beantwoord

Bijbetalen op traject

• 24 februari 2014
  • 9 reacties
  • 776 Bekeken

Beste meneer/mevrouw,

Ik reis vaak van Geldermalsen naar Brussel-Centraal, ook vóór 9 's ochtends.
Op dit traject heb je als je jonger bent dan 26 jaar automatisch korting. De reis bedraagt dan €21,90.
Ik reis al maanden op dit traject en ben altijd gecontroleerd, dit was tot vanmorgen nooit een probleem.
Vanmorgen (vóór 9uur) werd ik in Roosendaal gecontroleerd. Hier werd mij verteld dat ik €10,00 moest bij betalen
omdat ik met korting reisde, die alleen geldig zou zijn ná 9u 's ochtends. Ik heb de conductrice verteld dat ik al maanden op dit traject reis, en dit probleem nooit heb gehad, en dat het mij nooit is verteld. Zij bleef erop aandringen dat ik moest betalen, en dat ik al die andere keren maar geluk heb gehad. Ik ben het hier niet mee eens. Als dit het geval geweest zou zijn, zou dat mij al veel eerder verteld zijn. Ik heb alsnog de €10,00 betaald en om het betalingsbewijs gevraagd. Zou u mij kunnen vertellen wie er hier gelijk heeft? En hoe ik eventueel mijn geld terug zou kunnen vragen?

Ik hoop van u te horen.
icon

Beste antwoord door Leny NS 26 februari 2014, 12:56

Beste Karolinebx,

Welkom op het NS forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘OV-chipkaart’. Ik heb de voorwaarden erbij gehaald en doordeweeks is het jongerenticket niet geldig van maandag tot en met vrijdag voor 9.00 uur. Hier vind je de voorwaarden van het jongerenticket Benelux: Jongerenkorting Benelux

Hopelijk is het nu duidelijk.

Vriendelijke groet,

Leny
Bekijk origineel

9 reacties

Badge
Beste Karolinebx,

Welkom op het NS forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘OV-chipkaart’. Ik heb de voorwaarden erbij gehaald en doordeweeks is het jongerenticket niet geldig van maandag tot en met vrijdag voor 9.00 uur. Hier vind je de voorwaarden van het jongerenticket Benelux: Jongerenkorting Benelux

Hopelijk is het nu duidelijk.

Vriendelijke groet,

Leny
Reputatie 2
Ik heb eens even een oude foto van een internationaal ticket met jongerenkorting opgeduikeld, die 9-uursgrens is immers iets wat er al jaren is. En hier staat overduidelijk op dat het in Nederland pas na 9 uur geldig is! (ookal was het hier maar een klein stukje, de rest destijds op SOV gereisd) Voordeelurenkorting wordt ook expliciet op zo'n ticket vermeld en heeft dezelfde beperking erboven staan.

Eve informatie opgevraagd bij ns-high speed:

Jongerentickets Intercity Den Haag HS – Antwerpen/Brussel Voorwaarden
Zo werkt het: je kiest je bestemming en reist daar in je eigen tempo naartoe. Voor jongeren tot en met 25 jaar
Uitzondering zijn de treinen waarvoor reserveren verplicht is. In dat geval is je jongerenticket alleen geldig op de door jou gereserveerde trein, datum en tijd. Extra voordelige tickets met een kortingspercentage van 35% op het Nederlandse, Belgische en Luxemburgse traject

Daar gelden voor wat het Nederlandse trajectgedeelte betreft geen restricties inzake korting?
Spits of geen spits, je mag altijd reizen.

Nou reist Karolinebx niet van Den Haag naar Brussel, maar vanaf Geldermalsen.
Op Nederlandse trajectgedeelte reist zij niet met NS HiSpeed, maar gewoon met NS Reizigers; althans van Geldermalsen tot Roosendaal, neem ik aan. Dat is het meest logische overstapstation.

De voorwaarden van NS HiSpeed resp. de Intercity Den Haag-Brussel zijn dus voor haar pas van kracht vanaf Roosendaal, in feite dus uitsluitend in Belgie.

Kortom, De vergelijking gaat hier - naar mijn mening - helaas niet op.
Eve informatie opgevraagd bij ns-high speed:

Jongerentickets Intercity Den Haag HS – Antwerpen/Brussel Voorwaarden
Zo werkt het: je kiest je bestemming en reist daar in je eigen tempo naartoe. Voor jongeren tot en met 25 jaar
Uitzondering zijn de treinen waarvoor reserveren verplicht is. In dat geval is je jongerenticket alleen geldig op de door jou gereserveerde trein, datum en tijd. Extra voordelige tickets met een kortingspercentage van 35% op het Nederlandse, Belgische en Luxemburgse traject
Ik weet even niet wat er precies op het vervoersbewijs staat. Laat ik voorop zeggen dat ik de onduidelijkheid snap, het overkomt veel meer reizigers met hun abonnementen en samenreisgenoten.

Als er bijvoorbeeld in de kaartautomaat een kaartje met korting wordt aangeklikt, staat er bij dat het alleen geldig is in de voordeeluren. Hier begint de verwarring, want wat zijn de voordeeluren. Het zou beter zijn als daar preciezer staat wanneer er met zo'n kaartje gereisd mag worden, dus aan welke eisen voldaan moet worden.

Mocht op uw vervoersbewijs duidelijk staan dat het Nederlandse traject in de voordeeluren plaatsvindt of met 40% korting, geldt voor ons in principe de 9 uurs grens. Het enige wat je dan kan doen is een vervoersbewijs kopen dat op het Nederlandse traject vol tarief is en in België het jongerentarief. Er zijn namelijk verschillende keuzemogelijkheden.

Ik snap ook de verwarring bij mijn collega's, want het staat er vaak met kleine letters op. Ik vermoed dan ook dat mijn collega's er zeer gemakkelijk over heen hebben gekeken en dat de conductrice van vandaag het beter bekeken heeft en tot deze conclusie is gekomen en dat is een heel vervelende situatie.

Ik denk zelf dat dit de enige twee oplossingen zijn, of het Nederlandse traject op vol tarief met jongerentarief in België of reizen na 09.00 uur, zoals u het nu doet.

Ik ben benieuwd of iemand anders misschien nog een andere oplossing heeft. Ik hoop in ieder geval toch wat meer duidelijkheid heb weten te verschaffen.
Ik snap dat het in de conductrice haar onwetendheid een goede oplossing was, maar hoe moet dit dan in de toekomst? Ik ben reis namelijk vaker op dit traject. Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat ik voortaan vaker moet bijbetalen omdat de conducteurs niet goed op de hoogte zijn van de tarieven. Zou u mij daar meer informatie over kunnen geven?
Ik denk dat de meeste van mijn collega's hier niet goed van op de hoogte zijn en als wij niet zeker zijn van onze zaak geven we het voordeel van de twijfel en ik denk dat dat hier gebeurd is, hoe vervelend het ook is.
Nee het klopt wat u zegt, er is op het Nederlandse traject inderdaad geen speciale korting voor jongeren onder de 26 jaar, althans, niet zonder een abonnement.
Als je een treinreis wil kopen naar België, moet je sowieso aanvinken in welke leeftijdscategorie je zit. Dit geldt voor zowel nshispeed.nl, als bij de kaartjesmachine. Als je aanvinkt dat je jonger bent dan 26 jaar valt de prijs standaard lager uit. Bij controle in de trein mogen ze dan om je ID vragen om te controleren of je inderdaad jonger bent. Er staat nergens aangegeven bij deze optie dat het alleen maar geldt ná 9u 's ochtends. Het lijkt me ook niet logisch, omdat ze je expres de keuze geven.
Dat is het hele probleem. Als het echt niet mocht, had ik het toch al véél eerder te horen moeten krijgen van de conducteurs?
Ik ben bekend met de overige kortingsabonnementen, en weet hoe het werkt met de dal- en spitsuren etc.
Vervelend dat u deze ervaring heeft, maar om eerlijk te zijn heb ik nog niet eerder gehoord dat u op het Nederlandse traject jonger dan 26 jaar bent korting hebt. Dit is misschien het geval voor het Belgische traject, daar ben ik niet van op de hoogte overigens, ik werk alleen maar op het Nederlandse spoor.
De kortingen die ik ken in Nederland zijn de kortingen te verkrijgen via een abonnement. Een jongerentarief is mij ook totaal onbekend voor in Nederland.

Ik weet ook niet of u een kortingsabonnement heeft bij NS en dan gelden inderdaad de daluren en mag u gewoonweg niet in de spits te reizen. Het internationale vervoersbewijs geeft aan of u korting heeft of niet en het eventuele bijbehorende abonnement kan dan zonder geldige check-in getoond worden, dit is in combinatie met het papieren vervoersbewijs. Mocht u in de spits reizen heeft dit dus geen zin helaas.

Dat de conductrice u geen nieuw vervoersbewijs in de vorm van een Uitstel van Betaling heeft geschreven heeft u eigenlijk nog geluk gehad, want bij een niet geldig vervoersbewijs dienen wij een nieuw vervoersbewijs met wettelijke verhoging uit te schrijven. Er is dus een coulante oplossing gekozen.

De vraag waarom de andere collega conducteurs dat niet gezien hebben, kan ik geen antwoord op geven. Het is natuurlijk wel vervelend dat dit maanden wordt goed gekeurd en vandaag niet meer, maar ik vrees dat het ook zo is en dat het niet klopt en dat u dus eigenlijk een coulante oplossing aangeboden heeft gekregen voor vandaag.

Vandaar dat ik ook niet verwacht dat u de € 10,- niet kan declareren.

Iemand anders nog een idee?

Reageer