beantwoord

Boete?

• 10 februari 2017
  • 7 reacties
  • 341 Bekeken

Hallo,
Mijn zusje heeft per ongeluk mijn ov chipkaart gepakt, met nadruk op 'per ongeluk' maar heeft hiervoor een boete van € 50 gekregen. Ze reisde in principe niet zwart en krijgt toch een boete. Ook is mijn chipkaart afgepakt wat nog eens €7,50 kost.
Nu vraag ik mij af waarom mijn chipkaart is afgepakt en waarom zij zo'n hoge boete heeft gekregen en of deze kosten kunnen worden vergoed/kwijtgescholden?

Li
icon

Beste antwoord door Loes 10 februari 2017, 14:06

Het vervelende is dat wij tijdens controle niet kunnen nagaan of het een foutje is of met opzet. Vandaar dat wij tijdens controle vaststellen dat een OV Chipkaart niet van de betreffende persoon is (altijd als er een abonnement opstaat), nemen wij hem in. Er is dan nl geen sprake van een geldig vervoersbewijs. Als er geen abonnement opstaat, blijft de handelingsprocedure officieel hetzelfde.
De conducteur heeft een Uitstel van Betaling uitgeschreven met daarbij de wettelijke verhoging van 50 euro inclusief de ritprijs. Hier kan een beroep gedaan worden op de coulanceregeling via de klantenservice.
Verder heeft de conducteur geen bekeuring uitgeschreven voor het misbruiken van een vervoersbewijs van 90 euro. Het is dus echt een zaak die u in dit geval kan aankaarten bij de klantenservice via twitter of 030-7515155. Of wacht op een reagerende moderator. Het is altijd zeer vervelend zoiets, maar er is naar procedure gehandeld.
Bekijk origineel

7 reacties

Het vervelende is dat wij tijdens controle niet kunnen nagaan of het een foutje is of met opzet. Vandaar dat wij tijdens controle vaststellen dat een OV Chipkaart niet van de betreffende persoon is (altijd als er een abonnement opstaat), nemen wij hem in. Er is dan nl geen sprake van een geldig vervoersbewijs. Als er geen abonnement opstaat, blijft de handelingsprocedure officieel hetzelfde.
De conducteur heeft een Uitstel van Betaling uitgeschreven met daarbij de wettelijke verhoging van 50 euro inclusief de ritprijs. Hier kan een beroep gedaan worden op de coulanceregeling via de klantenservice.
Verder heeft de conducteur geen bekeuring uitgeschreven voor het misbruiken van een vervoersbewijs van 90 euro. Het is dus echt een zaak die u in dit geval kan aankaarten bij de klantenservice via twitter of 030-7515155. Of wacht op een reagerende moderator. Het is altijd zeer vervelend zoiets, maar er is naar procedure gehandeld.
Bedankt voor het reageren!
Heb reeds twee keer gebeld waarbij de eerste zeer vriendelijk mevrouw mij vroeg nogmaals terug te bellen. Toen ik dat deed werd er opgenomen door een mevrouw die onaardig en denigrerend tegen mij zei dat wij het toch moeten betalen.
Graag hoop ik via hier de boete of uitstelling van betalen te kunnen laten kwijtschelden omdat het een menselijk foutje was.
Reputatie 7
Badge +3
Jullie zullen toch met een aannemelijk verhaal moeten komen dat dit echt per ongeluk was want jullie hebben de schijn natuurlijk behoorlijk tegen.
Wat betreft het Uitstel van Betaling geldt gewoon dat iedereen een keer een fout kan maken en in uw geval zou ik even wachten op reactie van een moderator.
Reputatie 7
Badge +3
Dacht eerst dat ik een oud bericht zat te lezen, maar blijkt van een dag geleden. Een tijdje geleden stond precies zo'n zelfde bericht, toeval? Sinds ik op iemand stond te wachten die pasfoto's moest laten maken en voor diegene een paar op elkaar lijkende meisjes bij de fotograaf een discussie voerden over dat het meisje niet recht vooruit in de lens wilde kijken en ze niet wilde dat haar hele gezicht zichtbaar was, want het was toch maar voor OV heb ik bij dit soort 'per ongelukjes' zo mijn twijfels.
Hallo ldong53, vervelend dat dit zo is gelopen. Ik zie dat Loes je ook al een eind op weg heeft geholpen, maar ik kijk graag even wat ik voor je kan doen. Zoals Loes ook aangeeft mogen wij eenmalig coulant zijn, omdat een foutje inderdaad kan gebeuren. Wat betreft de kosten voor de OV-Chipkaart, deze kan ik niet vergoeden. Je mag mij even een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en het nummer van de boete. Dan ga ik even kijken of ik met betrekking tot de boete nog iets voor je kan betekenen.
Hoi Idong53, ik heb geen privébericht van je ontvangen. Zoals eerder aangegeven bekijken wij zulke situaties altijd even. Is het je eerst boete en gaat het om een foutje dat zullen wij hier coulant mee omgaan. Je kunt in zulke gevallen ook altijd contact opnemen met onze klantenservice. Je kunt dit telefonisch doen via: 030 - 751 51 55, via Facebook of Twitter of via onze Live chat.

Reageer