beantwoord

bezwaar tegen boetes?

Best NS, ik heb net een boete mogen ontvangen voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Mijn ov kaart is stuk en opgestuurd en ik toendertijd gedaan wat u van mij verwachte: een tijdelijke kaart aanvragen (€7,50) en mijn studenten weekend OV daar opzetten. Nu heb ik mijn nieuwe kaart nog steeds niet, en als ik de OV dienst bel krijg ik niets anders te horen dan dat deze snel zal arriveren, maar ondertussen is mijn tijdelijke kaart niet meer geldig. Aangezien Ik vandaag echt naar Middelburg moest en niet langer kon wachten heb ik ieder geval mijn OV aanvraag formulier en een printscreen van mijn DUO pagina (waar op staat dat ik inderdaad vandaag gratis reis) meegenomen. Uw conductrice was niet geïnteresseerd in mijn verhaal nog in het inkijken van de papieren die ik meeheb. Ze zei dat ondanks alles ik geen geldig vervoersbewijs heb, wat waar is, al kan ik er weinig aan doen dat mijn kaart zo lang onderweg is. Ik heb een boete vol tarief (geen 40% korting, ook al reis ik samen met mensen die wel een werkende kaart hebben. Dat is volgens uw conductrice niet mogelijk) en daarnaast een verhoging van 30 euro. Mij werd nog verteld dat ik op Rotterdam een nieuwe tijdelijke kaart kan halen (€7.50) maar desondanks heb ik een boete tot aan Middelburg. Ik hoop dat uw mijn woede en teleurstelling over de service begrijpt. Ik reis al drie jaar om de 2/3 weken met mijn weekend OV tussen Middelburg en Groningen. Ik koop netjes een kaartje buiten de weekenden en vandaag worden alle mogelijke regeltjes tegen mij gebruikt. ook al heb ik gratis reisrecht, dit enkeltje middekburg kost mij dus €60 en €7.50 voor een tijdelijke kaart op Rotterdam centraal. Ik hoop dat u iets meer begrip voor de situatie heeft dan uw conductrice en mij kan vertellen of er mogelijkheden Zijn om deze boete ongedaan te maken dan wel op de OV Kaart verstrekker te verhalen. Met vriendelijke groet, Hans
icon

Beste antwoord door Femke NS 23 juni 2014, 10:38

Beste HP Udo,

Als student kun je één keer per jaar in aanmerking komen voor de regeling Geld Terug Bij Vergeten Abonnement. Om hiervoor in aanmerking te komen kun je gebruikmaken van het formulier dat is geplaatst op deze pagina onder het kopje Formulieren. Je moet wel eerst het bedrag van je Uitstel Van Betaling betalen.
Bekijk origineel

15 reacties

De conductrice heeft correct gehandeld. Je had voor vertrek een vervoersbewijs moeten regelen en het niet pas op het moment dat het er op aankwam aan de conducteur moeten voorleggen. Die conducteur kan gewoon helemaal niets met je papierwinkel. Maar wellicht dat NS uit coulance je boete ongedaan wil maken.

Dat de conductrice een vervoersbewijs naar Middelburg uitschreef, was gewoon het voordeligst voor je. Een enkeltje van Groningen naar Middelburg kost in de trein EUR 25,40 + EUR 35 = EUR 60,40. En die prijs is exact gelijk aan een enkeltje Groningen - Middelburg in de trein. Waarom je dan in Rotterdam een nieuwe chipkaart ging halen is mij een raadsel.
Dank de luchtmacht, natuurlijk stond ze in haar recht daar gaat het niet om. Het heeft meer met het service model te maken maar wellicht verwacht ik te veel.
" Ik koop netjes een kaartje buiten de weekenden en vandaag worden alle mogelijke regeltjes tegen mij gebruikt."

Kennelijk hebt u dit weekend niet netjes een kaartje gekocht en bent u zonder geldig vervoerbewijs in de trein gestapt.
En dan kun u natuurlijk afgeven op een conductrice die gewoon haar werk doet. Alsof het haar schuld is dat u nalatig bent geweest.
U kunt immers geen geldig vervoerbewijs tonen en dan heeft een HC geen andere mogelijkheid dan het uitschrijven van een nieuw vervoerbewijs waarvan de prijs volgens de wet (!!) verhoogd wordt met €35,00. Dat is dus geen ideetje van de HC, dat staat zelfs voorgedrukt op de uitstel van betaling die je hebt gekregen.

En als u zich nou voor het instappen bij die conductrice had gemeld, had zij u misschien een ander advies kunnen geven (haal eerst even een nieuw tijdelijk reisrecht, zoals ze u nu kennelijk heeft geadviseerd).
Dan had u die UvB met die wettelijke verhoging weten te voorkomen en had u hier ook geen verwijten hoeven uiten tegen en over iemand die alleen maar haar werk deed.
En aan allerlei papieren en documenten die geen vervoerbewijs zijn heeft zij geen boodschap.
En dan mag u dat een slechte service vinden of niet, zij had u ook op het eerstvolgende station uit de trein kunnen laten halen (dat is dan een regeltje dat ze ook had kunnen toepassen).

En wees blij dat zij het bij een UvB heeft gelaten. Want een HC kan meer regeltjes toepassen dan u kunt bedenken. Want vergeet niet, een HC is ook nog BOA en heeft op grond daarvan nog allerlei mogelijkheden (gedekt door de wet) om u het leven behoorlijk zuur te maken.
En dat lijkt in dit geval duidelijk niet te zijn gebeurd, ondanks uw gezeur met "bewijsstukken".

En als u het er niet mee eens bent, kunt u bij NS Klantenservice (030 751 51 55) altijd een verzoek doen om die wettelijke verhoging kwijt te schelden.
Dat kan slechts 1x per jaar, dus als u daar al eerder gebruik van hebt gemaakt, dan zult u vrij zeker nul op het rekest krijgen.
Maar met 1 telefoontje weet u snel genoeg of er mogelijkheden tot coulance zijn.

P.S. En voortaan graag wat meer respect voor het treinpersoneel. Dat zou u sieren.
Dank de luchtmacht, natuurlijk stond ze in haar recht daar gaat het niet om. Het heeft meer met het service model te maken maar wellicht verwacht ik te veel.
" Ik koop netjes een kaartje buiten de weekenden en vandaag worden alle mogelijke regeltjes tegen mij gebruikt."

Kennelijk hebt u dit weekend niet netjes een kaartje gekocht en bent u zonder geldig vervoerbewijs in de trein gestapt.
En dan kun u natuurlijk afgeven op een conductrice die gewoon haar werk doet. Alsof het haar schuld is dat u nalatig bent geweest.
U kunt immers geen geldig vervoerbewijs tonen en dan heeft een HC geen andere mogelijkheid dan het uitschrijven van een nieuw vervoerbewijs waarvan de prijs volgens de wet (!!) verhoogd wordt met €35,00. Dat is dus geen ideetje van de HC, dat staat zelfs voorgedrukt op de uitstel van betaling die je hebt gekregen.

En als u zich nou voor het instappen bij die conductrice had gemeld, had zij u misschien een ander advies kunnen geven (haal eerst even een nieuw tijdelijk reisrecht, zoals ze u nu kennelijk heeft geadviseerd).
Dan had u die UvB met die wettelijke verhoging weten te voorkomen en had u hier ook geen verwijten hoefen uiten tegen en over iemand die alleen maar haar werk deed.

En wees blij dat zij het bij een UvB heeft gelaten. Want een HC kan meer regeltjes toepassen dan u kunt bedenken.

En als u het er niet mee eens bent, kunt u bij NS Klantenservice (030 751 51 55) altijd een verzoek doen om die wettelijke verhoging kwijt te schelden.
Dat kan slechts 1x per jaar, dus als u daar al eerder gebruik van hebt gemaakt, dan zult u vrij zeker nul op het rekest krijgen.
Maar met 1 telefoontje weet u snel genoeg of er mogelijkheden tot coulance zijn.

P.S. En voortaan graag wat meer respect voor het treinpersoneel. Dat zou u sieren.

Ze kunnen beter een nieuwe OV chipkaart per omgaande opsturen. Het hoeft geen weken te duren hoor, zonder OV kaart kan je namelijk straks niet meer reizen.

En hij had bewijs dat hij te goeder trouw is. Als mijn ID kaart wordt gestolen en de politie vraagt ernaar, krijg ik ook geen boete als ik een formulier tot aanvraag laat zien.
Tja, macca728. Het is nu eenmaal DUO dat over de OV-studentenkaart gaat. Daar kan NS niets aan doen. HP Udo moet de boel met DUO regelen, niet met de conductrice van NS.

Je vergelijking tussen de ID-kaart in vergelijking met een OV-chipkaart is natuurlijk belachelijk.

En hij had bewijs dat hij te goeder trouw is. Als mijn ID kaart wordt gestolen en de politie vraagt ernaar, krijg ik ook geen boete als ik een formulier tot aanvraag laat zien.

Als hij te goeder trouw was geweest had hij zich voor vertrek bij de HC gemeld en de situatie uitgelegd.
Dan was er op grond van zijn "bewijsstukken" een andere oplossing gezocht. Hoewel, een officieel bewijsstuk had hij kennelijk niet, want in hoeverre is een printscreen een bewijsstuk?

Nu heeft hij gewacht tot er controle kwam, dan is er al geen sprake meer van te goeder trouw.

Als uw ID kaart wordt gestolen moet u aangifte doen bij diezelfde politie, die u een kopie van de aangifte geeft. Dat is een officieel (bewijs) stuk. En als u een nieuwe aanvraag doet bij de Gemeente krijgt u in dat geval ook een officieel gewaarmerkt stuk.
Een printscreen en een OV aanvraag formulier zijn geen gewaarmerkte stukken.
Sterker nog als je een aanvraagformulier laat zien, betekent dat nog eens dat de aanvraag nog niet eens is gedaan; anders zou je dat formulier toch weken geleden al lang en breed opgestuurd hebben.

Maar ook hier straalt weer duidelijk van de klacht af: Ik heb een probleem en een ander mag (in dit geval de HC) mag het oplossen.
En die HC heeft het inderdaad conform de geldende regels (en wegens gebrek aan rechtmatig bewijs) opgelost.
Geus, laten we het erop houden dat het teleurstellend is om met een vrij stevige boete geconfronteerd te worden terwijl ik normaal gesproken gratis reis. Het zou niet mijn manier zijn van omgaan met klanten maargoed dat er correct gehandeld is lijkt me duidelijk. U mag mij nalatig noemen, ik wens u nog een fijne dag en adviseer u wat van het WK mee te pakken. Aan dit soort gesprekken heeft niemand wat
Reputatie 7
Badge +4
U heeft wel een gedocumenteerd verhaal maar u heeft niet betaald voor uw reis en dus is er sprake van zwartrijden en is de verhoging terecht. Ik vraag me eerlijk gezegd af op grond waarvan u verwacht dat u zonder te betalen kunt reizen. Dat is toch een vreemde veronderstelling? Je reist niet met een verhaal zonder te betalen maar met een geldig vervoersbewijs.

Ik kan me wel voorstellen dat als u zich normaal goed aan de voorschriften houdt, het niet prettig voelt om een boete krijgen boven op een brutoreisbedrag. Dat hakt er in maar de conductrice kan van uw verder correcte reisgedrag geen idee hebben en hoeft dat ook niet.

U had voor met 40 procent korting mee kunnen reizen maar dat heeft u ook niet gedaan. U heeft er dus voor gekozen te reizen zonder daar geld voor uit te geven. De conductrice is, zo nodig, verplicht iedereen in de trein van een geldig vervoersbewijs te voorzien en dat heeft ze ook gedaan. Het is voorschrift dat de wettelijke verhoging, eigenlijk een boete, daar bij op komt. Dat is geen beleid van de conductrice, dat is voorschrift bij haar werk.

Ik vind het onbegrijpelijk dat u zonder verdere kosten te maken voor een kaartje met dit verhaal in de trein stapt en veronderstelt dat u daarmee gratis kunt reizen. U rijdt zwart en bent verantwoording schuldig aan de conductrice en dat dat andersom zo zou zijn, lijkt me een vreemde vooronderstelling.
De juridische kant van de zaak is duidelijk Thom, Je hebt mij niet zien schrijven dat ik een wettig vervoersmiddel had. Het ging mij om de menselijke kant. Gelukkig zag zei dat ook, bij aankomst net nogmaals met de conductrice gesproken te hebben is alles afgerond. Ik heb het verhaal herhaald, de nalatigheid van de OV Kaart verstrekker benadrukt en we waren het er beiden wel over eens dat in ieder geval de wettelijke verhoging eraf kon alsmede het volle tarief. Eind goed al goed het bedrag is flink lager
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat het uiteindelijk goed is opgelost maar ik vraag me dan wel af waarom je dit verhaal dan hier op deze wijze naar voren bracht zonder het laatste te vermelden.
Ik mag je gelukwensen want meestal gaat het niet zo met het kwijtschelden van boetes, vrees ik.
Thom dit gebeurde pas net vandaar. Ik kreeg de boete ter hoogte van assen en bij Rotterdam zag ik een kans om haar aan te spreken vandaar. Maargoed, dank. Een beetje geluk is fijn op zo'n moment
De juridische kant van de zaak is duidelijk Thom, Je hebt mij niet zien schrijven dat ik een wettig vervoersmiddel had. Het ging mij om de menselijke kant. Gelukkig zag zei dat ook, bij aankomst net nogmaals met de conductrice gesproken te hebben is alles afgerond. Ik heb het verhaal herhaald, de nalatigheid van de OV Kaart verstrekker benadrukt en we waren het er beiden wel over eens dat in ieder geval de wettelijke verhoging eraf kon alsmede het volle tarief. Eind goed al goed het bedrag is flink lager
Niet te vroeg juichen. Het is niet de conductrice die bepaalt of die wettelijke verhoging kwijt gescholden wordt. Haar enige taak in zo'n situatie een vervoerbewijs met wettelijke verhoging uit te schrijven.
Bij het insturen van dat Uitstel van Betaling kan zij haar bevindingen en mening op de achterzijde van de UvB geven. Het is uiteindelijk Klantenservice c.q. Boeteafhandeling die bepaalt of de ritprijs alsnog aangepast wordt tot 60% i.v.m. kortingsrecht en of de boete wordt kwijt gescholden.
En dat laatste is weer afhankelijk of er al eerder coulance is verleend of niet.
Kortom, niet te vroeg juichen om wat de conductrice in een nagesprek heeft gezegd, maar eerst maar eens afwachten wat in "Utrecht" wordt beslist.
Beste HP Udo,

Als student kun je één keer per jaar in aanmerking komen voor de regeling Geld Terug Bij Vergeten Abonnement. Om hiervoor in aanmerking te komen kun je gebruikmaken van het formulier dat is geplaatst op deze pagina onder het kopje Formulieren. Je moet wel eerst het bedrag van je Uitstel Van Betaling betalen.
Even nog inspringend op dit verhaal. Wij mogen inderdaad geen korting verlenen op een UVB als een reiziger meereist met een andere reiziger met samenreiskorting. Verder horen wij dagelijks zoveel verhalen aan waarom een reiziger geen geldig vervoerbewijs heeft, dat het voor ons af en toe klaar is en we gewoon gaan schrijven met de mededeling in beroep te gaan bij de klantenservice.
Dat het UVB is uitgeschreven van Groningen tot aan Middelburg maakt in verhouding nog iets uit, in het voordeel van de reiziger in dit geval, tenzij er inderdaad sprake van samenreiskorting kan zijn. De wettelijke verhoging staat er nu eenmaal bij en de volledige ritprijs komt erbij, daar wordt nog steeds een lange afstandskorting voor berekend. Dat het met een studenten-ov handiger is om alles direct bij www.studentenreisproduct.nl te regelen, heeft alles met DUO te maken, zoals al eerder is aangegeven. De reiziger krijgt van ons altijd de vraag waar die naar toe gaat, dus het eindstation kan zelf bepaald worden.

Ik hoop toch wat meer info te hebben kunnen geven, terwijl ik er zelf niet bij ben geweest.

Reageer