beantwoord

Bezwaar maken boete?

  • 29 april 2015
  • 3 reacties
  • 346 Bekeken

Hallo
Op 24 april ingecheckt op Rotterdam-centraal. Ca 13.27uur. trein naar Amsterdam genomen om daar 's avonds een balletvoorstelling te gaan zien. Tussen Delft en Hollands spoor gecontroleerd door een conducteur van de NS . Een buitenlandse vrouw tegenover mij werd eerst aangesproken : u zit in de 1e klasse. Ik realiseerde me dat ik ook verkeerd zat! Stond op en ging al naar de 2e klasse. Toch kwam de controle weer bij mij nu met iemand van de politie erbij!? Moest alsnog voor de eerste klasse betalen en boete erbovenop van 35euro.
Er werd ook nog eens info over mij ingewonnen door de spoorwegpolitie (dit persoontje!!) Iemand kan zich vergissen natuurlijk.
Waarom wordt men dan behandeld als een crimineel? van NS-zijde vind ik dit geenzins klantvriendelijk. Ik werd ook nog verteld dat ik event. mee naar het bureau kon??? Kan ik hiertegen bezwaar maken? /code H 362440.
icon

Beste antwoord door Thom 29 april 2015, 17:05

Crimineel is niet van toepassing, u beging met zwartrijden een overtreding en geen misdrijf. Als u eerste klas reist met een tweedeklaskaartje krijgt u gewoon een boete en moet u de verhoging voor de eerste klas uiteraard betalen, zo simpel is dat. Als u bij controle weggaat uit de eerste klas om dan in de tweede te gaan zitten neemt niet weg dat u in de eerste klas zat, en wekt u de schijn zich aan de boete te willen onttrekken. Uw boete is dus terecht. Zeker als er een extra ambtenaar met geweldsbevoegdheid bij moet worden gehaald.

Als men de opmerking maakt dat u eventueel mee naar het bureau kon, hangt dit mogelijk samen met uw reactie. Het feit dat u wegliep kan de reden zijn dat er mensen bij zijn gehaald. Het is waarschijnlijk een medewerker van Service en Veiligheid geweest, die hebben meer bevoegdheden als er sprake van verzet of (verbale) agressie is. Die worden er niet voor niets bijgehaald, normaal schrijft de conducteur de boete gewoon uit.

U kunt wel bezwaar maken tegen een boete maar bij de beoordeling van uw bezwaar zijn de opmerkingen van de conducteur doorslaggevend. Als ik uw verhaal lees, zouden die wel eens ongunstig kunnen zijn.

U kunt voor een bezwaar contact opnemen met de Klantenservice: 030 751 51 55. Het is geen duur betaalnummer. Ik vraag me ernstig af of uw bezwaar wordt toegewezen maar daar gaat Boetebeleid over.

U spreekt over klantvriendelijk maar het is maar de vraag hoe u zich als klant opstelde. Medereizigers, dat zijn ook klanten, zijn niet gecharmeerd van zwartrijden en discussies daarover. En dat zijn ook klanten die veelal wel betalen voor hun kaartje en niet op uw 'discussie' zitten te wachten, noch gecharmeerd zijn van het moeten ingrijpen van bijzondere opsporingsambtenaren. Het is ook klantvriendelijk voor uw medereizigers als u geen overlastgevend gedrag vertoont en niet zwartrijdt. Waarom moeten betalende reizigers maar accepteren dat u dit doet? U weet toch zelf ook dat u fout zit? Verontwaardiging van uw kant lijkt me niet op zijn plaats. Bovendien worden de kosten van het ingrijpen op de samenleving verhaald.

Bezwaar maken kan ook schriftelijk:
NS Klantenservice
Afdeling Boetebeleid
Postbus 2025
3500HA Utrecht.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Crimineel is niet van toepassing, u beging met zwartrijden een overtreding en geen misdrijf. Als u eerste klas reist met een tweedeklaskaartje krijgt u gewoon een boete en moet u de verhoging voor de eerste klas uiteraard betalen, zo simpel is dat. Als u bij controle weggaat uit de eerste klas om dan in de tweede te gaan zitten neemt niet weg dat u in de eerste klas zat, en wekt u de schijn zich aan de boete te willen onttrekken. Uw boete is dus terecht. Zeker als er een extra ambtenaar met geweldsbevoegdheid bij moet worden gehaald.

Als men de opmerking maakt dat u eventueel mee naar het bureau kon, hangt dit mogelijk samen met uw reactie. Het feit dat u wegliep kan de reden zijn dat er mensen bij zijn gehaald. Het is waarschijnlijk een medewerker van Service en Veiligheid geweest, die hebben meer bevoegdheden als er sprake van verzet of (verbale) agressie is. Die worden er niet voor niets bijgehaald, normaal schrijft de conducteur de boete gewoon uit.

U kunt wel bezwaar maken tegen een boete maar bij de beoordeling van uw bezwaar zijn de opmerkingen van de conducteur doorslaggevend. Als ik uw verhaal lees, zouden die wel eens ongunstig kunnen zijn.

U kunt voor een bezwaar contact opnemen met de Klantenservice: 030 751 51 55. Het is geen duur betaalnummer. Ik vraag me ernstig af of uw bezwaar wordt toegewezen maar daar gaat Boetebeleid over.

U spreekt over klantvriendelijk maar het is maar de vraag hoe u zich als klant opstelde. Medereizigers, dat zijn ook klanten, zijn niet gecharmeerd van zwartrijden en discussies daarover. En dat zijn ook klanten die veelal wel betalen voor hun kaartje en niet op uw 'discussie' zitten te wachten, noch gecharmeerd zijn van het moeten ingrijpen van bijzondere opsporingsambtenaren. Het is ook klantvriendelijk voor uw medereizigers als u geen overlastgevend gedrag vertoont en niet zwartrijdt. Waarom moeten betalende reizigers maar accepteren dat u dit doet? U weet toch zelf ook dat u fout zit? Verontwaardiging van uw kant lijkt me niet op zijn plaats. Bovendien worden de kosten van het ingrijpen op de samenleving verhaald.

Bezwaar maken kan ook schriftelijk:
NS Klantenservice
Afdeling Boetebeleid
Postbus 2025
3500HA Utrecht.
Welkom op het NS Serviceforum Balletfreak. Ik sluit mij graag aan mij Thom. Je mag ook een priv├ębericht naar mij sturen met het boetekenmerk, NAW-gegevens en geboortedatum. Ik kan dan overleggen of er iets mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +2
O, dus je fout uit je zelf corrigeren is misschien riskanter dan afwachten tot de controleur er wat van zegt, omdat het kan lijken of je wegloopt voor de controleur. Terwijl je zou zeggen dat het eerste beter is.

Helaas staat er niet bij of de andere reiziger ook een boete heeft gekregen.

Reageer