beantwoord

Boete met studenten OV

• 14 september 2014
  • 3 reacties
  • 1761 Bekeken

Hi,

Op weg naar mijn 1e schooldag was mijn studenten OV zoek, omdat ik lang had gezocht moest ik me haasten en had geen tijd meer om een kaartje te kopen. Nu heb ik op de heenweg een boete gekregen, mevrouw weigerde mijn verklaring te noteren met de reden: ' ik kan toch niet weten of je een student bent'. Wel zei ze dat je 1x per jaar je geld terug kan vragen. Is dit waar?

Het kost me 35+3 euro, op de terugweg nog een kaartje voor 4 euro gekocht. Wat kan ik terug krijgen, en hoe gaat dit in zn werk? Dank
icon

Beste antwoord door Thijs NS 15 september 2014, 10:30

Je kunt als je je abonnement bent vergeten 1x per jaar je geld terugvragen. Op deze pagina vind je een formulier hiervoor. Daarmee kun je dus de kosten van de boete na betaling terugvragen.
Bekijk origineel

3 reacties

Als student kun je inderdaad 1x per jaar de wettelijke verhoging van €35 op coulancebasis terugvragen.

Dat jij de conducteur vertelt dat je student bent is prachtig; alleen zij kon dat op dat moment niet vaststellen.
Bovendien was dat op zich helemaal niet relevant.
Het enige dat op dat moment speelde was dat jij geen geldig vervoerbewijs kon tonen en in dat geval is de conducteur verplicht een vervoerbewijs uit te schrijven (ook wel Uitstel van Betaling genoemd) waarbij de wettelijk voorgeschreven verhoging van €35 zelfs al voorgedrukt op staat. Ook daar can de conducteur dus niets aan doen.

Je zou hierover contact kunnen opnemen met de NS Klantenservice (030 751 51 55) en heb kunnen vragen jou op basis van coulance die wettelijke verhoging ("boete") ven €35 kwijt te schelden.

Eventueel kun je wachten tot een moderator van dit forum jouw bericht leest en daar contact over opneemt met jou.

De ritprijs van €3 voor de heenreis en €4 voor de terugreis komen niet voor restitutie in aanmerking. Die heb je immers moeten betalen om van de trein gebruik te kunnen maken.
Het is dus uitsluitend de wettelijke verhoging die eventueel voor restitutie in aanmerking zou kunnen komen.

En mocht je hierover telefonisch contact zoeken met de Klantenservice houdt dan die Uitstel van Betaling bij de hand. Men zal o.m. vragen naar het transactie nummer wat er op staat (letter H, gevolgd door 6 cijfers).
De informatie die Hertog hierboven geeft is slechts deels juist.
Volgens deze pagina had je een eenmalige chipkaart moeten kopen en had je de kosten daarvan eenmaal per jaar kunnen declareren bij de NS. De kosten van de terugreis kun je dus in ieder geval vergoed krijgen.
Daarnaast kun je een verzoek tot coulance indienen voor het kwijtschelden van de 35 euro. Aangezien je wanneer je een retourticket had gekost tevens de 3 euro reiskosten voor de heenreis zou hebben teruggekregen, zou men nu ook uit coulance deze kosten kunnen vergoeden.
Je kunt als je je abonnement bent vergeten 1x per jaar je geld terugvragen. Op deze pagina vind je een formulier hiervoor. Daarmee kun je dus de kosten van de boete na betaling terugvragen.

Reageer