

Voerendaal - Utrecht vol tarief: €22,86
Voerendaal - Heerlen korting, Heerlen - Utrecht losse reis vol tarief: €1,18 + €22,80 = €23,98
Voerendaal - Heerlen korting, Heerlen - Utrecht vol tarief maar met behoud van 'langeafstandskorting': €1,18 + €20,90 = €22,08

Welk van de laatste twee berekeningen wordt toegepast, is mij dus niet bekend.
Welkom op het forum Jyll!

Wanneer je overstapt telt de lange afstandskorting door bij een maximale overstaptijd van 35 minuten. Hierop is een uitzondering: wanneer je wisselt van spits naar daltarief of andersom vervalt de lange afstandskorting en betaal je opnieuw opstaptarief. Wel krijg je als je overgaat naar het daltarief 40% korting. Lees hier meer info over de lange afstandskorting. Als je om 16:10 dus opnieuw incheckt bij NS reis je verder tegen vol tarief.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Hierop is een uitzondering: wanneer je wisselt van spits naar daltarief of andersom vervalt de lange afstandskorting en betaal je opnieuw opstaptarief.

Bedankt voor die informatie, Inge!

Dat betekent dus dat houders van een kortingsabonnement in sommige gevallen inderdaad duurder uit zijn dan mensen die precies dezelfde reis op saldo maken zonder kortingsabonnement. In het voorbeeld hierboven is iemand die zonder abonnement op saldo reist van Voerendaal naar Utrecht €22,86 kwijt, terwijl een abonnementhouder door korting te krijgen op het Veolia-deel in totaal €23,98 moet betalen doordat in Heerlen de lange-afstandskorting niet doortelt. Zelfs met een wegwerpchipkaart van €23,86 ben je in dit geval nog voordeliger uit dan de abonnementhouder die nota bene heeft betaald voor een kortingsrecht.
Met hartelijke dank
Jyll

Welkom op het forum Jyll!

Wanneer je overstapt telt de lange afstandskorting door bij een maximale overstaptijd van 35 minuten. Hierop is een uitzondering: wanneer je wisselt van spits naar daltarief of andersom vervalt de lange afstandskorting en betaal je opnieuw opstaptarief. Wel krijg je als je overgaat naar het daltarief 40% korting. Lees hier meer info over de lange afstandskorting. Als je om 16:10 dus opnieuw incheckt bij NS reis je verder tegen vol tarief.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 6
Badge +2
N.B.: in de titel staat Dal Vrij, maar de discussie gaat over Dal Voordeel.
N.B.: in de titel staat Dal Vrij, maar de discussie gaat over Dal Voordeel.
Hoi Dennis,

Het gaat mij er vooral om wanneer de spitstijd exact ingaat. Ik neem aan dat wat dat betreft de dal vrij en de dal voordeel gelijke condities kennen

Jyll
Ik ging in de berekeningen inderdaad per abuis uit van Dal Voordeel. Dal Vrij kent niet het probleem dat door de wisseling van spits naar dal of omgekeerd de kosten hoger uit kunnen vallen dan zonder abonnement.

Reageer