beantwoord

Bij overstappen is bij mij opnieuw instaptarief berekend; waarom?

• 31 augustus 2015
  • 5 reacties
  • 326 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik reisde onlangs van Hoorn naar Delft. Dit ging via Amsterdam Sloterdijk. Op Sloterdijk kwam ik echter aan op spoor 10, en dit spoor ligt eigenlijk "buiten" station Sloterdijk. Om over te stappen moest ik dus eerst het station (lees: spoor 9/10) uit via de poortjes, en vervolgens weer in (bij de rest van het station). Oftewel, even uit- en inchecken.

Geen probleem, dacht ik. Dit geldt als overstap. Er wordt dus niet opnieuw instaptarief gerekend. Dacht ik. Maar toen ik in Delft aankwam, zag ik aan het tarief dat dit wel gebeurt was! Het systeem had het als nieuwe reis gerekend.
En om het nog erger te maken: mijn overstap in Sloterdijk was net na 16:00. Omdat het systeem het als nieuwe reis rekende, is voor het reisdeel Sloterdijk - Delft dus vol tarief gerekend, en niet met 40% korting, zoals wel zou moeten door mijn kortingsabonnement. Ik begon mijn reis immers voor 16:00.

Oftewel, door een fout in het systeem, en omdat ik door de poortjes moest en daardoor eventjes uit- en in- moest checken, heb ik zes euro teveel betaald. (€4.40 + €12.00 in plaats van €10.40.) Niet enorm veel, maar wel zou ik het (vooral uit principe) wel graag terug willen. Hoe gaat dit in zijn werk?
icon

Beste antwoord door mweiss 31 augustus 2015, 04:25

De laatste keer dat ik bij spoor 9 en 10 aankwam waren alle poortjes dicht, behalve het buitenste poortje met brede doorgang. Als dat nu ook het geval was dan is dit erg lastig om te zien, want het is een vrij lange rij poortjes en je moet dus maar net weten dat er op Sloterdijk een open poortje hoort te zijn.

Het beste is om contact op te nemen met de klantenservice, die kunnen je vast wel helpen. http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het station staat nog niet bij http://www.ns.nl/reizigers/blind/tussentijds-uit-en-inchecken.html omdat de poortjes nog niet dicht zijn, maar je kan wel NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55 bellen.
Reputatie 3
De laatste keer dat ik bij spoor 9 en 10 aankwam waren alle poortjes dicht, behalve het buitenste poortje met brede doorgang. Als dat nu ook het geval was dan is dit erg lastig om te zien, want het is een vrij lange rij poortjes en je moet dus maar net weten dat er op Sloterdijk een open poortje hoort te zijn.

Het beste is om contact op te nemen met de klantenservice, die kunnen je vast wel helpen. http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice
Bedankt voor de reacties! Het zou inderdaad goed kunnen dat één van de poortjes nog wel open was. Heb ik niet op gelet, omdat ik een overstap moest halen. Maarja, poortjes betekenen bij mij even zo'n kaartje ervoor houden.

In elk geval bel ik de klantenservice wel even.
Reputatie 6
Badge +2
Om over te stappen moest ik (..) uit- en inchecken. Geen probleem, dacht ik. Dit geldt als overstap. Er wordt dus niet opnieuw instaptarief gerekend. Dacht ik. Maar toen ik in Delft aankwam, zag ik aan het tarief dat dit wel gebeurt was! Het systeem had het als nieuwe reis gerekend. En om het nog erger te maken: mijn overstap in Sloterdijk was net na 16:00. Omdat het systeem het als nieuwe reis rekende, is voor het reisdeel Sloterdijk - Delft dus vol tarief gerekend, en niet met 40% korting, zoals wel zou moeten door mijn kortingsabonnement. Ik begon mijn reis immers voor 16:00.
In dit geval (omdat het station op de kortste route ligt) geldt zonder dalspitsovergang in totaal wel dezelfde prijs als zonder omchecken, het saldo moet alleen hoger zijn.
Zo, ik heb de klantenservice maar eens gebeld. De conclusie was ook: het was beter om gewoon de poortjes te omzeilen en niet in- en uit- te checken.

Poortjes beteken in mijn opzicht altijd even kaartje ervoor houden, en dan ga ik er maar vanuit dat de mensen erachter wel geregeld hebben dat het systeem goed werkt. Nu geleerd dat je dat vertrouwen maar beter niet kunt hebben.

Reageer